Sida 3 av 18

Re: Volvo PV 544 Turbo

Postat: sön sep 06, 2020 7:32 am
av Markus
blackadder skrev:Kul projekt!

Vad är det för planer med motor och låda?
Tack tack!
Just nu lutar de åt en b230 bara för de vore rätt enkelt att få dit och enkla hästkrafter.
Samtidigt vore de skoj me en modernare motor men blir rätt mycket jobb då med växellåda osv.

Re: Volvo PV 544 Turbo

Postat: sön okt 04, 2020 12:50 pm
av Markus
Var ute för en år kvällar sedan och fick igång laddtrycksstyrningen, ökade även på tändningen en del och gick snabbt in i väggen gällande spridare. Vid typ 5000rpm så räckte dom inte till mer!

Slog till på ett gång Siemens 875cc/min, ändrade insuget lite så de passade och nu går den med dom och ett laddtryck på 1.2bar.
Börjar vara rätt skoj!

Har börjat planera för vintern nu, snudd på att man ser fram emot lite snö!

Bild

Re: Volvo PV 544 Turbo

Postat: ons okt 07, 2020 11:53 am
av Jens Gustavsson
kommer bli bra det där. alltid bra med lite större modärnare spridare!

skulle fått uppdatera kam och lite puts i toppen+bättre fjädrar också.

mvh jens

Re: Volvo PV 544 Turbo

Postat: mån nov 09, 2020 8:57 pm
av Markus
Jens ja men tycker ja vi måste ordna!

Jag har gjort ett ryck nu, började bakifrån!
Har tidigare tagit ut soppa till pumpen via dräneringen men de har inte varit så pålitligt så byggde en liten skvalp/catch-historia nu i vanliga tanken!

Returen använder ja orginalmatningen, den går in i spiralen så borde fyllas på även under full acceleration!

Ska bara köpa mig nå m5 nu och en skottgenomföring för soppan och för strömmen!

Bild

Re: Volvo PV 544 Turbo

Postat: mån nov 09, 2020 10:46 pm
av * * * NXJ * * *
:thumbright:

:arrow: NXJ

Re: Volvo PV 544 Turbo

Postat: tis nov 24, 2020 11:05 pm
av Markus
Svetsade fast flänsen i tanken ikväll, var inte alls så enkelt, var lite tunn plåt fläckvis! Men tror de blev tätt!

Bild

Nån som har tips på vilken färg man ska måla den me? Som inte är så känslig?
Undersidan av tanken är full i underredsmassa så de tänker ja låta va kvar.

Någon som har nån idé på packning till flänsen? Gärna nån lite tjockare, typ gummiduk?

Re: Volvo PV 544 Turbo

Postat: ons nov 25, 2020 8:32 am
av pv seldahl
Hej Markus
jag gillar din lösning på skvalpplåt skulle ha gjort samma på min (kopierat din smarta lösning) om det inte vore för att den är i bruk nu alltså full med E85
när jag gjorde på min använde jag ett material som vi använder inom rörbranchen som är gummibunden armidfiber dessa heter DIXO 4000
dessa finns i ark så man kan klippa till en packning med vanlig sax
se länk https://www.rskdatabasen.se/infodocs/PR ... uppfil.pdf
om du inte får tag på så kan du skicka ett pm så kan jag ev hjälpa dig då jag tror vi har liggande.

Re: Volvo PV 544 Turbo

Postat: ons nov 25, 2020 1:59 pm
av Markus
pv seldahl skrev:Hej Markus
jag gillar din lösning på skvalpplåt skulle ha gjort samma på min (kopierat din smarta lösning) om det inte vore för att den är i bruk nu alltså full med E85
när jag gjorde på min använde jag ett material som vi använder inom rörbranchen som är gummibunden armidfiber dessa heter DIXO 4000
dessa finns i ark så man kan klippa till en packning med vanlig sax
se länk https://www.rskdatabasen.se/infodocs/PR ... uppfil.pdf
om du inte får tag på så kan du skicka ett pm så kan jag ev hjälpa dig då jag tror vi har liggande.
Hej!
Som sagt, de är inte alls säkert de fungerar så ja skulle inte lita blint på att de är en bra idé!
Hur fungerar de där, äre återanvändbart, alltså så att man kan öppna och återanvända den igen? eller är de "engångs"?
Jag misstänker att man kommer få öppna och stänga de här ändå ett antal gånger, så vore schysst med något som går återanvända.

