190E 3.0 Turbo projekt, 3.2L 24V 2012 - sälja?
- Roger Persson
- Forumsberoende
- Inlägg: 1644
- Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
- Ort: Laxå
- Kontakt:
Trevligt missöde på kneget idag, rullade fram den nyss urplockade motorn när jag kände att tyngdpunkten hamnade jättefel, försökte hålla mot men icke, 100++kg raksexa åkte i backen, generator och turbo först
Turbon verkar turligt nog klarat sig med enbart lite skavsår men generator samt generatorfäste har hälsat hem.
Fick ett par timmar "ledigt" såhär en fredagkväll, så jag sprätte upp motorn:
Hade ganska bra frigång innan jag plockade fram svetsen, röret från 2.an måste antingen justeras eller flyttas helt då det nu tar i blocket
En styck sunkig otvättad och orenoverad topp, allt ska plockas isär, tätningar och ventilfjädrar ska bytas och ventilerna ska slipas in
Sunkigt och orenoverat block, ska tvättas och målas, kolvarna ska ur och lager och ringar ska ses över.
En styck kolv, originalkomp är 9.2 : 1, frågan är hur mycket jag ska svarva på kolvarna?, funderade först på att plana hela kolven men är rädd att det blir för mycket, kan 1-1.5mm vara lagom månne?
Passade på att rensa lite och tvätta med högtryck i motorrummet, alltid roligare att meka med hyfsat rena prylar.
Fick även min 044 soppapump idag, alltid nåt skoj bland allt elände
Turbon verkar turligt nog klarat sig med enbart lite skavsår men generator samt generatorfäste har hälsat hem.
Fick ett par timmar "ledigt" såhär en fredagkväll, så jag sprätte upp motorn:
Hade ganska bra frigång innan jag plockade fram svetsen, röret från 2.an måste antingen justeras eller flyttas helt då det nu tar i blocket
En styck sunkig otvättad och orenoverad topp, allt ska plockas isär, tätningar och ventilfjädrar ska bytas och ventilerna ska slipas in
Sunkigt och orenoverat block, ska tvättas och målas, kolvarna ska ur och lager och ringar ska ses över.
En styck kolv, originalkomp är 9.2 : 1, frågan är hur mycket jag ska svarva på kolvarna?, funderade först på att plana hela kolven men är rädd att det blir för mycket, kan 1-1.5mm vara lagom månne?
Passade på att rensa lite och tvätta med högtryck i motorrummet, alltid roligare att meka med hyfsat rena prylar.
Fick även min 044 soppapump idag, alltid nåt skoj bland allt elände
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
liten uppdatering, tur att jag inte satt någon deadline för detta bygge
Blocket rensat från 8kg dynga, avfettat och målat, frostpluggar och annat utbytt för fräschörens skull, lyckades även få det toppdeckat idag.
Min lilla kolvhörna, ultraljudstvätten står till vänster och gnisslar och försöker göra ringarna rena med ganska dåliga resultat , koksad olja sitter fast ganska duktigt.
Topp med tillbehör, när tid finnes ska ventilerna ut, tätningar och fjädrar bytas till nya, toppen ska rengöras, planas och ventilerna slipas in.
Blocket rensat från 8kg dynga, avfettat och målat, frostpluggar och annat utbytt för fräschörens skull, lyckades även få det toppdeckat idag.
Min lilla kolvhörna, ultraljudstvätten står till vänster och gnisslar och försöker göra ringarna rena med ganska dåliga resultat , koksad olja sitter fast ganska duktigt.
Topp med tillbehör, när tid finnes ska ventilerna ut, tätningar och fjädrar bytas till nya, toppen ska rengöras, planas och ventilerna slipas in.
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2786
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Verkar kunna bli ett trevligt bygge detta
Kul med fler tyskar än Bmw
Kul med fler tyskar än Bmw
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Letade som en galning efter oljesprutmunstycken till M103 eftersom det verkade halvt förberett i blocket, men icke, dock hittade jag dem när jag letade på första M104.an (24V)
Beställde en ventil för att se om den passade och jodå, lite konstigt eftersom M104 kom efter mitt block tillverkats, ändå var det förberett för kolvsprut
Munstycke för oljekylda kolvar:
Oljetrycksstyrt och allt, mycket fint
Gängar hålet för skruven, ska även borra hål ner till oljekanalen i det stora urtaget.
Beställde en ventil för att se om den passade och jodå, lite konstigt eftersom M104 kom efter mitt block tillverkats, ändå var det förberett för kolvsprut
Munstycke för oljekylda kolvar:
Oljetrycksstyrt och allt, mycket fint
Gängar hålet för skruven, ska även borra hål ner till oljekanalen i det stora urtaget.
