Jägenmarks E28 M50b28

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
cjagenmark
För mycket laddtryck
Inlägg: 309
Blev medlem: fre jan 02, 2009 12:01 am
Ort: Bräkne-Hoby

Inlägg av cjagenmark »

Den blev lite känslig.. så hade man kunnat göra.. men nu är den andra redan beställd.. ska även göra så det blir lite mer vinkel på röret till wg:n då dom nu sitter rakt på i 90grader.. den borde komma imorn. så då rivs det ner igen
/ Christoffer
0768395017
BMW E28
http://www.garaget.org/?car=297425
gasekke
Forumsberoende
Inlägg: 633
Blev medlem: fre sep 04, 2009 3:49 pm
Ort: Umeå

Inlägg av gasekke »

Ursäkta lite trådkapning, men man ser ju ofta detta prat om skenladd på dessa "kinaskräp" WGs finns det inte ngn som har bilder på var och hur mkt som ska portas,putsas bort då det vore skönt att lära av andras goda erfarenheter istället för att riskera att förstöra ngt själv.
Erik
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Största problemet är ofta att ventilen inte får lyfta fullt ut, så även om den är öppen vad den kan så skenar laddtrycket.

Sen brukar det vara rätt mycket kött runt ventilsätet på de modeller där man har ett gjutet hus med flänsar, likt det tidigare i tråden. Det betyder att ventilen måste lyfta en del innan det börjar flöda eftersom den är så avskärmade ovanför sätet, man kan ta bort en hel del material, och då blir det väldigt bra funktion på dom.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
cjagenmark
För mycket laddtryck
Inlägg: 309
Blev medlem: fre jan 02, 2009 12:01 am
Ort: Bräkne-Hoby

Inlägg av cjagenmark »

Hade även lite problem med tändningen runt ett kg. kör med blaster ss spole till tändningen. skulle prova med en msd 8232 spole men får inte tag på något fort nog. någon annan som vet en bra spole man kan testa med. för denna vill nog inte vara med
/ Christoffer
0768395017
BMW E28
http://www.garaget.org/?car=297425
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Hur mycket uppladdningstid körde du på Blaster SS, och vilka kablar, stift och gnistgap?

Just den spolen skulle jag rekommendera en MSD 6A, läser man mellan raderna på nätet verkar den vara avsedd för det.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
cjagenmark
För mycket laddtryck
Inlägg: 309
Blev medlem: fre jan 02, 2009 12:01 am
Ort: Bräkne-Hoby

Inlägg av cjagenmark »

uppladningstiden mins jag ej.. std kablar. bp7es stift och 0,4 gap
/ Christoffer
0768395017
BMW E28
http://www.garaget.org/?car=297425
Henka_
För mycket laddtryck
Inlägg: 373
Blev medlem: mån okt 13, 2008 11:29 pm
Ort: Gävle

Inlägg av Henka_ »

prova knacka ihop till 0,3 och byt till biltemas blå silikonkablar.
*Fyndig text*

Henke K
Användarvisningsbild
cjagenmark
För mycket laddtryck
Inlägg: 309
Blev medlem: fre jan 02, 2009 12:01 am
Ort: Bräkne-Hoby

Inlägg av cjagenmark »

är dom bra de tändkablarna ?
Fick min nya wg idag. åkte till m_ellisson som hjälpte till med att pressa styrningen åt mig. tackar för det.
Turbo och min hightech snook plockades bort
Bild
kapade även bort så jag fick snällare vinklar mot wg:n
Bild
såhär såg det ur när garaget lämnades nyss
Bild
/ Christoffer
0768395017
BMW E28
http://www.garaget.org/?car=297425
Användarvisningsbild
cjagenmark
För mycket laddtryck
Inlägg: 309
Blev medlem: fre jan 02, 2009 12:01 am
Ort: Bräkne-Hoby

Inlägg av cjagenmark »

Nu skenar inte laddtycket länge iaf. Bara får ordning på tändningen
/ Christoffer
0768395017
BMW E28
http://www.garaget.org/?car=297425
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

fukt i fördelarlock?

En msd 6a skuvar ni på blaster spolen.
Den ger bra med mos och är billig.

funkar säkerligen till 1000hk utan att strula.
Men enbart ladda en blasterspole med 12 volt tror jag är fel då det egentligen är avsedd för cdi tändning som någon nämner :)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Wikstrom
För mycket laddtryck
Inlägg: 490
Blev medlem: mån maj 17, 2010 3:27 pm
Ort: Boden

Inlägg av Wikstrom »

det går att köra bara en blaster spole som man bara matar med 12v men denn kommer inte lämna i närheten av allt mos den kan leverera, släng ner en msd förstärkare som tommy skrev och din tändning kommer fungera som aldrig förr, och då kan du även åka större gnist gap på tändstiften, det är bara på VAG spolarna man ska gå ner mot 0.3 i gap på lite mer effekt..
Johannes wikström
0768486335

"Så en Rejäl vebo är ett måste i vart hushåll om de ska bli nå ordning på livet." - Jonas N
Användarvisningsbild
cjagenmark
För mycket laddtryck
Inlägg: 309
Blev medlem: fre jan 02, 2009 12:01 am
Ort: Bräkne-Hoby

Inlägg av cjagenmark »

Vet andra som kört med liknande setup och det funkar kanon med betydligt mer effekt
/ Christoffer
0768395017
BMW E28
http://www.garaget.org/?car=297425
Henka_
För mycket laddtryck
Inlägg: 373
Blev medlem: mån okt 13, 2008 11:29 pm
Ort: Gävle

Inlägg av Henka_ »

finns andra som är mkt mer insatta än mig i detta med tändning. men ang Biltema kablarna så orkar som leverera låååångt upp i effekt registret.
*Fyndig text*

Henke K
Användarvisningsbild
cjagenmark
För mycket laddtryck
Inlägg: 309
Blev medlem: fre jan 02, 2009 12:01 am
Ort: Bräkne-Hoby

Inlägg av cjagenmark »

Henka_ skrev:finns andra som är mkt mer insatta än mig i detta med tändning. men ang Biltema kablarna så orkar som leverera låååångt upp i effekt registret.
dom ligger i bilen och blir monterad imorgon. se om det blir någon skillnad
/ Christoffer
0768395017
BMW E28
http://www.garaget.org/?car=297425
Användarvisningsbild
Elias_
Forumsberoende
Inlägg: 1581
Blev medlem: lör okt 13, 2007 5:10 pm
Ort: Sundsvall

Inlägg av Elias_ »

det där med biltema kablar förstår jag inte att dom kan vara bra då jag köpte ett gäng med olika längder o mätte upp . gav ju allt från 6k Ohm till 15 k . o kablar ska generellt hålla 5K oavsett längd ?

fantastiskt att dom fungerar så bra som dom gör men i teorin borde dom inte göra det :hihi:

vad kan det bero på ?
http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar