190E 3.0 Turbo projekt, 3.2L 24V 2012 - sälja?

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

Spännande bygge... :)

Själv varit sugen på bygga 190E med 320E 24V motor i...
Användarvisningsbild
JohanK
Forumsberoende
Inlägg: 1929
Blev medlem: lör sep 05, 2009 7:11 pm
Ort: Markaryd

Inlägg av JohanK »

Ja, jag hade också velat ha en sådan, men denna motorn var ju gratis så det kan man ju inte klaga på, får kanske bli en M104 om (när) den här rasat :)
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
Användarvisningsbild
JohanK
Forumsberoende
Inlägg: 1929
Blev medlem: lör sep 05, 2009 7:11 pm
Ort: Markaryd

Inlägg av JohanK »

Eftersom tid att meka inte finns i överflöd får man passa på på lunch och fikaraster på jobbet :)

Idag blev fästena till fuelrailen klara, blev riktigt nöjd.

Bild
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
Användarvisningsbild
JohanK
Forumsberoende
Inlägg: 1929
Blev medlem: lör sep 05, 2009 7:11 pm
Ort: Markaryd

Inlägg av JohanK »

Trevligt missöde på kneget idag, rullade fram den nyss urplockade motorn när jag kände att tyngdpunkten hamnade jättefel, försökte hålla mot men icke, 100++kg raksexa åkte i backen, generator och turbo först :doh:

Turbon verkar turligt nog klarat sig med enbart lite skavsår men generator samt generatorfäste har hälsat hem.

Fick ett par timmar "ledigt" såhär en fredagkväll, så jag sprätte upp motorn:

Hade ganska bra frigång innan jag plockade fram svetsen, röret från 2.an måste antingen justeras eller flyttas helt då det nu tar i blocket :(
Bild

En styck sunkig otvättad och orenoverad topp, allt ska plockas isär, tätningar och ventilfjädrar ska bytas och ventilerna ska slipas in
Bild

Sunkigt och orenoverat block, ska tvättas och målas, kolvarna ska ur och lager och ringar ska ses över.
Bild

En styck kolv, originalkomp är 9.2 : 1, frågan är hur mycket jag ska svarva på kolvarna?, funderade först på att plana hela kolven men är rädd att det blir för mycket, kan 1-1.5mm vara lagom månne?
Bild

Passade på att rensa lite och tvätta med högtryck i motorrummet, alltid roligare att meka med hyfsat rena prylar.
Bild

Fick även min 044 soppapump idag, alltid nåt skoj bland allt elände :thumbright:
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
Användarvisningsbild
JohanK
Forumsberoende
Inlägg: 1929
Blev medlem: lör sep 05, 2009 7:11 pm
Ort: Markaryd

Inlägg av JohanK »

liten uppdatering, tur att jag inte satt någon deadline för detta bygge :)

Blocket rensat från 8kg dynga, avfettat och målat, frostpluggar och annat utbytt för fräschörens skull, lyckades även få det toppdeckat idag.
Bild

Min lilla kolvhörna, ultraljudstvätten står till vänster och gnisslar och försöker göra ringarna rena med ganska dåliga resultat :( , koksad olja sitter fast ganska duktigt.
Bild

Topp med tillbehör, när tid finnes ska ventilerna ut, tätningar och fjädrar bytas till nya, toppen ska rengöras, planas och ventilerna slipas in.
Bild
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2786
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Inlägg av Daniel-635 »

Verkar kunna bli ett trevligt bygge detta :wink:

Kul med fler tyskar än Bmw :P
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
JohanK
Forumsberoende
Inlägg: 1929
Blev medlem: lör sep 05, 2009 7:11 pm
Ort: Markaryd

Inlägg av JohanK »

Fälgrenöring var tydligen the shit,
en timme, en flaska fälgrent och ett par miljarder hudceller senare ser kolvarna ut så här:

Bild
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
Användarvisningsbild
JohanK
Forumsberoende
Inlägg: 1929
Blev medlem: lör sep 05, 2009 7:11 pm
Ort: Markaryd

Inlägg av JohanK »

Letade som en galning efter oljesprutmunstycken till M103 eftersom det verkade halvt förberett i blocket, men icke, dock hittade jag dem när jag letade på första M104.an (24V) :thumbright:

Beställde en ventil för att se om den passade och jodå, lite konstigt eftersom M104 kom efter mitt block tillverkats, ändå var det förberett för kolvsprut :?

Munstycke för oljekylda kolvar:
Bild

Oljetrycksstyrt och allt, mycket fint :)
Bild

Gängar hålet för skruven, ska även borra hål ner till oljekanalen i det stora urtaget.
Bild
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
turbobenzz
För lite laddtryck
Inlägg: 3
Blev medlem: mån nov 02, 2009 8:30 pm

Inlägg av turbobenzz »

Fina saker det blir. Detta är ett intressant bygge.. detta följs! =)
Robert Gleisner
DieselJonas
Lite mer laddtryck
Inlägg: 26
Blev medlem: tis sep 29, 2009 7:12 pm
Ort: Esse, Finland

Inlägg av DieselJonas »

Johank skrev:Beställde en ventil för att se om den passade och jodå, lite konstigt eftersom M104 kom efter mitt block tillverkats, ändå var det förberett för kolvsprut
säger bara ett ord-> mercedes :thumbright:

fint projekt också :thumbright:
Jonas Smeds
Sportmerca
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 73
Blev medlem: tor okt 16, 2008 8:12 pm
Ort: Kornsjö
Kontakt:

Inlägg av Sportmerca »

JohanK skrev:Ja, jag hade också velat ha en sådan, men denna motorn var ju gratis så det kan man ju inte klaga på, får kanske bli en M104 om (när) den här rasat :)
Finns en på Blocket nu
http://www.blocket.se/alvsborg/MB_E320_ ... m?ca=4&w=3
För lagomt lite mycke diesel rök
http://www.garaget.org/sportmerca
w116 om606 7.5mm
w123 280ce
Escort-68 mk1
Escort-75 Estate
-62 Dodge Dart 500cui
Användarvisningsbild
JohanK
Forumsberoende
Inlägg: 1929
Blev medlem: lör sep 05, 2009 7:11 pm
Ort: Markaryd

Inlägg av JohanK »

Lite småpyssel gjort, måste få tummen ur och börja riva toppen snart..


Kolvar, vev och en sprojsans ny oljepump monterat, kolvarna förblev orörda, ska istället kompsänka något genom att karva lite i toppen och samtidigt få bort lite "hotspots"
Blev även nya vevlager och packboxar, tyvärr inga nya ringar då de kostade över 1000 spänn till en kolv :shock:
Bild

Här syns sprutmunstyckena, hoppas de gör nytta för de var dyra :wink:
Bild

Saknar grejer för att bygga oljeretur i tråget, så om någon har en AN10 anslutning hojta gärna så köper jag den så jag kan få ihop resten av botten.
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
Användarvisningsbild
JohanK
Forumsberoende
Inlägg: 1929
Blev medlem: lör sep 05, 2009 7:11 pm
Ort: Markaryd

Inlägg av JohanK »

Topphelvetet är kass, måste försöka leta upp en bättre beg :doh:

Joxade lite med oljefilterhuset idag, fanns en gjuten "utväxt" på huset som verkade passa bra för oljematning till snurran, borrade och gängade upp hålet och snedborrade in i huset, blev faktiskt riktigt bra, ska husera en AN4 anslutning när man fått hem dem.

Bild

Bild

Hoppas på att hitta en topp relativt snart så att man kan börja karva i den samt slipa in ventiler, sedan kan det mesta på motorn monteras ihop efter att oljereturen är klar, har fortfarande inte bestämt om jag ska våga sätta stegborret i blocket eller om jag ska fega och montera returen i tråget..
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
GordonE
För mycket laddtryck
Inlägg: 310
Blev medlem: ons jul 13, 2005 10:47 pm
Ort: Växjö

Inlägg av GordonE »

Hej!
Hittade du mer fel än korrosionen i toppen? Det såg ju inte alls farligt ut att fixa. Iom att detär så långt ifrån ventilsätena så behöver du inte fräsa om dem...
Skulle du bott lite närmare så kunde jag svetsat den åt dig. Det och planing blir ju klart billigare än en beg topp.

Kul projekt för övrigt, grenröret ser riktigt fint ut!
Och givetvisär det alltid skoj med snabba Mercedes!

Mvh Gordon
Mercedes 190E 2.3-16
9.98 238km/h
Användarvisningsbild
JohanK
Forumsberoende
Inlägg: 1929
Blev medlem: lör sep 05, 2009 7:11 pm
Ort: Markaryd

Inlägg av JohanK »

Nej det var "bara" det, hade nog kunnat få det fixat, men jag hatar att behöva vara beroende av andra, är inte heller så duktig på att be andra om hjälp heller..

Får se om jag snubblar över en fräsch topp, kan vara bra att ha den andra som teststation när jag ska slipa förbränningsrummen bl.a
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
Skriv svar