Lamborghini Diablo Replika nytt material

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Lamborghini Diablo Replika

Inlägg av Tommy Luhr »

Uppskattningsvis väger nog ramen någonstans runt 300kg, kanske 400. Fast man orkar lyfta den själv i hörnen. Är Inte lika lätt som min gamla racebil var utan motor. Men det spelar ingen större roll, får gärna väga lite så min tänkta motor går igenom sfro. Hamnar jag run 1100-1300kg är jag mycket böjd, allt över 1300kg börjar kännas tråkigt!
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Pimpolainen
För mycket laddtryck
Inlägg: 398
Blev medlem: mån sep 29, 2008 5:48 pm

Re: Lamborghini Diablo Replika

Inlägg av Pimpolainen »

Fan måste vara underbart att ha en lambo i garaget när man slår upp dörrarna!

Liten dröm att få sätta tänderna i något liknande när tid och tillräcklig kunskap infinner sig!

Kommer bli gött fet med dom hjulen!
Användarvisningsbild
Runeson
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 96
Blev medlem: fre jul 19, 2013 2:16 pm
Ort: Mjölby

Re: Lamborghini Diablo Replika

Inlägg av Runeson »

Satan va tuff! skulle vilja bygga nått likande men någon 80-tals sportbil med bmw framvagn,bankvagn och motor :)
Jonas Runeson

BMW E28 M30 Turbo DCT
BMW E30 340i projekt
mstahl
För mycket laddtryck
Inlägg: 138
Blev medlem: tis jul 03, 2012 6:57 am
Ort: Stockholm

Re: Lamborghini Diablo Replika

Inlägg av mstahl »

Grymt projekt. Värden är tydligen liten garage grannen blev ägare till din gamla 140 förra ägaren lacka den grå om du vill kan jag knäppa några bilder o skicka så får du se hur den ser ut nu


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Stahl
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Lamborghini Diablo Replika

Inlägg av Tommy Luhr »

Tack för kommentarerna. Det är ju ett ganska ordentligt projekt att ta sig an. Men det är det som är kul.
Det känns många gånger som ett övermäktigt projekt, men man får sätta upp delmål.
mstahl: jag har sett några bilder efter den blev grå, blev mycket snygg tycker jag. Fortfarande v8?
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Lamborghini Diablo Replika

Inlägg av Tommy Luhr »

Har mätt in lite av framvagnens geometrier.

Mätte in höjd på styrväxeln genom att sätta den provisoriskt med svetstänger. Det resulterade i en hel del testande.
På bromsskive navet satte jag en vanlig bygglaser i "lock" mode så det ständigt lyser. Sen var det bara att hissa hjulupphängningen upp och ner och märka ut på väggen för att få se hur långt den rör sig.

Det började med att jag hade 1,4graders toe in vid 60mm fjädring. inte bra.
efter trixande med höjder på styrväxeln så slutade det med 0,1graders bumpstear på 11cem fjädringsväg. Jag har bara planerat använda 6-8cm fjädringsväg fram!

cambergain fram är 1 grad på 40mm fjädringsväg!
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: Lamborghini Diablo Replika

Inlägg av Dennis M »

Låter ju bra, många kollar inte bumpsteer och dessutom är många beskrivningar av bumpsteer felaktiga både i böcker och på nätet.

Även rätt små förändringar kan ge bumpsteer, hur hamnar rc fram och bak?
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Lamborghini Diablo Replika

Inlägg av Tommy Luhr »

Rc bak hamnar ungefär 50mm ovan mark. Är inte helt hundra på hur ride height blir så kommer nog ändra sig det måttet. Fram så är det inte jag som ritat framvagnen. Jag måste simulera lite och se. Allt ovan mark är väl att rekommendera som jag förstått. Eller så högt det bara går egentligen.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: Lamborghini Diablo Replika

Inlägg av Dennis M »

Nej högt är inte att rekommendera, 50mm blir nog rätt lagom fram med.

Generellt kan man säga att ju lägre tyngdpunkten är desto lägre har man rc, det innebär att tävlingsbilar har det nästan i backen ifall de inte har stel bakaxel.

Rc under backen har bara bilar med mycket downforce eller jänkare(felbyggda från fabrik!)
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Lamborghini Diablo Replika

Inlägg av Tommy Luhr »

Beror det inte på hur man vill att bilen skall kränga. Cog och rc är som jag förstått hävarmen som gör att bilen kränger. Hur mycket viktförflyttning vill man ha tro? Har Cog ca 450mm upp
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
mans-h
För mycket laddtryck
Inlägg: 111
Blev medlem: sön nov 06, 2011 9:15 am

Re: Lamborghini Diablo Replika

Inlägg av mans-h »

är i samma situation som dig och måste bygga om min styrväxel infästning på min bil på grund av bumpsteer, har du några tips på hur man ska börja?

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Lamborghini Diablo Replika

Inlägg av Tommy Luhr »

Ser ut som den sitter för långt. Prova höja den i centimeter steg. Sen när den rör dig minst provar du lite till, då kommer hjulen gå toe out. Där har du gått för långt, dra sedan av millimetrar tills den går absolut minst sträcka. Den skall alltid göra toe in, aldrig toe ut. Det är min personliga uppfattning och jag tror den delas av dom flesta.
En bil som abrupt gör toe ut är inte kul.
att sätta en laserpekare på bromsskivan som riktas mot väggen är lätt.
Jag gjorde så och sedan låt jag bilen fjädra ut så långt jag accepterar, började därifrån och mätte 2cm infjädringssteg och märkte upp varje på väggen.
Detta gör du tills den fjädrat i botten (eller mot tänkt stopp).
Sen för att mäta hur många grader den har rört sig gjorde jag så här=
Tänk dig att ditt hjul är mitten på en 360graders cirkel, vägen fram till väggen där du märkt upp slaget på bumpstear är cirkelns radie.
Säg att du har 2 meter fram till väggen, då har du en total cirkel på 4 meter. För att få sträckan/omkretsen på cirkeln gångrar du med PI 3,14.
4000mm x 3,14 =12560mm. När man vet det så delar man det med 360 grader, 12560 / 360= 34,8mm. Alltså är 34,8mm mätt bumpstear på väggen 1 grad.

När du har fått en så bra bumpstear som är möjligt så kanske du ser en ökning på 5-10mm. Då är det bara ta 5/34,8= 0,14graders bumpstear. Det är på ett hjul.
Skulle båda hjulen fjädra in exakt samtidigt och lika långt blir ju värdet gånger två. Dom jobbar ju oftast hjulen inviduellt.
Mät hela fjädringsvägen. Den skall helst inte göra något konstigt.
Jag har byggt detta fel på en annan bil och det är inge kul.
Lycka till!
Komplettera gärna om någon annan har enklare metod eller tycker jag tänker fel!
Jag har till stora drag härmat detta https://www.youtube.com/watch?v=ob-FUF0Sh_E
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: Lamborghini Diablo Replika

Inlägg av Dennis M »

Tommy Luhr skrev:Beror det inte på hur man vill att bilen skall kränga. Cog och rc är som jag förstått hävarmen som gör att bilen kränger. Hur mycket viktförflyttning vill man ha tro? Har Cog ca 450mm upp
Det stämmer att det är hävarmen, dock så får du samma viktförflyttning oavsett RC, har du RC i markplan så går all viktförflyttning via fjädrarna och innersidan höjs lika mycket som yttersidan komprimeras. Höjer du RC över markplan så kommer bilen höja sig lite vid kurvtagning.

Har du RC och CGH i samma höjd så går all viktförflyttning stumt genom hjulupphängningen och den lutar inte alls och om RC är ännu högre så lutar den inåt i kurvan. Man brukar säga att markplan är 0% och CGH höjden är 100% jacking när man pratar RC.

För att beskriva jackingkraften så är det tendensen för bilen att "stavhoppa" över sina egna hjul, tänk att bilens bärarmar pekar 45 grader nedåt och man kommer i full fart i en kurva då vill bilen hoppa över hjulet.

En bil med hög tyngdpunkt måste ha högt RC för att hävarmen annars skulle bli för lång och den skulle kränga för mycket om man inte satte dit stenhårda fjädrar.

Så det är alltså hur hårda fjädrar och krängare man kan tänka sig att ha som avgör RC höjden och det är därför det är en sån stor fördel att ha en bil med bred spårvidd och lågt CGH.
För varje cm man sänker CGH så kan man sänka RC lika mycket och behålla samma komfort eller tom. ha mjukare fjädrar, här kommer bekymmer nummer två och det är att marken tar i så man måste hitta en kompromiss.

På en tävlingsbil är det lätt, lägsta höjd som reglementet tillåter och ett RC nära markplan.
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Lamborghini Diablo Replika

Inlägg av Tommy Luhr »

Bra beskrivet, jag inser att jag inte är fullärd inom ämnet. Men att mina 50mm rc antagligen fungerar bra på bilen.
Jag skall se vad jag kan komma fram till att jag har fram för rc.
Man kan ju bara höfta på mycket delar innan bilen står på backen med egna hjulupphängningar. Då får man börja om på vissa delar (om det behövs). Dämpare och fjädrar bak kommer bli en sådan situation. Ev fjädrar fram!

Vore ju kul om den inte skäms för sig på en trackday, men huvudändamålet för bilen är ju att åka i på allmän väg.

Har börjat med bakre upphängningen och fixat lite småskit i form av ratt och rattaxel osv :) Bilder kommer!
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2642
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Lamborghini Diablo Replika

Inlägg av therealpinto »

Jag vet inte om jag håller med om åt vilket håll man vill att toe ska gå...eller så missförstår jag vad du skriver.

Min uppfattning, och erfarenhet, är att det oftast ger snällast egenskaper om hjulet går lite toe out vid infjädring från ride height. När bilen kränger in i en kurva, så kommer då ytterhjulet att styra ut lite vilket ger understyrning, som oftast känns säkrare än tvärt om (att bilen styr in mer).

Nackdelen är att när bilen niger rakt ned vid inbromsning, så kan toe out ge lite instabilare styrning men jag har inte upplevt det som ett problem.

Nu bör man i grunden hålla sig på rätt små rörelser i toe så det är kanske inte helt kritiskt men det har funkat bra i bilarna jag jobbat med att göra på detta sätt.

Man ska också vara medveten om att när man mäter bump steer med laser rakt framåt, så påverkar eventuell spårviddsförändring också mätvärdet man ser. Jag använder den metoden för att få ett hum om hur framvagnen beter sig men till sist är det ändå hur bilen fungerar på vägen som avgör.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Skriv svar