Turbo tips för lågpris turbos?
Re: Turbo tips för lågpris turbos?
GT42 finns i 70-94 och 75-102 kompressorhjul
Re: Turbo tips för lågpris turbos?
Menar du att 70-94 är det minsta kompressorhjulet i GT42?Allx skrev:GT42 finns i 70-94 och 75-102 kompressorhjul
Blir i så fall för stor turbo..
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1695
- Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
- Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Re: Turbo tips för lågpris turbos?
GT 42 finns med MINST dessa storlekar på Kompressor:
Exducer 88mm inducer 60.9mm + 62.2mm + 63.5mm + 64.7mm
Exducer 94.1mm Inducer 62.4mm + 66.5mm + 67.8mm + 69.1mm + 70.4mm
Exducer 102.4mm Inducer 75mm
Alla är egentligen för stora till denna set-up + att Garretts bladvinklar är sämre på dessa låga tryck än vad Holsets är (ger sämre verkningsgrad)
Möjligen kan man använda den minsta (60.9x88mm) den kan bli lite bättre än HX40 med 60x86 kompressor samt 64x76mm turbin men sämre än HX40 med 58 eller 60x86 kompressor och 67x76mm turbin. (på denna set -up) Man måste vara noga med oljetillförseln på GT42, dels har den grov axel som bromsar spool mera än HX40 men även ett klent axiallager som ofta går sönder (risken för detta är dock minimal här eftersom det är så lågt ladd)
Varför tror ni att det finns så många storlekar på kompressorhjulen?
Exducer 88mm inducer 60.9mm + 62.2mm + 63.5mm + 64.7mm
Exducer 94.1mm Inducer 62.4mm + 66.5mm + 67.8mm + 69.1mm + 70.4mm
Exducer 102.4mm Inducer 75mm
Alla är egentligen för stora till denna set-up + att Garretts bladvinklar är sämre på dessa låga tryck än vad Holsets är (ger sämre verkningsgrad)
Möjligen kan man använda den minsta (60.9x88mm) den kan bli lite bättre än HX40 med 60x86 kompressor samt 64x76mm turbin men sämre än HX40 med 58 eller 60x86 kompressor och 67x76mm turbin. (på denna set -up) Man måste vara noga med oljetillförseln på GT42, dels har den grov axel som bromsar spool mera än HX40 men även ett klent axiallager som ofta går sönder (risken för detta är dock minimal här eftersom det är så lågt ladd)
Varför tror ni att det finns så många storlekar på kompressorhjulen?
Re: Turbo tips för lågpris turbos?
Så går vi på en färdig köpe turbo så antar jag denna är svårslagen med tanke på priset?
Sen bara svetsa fast wastegate armen och köra separat wastegate.
Holset super Hx40-17 med inbygd wastegate
Kompressor: 60/86mm
Turbin:75/65mm
Avgashus: Nr17
Fläns: T4 Twin entry 82,5x70mm
Fläns downpipe: 101,5mm V-Band
Oljetryck: M12 banjo
Oljeretur: CC-mått Ca 51mm
Vattenkyld: Nej
storlek på anslutning inlopp: 102mm (4")
Packningar medföljer
Pris 5096kr
Sen bara svetsa fast wastegate armen och köra separat wastegate.
Holset super Hx40-17 med inbygd wastegate
Kompressor: 60/86mm
Turbin:75/65mm
Avgashus: Nr17
Fläns: T4 Twin entry 82,5x70mm
Fläns downpipe: 101,5mm V-Band
Oljetryck: M12 banjo
Oljeretur: CC-mått Ca 51mm
Vattenkyld: Nej
storlek på anslutning inlopp: 102mm (4")
Packningar medföljer
Pris 5096kr
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1695
- Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
- Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Re: Turbo tips för lågpris turbos?
Den är för stor. (på många olika sätt) Troligast är det en TA45 (äldre än GT42) och i storlek med GT45.BiTurbo skrev:Vad tror ni om denna?
Original Garrett, ej Kina. nyrenoverad och säljes för högstbjudande.
Kompressorhjul: 64/84mm
Turbinhjul: 80/87mm. Hus: 1.19
Pris 3600kr
Eller är det för stort för 5-600hk?
Kolla måtten på turbinhjulet så ser du att det stämmer ganska bra med den HX50 som du visade bänkpapper på (den har 86x80mm) Holsets turbiner är mycket fina om man väljer de största typerna i serien och 86x80 är den näst största till HX50 serien, vilket betyder att det är ett mycket bra turbinhjul. Men en sån turbo blir stor o klumpig så du behöver inte vara ledsen för missad affär.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1695
- Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
- Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Re: Turbo tips för lågpris turbos?
Turbinen är inte 75x65, jag förstår inte varför de envisas med att skriva fel mått (kanske de trimmat sitt Skjutmått )BiTurbo skrev:Så går vi på en färdig köpe turbo så antar jag denna är svårslagen med tanke på priset?
Sen bara svetsa fast wastegate armen och köra separat wastegate.
Holset super Hx40-17 med inbygd wastegate
Kompressor: 60/86mm
Turbin:75/65mm
Avgashus: Nr17
Fläns: T4 Twin entry 82,5x70mm
Fläns downpipe: 101,5mm V-Band
Oljetryck: M12 banjo
Oljeretur: CC-mått Ca 51mm
Vattenkyld: Nej
storlek på anslutning inlopp: 102mm (4")
Packningar medföljer
Pris 5096kr
Den är 76x64, i minsta laget när man vet att det finns bättre tillgängliga (som jag skrev i nån post ovanför, så tror jag att GT42 av liten storlek blir bättre än denna turbo till din motor)
Jag trodde du ville ha vattenkylning, HX40 finns med vattenkylning och detta ger dig bekvämlighet vid användning av bilen.
Den inbyggda wastegaten går inte att använda på bensinmotorer (den är till för dieslar med högt ladd, och turbon är byggd till en dieselmotor)
Ska du stänga igen den så är det bäst att svetsa igen hålet, svetsar du enbart armen så har det blivit att den småläcker vid flera tillfällen.
Snyggast/bäst/mest viktbesparande (du ville ju ha en lätt turbo) blir att gå loss med vinkelkapen på huset och skära bort all gods kring waste-gate och utlopp samt svetsa dit en V-band anslutning.
T4 fläns är heller inget måste eller fördel på nåt sätt (till dessa effektnivåer) ska man se på det krasst så gör det ju bara installationen tyngre.
Ytterligare viktbesparing får du om du skär bort flänsen och kör V-band in också, då kan du även placera wastegate direkt på avgashuset (ännu mer viktbesparing)
Re: Turbo tips för lågpris turbos?
Menar du att hela avgashuset blir större för att det är T4 fläns? för om du bara menar flänsen så lär det ju inte vara många gram i skillnad?
Tänker att två rör borde vara lättare att svetsa fast i en T4 fläns än i en T3 då du har lite större yta på T4 ?
Vatten kylning var mer en undran om inte det behövs vid banracing i 15-20 min för att förlänga livslängden på lagerdelen?
Men om det håller ändå så är det ju enklare installation utan vatten..
Garrett GT42 tyckte du ju var sämre än Holset HX40 på spool och oljetillförsel så då hoppar vi den..
Grejen är att dom med inbyggd wastegate är 1200kr billigare än dom utan??
Borde inte vara några problem att svetsa fast ventilen i hålet så det blir tätt.
Tänker att två rör borde vara lättare att svetsa fast i en T4 fläns än i en T3 då du har lite större yta på T4 ?
Vatten kylning var mer en undran om inte det behövs vid banracing i 15-20 min för att förlänga livslängden på lagerdelen?
Men om det håller ändå så är det ju enklare installation utan vatten..
Garrett GT42 tyckte du ju var sämre än Holset HX40 på spool och oljetillförsel så då hoppar vi den..
Grejen är att dom med inbyggd wastegate är 1200kr billigare än dom utan??
Borde inte vara några problem att svetsa fast ventilen i hålet så det blir tätt.
Re: Turbo tips för lågpris turbos?
Om hela avgashuset blir tyngre med T4 fläns så finns ännu billigare turbo nu att köpa:
Holset Super HX40 med intern wastegate
-Kompressor 60/86mm.
-Turbin 75/65 mm.
-Turbinhus 16cm² med intern wastegate. Grundtryck 1,6 bar.
-T3 twin-entry
-6-bult mot downpipe
Pris 4490kr
Holset Super HX40 med intern wastegate
-Kompressor 60/86mm.
-Turbin 75/65 mm.
-Turbinhus 16cm² med intern wastegate. Grundtryck 1,6 bar.
-T3 twin-entry
-6-bult mot downpipe
Pris 4490kr
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1695
- Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
- Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Re: Turbo tips för lågpris turbos?
De är billigare med integrerad W/G för att ingen vill ha dem, alla frågar efter smidiga avgashus utan integrerat bara för att de inte vill ha tunga o klumpiga hus.
Vattenkylning gör ju bilen lättanvänd vid banan, du slipper att kallköra 2-3 varv lugnt tempo och/eller stå aslänge i depån på tomgång. En turbo utan vattenkylning kan rasa rätt kvickt om man slarvar med kallkörning.
