Jakten på Conny "compa" del 2- Spöa Tobbe Trollkarl.

Allt om veteranmopeder,motorcyklar & pocketbikes
smokke
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: fre nov 18, 2005 9:16 am
Ort: sundsvall

Re: Jakten på Conny "compa" del 2- Spöa Tobbe Trollkarl.

Inlägg av smokke »

kung :thumbright:
patrikh
För mycket laddtryck
Inlägg: 323
Blev medlem: mån dec 05, 2005 5:29 pm
Ort: Stockholm

Re: Jakten på Conny "compa" del 2- Spöa Tobbe Trollkarl.

Inlägg av patrikh »

Stiligt! Hur löser du det med tändningen? Det ser ut som att förgasare/insug hamnar ivägen för en tändplatta/spole.
Har du köpt cyllen beg.? Tyckte den såg ball ut och började googla men verkar inte så lätt att få tag på. Finns visst en modell som heter s5 nånting som verkar ha motsvarande cylinder fast med reed i cylindern, skulle underlätta vid bygge. Hoppas du får igång den snart!
Volvo360
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 55
Blev medlem: sön jan 15, 2012 7:44 pm

Re: Jakten på Conny "compa" del 2- Spöa Tobbe Trollkarl.

Inlägg av Volvo360 »

Blir med stor säkerhet en Triggertändning på den! Kommer att gå som ett ass misstänker jag! =)
Användarvisningsbild
JockeH
För mycket laddtryck
Inlägg: 202
Blev medlem: lör jul 31, 2010 9:51 am
Ort: umeå

Re: Jakten på Conny "compa" del 2- Spöa Tobbe Trollkarl.

Inlägg av JockeH »

patrikh skrev:Stiligt! Hur löser du det med tändningen? Det ser ut som att förgasare/insug hamnar ivägen för en tändplatta/spole.
Volvo360 skrev:Blir med stor säkerhet en Triggertändning på den!
Ska sitta en pickup på alubiten (bilden)

Sålde tändningen till smokke för han behövde den före mig och det är ju bra med en testpilot :hihi: (blir att beställa en ny efter Jul)

Svänghjulet blir i mässing med en utskjutande del av stål som trigger, har lite olika funderingar på justering och infästning på axeln, kommer inte att utnyttja konan...... tror jag, vi får se..

mysig tändning iaf, egna kurvor och olika funktioner som tex varvstop.

cylindern finns det inte så gott om då reservdels fabriken konkat (frmkt siesta), men hitta min på ebay usa, finns inte en repa i loppet (som är hårt som :evil: ) och toppen var med i samma annons.

Morini G30 motorn har likadana kolvar och de har också fräna cylindrar om ni vill googla (Malaguti fifty är lite av en dröm moppe)

Bild

Bild
Two Stroke
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 50
Blev medlem: sön jun 19, 2011 9:13 am
Ort: SKELLEFTEÅ

Re: Jakten på Conny "compa" del 2- Spöa Tobbe Trollkarl.

Inlägg av Two Stroke »

Tja Jocke :thumbright: !

Det ser ut som du också sneglar åt Öhlinare bak på DBS:n :hihi: . Men Malaguti fifty har några andra stötdämpare bak :hihi: . Motor ser ju ut att bli en riktig " killer :twisted: " och lycka till 8) .
Användarvisningsbild
JockeH
För mycket laddtryck
Inlägg: 202
Blev medlem: lör jul 31, 2010 9:51 am
Ort: umeå

Re: Jakten på Conny "compa" del 2- Spöa Tobbe Trollkarl.

Inlägg av JockeH »

Two Stroke skrev:Tja Jocke :thumbright: !

Det ser ut som du också sneglar åt Öhlinare bak på DBS:n :hihi: . Men Malaguti fifty har några andra stötdämpare bak :hihi: . Motor ser ju ut att bli en riktig " killer :twisted: " och lycka till 8) .

Sorry Chris ! men nu föstod jag faktiskt inte va du menade, förutom det sista som jag tackar för :thumbright:

Malagutin visade jag mest (även om likheter med min moppe finns) för att det just sitter en Morini G30 motor på den, som jag tipsade PatrikH om........ och för att jag gillar den moppen.

andra hetta tips är ebay.it och en motor som heter morini t4

http://www.ebay.it/itm/GRUPPO-TERMICO-P ... 500wt_1203(" onclick="window.open(this.href);return false;)

skit lätt språk lägg bara till: ore,one el ini :whistle:

typ pistone, motore, carburatore, "framgaffeleini" fungerade däremot inte :?: :shock:
Volvo360
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 55
Blev medlem: sön jan 15, 2012 7:44 pm

Re: Jakten på Conny "compa" del 2- Spöa Tobbe Trollkarl.

Inlägg av Volvo360 »

Men förgasarini il stormo då? Funkar det då? =)
Användarvisningsbild
JockeH
För mycket laddtryck
Inlägg: 202
Blev medlem: lör jul 31, 2010 9:51 am
Ort: umeå

Re: Jakten på Conny "compa" del 2- Spöa Tobbe Trollkarl.

Inlägg av JockeH »

Har mest legat på soffan å rapat de senaste 2 veckorna men lite har det blivit sen senaste uppdatering. :D

Väntar på lite delar och på att garaget och pannrummet ska städa sig själv innan jag gör så mkt mer.

Försökt att rikta alla snea rör och fästen på ramen vilket inte var någon lek, svårt att mäta mot något då allt är runt el böjt, blev någon slags jigg med kryss-laser, spännband och lite svordomar.

Blev nya motorfästen och svingbussningar, inte så mkt för ögat men nu linar iaf kedjan :thumbright:

Har förexten en black´n decker laser til salu, den ligger i bitar på golvet efter åktur in i väggen, råkade tappa den ganska hårt i en vågrät bana...... :whistle:

Har ett par bilder på delar av resultatet:

Bild

Bild

Bild

Svänghjulet börjar också ta form, måste bara få den beställda tändningen:

Bild

Verkar som jag är i hamn med Am6 veven i andra motorn, den liknar en hondavev ganska mkt nu.
För kännedom så är drev ganska hårda och att mäta exakta mått invändigt med digitalt sjutmått är svårt, drev nr 2 blev till slut bra iaf.

Mäta durationerna med partiet i blocket och när jag höjt cylinder jäms med underkant kanaler blev det, 186 avgas och 128 spool, så inte så mkt portning som jag befarat.

Bild

Bild

fler bilder när jag sätter ihop Mustangen med motor för 25 gången, då blir det hållare för cdi boxen, batteri, annan sadel m.m

God fortsättning alla moppetöntar !!! (ja du räknas dit om du läst el skrivit ovanstående)
smokke
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: fre nov 18, 2005 9:16 am
Ort: sundsvall

Re: Jakten på Conny "compa" del 2- Spöa Tobbe Trollkarl.

Inlägg av smokke »

athena 70cc lr? :thumbright:
Användarvisningsbild
JockeH
För mycket laddtryck
Inlägg: 202
Blev medlem: lör jul 31, 2010 9:51 am
Ort: umeå

Re: Jakten på Conny "compa" del 2- Spöa Tobbe Trollkarl.

Inlägg av JockeH »

smokke skrev:athena 70cc lr? :thumbright:
Jepp ! (Vi pratar om min andra motor nu som är på 70cc)

Ska försöka mig på hjälpportar på avgas och mixtra lite med själva avgaskanalen som är 30,2 i "utblåset" , visst är det i största laget el !?

Men som sagt är ju den motorn lite av en försökskanin, mest för att laborera med veven, träna lite portning osv.

I förlängningen kan jag ju tänka mig (om allt funkar) att ha en vevhusmatad Honda motor med 44 mm slag och en polini el malossi bigbore el var för inte en rt/95 om den vill ha det slaget.

Tyckte det blev för dyrt att köpa cylinderkit för flera tusen om veven inte gillar min konstruktion.

Kom i håg att jag är en kalv på grönbete , prövar lite olika saker för att sedan gå all in.

Vill ju dessutom inte tävla mot stallchefen i PRO mod kommande säsong :hihi:

Om någon i stallet bygger en stock 80 är alla klasser representerade 8)
smokke
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: fre nov 18, 2005 9:16 am
Ort: sundsvall

Re: Jakten på Conny "compa" del 2- Spöa Tobbe Trollkarl.

Inlägg av smokke »

28-30 mm ska vara lagom på dina cc,nu blir d till o fundera ut en pipa som ska knuffa soppan :thumbright: men testa den du har först.....gå över till lasse mä en kasse öl o låna hans bandsåg o böjj :D
Användarvisningsbild
JockeH
För mycket laddtryck
Inlägg: 202
Blev medlem: lör jul 31, 2010 9:51 am
Ort: umeå

Re: Jakten på Conny "compa" del 2- Spöa Tobbe Trollkarl.

Inlägg av JockeH »

smokke skrev:28-30 mm ska vara lagom på dina cc,
ok, kanske ska pröva lite då innan jag börjar spendera 20tim på att bygga om hela avgaskanalen.

Har bara fått för mig att den tappar andan lite pga av extrem design på kanalen, porten är nästan helt rak i ök och öppnar full bred på porten direkt (skiljer bara några tiondelar) och är sedan helt rak och konar från ca 27,3-30,2

vet att du tipsat om portpogram men, finns det någon gyllene regel vad gäller förhållandet mellan arean (inte i grader utan i antal kvadrat m.m) på avgas vs spool och boost ?!, som lekman tror man ju oftast att ju större ju bättre men har förstått att det inte är sant.

Mina spool portar är tex väldigt 4 kantiga och väldigt svåra att bredda, blir mkt omfattande portning inne i själva kanalen för att inte sabba vinkeln, sekundär skulle man kunna hocka en aning men gör inte mkt på bredden.

på bilden har jag försökt rita hur flödesriktningen är på cylindern, de röda stämmer ganska bra med athenan och den blå med airsal, malossi och polini (de två senaste bara utifrån bilder jag sett)

Bild

Vad är att föredra, vet att det kanske är svårt att ge generella svar, verkar ju dessutom lite hemligt med vinklar i portarna.

Faktiskt Kadetten som bäst beskrivit i text hur han tänker, tex " i riktning mot kolvbulten" säger ju mer än det kan va bra att hooka typ......

Ös på nu för-fn ... så jävla dryg är jag väll inte så ni inte vågar/vill ge mig några tips.

Börjar bli dags att slipa på rätt ställen och inte bara för att få koll på durrationerna.

Är ju två cylindrar som ska smekas....

puss på er nu och släpp ångesten inför arbetet på måndag.

Kom förexten på att lollo har en stock 80, iofs fienden som kör den men.......... alla klasser är representerade.. :wink:
smokke
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: fre nov 18, 2005 9:16 am
Ort: sundsvall

Re: Jakten på Conny "compa" del 2- Spöa Tobbe Trollkarl.

Inlägg av smokke »

joxxade hej vilt med vodkas kanaler en del sist.....o d visade sig funka väl ut på top-speeden i.a.f,har receptet dokumenterat om intresse finns :thumbright:

mina erfarenheter o prövningar säger att d blir mera på toppeffekt(förmodar att d är d du är ute efter :thumbright: ) om du vinklar bakkant på sekundär framåt(vinkla bakkant nästan rätt ut mot kanten på avgas porten på andra sidan, o framkant mot kanten på insuget på andra sidan) men du kommer att förlora en aning på botten o mellan registret...skaffa en gradskiva o dra streck på cylindern porta sedan efter d o testa :D

här har du en bra länk här att titta på när slipstiftet snurrar:

http://www.bimotion.se/Bimotion_2-Stroke_Case_Study.pdf
Användarvisningsbild
JockeH
För mycket laddtryck
Inlägg: 202
Blev medlem: lör jul 31, 2010 9:51 am
Ort: umeå

Re: Jakten på Conny "compa" del 2- Spöa Tobbe Trollkarl.

Inlägg av JockeH »

Tack för tipsen Smokkas !

Har joxat lite med mamban för att få en skön åkställning, bli sjukt fult men va f-n, bling bling har man inte tid med om man vill hinna få fart på grejorna vare nån som sa......

Ska ta lite bilder när sadeln m.m är på plats.

Letar fortfarande däck som har måtten 2.25x15, har funnits ett michelin förut men verkar inte gå få tag på :(

Sedan dagens fråga:

Har alla honda mt/mb kopplingar medbringare :shock: :?: , öppnade en i kväll för lite framtida tankar om inte så våt koppling :whistle:

drevet blir ju lite svårare att sätta bultar i, mest en massa hål överallt, iofs lätt och skonsamt för lådan antar jag.

Var det inte någon som mekat dit en loncin korg på ett honda drev, hur fästes den isf ? eller är det lika drev också ?!

Sussilul på er nu ska knegarn sova :(
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10193
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Jakten på Conny "compa" del 2- Spöa Tobbe Trollkarl.

Inlägg av Kadett4wd »

Bild

Ingen längre eftertanke och jobb på detta, men.. om du formar kanalerna 'åt det här hållet' så är du på rätt väg.. anser jag, primärutblås kan dock vara bredare, men kan va svårt om vingportarna redan är där.
Ha i åtanke,, primärspol ska du i stort sett rikta mot varandra i samma vinkel som kolvdomen.
sekundär nån grad uppåt jämnfört med primär, sen boost brukar jag rikta mot tändstiftet.
Sen brukar jag inte fega med durationen på de bakre(sekundär och boost)
Kör lika duration på alla spol.
Vill du ha riktigt rejsigt, säg kanske 3-5 grader mera duration på boost.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Skriv svar