averstedt - Volvo Amazon 1967 T5-R [Racebilder från Görla]

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
invader
För mycket laddtryck
Inlägg: 248
Blev medlem: mån jul 09, 2007 12:07 pm
Ort: Norrtälje

Inlägg av invader »

Och grymmare blir det... 8)
Volvo 142 -1971
ander3on
Lite mer laddtryck
Inlägg: 17
Blev medlem: sön jul 22, 2007 6:47 pm
Ort: Uppsala

Inlägg av ander3on »

Såg också bilen i rosers.. har även filmat de
Ljudet är underbart ur 5:an :lol: :lol: :)
Användarvisningsbild
invader
För mycket laddtryck
Inlägg: 248
Blev medlem: mån jul 09, 2007 12:07 pm
Ort: Norrtälje

Inlägg av invader »

Sen sist bilen rullade så har mycket hänt. Kommer en större uppdatering i helgen. :thumbright:
Volvo 142 -1971
Användarvisningsbild
invader
För mycket laddtryck
Inlägg: 248
Blev medlem: mån jul 09, 2007 12:07 pm
Ort: Norrtälje

Inlägg av invader »

Ungefär här tog säsongen slut.

Bild

Då bilen ska SFRO besiktas som ombyggt fordon till 2009 så har en original t5 motor monterats. Något mindre turbo än tidigare. Den kommer att besiktas med e85. Besiktningsmotorn kommer att säljas nyrenoverad och komplett efter besiktning.

Bild

Bilen kördes utan krängare både fram och bak i somras. Men nu har Tony köpt och börjat montera Sellholm krängare med knivar både fram och bak.

Bild

Bild

Bilen kördes med en ZF diesel låda under sommaren. Men nu är en M3 låda inhandlad så det blir lite komfort på motorvägen också.

Bild

Bromsarna ses över. Fram blir det bromsar från en EVO från 2006. Brembo ok och 330mm skivor. Bak blir det troligtvis 240 fram ok med skivor. Till detta blir det bromsvåg och hydraulisk handbroms.

Bild

Bild

Bild

Bild

Då det trimmas BMW med massor av hästar i trakten så kan inte Tony vara sämre. Motorn får även den lite godis. På listan står nya Venolia kolvar, ännu större turbo, 1600cc spridare, portad topp och 765 tryckplatta. Bredare slicks kommer också monteras.
Volvo 142 -1971
Grundstrom
Lite mer laddtryck
Inlägg: 15
Blev medlem: mån nov 17, 2008 1:43 am
Ort: Finspång
Kontakt:

Inlägg av Grundstrom »

fränt bygge
Fetta
Användarvisningsbild
Rasmus Annander
Forumsberoende
Inlägg: 627
Blev medlem: fre nov 24, 2006 8:58 pm
Ort: Eksjö
Kontakt:

Inlägg av Rasmus Annander »

var har du köpt handbroms konsollen?

cool bil :thumbright:
har köpt en Rallycross 242 kaross som ska göras iordning till supernationell 2400
Användarvisningsbild
invader
För mycket laddtryck
Inlägg: 248
Blev medlem: mån jul 09, 2007 12:07 pm
Ort: Norrtälje

Inlägg av invader »

Rasmus Annander skrev:var har du köpt handbroms konsollen?

cool bil :thumbright:
http://www.raidopower.se/
Volvo 142 -1971
Användarvisningsbild
Simon.j
För mycket laddtryck
Inlägg: 178
Blev medlem: sön aug 19, 2007 2:58 pm
Ort: Södra Dalarna

Inlägg av Simon.j »

Vad säger bes om hydralisk handbroms? :roll:
Vet juu inte vad som gäller vid ombyggt fordon, men har hört att det blir svårt vid vanlig besiktning...

Lycka till!
Simon Johannesson
Användarvisningsbild
JBlom
För mycket laddtryck
Inlägg: 288
Blev medlem: sön sep 03, 2006 10:45 am
Ort: Gävle

Inlägg av JBlom »

Kommer inte ihåg exakt årtal men kan vara -75 så är Hydraulisk handbroms godkänt. :)

Grymt bygge. :thumbright:
SkogenRacing Gävle
Användarvisningsbild
wyzer
Forumsberoende
Inlägg: 908
Blev medlem: tis okt 30, 2007 8:55 pm
Ort: Karlskrona

Inlägg av wyzer »

Simon.j skrev:Vad säger bes om hydralisk handbroms? :roll:
Vet juu inte vad som gäller vid ombyggt fordon, men har hört att det blir svårt vid vanlig besiktning...

