Torrsump
- tobbeturbo
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 290
- Blev medlem: sön sep 30, 2007 3:56 pm
- Ort: Arboga
Har lite funderinag runt att skaffa torrsump till min Audi femma, o jag har samma undran som kökarmicke. Hur många sug/tryck steg ska det vara på en 5:a? Och sedan så ska jag ta bort ABS:en men jag tycker att det blir för trångt att ha oljebehållaren i motor utrymmet så det är tänkt att jag ska ha den i skuffen, hur grova rör/slangar bör man ha på matning av olja till motorn o på returen tillbaka?
//tobbe
//tobbe
Tillverkar/svetsar olika detaljer i alu/rostfritt till motorutrymmen,typ ic rör mm, kom med ideer så kanske det går att ordna. 073-5297882
-
- Mytoman
- Inlägg: 441
- Blev medlem: mån feb 02, 2004 1:28 am
eftersom mitt inlägg tydligen blev raderat i en annan tråd så frågar jag hära i stället
om jag har förståt torsumpen rätt så en av fördelarna med den är att den bygger undertryck i motorn så kolvar mm slipper bli motarbetad av vevhustrycket och motorn går lättare rent sagt
men på många trimmade motorer så kopplar man ju bort
vevhusventilationen mellan luftfilter och turbo och kör de i stället i en separat "burk/låda" eller bara öppet ut i motorrummet
borde de inte hjälpa till på en vanlig motor utan torrsump att ha kvar vevhusventilationen mellan luftfiltret och turbon för turbon borde väl hjälpa till lite gran i alla fall att suga ur motorn lite vevhuskomp
givetvis är de ju ingenting som ger 50hk eller samma fördelar som torrsump om de skulle funka men nån lite hk kanske de ger eller ??
eller blir de för mycke sug så den börjar dra i sig olja mm och allt blir bara pannkaka
en liten fundering bara jag hadde
om jag har förståt torsumpen rätt så en av fördelarna med den är att den bygger undertryck i motorn så kolvar mm slipper bli motarbetad av vevhustrycket och motorn går lättare rent sagt
men på många trimmade motorer så kopplar man ju bort
vevhusventilationen mellan luftfilter och turbo och kör de i stället i en separat "burk/låda" eller bara öppet ut i motorrummet
borde de inte hjälpa till på en vanlig motor utan torrsump att ha kvar vevhusventilationen mellan luftfiltret och turbon för turbon borde väl hjälpa till lite gran i alla fall att suga ur motorn lite vevhuskomp
givetvis är de ju ingenting som ger 50hk eller samma fördelar som torrsump om de skulle funka men nån lite hk kanske de ger eller ??
eller blir de för mycke sug så den börjar dra i sig olja mm och allt blir bara pannkaka
en liten fundering bara jag hadde
bygger om en nash från 1939 till hotrod
volvo 965 v90 -98 till salu 35 000kr
kan tillägga att min tangentbort är fullt i grogg därav en hel del missade bokstäver
volvo 965 v90 -98 till salu 35 000kr
kan tillägga att min tangentbort är fullt i grogg därav en hel del missade bokstäver
- fredde_vit_pv
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
- Ort: yttertavle/umeå
om luftfitret skapar undertryck som motorn skulle ha nytta av
så är det ett helkasst luftfilter och bör kastas bort omgående
sen är det inte önskvärt att ha vevhusventen ansluten så
på en motor som är högpresterande,för om mycket oljedimma sugs in
i motorn när den levererar så bör den spika sönder om den är rätt
mappad för hög effekt!
/Fredde
så är det ett helkasst luftfilter och bör kastas bort omgående
sen är det inte önskvärt att ha vevhusventen ansluten så
på en motor som är högpresterande,för om mycket oljedimma sugs in
i motorn när den levererar så bör den spika sönder om den är rätt
mappad för hög effekt!
