Ventonz Garage incl. M535 turbo och verkstadsmaskiner

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
ventonz
För mycket laddtryck
Inlägg: 404
Blev medlem: ons feb 01, 2012 12:03 am
Ort: Gällivare

Re: Emils M535 turbo

Inlägg av ventonz »

Besiktning bokad om en månad så deadline börjar bli på riktigt nu.
Tänkte göra ett stort ryck nästa helg och försöka få ihop allt och kanske t.om. på plats med motorn.. enda som saknas nu är BTRen och den skulle komma på ungefär 3 veckor..
Emil Rova
070 263 54 02

Bmw M535i Turbo
Volkswagen Vento 1.9 TD

Your toyota is fantastic
Användarvisningsbild
ventonz
För mycket laddtryck
Inlägg: 404
Blev medlem: ons feb 01, 2012 12:03 am
Ort: Gällivare

Re: Emils M535 turbo

Inlägg av ventonz »

Bild
Påbörjade tätningsbytena och alla gick bra förutom sista på ena framoket.
Började däremot måla resten av oken och det gick ju bra efter andra bakoket vilket resulterade i nyfärgning av mina fina varsel täckbyxor och två framok utan färg.. :doh:
Bild
Emil Rova
070 263 54 02

Bmw M535i Turbo
Volkswagen Vento 1.9 TD

Your toyota is fantastic
Användarvisningsbild
ventonz
För mycket laddtryck
Inlägg: 404
Blev medlem: ons feb 01, 2012 12:03 am
Ort: Gällivare

Re: Emils M535 turbo

Inlägg av ventonz »

Gjorde ett litet ryck och satte dit sista delarna i moroten.
Bild
Bild

Satte sen dit tryckplatta och lamell, samt lådan
Bild

Tillslut så blev det touchdown i bilen
Bild

Skruvat dit växellådsbalken och kardanen också. Tänkte byta bromsar ikväll om man har orken till det då man inte verkar bli av med förkylningen.

Dammade även ner skiten sen på backen så man får njuta av Atev fälgarna.. :) punka på framhjulet så en M5 kopia fälg fick rycka in som ersättare..
Bild
Emil Rova
070 263 54 02

Bmw M535i Turbo
Volkswagen Vento 1.9 TD

Your toyota is fantastic
Användarvisningsbild
ventonz
För mycket laddtryck
Inlägg: 404
Blev medlem: ons feb 01, 2012 12:03 am
Ort: Gällivare

Re: Emils M535 turbo

Inlägg av ventonz »

Hänt litegrann iallafall på fronten.
Testat tig svetsen på ena avgasröret då flexen pajat, svetsade dit en rörbit bara.
Sen har jag tryckt dit generatorn, servon och alla sladdar dit. Samt börjat spekulera i elhärvan men allt borde vara rätt kopplat nu iallafall. Kanske gör en liten attack ikväll, men imorgon borde uppstarten bli.
Såklart verkar ju forumbilder vara nere så inga pictures för tillfället.

Verkar inte bli något med uppstart med tanke på brist av slangklämmor till bränsleriet, kanske tar och kör ändå hehe.
Problemet med kopplingslufteriet är löst iallafall och en ny slavcylinder behövs. Var ju förlängd stav på den gamla och inget jag tänkte på när jag stoppade dit den nya(reagerade däremot att den inte behövde fjädras in när man satte dit den). Så då tröck den sönder packningen, blev ett jäkla mottryck när jag pumpade på pedalen.
Annars så är alla givers inkopplade förutom lambdan vilket blir imorgon när jag hänger dit grenrören.
Även testat dra runt motorn och inget verkar ju ta i så det är ju gött mos.

Har också hunnit köpa mig en e34 525 för en billig slant.(med trasig slavcylinder konstigt nog haha..) Så Dekan lär åka på blocket när sommar puckarna är på.
Emil Rova
070 263 54 02

Bmw M535i Turbo
Volkswagen Vento 1.9 TD

Your toyota is fantastic
Användarvisningsbild
ventonz
För mycket laddtryck
Inlägg: 404
Blev medlem: ons feb 01, 2012 12:03 am
Ort: Gällivare

Re: Emils M535 turbo

Inlägg av ventonz »

Bild
Röret ditsvetsat, syns rätt väl att det är andra gången man faktiskt kör tig haha. :mrgreen:

Bild
Stoppade dit en besiktnings pump som jag fick låna av beaver6 ifall jag inte hinner få regulatorn innan.

Bild
Vemset gick ju igång också, inte kopplat in lambdan ännu dock.

Och S4an åkte på blocket då jag pendlar så jäkla mycket. Blir ju kring 50 mil nästan varje helg.

Fick tyvärr inte upp någon bild på hjärtat i bilen då forumbilder ännu strular lite.
Emil Rova
070 263 54 02

Bmw M535i Turbo
Volkswagen Vento 1.9 TD

Your toyota is fantastic
Användarvisningsbild
ventonz
För mycket laddtryck
Inlägg: 404
Blev medlem: ons feb 01, 2012 12:03 am
Ort: Gällivare

Re: Emils M535 turbo

Inlägg av ventonz »

Bild
Uppstart avklarad, ny renoverade oljepumpen levererade 5 bar kall, som det ska vara... :)
Körde upp den i temp och in i garaget igen så får man efterdra toppen imorgon och byta resterande bromsarna.
Emil Rova
070 263 54 02

Bmw M535i Turbo
Volkswagen Vento 1.9 TD

Your toyota is fantastic
Användarvisningsbild
ventonz
För mycket laddtryck
Inlägg: 404
Blev medlem: ons feb 01, 2012 12:03 am
Ort: Gällivare

Re: Emils M535 turbo

Inlägg av ventonz »

Första uppstarten gick ändå rätt smärtfritt. Går däremot bara på 5 cylindrar så ska testa stoppa dit orginal tändkablar nästa helg och se om det blir bättre, fick nypa ihop fördelardelens tändhattar då MSD inte hade passande hattar till bmw.
Fick byta en bränsleslang som gick paj och efter det så slutade bilen att starta, brände diverse säkringar, böt dom så brände den inte, förutom till spridarna.
Felsökte i hur länge som helst för det första vad den gick till då alla kablar ändå var röda, och kom fram till att de två kablarna från säkringen gick till spridarna. Psykosen kom efter ett tag och för att fastställa om det var kortslutning eller genom boxen den kortade så skarvade jag två nya kablar istället på utsidan av härvan och då startade han igen.
Så man hade ju tur att boxen inte förstördes.. :)

Bild

Forumbilder verkar ännu så jäkla segt så tar bara några bilder.
Bytte även bromsarna runtom, jäkligt fläskiga är ju M5 bromsarna. :)
Bild
Bild
Emil Rova
070 263 54 02

Bmw M535i Turbo
Volkswagen Vento 1.9 TD

Your toyota is fantastic
Användarvisningsbild
ventonz
För mycket laddtryck
Inlägg: 404
Blev medlem: ons feb 01, 2012 12:03 am
Ort: Gällivare

Re: Emils M535 turbo

Inlägg av ventonz »

Bild
Blev med 525 e34 även om pengarna började sina i fickan. Fick byta slavcylinder utomhus i snön, rekommenderas ej heller då det vart kallt för picken.
Funderade dock över luftningen, var och köpte OKs spruta som man sprutar rostskydd i balkar och modifierade den lite, fungerade perfekt för att lufta kopplingen :)
Bild
Emil Rova
070 263 54 02

Bmw M535i Turbo
Volkswagen Vento 1.9 TD

Your toyota is fantastic
Användarvisningsbild
ventonz
För mycket laddtryck
Inlägg: 404
Blev medlem: ons feb 01, 2012 12:03 am
Ort: Gällivare

Re: Emils M535 turbo

Inlägg av ventonz »

Bild
Hämtade ut nya bränsletrycksregulatorn. Gigantisk var ju bara förnamnet..
Bild
Mot en loka crush 1.4 liters flaska.. Blir ju fint att försöka dölja denna jätte i motorutrymmet haha.. :thumbright:
Emil Rova
070 263 54 02

Bmw M535i Turbo
Volkswagen Vento 1.9 TD

Your toyota is fantastic
Användarvisningsbild
ventonz
För mycket laddtryck
Inlägg: 404
Blev medlem: ons feb 01, 2012 12:03 am
Ort: Gällivare

Re: Emils M535 turbo

Inlägg av ventonz »

Bild
Kopplat in spolarvätskebehållaren så att de inte gnäller denna gång på besiktningen..
Inte så snyggt men skiten ska ju ändå bort sen när den är besiktad. Vem behöver spolarvätska ändå i myggfria norrbotten.. :thumbright: :hihi:
Bild

Hade för övrigt problem med att sexans cylinder inte ville gå, psykosen kom och tillslut så tog man till starkare grejer med några vänner.
Bild Fina grunkor var det minsann.
Det hela löste sig dock på söndagen i baksmällans logiska tänkande, flyttade över spridarkontakten från femman till sexan och då började den gå. Började kolla kablar och i tro om att ena spridarutgången hade eldats i boxen så hade jag tur att bara sladden hade hoppat ut.. Sitter tyvärr ingen låsning för stiften i min härva, vilket bör åtgärdas.

Bild
Såg även när jag skulle byta framhjul att ena bromsoket hade besprutat fälgens innerbana med bromsvätska. Inre tätningen var ju boven i detta drama, tyckte att det gick lite skumt att dra in den så den pajade väl i samband. Men eftersom att man bytt tätningar några gånger så gick det relativt fort att byta nu också. Så nu ska det vara good to go, och inte läkt hittills något ännu..
Bild

Hämtade även upp lite avgaskrökar och ett rakt rör som får agera tryckrör, ska börja måtta så fort bilen är besiktad så.
Bild


Så på fredag är besiktningen och man får hoppas att det är good to go. Avgassystemet lossnade också när jag körde in i garaget, så det ska slängas tillbaka imorgon..
Emil Rova
070 263 54 02

Bmw M535i Turbo
Volkswagen Vento 1.9 TD

Your toyota is fantastic
Användarvisningsbild
ventonz
För mycket laddtryck
Inlägg: 404
Blev medlem: ons feb 01, 2012 12:03 am
Ort: Gällivare

Re: Emils M535 turbo

Inlägg av ventonz »

Bild
Köpte ett par mackor :thumbright:

Bild
Även bakdäck, 255/35 18. Beställde även 215/35 18 fram, får se hur det blir med just profileriet men i värsta fall får jag burna upp dom och beställa nya med högre profil :)

Bild

Hittade även min termostat som varit borta ett tag, låg såklart i en kartong jag redan kollat en gång.

Bild
Körde även lite alu svetsning för första gången på en fälg som har spruckit. Gick väl rätt fint ändå för att vara andra gången man kör tig.

Eftersom att man köpt en btr som kostar multum så är det ju typiskt jänkar stil att stoppa dit 5 uttag för olika fuelrails (4xAn8 1xAn10) och glömma stoppa dit ett uttag för en manometer. :doh: köpte en AN adapter med 1/8" NPT uttag för en manometer. Då jag ska använda den på fuelrailens ena sida så fick den lov att kortas bort på konan.
Bild
Bild

Och så blev det, får se om jag måste flytta den till bakre uttaget, tror dock inte jag får plats med det.
Tisdag blir det ombesiktning då gubben inte var så nöjd så blev lite skitfel.
Körde den till Gällivare idag och går rätt fint, känns lite piggare än tidigare så kamaxeln gör väl sitt ändå. Så håller det över 20 mil så har man väl gjort något rätt.. :)
Senast redigerad av ventonz den lör jun 13, 2015 6:42 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Emil Rova
070 263 54 02

Bmw M535i Turbo
Volkswagen Vento 1.9 TD

Your toyota is fantastic
Användarvisningsbild
ventonz
För mycket laddtryck
Inlägg: 404
Blev medlem: ons feb 01, 2012 12:03 am
Ort: Gällivare

Re: Emils M535 turbo

Inlägg av ventonz »

Bild

Man får dock ta och inse att EDPS i piteå blir för långt borta för att hinna svetsa termostathus osv på en helg :thumbdown:
Skönt däremot att den är besiktad, och något förvånad att man fick två år till nästa då den blir skattebefriad först i årsskiftet. Trodde det var först när de är skattebefriade det gäller :hihi:
Emil Rova
070 263 54 02

Bmw M535i Turbo
Volkswagen Vento 1.9 TD

Your toyota is fantastic
Användarvisningsbild
ventonz
För mycket laddtryck
Inlägg: 404
Blev medlem: ons feb 01, 2012 12:03 am
Ort: Gällivare

Re: Emils M535 turbo

Inlägg av ventonz »

Gjorde ett försök i att svetsa termostathuset, äcklig var bara förnamnet, får inhandla en rörbit så man får ut slangen längre från insuget bara. Kompressorkåpan vart också omsvetsad, och får börja knåpa på returen här när jag har tid, tyvärr verkar det som att tiden kommer först en helg innan semestern som börjar v.27. Men blir att boosta under semestern. 8)
Emil Rova
070 263 54 02

Bmw M535i Turbo
Volkswagen Vento 1.9 TD

Your toyota is fantastic
Användarvisningsbild
Rovers
För mycket laddtryck
Inlägg: 308
Blev medlem: sön jul 16, 2006 7:41 pm
Ort: Boden/Unbyn

Re: Emils M535 turbo

Inlägg av Rovers »

Har du AC i den där??
Grattis till lyckad besiktning
7:an http://www.garaget.org/?car=226041" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
ventonz
För mycket laddtryck
Inlägg: 404
Blev medlem: ons feb 01, 2012 12:03 am
Ort: Gällivare

Re: Emils M535 turbo

Inlägg av ventonz »

Rovers skrev:Har du AC i den där??
Grattis till lyckad besiktning
Tackar :) knappen och extraflökten finns där men pumperiet är borta samt värmereglaget bortkopplat :)
Emil Rova
070 263 54 02

Bmw M535i Turbo
Volkswagen Vento 1.9 TD

Your toyota is fantastic
Skriv svar