Ställ en fråga till Web-shopen om de har monterat ett special turbinhjul, finns inga 75x65 i Holsets katalog.....
En begagnad GT42 med minsta kompressorinducern blir nog bättre till dig, dels för att du sparar pengar och dels för att de är vanliga utan integrerad W/G, du får också din T4 fläns (eller liknande storlek fast special) så att du enkelt kan gå in med rören. Prestandamässigt så spöar den Holseten du skriver om. (för att turbinhjulet är litet i den)
De som är vana att svetsa grenrör tycker dock att det är en barnlek att kona ner rören till T3-anslutning (om de nu är så grova så att de behöver konas)
Vattenkylning gör ju bilen lättanvänd vid banan, du slipper att kallköra 2-3 varv lugnt tempo och/eller stå aslänge i depån på tomgång. En turbo utan vattenkylning kan rasa rätt kvickt om man slarvar med kallkörning.
Ställ en fråga till Web-shopen om de har monterat ett special turbinhjul, finns inga 75x65 i Holsets katalog.....
En begagnad GT42 med minsta kompressorinducern blir nog bättre till dig, dels för att du sparar pengar och dels för att de är vanliga utan integrerad W/G, du får också din T4 fläns (eller liknande storlek fast special) så att du enkelt kan gå in med rören. Prestandamässigt så spöar den Holseten du skriver om. (för att turbinhjulet är litet i den)
De som är vana att svetsa grenrör tycker dock att det är en barnlek att kona ner rören till T3-anslutning (om de nu är så grova så att de behöver konas)
Re: Turbo tips för lågpris turbos?
Men går det att få fram en sådan GT42 som du nämner?
Re: Turbo tips för lågpris turbos?
Fick svar från KL:
De exakta måtten på turbinhjul är 64/76mm
Och anledningen enligt dom om varför Hx40 med wastegate säljs billigare är:
anledningen är att holset skull minska lagret på några modeller och då köpte vi alla dessa turbos
det är ytterligare några modeller som är nedsatta i pris gäller så länge lagret räcker
De exakta måtten på turbinhjul är 64/76mm
Och anledningen enligt dom om varför Hx40 med wastegate säljs billigare är:
anledningen är att holset skull minska lagret på några modeller och då köpte vi alla dessa turbos
det är ytterligare några modeller som är nedsatta i pris gäller så länge lagret räcker
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 252
- Blev medlem: tis jan 16, 2007 4:30 pm
- Ort: Vadstena
- Kontakt:
Re: Turbo tips för lågpris turbos?
Jens har ju erbjudit sin hjälp, vad fick du för svar utav honom?
https://www.facebook.com/swedishracingmotors
Bläddrar du ner till 15 oktober så har han lagt upp lite capriser.
https://www.facebook.com/swedishracingmotors
Bläddrar du ner till 15 oktober så har han lagt upp lite capriser.
Har du problem med din Gula Volvo , askamaskinservice.se
Hans-Åke Rahm.
Hans-Åke Rahm.
- Johan Lindberg
- Forumsberoende
- Inlägg: 750
- Blev medlem: mån nov 08, 2004 6:26 am
- Ort: Bollnäs
- Kontakt:
Re: Turbo tips för lågpris turbos?
De går att få wg husen rejält mycket smidigare med lite slip å svets. Har gjort de med min hx35 just. En rund plugg i wghålet svetsad sen kapat å slipat bort det mesta onödigt matrial och ersat med en kona och vband ut ur turbon
Re: Turbo tips för lågpris turbos?
Intressant, har du någon bild du kan dela med dig utav?Johan Lindberg skrev:De går att få wg husen rejält mycket smidigare med lite slip å svets. Har gjort de med min hx35 just. En rund plugg i wghålet svetsad sen kapat å slipat bort det mesta onödigt matrial och ersat med en kona och vband ut ur turbon
Du kan maila om du vill, så tar vid det via pm.
Re: Turbo tips för lågpris turbos?
Jens verkar ha mycket att göra.Hasse Bus skrev:Jens har ju erbjudit sin hjälp, vad fick du för svar utav honom?
https://www.facebook.com/swedishracingmotors
Bläddrar du ner till 15 oktober så har han lagt upp lite capriser.
Jag mailade honom i torsdag morse, fick svar fredag kväll som jag svarade på efter 10 minuter med förhoppning om att han skulle svara tillbaka direkt, men inte fått något mer svar efter det.
Så vet ännu inte vad han har att erbjuda?
Blackfriday går ut i morgon, så vi kanske köper någon HX40 i morgon på en webshop om inte Jens eller Whilliam svarar innan dess med vad dom kan få fram?