Custom ram med Gsf bandit motor,med två respiratorer

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
tfr
För mycket laddtryck
Inlägg: 103
Blev medlem: tis nov 22, 2011 1:56 pm
Ort: Tjockhult,Nacka

Re: Custom ram med Gsf bandit motor,med två respiratorer

Inlägg av tfr »

Ditt black&white bygge var hur snyggt som helst,ska leta upp tråden på sporthoj o läsa mer!
Edit: hittar inte den,kan du länka?
Lycka till med nya bygget

//thomas
Fredrik_Steen
För mycket laddtryck
Inlägg: 224
Blev medlem: sön feb 10, 2013 7:46 am

Re: Custom ram med Gsf bandit motor,med två respiratorer

Inlägg av Fredrik_Steen »

Tack den blev helt ok i slutändan, startade tråden 2008 så den kan vara svår att hitta
Men här är den http://www.sporthoj.com/forum/showthrea ... highlight=
tfr
För mycket laddtryck
Inlägg: 103
Blev medlem: tis nov 22, 2011 1:56 pm
Ort: Tjockhult,Nacka

Re: Custom ram med Gsf bandit motor,med två respiratorer

Inlägg av tfr »

Tack för länken.
Satan vad mycket strul det var med motorn!
Men som sagt blev den skitsnygg.
Gsxr har en egen plats i hjärtat,hadde en 1100r-90 i blå-vita designen för länge sen.extra allt på motorn dock inte storkubik (sugtrim).
Såldes när dottern föddes för sisådär 17år sedan saknar den fortfarande.suck :|
//T
Fredrik_Steen
För mycket laddtryck
Inlägg: 224
Blev medlem: sön feb 10, 2013 7:46 am

Re: Custom ram med Gsf bandit motor,med två respiratorer

Inlägg av Fredrik_Steen »

Jo lite strul var det tyvärr, men jag har lärt mig mycket av alla problem. Det kanske är dax och köpa en blå/vit 1100? Finns att fynda i tyskland och england lite då och då för bra pengar. Och försäkringen är billig nu när den räknas som veteran, förra året betalade jag 1680kr helförsäkring helår.


Lite har hänt på projektet, har varit iväg och lämnat ventiler till Spinken motors. Så snart är toppen klar.

Även börjat med grenröret, dom tidigare grenrören har 34mm rör men nu kommer jag använda 42,6mm rör ser mycket maffigare ut :=)

Gjorde mig bekant med tyskan som står på jobbet, trots sin ålder så funkar den helt okej
Bild

När jag ändå var vid svarven så passade jag på och slipa 4m rör som skall användas vid grenrörsbygget, slipade med sandpapper från 60 till 400papper. Knullputs!
Bild

Resultatet blev helt okej
Bild
Användarvisningsbild
Fiskpimp
Lite mer laddtryck
Inlägg: 34
Blev medlem: tor sep 02, 2010 11:40 am

Re: Custom ram med Gsf bandit motor,med två respiratorer

Inlägg av Fiskpimp »

Lite bilder på toppen till detta bygge! Ni får ursäkta den dåliga kvaliten på bilderna.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

MVH/ J
Bild
http://www.spinkenmotors.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Fredrik_Steen
För mycket laddtryck
Inlägg: 224
Blev medlem: sön feb 10, 2013 7:46 am

Re: Custom ram med Gsf bandit motor,med två respiratorer

Inlägg av Fredrik_Steen »

Oj här händer grejer,så sjukt bra jobbat! världsklass på arbetet

( Jan jag slår en pling när jag lämnar sahlgrenska)

För ett tagsedan började jag fundera på hur tanken skall se ut, och en skiss i papper har påbörjats
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Fiskpimp
Lite mer laddtryck
Inlägg: 34
Blev medlem: tor sep 02, 2010 11:40 am

Re: Custom ram med Gsf bandit motor,med två respiratorer

Inlägg av Fiskpimp »

Bild
Bild
http://www.spinkenmotors.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Fredrik_Steen
För mycket laddtryck
Inlägg: 224
Blev medlem: sön feb 10, 2013 7:46 am

Re: Custom ram med Gsf bandit motor,med två respiratorer

Inlägg av Fredrik_Steen »

Idag landade andningshjälpen :thumbright:

Bild

Bild

Måste passa på och tacka Jan på Spinken motors, bra priser och riktiga kvalitets jobb.
För er som missat hemsidan så titta in på http://www.spinkenmotors.se/
Fredrik_Steen
För mycket laddtryck
Inlägg: 224
Blev medlem: sön feb 10, 2013 7:46 am

Re: Custom ram med Gsf bandit motor,med två respiratorer

Inlägg av Fredrik_Steen »

Var på jobbet idag och lånade svetsen och en roterande fil.

Körde lite med den roterande filen i turbon för att matcha flänsen till grenröret
Bild

Sedan påbörjade jag en del av grenröret
Bild
Bild

Kommer snart mer uppdateringar på grenröret, väntar bara på att en tank skall anlända
Fredrik_Steen
För mycket laddtryck
Inlägg: 224
Blev medlem: sön feb 10, 2013 7:46 am

Re: Custom ram med Gsf bandit motor,med två respiratorer

Inlägg av Fredrik_Steen »

Provmonterade tanken lite snabbt ikväll, den behöver förlängas en liten bit men i övrigt så verkar den passa bra.

Bild
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 927
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Re: Custom ram med Gsf bandit motor,med två respiratorer

Inlägg av blackadder »

Här går det undan! Snygg tank.
Fredrik_Steen
För mycket laddtryck
Inlägg: 224
Blev medlem: sön feb 10, 2013 7:46 am

Re: Custom ram med Gsf bandit motor,med två respiratorer

Inlägg av Fredrik_Steen »

Tanken kommer bli toppen, försöker bygga så snabbt det går!

Fick hem det sista till motorn idag, Tryckgivare 0-10bar, IAT sensor, 2 CLT sensorer, 4 korta vag spolar samt en digital kam positions sensor.

Bild
Användarvisningsbild
NTCRS1
För mycket laddtryck
Inlägg: 334
Blev medlem: tor nov 10, 2011 4:05 am
Ort: Emmaboda

Re: Custom ram med Gsf bandit motor,med två respiratorer

Inlägg av NTCRS1 »

Coolt! Snyggt hantverk!
Fredrik_Steen
För mycket laddtryck
Inlägg: 224
Blev medlem: sön feb 10, 2013 7:46 am

Re: Custom ram med Gsf bandit motor,med två respiratorer

Inlägg av Fredrik_Steen »

Var och besökte Spinken motors idag och fick cylinderraden. Jan hade t.o.m. filat in kolvringarna det är service det.

Pedant som man är så var jag tvungen att lägga några timmar på att göra rent cylindern och få bort packningsrester. Monterade sedan rostfria "pluggar" till avgasreningen
Bild

Skall limma en aluminium spacer imorgon, som sitter monterade mellan block och cylinderrad. Duger loctite 3020 att limma med?
Fredrik_Steen
För mycket laddtryck
Inlägg: 224
Blev medlem: sön feb 10, 2013 7:46 am

Re: Custom ram med Gsf bandit motor,med två respiratorer

Inlägg av Fredrik_Steen »

Idag var det dax och montera cylinderraden. Började med att lägga kolvarna i ett diesel bad i några timmar, våtslipade sedan kolven med 2000 papper och gjorde rent ringlanden. Så här så kolven ut ifrån början
Bild

Sedan skulle det tråkiga göras, det finns två sätt och montera kolvarna. Brukar normalt hänga på kolvarna på stakarna och pilla med kolvringarna, men det är jobbigt att man måste jobba med två kolvringarna samtidigt. Så för första gången provade jag att montera i kolvarna i cylinderraden först och trycka i kolvbultarna sen när man sänkt ner cylinderraden en bit. Funkade över förväntning faktist!

Limmade spacern och packningarna med loctitet 3020 och lät det ligga med lite tryck i någon timme.
Bild

Sedan var det dax och momentdra dom nya ape pinbultarna, hade köpt ett fint verktyg till det
Bild

Mätte sedan höjden på pinbultarna, skall ligga mellan 61-62mm för att ha tillräckligt med gängor till muttern. Bild

Så nu är det bara att invänta toppen :)
Bild
Skriv svar