averstedt - Volvo Amazon 1967 T5-R [Racebilder från Görla]
Ungefär här tog säsongen slut.
Då bilen ska SFRO besiktas som ombyggt fordon till 2009 så har en original t5 motor monterats. Något mindre turbo än tidigare. Den kommer att besiktas med e85. Besiktningsmotorn kommer att säljas nyrenoverad och komplett efter besiktning.
Bilen kördes utan krängare både fram och bak i somras. Men nu har Tony köpt och börjat montera Sellholm krängare med knivar både fram och bak.
Bilen kördes med en ZF diesel låda under sommaren. Men nu är en M3 låda inhandlad så det blir lite komfort på motorvägen också.
Bromsarna ses över. Fram blir det bromsar från en EVO från 2006. Brembo ok och 330mm skivor. Bak blir det troligtvis 240 fram ok med skivor. Till detta blir det bromsvåg och hydraulisk handbroms.
Då det trimmas BMW med massor av hästar i trakten så kan inte Tony vara sämre. Motorn får även den lite godis. På listan står nya Venolia kolvar, ännu större turbo, 1600cc spridare, portad topp och 765 tryckplatta. Bredare slicks kommer också monteras.
Då bilen ska SFRO besiktas som ombyggt fordon till 2009 så har en original t5 motor monterats. Något mindre turbo än tidigare. Den kommer att besiktas med e85. Besiktningsmotorn kommer att säljas nyrenoverad och komplett efter besiktning.
Bilen kördes utan krängare både fram och bak i somras. Men nu har Tony köpt och börjat montera Sellholm krängare med knivar både fram och bak.
Bilen kördes med en ZF diesel låda under sommaren. Men nu är en M3 låda inhandlad så det blir lite komfort på motorvägen också.
Bromsarna ses över. Fram blir det bromsar från en EVO från 2006. Brembo ok och 330mm skivor. Bak blir det troligtvis 240 fram ok med skivor. Till detta blir det bromsvåg och hydraulisk handbroms.
Då det trimmas BMW med massor av hästar i trakten så kan inte Tony vara sämre. Motorn får även den lite godis. På listan står nya Venolia kolvar, ännu större turbo, 1600cc spridare, portad topp och 765 tryckplatta. Bredare slicks kommer också monteras.
Volvo 142 -1971
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 15
- Blev medlem: mån nov 17, 2008 1:43 am
- Ort: Finspång
- Kontakt:
- Rasmus Annander
- Forumsberoende
- Inlägg: 627
- Blev medlem: fre nov 24, 2006 8:58 pm
- Ort: Eksjö
- Kontakt:
http://www.raidopower.se/Rasmus Annander skrev:var har du köpt handbroms konsollen?
cool bil
Volvo 142 -1971
e det inte så att dem som har hydraliskhandborms kopplar in sig på org bromsrör??Simon.j skrev:Vad säger bes om hydralisk handbroms?
Vet juu inte vad som gäller vid ombyggt fordon, men har hört att det blir svårt vid vanlig besiktning...
Lycka till!
handbromsen måste ju vara helt oberoende av dem vanliga
så om man monterar dit ett par extra ok bak och drar nya ledningar från HB till dem "nya" oken så måste dem väl godkänna det lr e jag helt ute å cyklar??
mvh
Team Björkeryd
Bad Ass Volvo Kick Ass
Powerd by Joakim Andersson
Bad Ass Volvo Kick Ass
Powerd by Joakim Andersson
Hydalisk handbroms EJ GODKÄNT i GATBILAR pga av att dom tappar tryck spelar ingen roll om du har dubbla ok du måste endå ha vanlig handbroms oxå.. gäller även ombyggda /amatörbyggda fordon..
man kunde ev få dispans om det inte gick att montera vanlig handbroms med det går ju nästan alltid..
SFRO sa det till mig i sommras!!
rally bilar har dispens pga av att dom är reggade som tävlingsredskap har jag för mig nån sa!!
man kunde ev få dispans om det inte gick att montera vanlig handbroms med det går ju nästan alltid..
SFRO sa det till mig i sommras!!
rally bilar har dispens pga av att dom är reggade som tävlingsredskap har jag för mig nån sa!!
Det stämmer mycket bra, frågade samma sak till SFRO och det var absolut endast i vissa extrema fall man fick det godkänt med hydralisk handbroms..FMR skrev:Hydalisk handbroms EJ GODKÄNT i GATBILAR pga av att dom tappar tryck spelar ingen roll om du har dubbla ok du måste endå ha vanlig handbroms oxå.. gäller även ombyggda /amatörbyggda fordon..
man kunde ev få dispans om det inte gick att montera vanlig handbroms med det går ju nästan alltid..
SFRO sa det till mig i sommras!!
rally bilar har dispens pga av att dom är reggade som tävlingsredskap har jag för mig nån sa!!
Pga att den kan tappa trycket och då fungerar den inte som handbroms.
enligt sfro besiktningsman som va hemma hos mig så va den godkänd men han tyckte inte om den.900 Power skrev:Det stämmer mycket bra, frågade samma sak till SFRO och det var absolut endast i vissa extrema fall man fick det godkänt med hydralisk handbroms..FMR skrev:Hydalisk handbroms EJ GODKÄNT i GATBILAR pga av att dom tappar tryck spelar ingen roll om du har dubbla ok du måste endå ha vanlig handbroms oxå.. gäller även ombyggda /amatörbyggda fordon..
man kunde ev få dispans om det inte gick att montera vanlig handbroms med det går ju nästan alltid..
SFRO sa det till mig i sommras!!
rally bilar har dispens pga av att dom är reggade som tävlingsredskap har jag för mig nån sa!!
Pga att den kan tappa trycket och då fungerar den inte som handbroms.
så man får väll hoppas att den går igenom
Snart dags för besiktning. I stort sätt är det bara krängare fram, soppa tank och montering av stolar som är kvar.
Originalmotorn är uppstartad.
De nya frambromsarna är monterade.
Bromsarna fyller ut ganska bra.
Handbromsen är färdig och fungerar.
Nya lådan från BMW 540 e39. Grövre ingående axel än M3 lådan, ska var mycket tåligare än M3 lådan.
/H
Originalmotorn är uppstartad.
De nya frambromsarna är monterade.
Bromsarna fyller ut ganska bra.
Handbromsen är färdig och fungerar.
Nya lådan från BMW 540 e39. Grövre ingående axel än M3 lådan, ska var mycket tåligare än M3 lådan.
/H
Volvo 142 -1971
Här har det varit tyst ett tag nu. Tony har byggt om bilen så en nu är klar för besiktning. Han har även varit ut och testat och det var tydligen mycket stor skillnad med krängare på bilen. Dröjer dock innan den kan bli nesiktad då det tydligen måste vara torrt för att dem ska kunna göra bullerprov.
Det har trillat in en portad topp med kammar från enem och bättre fjädrar och ventiler. Ska försöka hinna förbi garaget och ta lite bilder när jag hinner.
Ny kolvar är beställda från USA, i övrigt verkar det bli en motor som byggs fullt ut med förstärkningar och eventuellt betong. Bredare slicks och en ny btr är också påväg över.
Planer finns även på att montera kylaren bak i bilen. Någon som har erfarenhet hur det blir med termokontakter och cirkulationen i kylaren om man lägger en vanlig frontmonterad kylare ner?
/Henke
Det har trillat in en portad topp med kammar från enem och bättre fjädrar och ventiler. Ska försöka hinna förbi garaget och ta lite bilder när jag hinner.
Ny kolvar är beställda från USA, i övrigt verkar det bli en motor som byggs fullt ut med förstärkningar och eventuellt betong. Bredare slicks och en ny btr är också påväg över.
Planer finns även på att montera kylaren bak i bilen. Någon som har erfarenhet hur det blir med termokontakter och cirkulationen i kylaren om man lägger en vanlig frontmonterad kylare ner?
/Henke
Volvo 142 -1971