/Fredde
Jag raderade den inte, utan flyttade det till en egen tråd under allmänt då jag tycker det är onödigt att gå allt för långt från ämnet.hk beroende skrev:eftersom mitt inlägg tydligen blev raderat i en annan tråd så frågar jag hära i stället
om jag har förståt torsumpen rätt så en av fördelarna med den är att den bygger undertryck i motorn så kolvar mm slipper bli motarbetad av vevhustrycket och motorn går lättare rent sagt
men på många trimmade motorer så kopplar man ju bort
vevhusventilationen mellan luftfilter och turbo och kör de i stället i en separat "burk/låda" eller bara öppet ut i motorrummet
borde de inte hjälpa till på en vanlig motor utan torrsump att ha kvar vevhusventilationen mellan luftfiltret och turbon för turbon borde väl hjälpa till lite gran i alla fall att suga ur motorn lite vevhuskomp
givetvis är de ju ingenting som ger 50hk eller samma fördelar som torrsump om de skulle funka men nån lite hk kanske de ger eller ??
eller blir de för mycke sug så den börjar dra i sig olja mm och allt blir bara pannkaka
en liten fundering bara jag hadde
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=41539
Jag tar bort det från den här tråden också, men först då du förstått och läst det här.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
-
- Mytoman
- Inlägg: 441
- Blev medlem: mån feb 02, 2004 1:28 am
okej ja då lärde man sig nå nytt idag me
men ett litet undetryck borde de ju bli även om de är fruktansvärt litet
hur pass bra luftfilter man än har de är ju trotts allt ett filter även o de är lätt att suga igenom så ä du ju en fruktansvärd mängd luft som ska passera igenom filtret och en stor turbo har gode sugkraft
nåja nu ska jag inte förstöra den hära tråden nå mera de var bara en liten tanke jag hade som jag nu fått svar på
men ett litet undetryck borde de ju bli även om de är fruktansvärt litet
hur pass bra luftfilter man än har de är ju trotts allt ett filter även o de är lätt att suga igenom så ä du ju en fruktansvärd mängd luft som ska passera igenom filtret och en stor turbo har gode sugkraft
nåja nu ska jag inte förstöra den hära tråden nå mera de var bara en liten tanke jag hade som jag nu fått svar på
bygger om en nash från 1939 till hotrod
volvo 965 v90 -98 till salu 35 000kr
kan tillägga att min tangentbort är fullt i grogg därav en hel del missade bokstäver
volvo 965 v90 -98 till salu 35 000kr
kan tillägga att min tangentbort är fullt i grogg därav en hel del missade bokstäver
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 101
- Blev medlem: fre okt 03, 2008 8:01 am
- Ort: Norge
Tørrsump
Det var en her på STS som skreiv:
"Å suge inn gasser fra veivhuset har samme virkning som å fylle bensin med lavere oktantall".
Jeg er helt klart enig i det som sies, men hvor mange % differanse som kan måles i effekt på en standard/race motor har jeg ingen aning om.
På f.eks 740TIC er det "sluten veinvhusventilasjon" (veivhusvent. inn før turbo), men jeg har ennå ikke sett en "vrål-trimmad-rödblock" med veivhusventilasjon tilkoblet sugesiden på turbo.
Henger du med?
MVH
S-A
"Å suge inn gasser fra veivhuset har samme virkning som å fylle bensin med lavere oktantall".
Jeg er helt klart enig i det som sies, men hvor mange % differanse som kan måles i effekt på en standard/race motor har jeg ingen aning om.
På f.eks 740TIC er det "sluten veinvhusventilasjon" (veivhusvent. inn før turbo), men jeg har ennå ikke sett en "vrål-trimmad-rödblock" med veivhusventilasjon tilkoblet sugesiden på turbo.
Henger du med?
MVH
S-A
-
- Mytoman
- Inlägg: 441
- Blev medlem: mån feb 02, 2004 1:28 am
okej ja nu hänger jag med lite bättre
okej oljedimman får alltså motorn att spika lättare
ja då kan jag ju förstå varför man inte kopplar in den
okej oljedimman får alltså motorn att spika lättare
ja då kan jag ju förstå varför man inte kopplar in den
bygger om en nash från 1939 till hotrod
volvo 965 v90 -98 till salu 35 000kr
kan tillägga att min tangentbort är fullt i grogg därav en hel del missade bokstäver
volvo 965 v90 -98 till salu 35 000kr
kan tillägga att min tangentbort är fullt i grogg därav en hel del missade bokstäver
- Kökarmicke
- Forumsberoende
- Inlägg: 1368
- Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
- Ort: Åland
Jag köpte en OBX tank, 1-1/4gallons volym, och såg att Fredde hade köpt en sån till 142an oxå. Finns billigt på ebay kom jag fram till sen när jag köpt min
det är ju lite på 4l det, å sen med alla slangar, filter m.m hoppas jag på att volymen blir en bit över 5l i.af
Uttagen spretar lite överallt på den tyvärr, men man får väl anpassa den eller bilen lite.
det är ju lite på 4l det, å sen med alla slangar, filter m.m hoppas jag på att volymen blir en bit över 5l i.af
Uttagen spretar lite överallt på den tyvärr, men man får väl anpassa den eller bilen lite.
Holmström Motorsport
Micke Holmström
Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot
Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Micke Holmström
Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot
Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
räcker det med 4liter? vet att brossan hade 4.5liter i ett egenbyggt tråg på sin 5a och det räckte inte till utan pumpen sög luft och motorn skar iof våtsumpKökarmicke skrev:Jag köpte en OBX tank, 1-1/4gallons volym, och såg att Fredde hade köpt en sån till 142an oxå. Finns billigt på ebay kom jag fram till sen när jag köpt min
det är ju lite på 4l det, å sen med alla slangar, filter m.m hoppas jag på att volymen blir en bit över 5l i.af
Uttagen spretar lite överallt på den tyvärr, men man får väl anpassa den eller bilen lite.
Skara 0761616519
Åker 242 T6 75a
V70n D5 mä 20"
245 Kompressor 6a
Åker 242 T6 75a
V70n D5 mä 20"
245 Kompressor 6a
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Thorsella skrev:räcker det med 4liter? vet att brossan hade 4.5liter i ett egenbyggt tråg på sin 5a och det räckte inte till utan pumpen sög luft och motorn skar iof våtsumpKökarmicke skrev:Jag köpte en OBX tank, 1-1/4gallons volym, och såg att Fredde hade köpt en sån till 142an oxå. Finns billigt på ebay kom jag fram till sen när jag köpt min
det är ju lite på 4l det, å sen med alla slangar, filter m.m hoppas jag på att volymen blir en bit över 5l i.af
Uttagen spretar lite överallt på den tyvärr, men man får väl anpassa den eller bilen lite.
Åkte med våtsump och 4,5 liter oljemängd.
Hade 60foot på 1,26 sek och efter en säsong var lagren inte dåliga.
Måste ha varit nått konstigt som spökade för din broder då?
Inga jobbia plåtar runt pickuppen som hindrar oljan att rinna tillbaka?
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
- Kökarmicke
- Forumsberoende
- Inlägg: 1368
- Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
- Ort: Åland
Tanken delad.
Kan ju även lägga in ett par bilder på tråget jag håller på att bygga, kanske någon ser nåt tokigt jag borde göra nåt åt, eller kanske man kan bidra med nåt till tråden.
Tanken jag har med slitsen är att den ska bli ner mot botten på tråget, ca 2mm ifrån då. Så att det inte behöver bli så mycket nivå i det innan pumpen börjar dra
An-böjjen blir tryck in i motorn.
Kan ju även lägga in ett par bilder på tråget jag håller på att bygga, kanske någon ser nåt tokigt jag borde göra nåt åt, eller kanske man kan bidra med nåt till tråden.
Tanken jag har med slitsen är att den ska bli ner mot botten på tråget, ca 2mm ifrån då. Så att det inte behöver bli så mycket nivå i det innan pumpen börjar dra
An-böjjen blir tryck in i motorn.
Holmström Motorsport
Micke Holmström
Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot
Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Micke Holmström
Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot
Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek