Sida 41 av 42

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Postat: tor mar 03, 2022 4:01 pm
av TurboRickard
Hej.
Nu har bilen äntligen fått alla uppdateringar gjorda.
Det nya FT 600 sprutet samt FT-spark är installerat.
Blev att vi gjorde om hela elsystemet när vi ändå var igång.
Då det var klippt och skarvat lite här och där efter alla års ombyggnader och efter dom olika spruten som man kört med.
Blev även att vi monterade i ett PMU-16 så man slipper alla relä och säkringar samt att det blir det blir betydligt mindre kablar i bilen.
.
IMG_1497.JPEG
IMG_1497.JPEG (311.23 KiB) Visad 1996 gånger
.
IMG_1501.JPEG
IMG_1501.JPEG (319.76 KiB) Visad 1996 gånger
.
IMG_2177.JPEG
IMG_2177.JPEG (110.42 KiB) Visad 1996 gånger

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Postat: tor mar 03, 2022 4:07 pm
av TurboRickard
Här kommer lite fler bilder på installationen.
Och bilen är nu redo för bromsning och förhoppningsvis blir det på Torsdag/Fredag nästa vecka. 10/3 - 11/3
.
IMG_2179.JPEG
IMG_2179.JPEG (111.88 KiB) Visad 1995 gånger
.
IMG_2176.JPEG
IMG_2176.JPEG (101.93 KiB) Visad 1995 gånger
.
IMG_2180.JPEG
IMG_2180.JPEG (135.54 KiB) Visad 1994 gånger
.

Hoppas nu att allt håller ihop :)
Så man slipper börja om från början.

//Rickard
.

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Postat: fre mar 04, 2022 8:35 am
av TurboRickard
Hej igen.
Tydligen så står bilen redan i bänken och väntar :)
.
IMG_2194.JPG
IMG_2194.JPG (168.47 KiB) Visad 1928 gånger
.

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Postat: fre mar 04, 2022 8:48 am
av blackadder
Fan va spännande!

Hela bygget ser väldigt proffsigt ut.

Hoppas det blir fina siffror.

/Peter


Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Postat: sön mar 06, 2022 3:32 pm
av Erland Cox
Det ska bli intressant att se vad den ger.

Erland

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Postat: mån mar 07, 2022 3:41 pm
av Jens Gustavsson
blir intresant att höra hur vad ni lär er i bänken denna gång. mvh jens

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Postat: fre mar 11, 2022 10:30 pm
av TurboRickard
Hej.

Hemma igen efter 2 dagars dynokörning uppe på ppf.
Det blev totalt 29st pull körda då vi haft diverse problem.
Dock så lyckades vi inte lösa alla på plats utan fick avbryta och köra hemåt.
Allt är helt och motorn låter frisk så det är ju alltid en tröst.
Den levererar nu 1674,5 hk hubben på 8386rpm med 4kg laddtryck.
Och vridet är 1418 Nm

Återkommer inom kort med lite filmer :)


//Rickard
.

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Postat: lör mar 12, 2022 6:30 am
av Johnny Borg
Ljudet och siffrorna är ganska trevliga du.
Bra jobbat ;)

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Postat: sön mar 13, 2022 10:45 am
av Kadett4wd
Fränt! :D
Grattis!
Alla möjliga superlativ! :mrgreen:

Även om jag hade väntat mig mer effekt vid samma laddtryck pga den borde flöda nå bisarrt bra med allt jobb. :hey:

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Postat: sön mar 13, 2022 2:54 pm
av Jens Gustavsson
att hitta lite problem det är en del utav att köra i dynon och det är 100 gånger bättre och smidigare att fixa dem denna årstid i lugn och ro än ute på banan i sommar och säkrare.

jag håller på att jobba lite med min gammla gat motor i dynon med nytt styrsystem och det är väldigt mycket små fix sen köra några pull men blir bra och skoj att lära sig nya grejor. man har också höjt ribban vad som är bra och dåligt nå fruktansvärt sen 2007 då jag sist körde denna bil så man hittar mycket som är kasst som man tyckte funka skapligt tidigare (som wg och turbo mm). jag va nära att köpa ett feultech men med hjälpen av mattias och andra vänner runt byn här så vart det maxxecu.

mvh jens

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Postat: sön mar 13, 2022 5:17 pm
av TurboRickard
Kadett4wd skrev: sön mar 13, 2022 10:45 am Fränt! :D
Grattis!
Alla möjliga superlativ! :mrgreen:

Även om jag hade väntat mig mer effekt vid samma laddtryck pga den borde flöda nå bisarrt bra med allt jobb. :hey:
Den hade säkert gett 1800-1850hk på samma laddtryck om vi bara kunnat varva ut den.
Kammen är ju beräknad för att ge max effekt på 10500rpm
Men då vi har lite elektriska problem att lösa så kom vi inte längre än 8500-9000rpm

//Rickard

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Postat: sön mar 13, 2022 5:39 pm
av TurboRickard
Här är ett klipp på bromsningen från min fb sida för dom som är intresserade
https://fb.watch/bJRLgcLAvf/

//Rickard

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Postat: mån mar 14, 2022 6:40 am
av Kadett4wd
TurboRickard skrev: sön mar 13, 2022 5:17 pm
Kadett4wd skrev: sön mar 13, 2022 10:45 am Fränt! :D
Grattis!
Alla möjliga superlativ! :mrgreen:

Även om jag hade väntat mig mer effekt vid samma laddtryck pga den borde flöda nå bisarrt bra med allt jobb. :hey:
Den hade säkert gett 1800-1850hk på samma laddtryck om vi bara kunnat varva ut den.
Kammen är ju beräknad för att ge max effekt på 10500rpm
Men då vi har lite elektriska problem att lösa så kom vi inte längre än 8500-9000rpm

//Rickard
Dåså ;)

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Postat: mån mar 14, 2022 6:43 am
av Kadett4wd
Jens Gustavsson skrev: sön mar 13, 2022 2:54 pm att hitta lite problem det är en del utav att köra i dynon och det är 100 gånger bättre och smidigare att fixa dem denna årstid i lugn och ro än ute på banan i sommar och säkrare.

jag håller på att jobba lite med min gammla gat motor i dynon med nytt styrsystem och det är väldigt mycket små fix sen köra några pull men blir bra och skoj att lära sig nya grejor. man har också höjt ribban vad som är bra och dåligt nå fruktansvärt sen 2007 då jag sist körde denna bil så man hittar mycket som är kasst som man tyckte funka skapligt tidigare (som wg och turbo mm). jag va nära att köpa ett feultech men med hjälpen av mattias och andra vänner runt byn här så vart det maxxecu.

mvh jens
Synd du inte valde en stund till och landade i fueltech, maxxecu är bra, inget skit om det.
Men fueltech är vad jag sett på en helt annan nivå på flera ställen.

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Postat: mån mar 14, 2022 10:28 am
av Erland Cox
Är det inte så att den blöter stiften?
Jag hade svårt att få igenom ytbehandling med roterande fil på frästa portar.
Jag fick bara röra insugningskanalen i toppen men ville ta insuget med och förbränningsrummet.
Det blir väldigt mycket bränsle med metanol och laddtryck.
Det hade varit intressant att se vad förgrovning av resten av ytorna hade gjort för att lösa problemen.

Erland