-

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Drivlineförluster

Inlägg av Pacman »

Beräkningen av svänghjulets inbromsning är ju bara aktuell under motorbroms. Är ju därför motorbromsning blir effektivare ju lägre växel man har i.

Så om jag får tolka ovan uträkningar fritt:
Eftersom kardanens och utgående axels svängmassa anses vara försumbar så är det alltså bara hjulens inertia som inverkar på resultatet.
Anta då att man bromsar samma bil två ggr, ena gången med superlätta racefälgar och andra gången med blytunga stylingfälgar. Hur påverkas resultatet då?
Att jag undrar är eftersom man uppenbarligen aldrig tar hänsyn till detta, och att det alltid är inertiabänkar som upplevs visa mest fel trots att de har minst saker som kan gå fel i beräkningarna. Ligger mätfelen i bilarna?
//Pacman
(Patrik Ståhl)
zoomzoom
För lite laddtryck
Inlägg: 4
Blev medlem: tis feb 26, 2013 9:54 pm

Re: Drivlineförluster

Inlägg av zoomzoom »

En förlust som vi inte har nämnt är att däckslip mellan rulle och däck ger förlorad effekt. Har man 2% hastighetsskillnad mellan däck och rulle så försvinner 2% effekt den vägen.
Att man får olika resultat med olika däck beror nog främst på hur mycket dom slirar och hur tungt dom går beroende på konstruktion, mönster, stomme, däckstryck, temperatur och nedspänning snarare än att det är skillnad på tröghetsmoment. Lite bättre går det naturligtvis men med siffrorna ovan så ger en dubblering av däckens tröghetsmoment ungefär 2% försämring. Och har man större tröghetsmoment i rullen så blir skillnaden mindre.
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Drivlineförluster

Inlägg av Pacman »

Nja...det är ju det som är grejen med hjul.
Om du har två hjul som är lika stora, ett högprofil med 15" fälg och ett lågprofil med 19" fälg så väger däcken ungefär lika då deras tyngdpunkt ligger i slitbanan och den är på samma ställe, men fälgarna väger helt olika och har helt olika inertia då den större fälgen dels har mer material då den är större, materialet sitter längre ut från centrum vilket ger mer masströghet, samt jämför vi olika legeringar så brukar billiga stylingfälgar vara av sämre mjukare legering och därför vara väl tilltagna i gods istället så det ökar på matrialvikten ytterligare.

Jag skulle vilja påstå att det kan skilja faktor 4-5 i de olika hjulens tröghetsmoment och då kommer vi in i storleksordning med vad som kan påverka siffrorna för förluster med de större fälgarna.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den tor apr 01, 2021 10:37 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10193
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Drivlineförluster

Inlägg av Kadett4wd »

Alexander,, där på slutet har du en viktig ledtråd.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den tor apr 01, 2021 10:37 pm, redigerad totalt 1 gånger.
zoomzoom
För lite laddtryck
Inlägg: 4
Blev medlem: tis feb 26, 2013 9:54 pm

Re: Drivlineförluster

Inlägg av zoomzoom »

Siffrorna för verkningsgrad som står i Rototest-rapporten är närmare sanningen
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Drivlineförluster

Inlägg av Pacman »

Hög däckfriktion är ju bra! Då minimerar man slip.
Jag tror ni menar rullmotstånd och då vill jag säga emot er. Jag tror lågprofildäcket ger mer rullmotstånd pga däcksidan och hur hård den är.
När man spänner ner hjulen mot rullen/rullarna så deformeras däcket i den yta det har kontakt, och denna deformering skapar värme i däcksidan liknande när man har lite luft i däcken. Kör man med mjuka däcksidor så är de mer följsamma och stretar inte emot lika mycket som om man kör med hårda däcksidor. Därför tror iaf jag att lågprofildäck med hårdare däcksidor ger mer rullmotstånd än högprofildäck med mjuka däcksidor.

Jag tror även att denna typ av felvisning påverkas av rullarnas storlek. Ju större rulle desto mindre deformeras däcken. Det borde även bli värre felvisning om man har dubbla rullar, iaf sålänge man kör på bägge rullarna. Oftast är det bara den främre som är bromsad och däcket brukar klättra upp på den när man har mycket mos, men en fastspänd bil som klättrar trycks ju då hårdare emot rullen så...
Dubbla rullar brukar dessutom vara ganska små för att få plats. Jag tror en stor rulle visar mindre fel än två små, och har man mjuka däck med mycket luft i så borde man kunna minimera felvisningen.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10193
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Drivlineförluster

Inlägg av Kadett4wd »

enkel jämnförelse som kan få en att fundera.
stålhjul ger oerhört låga förluster.(tåghjul..)

Nu funkar det inte praktiskt eftersom det inte greppar på rullarna.
men,, som jämnförelse.

mao, juh hårdare hjul desto mindre förluster.
Då tror jag att lågprofildäck som är stenhårt pumpade är det som ger minst förlust.
men förlusten ökar med bredden på däcket, därav bilar blir bränsletörstigare med breda hjul.

Så för god repeterbarhet i rullar, typ 185/50-15" hjul pumpade till 4bar eller nåt..
Kanske massiva truckhjul vore grejen *S*
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Drivlineförluster

Inlägg av Erland Cox »

Johns M3 och min Volvo hade ungefär samma förluster sett till hastigheten.
M3 har väl 255-40-17 bak eller väldigt nära och jag har 195-65-15.
Det verkar inte som om bänken får med inertia förlusten på utrullningen och hur skulle den kunna få det?
Dessutom borde friktionsförlusterna vara större på acceleration än på utrullning eftersom mycket mindre kraft överförs.
Jag tror den stora förlusten ligger mellan däck och rulle.
Man ska bromsa med vanliga gatdäck som är relativt hårt pumpade, slicks, R däck eller vinterdäck ger större förluster.

Erland
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den tor apr 01, 2021 10:37 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10193
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Drivlineförluster

Inlägg av Kadett4wd »

Jag anser att så länge det är 'inertiabänkar' så kommer man få en luddig effektsiffra.
Om det finns broms på rullarna så man kan låsa motorn vid vilket varvtal man vill och vid vilken effekt man vill så behöver man väl inte bekymra sig om inertian i drivlinan?

Utrullningstesterna vill jag påstå är ganska rejält felvisande.
Man har helt andra förluster i en positiv utväxling(varvtal som stegras) än en negativ.
Hur menar jag?

Jo om det aggregat som skapar moment/rörelse sitter i positiv ände eller negativ.
negativ ände : motorn skapar moment (Motorns varvtal växlas ned mot hjulen.)
Positiv ände : rullarna skapar moment (motorns varvtal växlas upp från rullarna)

För att dra det till ytterligheter, fönstervev på en bil.
lägger man momentet på veven så är det lätt att få upp rutan.
Lägger man momentet på rutan så rör sig inte veven nämnvärt.(allt moment går till förlust)

Likaså med varje utväxling på en bil, en bakaxel säg 4-1 i utväxling.
det är lätt att snurra på kardan med handen.
Men snurra på båda drivaxlarna med handen så kardan snurrar, det går tungt som attan.
där vill jag tro effektiviteten med motorbroms ligger.

Med det i bakhuvudet anser jag utrullningstest får en väldigt godtycklig siffra.
Man kan med god erfarenhet gissa sig fram till nåt.
Men det är långt ifrån exakt för den som vill ha det precist och perfekt.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2785
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: Drivlineförluster

Inlägg av Daniel-635 »

Det skulle vara intressant med ett så enkelt test att man bara mäter tiden på utrullning.
Från tex. 200 km/t ned till 50 km/t, på samma bil, men med olika däck.

Då skulle man kunna få en liten fingervisning om hur mycket just däcken spelar in i avseendet rullmotstånd, dock ej slir.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den tor apr 01, 2021 10:37 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den tor apr 01, 2021 10:37 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar