Sida 40 av 42

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Postat: tis nov 16, 2021 7:24 am
av mattias
Så fränt! :thumbright:
Hoppas på en smidig uppstart!

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Postat: ons nov 17, 2021 7:35 pm
av TurboRickard
Hej.
Då är den äntligen uppstartad efter lite diverse småstrul :)

Bland annat så hade mitt 16v batteri tydligen sagt upp sig men det gick iallafall starta med ett vanligt optima så länge.
Filmklippet finns på länken nedan eller på min FB sida:
8v Turbo Racing.

https://youtu.be/iBpxK2-wY6M


//Rickard

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Postat: ons nov 17, 2021 10:02 pm
av mattias

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Postat: ons nov 17, 2021 10:52 pm
av nkro
Hur gör man med inkörning av en sån där maskin. Tänkte mest på cylindrarna.

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Postat: tor nov 18, 2021 6:35 am
av Kadett4wd
Med rätt hening är det i stort sett ingen inkörning.

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Postat: tor nov 18, 2021 7:46 am
av TurboRickard
nkro skrev: ons nov 17, 2021 10:52 pm Hur gör man med inkörning av en sån där maskin. Tänkte mest på cylindrarna.
Bottendelen är samma som tidigare förutom att jag nu monterar aluminiumstakar.
Så det är bara kamaxeln/tryckarna som behöver bli inkörda.
Hade motorn igång i ca 20min och alla parametrar ser bra ut och maskinen verkar tät så det känns tryggt.

//Rickard

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Postat: sön nov 28, 2021 7:53 pm
av TurboRickard
Hej.
Då har jag testat att plåga den lite.
Var tvungen att se om den orkade bygga laddtryck med denna stora turbo. (98mm)
Bygger laddtryck lika bra som den gamla 88mm.
Tar 2,2 sekunder att bygga 2kg på 6600rpm

Har lagt upp ett filmklipp på youtube.
Dock så gillade inte telefonen laserpulserna :)
https://youtu.be/5d0IucWdyeg

//Rickard

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Postat: sön nov 28, 2021 8:12 pm
av Jens Gustavsson
kul att den går!

har du tordas kolla till kamaxeln och lyftarna? med DLC och bra olja är inget omöjligt men blir häftiga tryck i kontakt ytan. gäller att få till lanch så det inte stutsar så mycket på avgassidan. vad har ni för modell där? jag är dålig på sånt då man har automat men vore intresant att höra mer om om det inte är hemligt?

blir mycket kul att höra mer om sen till våren!

mvh jens

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Postat: sön nov 28, 2021 10:06 pm
av TurboRickard
Jens Gustavsson skrev: sön nov 28, 2021 8:12 pm kul att den går!

har du tordas kolla till kamaxeln och lyftarna? med DLC och bra olja är inget omöjligt men blir häftiga tryck i kontakt ytan. gäller att få till lanch så det inte stutsar så mycket på avgassidan. vad har ni för modell där? jag är dålig på sånt då man har automat men vore intresant att höra mer om om det inte är hemligt?

blir mycket kul att höra mer om sen till våren!

mvh jens
Hej Jens.
Detta är 5 gången maskinen är igång och jag har haft av ventilkåpan efter varje körning och kollat så ventilspel, slitage, mm ser bra ut.
Än så länge ser jag inget som tyder på problem.
Är själv förvånad över hur lätt kamaxeln går runt med dessa extrema nockarna och dom stöddiga fjädrarna.
Verkar som det gjort stor nytta att öka bascirkeln på kamaxeln.
Bromsning kommer troligtvis bli under Januari månad.

//Rickard

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Postat: lör dec 18, 2021 11:26 pm
av Love
Fattas bara ett billetblock nu då!

Skickat från min tegelsten via Tapatalk


Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Postat: sön dec 19, 2021 6:01 pm
av TurboRickard
Love skrev: lör dec 18, 2021 11:26 pm Fattas bara ett billetblock nu då!BildBild

Skickat från min tegelsten via Tapatalk
Vi har ritat upp ett billet block sedan tidigare men när jag väl går över till det så finns där inget kvar på maskinen som är Volvo.
Så jag kommer köra med gjutjärnsblocket så länge det går.

//Rickard

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Postat: tis dec 21, 2021 9:46 pm
av Roger Berglund
är det ett standard volvo block eller är det ett motordesign block?. kan tycka att motordesign inte är så mycket volvo men det går ju att diskutera! :hihi: .

sjukt fränt bygge med toppen har lus läst varje sida och man blir mäkta imponerad! :thumbright:

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Postat: ons dec 22, 2021 8:39 am
av TurboRickard
Roger Berglund skrev: tis dec 21, 2021 9:46 pm är det ett standard volvo block eller är det ett motordesign block?. kan tycka att motordesign inte är så mycket volvo men det går ju att diskutera! :hihi: .

sjukt fränt bygge med toppen har lus läst varje sida och man blir mäkta imponerad! :thumbright:
Hej Roger.
Det är ett MDS-DR block jag kör med då std blocken inte håller för dessa effekter.
Finns några stycken som kör med ca 1200hk på preppade std block men det är med 16v.
Och det går inte på 8v då den bygger högre cylindertryck för att lämna samma effekt.

Det ända jag har kvar på min maskin som är Volvo std är bakre vevaxeltätning och ventilkåpan :)
MDS-DR blocket är baserat på Volvo´s mått och ser ut som ett Volvo block för den som inte är så insatt.

Anledningen till att jag bytte från std block till motordesign är att std blocken inte håller i längden och att varje ras kostar massor med pengar beroende på hur omfattande skadan blir och det tar flera veckor att få ihop den igen.
Så ska man få kört något på den korta säsongen vi har i Sverige så måste grejorna hålla.

//Rickard

.

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Postat: tor dec 30, 2021 8:34 am
av Pacman
Är Penta-blocken helt slut nu eller är det sådana Motordesign säljer?
Volvo Pentas block är ju grövre i cylindrar och block för att ha gods nog för korrosion från saltvatten.

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Postat: fre dec 31, 2021 1:37 pm
av TurboRickard
Pacman skrev: tor dec 30, 2021 8:34 am Är Penta-blocken helt slut nu eller är det sådana Motordesign säljer?
Volvo Pentas block är ju grövre i cylindrar och block för att ha gods nog för korrosion från saltvatten.
Motordesign köpte Volvos gamla gjutformar till B230 och tänkte tillverka nya block med dessa men GW i England som gjuter blocken ville inte använda dessa gamla och omoderna formarna utan scannade av ett original block och gjorde vissa modifikationer på gjutformen för att få blocken starkare samt använde en bättre legering på stålet.
Det är dessa block som dom nu haft till sina rallymotorer dom senaste 10 åren och är ca 150st tillverkade.
Adeen provade att köra med ett sådant block 2013 eller 2014 det var då han skrotade sin bil på Tierp pga att han fick vatten under bakhjulen.
Efter det så fick GW i uppdrag av Motordesign att tillverka ett block som var anpassat för dragracing och det är dom blocken som jag och Adeen använder oss av idag.
Dock så blev det bara 10st av denna specialmodell tillverkade.

//Rickard