Lycka till!
e det inte så att dem som har hydraliskhandborms kopplar in sig på org bromsrör??

handbromsen måste ju vara helt oberoende av dem vanliga

så om man monterar dit ett par extra ok bak och drar nya ledningar från HB till dem "nya" oken så måste dem väl godkänna det lr e jag helt ute å cyklar??

:roll: mvh
Team Björkeryd
Bad Ass Volvo Kick Ass :twisted:

Powerd by Joakim Andersson
FMR
Forumsberoende
Inlägg: 663
Blev medlem: fre feb 18, 2005 11:26 am
Ort: Emmaboda

Inlägg av FMR »

Hydalisk handbroms EJ GODKÄNT i GATBILAR pga av att dom tappar tryck spelar ingen roll om du har dubbla ok du måste endå ha vanlig handbroms oxå.. gäller även ombyggda /amatörbyggda fordon..


man kunde ev få dispans om det inte gick att montera vanlig handbroms med det går ju nästan alltid..


SFRO sa det till mig i sommras!!

rally bilar har dispens pga av att dom är reggade som tävlingsredskap har jag för mig nån sa!!
900 Power
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 73
Blev medlem: tor dec 30, 2004 5:25 pm
Ort: Nyköping

Inlägg av 900 Power »

FMR skrev:Hydalisk handbroms EJ GODKÄNT i GATBILAR pga av att dom tappar tryck spelar ingen roll om du har dubbla ok du måste endå ha vanlig handbroms oxå.. gäller även ombyggda /amatörbyggda fordon..


man kunde ev få dispans om det inte gick att montera vanlig handbroms med det går ju nästan alltid..


SFRO sa det till mig i sommras!!

rally bilar har dispens pga av att dom är reggade som tävlingsredskap har jag för mig nån sa!!
Det stämmer mycket bra, frågade samma sak till SFRO och det var absolut endast i vissa extrema fall man fick det godkänt med hydralisk handbroms..

Pga att den kan tappa trycket och då fungerar den inte som handbroms.
averstedt
Lite mer laddtryck
Inlägg: 21
Blev medlem: mån jul 09, 2007 9:55 pm

Inlägg av averstedt »

900 Power skrev:
FMR skrev:Hydalisk handbroms EJ GODKÄNT i GATBILAR pga av att dom tappar tryck spelar ingen roll om du har dubbla ok du måste endå ha vanlig handbroms oxå.. gäller även ombyggda /amatörbyggda fordon..


man kunde ev få dispans om det inte gick att montera vanlig handbroms med det går ju nästan alltid..


SFRO sa det till mig i sommras!!

rally bilar har dispens pga av att dom är reggade som tävlingsredskap har jag för mig nån sa!!
Det stämmer mycket bra, frågade samma sak till SFRO och det var absolut endast i vissa extrema fall man fick det godkänt med hydralisk handbroms..

Pga att den kan tappa trycket och då fungerar den inte som handbroms.
enligt sfro besiktningsman som va hemma hos mig så va den godkänd men han tyckte inte om den.
så man får väll hoppas att den går igenom :)
Användarvisningsbild
invader
För mycket laddtryck
Inlägg: 248
Blev medlem: mån jul 09, 2007 12:07 pm
Ort: Norrtälje

Inlägg av invader »

Snart dags för besiktning. I stort sätt är det bara krängare fram, soppa tank och montering av stolar som är kvar.
Originalmotorn är uppstartad.

Bild

De nya frambromsarna är monterade.

Bild

Bromsarna fyller ut ganska bra.

Bild

Handbromsen är färdig och fungerar.

Bild

Nya lådan från BMW 540 e39. Grövre ingående axel än M3 lådan, ska var mycket tåligare än M3 lådan.

Bild

/H
Volvo 142 -1971
Användarvisningsbild
invader
För mycket laddtryck
Inlägg: 248
Blev medlem: mån jul 09, 2007 12:07 pm
Ort: Norrtälje

Inlägg av invader »

Här har det varit tyst ett tag nu. Tony har byggt om bilen så en nu är klar för besiktning. Han har även varit ut och testat och det var tydligen mycket stor skillnad med krängare på bilen. Dröjer dock innan den kan bli nesiktad då det tydligen måste vara torrt för att dem ska kunna göra bullerprov.

Det har trillat in en portad topp med kammar från enem och bättre fjädrar och ventiler. Ska försöka hinna förbi garaget och ta lite bilder när jag hinner.

Ny kolvar är beställda från USA, i övrigt verkar det bli en motor som byggs fullt ut med förstärkningar och eventuellt betong. Bredare slicks och en ny btr är också påväg över.

Planer finns även på att montera kylaren bak i bilen. Någon som har erfarenhet hur det blir med termokontakter och cirkulationen i kylaren om man lägger en vanlig frontmonterad kylare ner?

/Henke
Volvo 142 -1971
Skriv svar