Min tank var också helt full när ja började, sista jag gjorde innan ja ställde bort den var att tanka den full för att prova lite Draggy tider. Men snön han komma före att jag han prova.
Så nu har jag 2st 20L dunkar e85 ståendes :)

Re: Volvo PV 544 Turbo

Postat: ons nov 25, 2020 3:33 pm
av pv seldahl
Hej Markus
ja det är inga konstigheter jag har öppnat min flera gånger och den håller

Re: Volvo PV 544 Turbo

Postat: ons nov 25, 2020 8:42 pm
av Markus
pv seldahl skrev:Hej Markus
ja det är inga konstigheter jag har öppnat min flera gånger och den håller
Tryckte iväg ett meddelande till dig, om tjocklekar osv!

Re: Volvo PV 544 Turbo

Postat: tis dec 01, 2020 10:55 pm
av Markus
Jag gjorde ett ryck ikväll och tog lös gamla bakaxeln, tror den suttit där sedan bilen lämnade fabriken. Jäklar va den satt fast!

Hur som helst så till sist så var den ute och jag jämförde den med tänkta ersättaren, alltså en 140axel.
Skiljer ungefär 5cm per sida utåt, mätt me tumstocken rätt noga. Sitter ett år 185/65-15” på 140-axeln och några 165/80-15 på PV-axeln.

Bild

Nästa steg blir att se om de ryms mellan skärmarna!

Visst stämmer de att 240/740/940 kör ET25 och en 850 har ET43? Så de skulle flytta in hjulen typ 2cm? Sen finns de V70 fälgar som har ätit högre ET?

Re: Volvo PV 544 Turbo

Postat: ons dec 02, 2020 8:49 pm
av robinb3rgsten
V70n har väl et 49 tror ja

Skickat från min SM-A515F via Tapatalk

Re: Volvo PV 544 Turbo

Postat: tor dec 03, 2020 1:05 pm
av * * * NXJ * * *
:thumbright:

:arrow: NXJ

Re: Volvo PV 544 Turbo

Postat: tor dec 03, 2020 8:53 pm
av Markus
Gjorde ett ryck ikväll!
Började med att rigga upp en liten dödsfälla, men var bästa idén ja hade för att kunna flytta runt axeln! Bild

Bild

Efter att ja centrerat den så gott ja kunde så ser de ut så här, 240fälgar, 185/65/15”, ET25 och 6,5” fälg (visst är de så?)

Bild

Bild

Inåt har ja rätt bra marginal! Typ 4-4.5cm.

Bild

Nu är ju stora frågan, är de nån som vet hur mycket smalare en 240 axel är jämfört me min 140?
Har läst 3cm nån stans men stod inte om de var per sida eller totalt.
Är de nån som har en lös och kan mäta? Ja mätte ju tidigare upp:
PV-bakaxel: 136cm mellan anläggningsytorna för fälgen.
140-bakaxel: 143cm mellan anläggningsytorna för fälgen.

Jag blir ändå lite sugen på en smalare bakaxel så man kan köra fälgar med lite kant på om man skulle vilja, eller tycker ni ja bara ska köpa fälgar med ett högre ET och vara nöjd?
Jag kommer nog oavsett att bygga om fästena på bakaxeln jag har så merarbetet finns men är inte SÅ hemskt mkt jobb förutom då att rengöra en eventuellt ny och flytta över lite utväxling.

Re: Volvo PV 544 Turbo

Postat: tor dec 03, 2020 10:09 pm
av robinb3rgsten
De fälgarna är nog inte mer än 5,5" så lite smalare axel vore nog att föredra om du inte alltid vill åka med högt et lär ju lite fånigt ut ifram om de ska vara lika

Skickat från min SM-A515F via Tapatalk