Sida 31 av 35

Re: Olika topplock i genomskärning!

Postat: sön aug 11, 2013 11:11 pm
av Daniel 850
här kommer bilderna på Kalle P toppen som Effe har

Bild

Bild


Mvh Wigge

Olika topplock i genomskärning!

Postat: tis aug 13, 2013 9:58 am
av wuffee
Fan vilken fräsig topp :)

Re: Olika topplock i genomskärning!

Postat: tis aug 13, 2013 11:25 am
av Roger Persson
Snabb provar nickel pinnar och är ganska nöjd med resultatet, bästa hittills... 15 minuter tog det... Det är våld det men det tenderar inte spricka... Bild

Re: Olika topplock i genomskärning!

Postat: tis aug 13, 2013 3:02 pm
av SWR
På kald topp? TIG?

Re: Olika topplock i genomskärning!

Postat: tis aug 13, 2013 4:16 pm
av Roger Persson
Ingen förvärmning... Blåste bara på med 100 amper och väntade lite mellan svetsningen...
Ja ska kapa och titta hur det ser ut i snittet om det blir nått hårt osv...
Elektroden heter OK92.78 och är till för kall svetsning med 45 graders vinkel från svets strängen...
Svetsade ca 3cm åt gången vilket nog är lite för mkt och väntade nog lite för lite mellan varje sträng...
Men detta är ett rent test om det känns troligt att det skulle gå göra en svetsad topp...
Det är viktigt att inte slipa innan man svetsar, fick ett bra råd av en duktig smed
att man ska köra rent med HM fil innan pg av att det inte smetar oren heter i ytan...

Re: Olika topplock i genomskärning!

Postat: tis aug 13, 2013 4:40 pm
av SWR
Ah, elektrode-sveis... trodde du TIG'et. Jeg har brukt tilsats med 99% Ni,1% Ti til TIG på støpejern, uten sprekker.. Ikke forvarmet, men pakket inn toppen etterpå for å holde på varmen så lenge som mulig. :)

Re: Olika topplock i genomskärning!

Postat: tis aug 13, 2013 5:04 pm
av hauge
Esab rekommenderar svetsning med nickelpinne för rep av motorblock/topplock som beskrivits av roger enl ovan.. svetsa lite, picka mens det svalnar... svetsa lite till. Nickel har en värmeexpansionskoefficient som är lik gjutjärn
Jag har fått stag påsvetsade på bakaxelhuset med den metoden

Olika topplock i genomskärning!

Postat: ons aug 14, 2013 8:09 am
av wuffee
När ja svetsade lite alutoppar förvärmde jag ju en del, men fick även tipset från min gamla öststats jobbarkompis att jag skulle lägga dem på tegelstenar då tegelstenar håller värmen bra.. Borde ju funka på b20in me.. Har själv planer på å testa framöver..

Re: Olika topplock i genomskärning!

Postat: lör aug 17, 2013 4:22 pm
av Roger Persson
Rest b20 sönderportad i avgasbrunnen därav slaktad... Den första resta ja gjorde av ett tidigare dåligt portat ämne mest för test... Notera hur sjukt mkt gods det är uppåt där det är rest... Går säker ha 45mm i utgången utan att det ens är nära att gå hål, måste kapa mitten biten som är snedkapad en gång till för där gömmer det sej lite mer hemligheter..... Denna var 42.5mm i utgången och lite dåligt centrerad... Notera också hur lite gods det är där pluggarna sitter... Kört 41mm för att bli samma diameter som styr kanten... Men borde nog köra 39 istället och göra en plugg med fläns... 1.5mm gods ca som minst skulle bli 2.5 och ganska mkt bättre..... Såg kalle p toppen var körd så med... Riktigt kul få se en sån raritet... Fast den är ganska mkt mer rest än min prov topp såg ja, sen är kanalerna lite isär dragna i slutänden... :) Man kan tacka volvo att dom satt skruv hålen där dom sitter helt enkelt...
Bild

Re: Olika topplock i genomskärning!

Postat: lör aug 17, 2013 6:02 pm
av Roger Persson
Snitten...
Bild

Re: Olika topplock i genomskärning!

Postat: mån aug 19, 2013 1:20 am
av Erland Cox
Tack för bilderna. Uträtning av kanalen har inte gett något i min flödesbänk men om jag gör radien större på svängen
och apex på korta radien högre så ökar flödet en hel del. Jag har fått 225CFM på 16mm med 46 ventil på en B20 topp.
Max 205 CFM utan höjning.

Erland

Re: Olika topplock i genomskärning!

Postat: mån aug 19, 2013 9:16 am
av Roger Persson
Har du testat med lera nån gång göra om rummet mer fördelaktigt, som man svetsar upp tex 531..? Problemet med b20 är väl att inner radien är för snäv? Ja skulle ju kunna kapa loss ett segment av den andra halvan av det resta ja skrotat och segment från det resta kapade ämnet och skicka så får du kolla vad den flödar och se om man kan tjäna på det eller inte? Det finns gott med gods kvar... Ett till snitt kvar att kapa bara, finns ett ställe där man får passa sej lite, där ska kapa precis där bult förstärkningen slutar, då kommer man även se hur mkt till man kan resa med 42.5 diameter på utgången... Denna är rest 30 grader... 35 grader borde nog gå med... Kommer inte ihåg vad ja körde för säten, antagligen 46 38.5...

Re: Olika topplock i genomskärning!

Postat: mån aug 19, 2013 3:52 pm
av Erland Cox
På 230 motorer har jag testat massor med att flöda förbränningsrummet genom att blåsa från insugningssidan.
Jag kom fram till att det bildades en vak ovanför ventilsätet vid lyft över 10mm.
Blir vaken större än arean ökar med lyftet så stallar toppens flöde.
Det hjälpte att lägga modellera på tändstiftssidan av toppen.
Jag provade på en topp med 48 ventil som flödade 257 CFM vid 16mm att flytta toppen i sidled först 1,5mm.
Flödet upp till 12mm ökade men toppen stallade nu vid 18mm vilket den inte gjort innan.
Sen flyttade jag toppen 1,5mm till, totalt 3mm och nu stallade toppen vid 16mm.
Jag tog upp förbränningsrummet vid sidan av ventilen mot cylindern varje gång.
Modellera på tändstiftssidan fixade stallningen och flödet blev nu bättre än innan, 272CFM vid 16mm och 276CFM vid 18mm.

Bild

Bild

Bild

Bild

Det finns en tråd på Speedtalk om det: http://speedtalk.com/forum/viewtopic.php?f=15&t=34978

En annan tråd med CFD tester på en 531 topp med svetsat förbränningsrum: http://speedtalk.com/forum/viewtopic.ph ... peg+to+cad

Jag flödar gärna din topp. Jag ska ta bilder på min resta topp, har du en email adress så jag kan skicka dom till dig.
Jag brukar länka bilder från min hemsida men jag behöver hjälp för att lägga upp dom där.

Erland

Erland

Re: Olika topplock i genomskärning!

Postat: mån aug 19, 2013 4:13 pm
av Kadett4wd
Har du testat köra väldig oversize på ventilen(men inte kanalen) för att flytta säteskanten närmre förbräningsrumskanten och ignorera skärmingen mot cylinderväggen i sidled?
Det blir väl typ 50-52mm ventil då antar jag.
Och sedan porta kanalen så den skruvar flödet över ventilen mer än std.

Jag vet en professionell trimmare som plockar väldigt med effekt i bromsbänk på detta vis på just 531 ämnet, hur än motsägelsefullt det verkar.

Re: Olika topplock i genomskärning!

Postat: mån aug 19, 2013 8:53 pm
av loop
Erland
Läste lite i speedtalktråden och hemiförbränningsrum nämndes där som typ icke-stallande. Då undrar jag över sådana här förbränningsrum?
Bild