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
-
- För lite laddtryck
- Inlägg: 3
- Blev medlem: mån nov 02, 2009 8:30 pm
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 26
- Blev medlem: tis sep 29, 2009 7:12 pm
- Ort: Esse, Finland
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 73
- Blev medlem: tor okt 16, 2008 8:12 pm
- Ort: Kornsjö
- Kontakt:
Finns en på Blocket nuJohanK skrev:Ja, jag hade också velat ha en sådan, men denna motorn var ju gratis så det kan man ju inte klaga på, får kanske bli en M104 om (när) den här rasat
http://www.blocket.se/alvsborg/MB_E320_ ... m?ca=4&w=3
För lagomt lite mycke diesel rök
http://www.garaget.org/sportmerca
w116 om606 7.5mm
w123 280ce
Escort-68 mk1
Escort-75 Estate
-62 Dodge Dart 500cui
http://www.garaget.org/sportmerca
w116 om606 7.5mm
w123 280ce
Escort-68 mk1
Escort-75 Estate
-62 Dodge Dart 500cui
Lite småpyssel gjort, måste få tummen ur och börja riva toppen snart..
Kolvar, vev och en sprojsans ny oljepump monterat, kolvarna förblev orörda, ska istället kompsänka något genom att karva lite i toppen och samtidigt få bort lite "hotspots"
Blev även nya vevlager och packboxar, tyvärr inga nya ringar då de kostade över 1000 spänn till en kolv
Här syns sprutmunstyckena, hoppas de gör nytta för de var dyra
Saknar grejer för att bygga oljeretur i tråget, så om någon har en AN10 anslutning hojta gärna så köper jag den så jag kan få ihop resten av botten.
Kolvar, vev och en sprojsans ny oljepump monterat, kolvarna förblev orörda, ska istället kompsänka något genom att karva lite i toppen och samtidigt få bort lite "hotspots"
Blev även nya vevlager och packboxar, tyvärr inga nya ringar då de kostade över 1000 spänn till en kolv
Här syns sprutmunstyckena, hoppas de gör nytta för de var dyra
Saknar grejer för att bygga oljeretur i tråget, så om någon har en AN10 anslutning hojta gärna så köper jag den så jag kan få ihop resten av botten.
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
Topphelvetet är kass, måste försöka leta upp en bättre beg
Joxade lite med oljefilterhuset idag, fanns en gjuten "utväxt" på huset som verkade passa bra för oljematning till snurran, borrade och gängade upp hålet och snedborrade in i huset, blev faktiskt riktigt bra, ska husera en AN4 anslutning när man fått hem dem.
Hoppas på att hitta en topp relativt snart så att man kan börja karva i den samt slipa in ventiler, sedan kan det mesta på motorn monteras ihop efter att oljereturen är klar, har fortfarande inte bestämt om jag ska våga sätta stegborret i blocket eller om jag ska fega och montera returen i tråget..
Joxade lite med oljefilterhuset idag, fanns en gjuten "utväxt" på huset som verkade passa bra för oljematning till snurran, borrade och gängade upp hålet och snedborrade in i huset, blev faktiskt riktigt bra, ska husera en AN4 anslutning när man fått hem dem.
Hoppas på att hitta en topp relativt snart så att man kan börja karva i den samt slipa in ventiler, sedan kan det mesta på motorn monteras ihop efter att oljereturen är klar, har fortfarande inte bestämt om jag ska våga sätta stegborret i blocket eller om jag ska fega och montera returen i tråget..
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
Hej!
Hittade du mer fel än korrosionen i toppen? Det såg ju inte alls farligt ut att fixa. Iom att detär så långt ifrån ventilsätena så behöver du inte fräsa om dem...
Skulle du bott lite närmare så kunde jag svetsat den åt dig. Det och planing blir ju klart billigare än en beg topp.
Kul projekt för övrigt, grenröret ser riktigt fint ut!
Och givetvisär det alltid skoj med snabba Mercedes!
Mvh Gordon
Hittade du mer fel än korrosionen i toppen? Det såg ju inte alls farligt ut att fixa. Iom att detär så långt ifrån ventilsätena så behöver du inte fräsa om dem...
Skulle du bott lite närmare så kunde jag svetsat den åt dig. Det och planing blir ju klart billigare än en beg topp.
Kul projekt för övrigt, grenröret ser riktigt fint ut!
Och givetvisär det alltid skoj med snabba Mercedes!
Mvh Gordon
Mercedes 190E 2.3-16
9.98 238km/h
9.98 238km/h
Nej det var "bara" det, hade nog kunnat få det fixat, men jag hatar att behöva vara beroende av andra, är inte heller så duktig på att be andra om hjälp heller..
Får se om jag snubblar över en fräsch topp, kan vara bra att ha den andra som teststation när jag ska slipa förbränningsrummen bl.a
Får se om jag snubblar över en fräsch topp, kan vara bra att ha den andra som teststation när jag ska slipa förbränningsrummen bl.a
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm