Sida 6 av 6

Re: Hot rod Anglia - 52

Postat: ons feb 16, 2022 7:14 am
av therealpinto
Att bara räkna på hur mycket fjädern komprimeras är inte så svårt. Om man räknar om fjäderkonstanten till kg/mm så blir det förhållandevis enkelt. En fjäder på till exempel 7 kg/mm komprimeras 1 mm per 7 kg man lastar på. 70 kg komprimerar den 10 mm osv.

Sedan får man ta hänsyn till motion ratio eller utväxling i hjulupphängningen också. Om fjädern sitter rakt över axeln så är motion ratio 1:1. Om man tänker sig en upphängning som Volvo 240 där fjädern sitter bakom axeln (med länkarm framåt) så belastas fjädern mindre pga utväxlingen (10 kg lastar kanske fjädern med 9,5 kg eller vad det kan bli). Tvärt om gäller när fjädern sitter framför hjulet eller till exempel i en framvagn med A-armar, där fjädern sitter en bit in på bärarmen. Där kanske utväxlingen gör att fjädern ser 15 kg för varje 10 kg man belastar upphängningen med.

Nästa fråga är vilken fjäderkonstant man vill ha för att det ska vara lagom "hårt" och det är en helt annan sak. Där beräknar man upphängningens karaktär i en form av frekvens, Hz. Mer info här till exempel;
https://enderw88.wordpress.com/automoti ... te-theory/

Ytterligare en sak att ta hänsyn till ibland är att man kan behöva hjälpfjädrar för att få tillräcklig utfjädring utan att fjädrarna sitter lösa. Det gäller speciellt när man vill ha en relativt hård fjäder/hög fjäderkonstant.

Gustaf

Re: Hot rod Anglia - 52

Postat: fre feb 18, 2022 9:06 pm
av fulsnut
Tusen tack Gustaf för infon!

En bakvagn är nog ett i-landsproblem på 140-240 jämfört med Peters Angliabygge som är otroligt snyggt gjort och det är intressant det du tar upp med frekvens och fjäderkonstant, bara att tänka ut det med armarna i framvagnen på Anglian gör mig bara matt :shock:

Coilovers bak är ju bara att byta ut faktiskt :roll:

Gaston

Re: Hot rod Anglia - 52

Postat: mån feb 21, 2022 9:02 am
av blackadder
therealpinto skrev: ons feb 16, 2022 7:14 am Att bara räkna på hur mycket fjädern komprimeras är inte så svårt. Om man räknar om fjäderkonstanten till kg/mm så blir det förhållandevis enkelt. En fjäder på till exempel 7 kg/mm komprimeras 1 mm per 7 kg man lastar på. 70 kg komprimerar den 10 mm osv.

Sedan får man ta hänsyn till motion ratio eller utväxling i hjulupphängningen också. Om fjädern sitter rakt över axeln så är motion ratio 1:1. Om man tänker sig en upphängning som Volvo 240 där fjädern sitter bakom axeln (med länkarm framåt) så belastas fjädern mindre pga utväxlingen (10 kg lastar kanske fjädern med 9,5 kg eller vad det kan bli). Tvärt om gäller när fjädern sitter framför hjulet eller till exempel i en framvagn med A-armar, där fjädern sitter en bit in på bärarmen. Där kanske utväxlingen gör att fjädern ser 15 kg för varje 10 kg man belastar upphängningen med.

Nästa fråga är vilken fjäderkonstant man vill ha för att det ska vara lagom "hårt" och det är en helt annan sak. Där beräknar man upphängningens karaktär i en form av frekvens, Hz. Mer info här till exempel;
https://enderw88.wordpress.com/automoti ... te-theory/

Ytterligare en sak att ta hänsyn till ibland är att man kan behöva hjälpfjädrar för att få tillräcklig utfjädring utan att fjädrarna sitter lösa. Det gäller speciellt när man vill ha en relativt hård fjäder/hög fjäderkonstant.

Gustaf
Tack så mycket, nu blev det betydligt mer begripligt.

Väldigt uppskattad support!

Det var när jänkarnas lbs (lastbilsfötter?) blev inblandat som automatsäkringen löste ut i hjärnan.

Sen var det väl suget att få något att bygga med ganska stort så det blev lite "Fuck it!", och så beställde jag bara något.

Jocar har ju en uppsjö med fjädrar och framtida Peter har säkert massor av pengar så det får han lösa...

fulsnut skrev: fre feb 18, 2022 9:06 pm Tusen tack Gustaf för infon!

En bakvagn är nog ett i-landsproblem på 140-240 jämfört med Peters Angliabygge som är otroligt snyggt gjort och det är intressant det du tar upp med frekvens och fjäderkonstant, bara att tänka ut det med armarna i framvagnen på Anglian gör mig bara matt :shock:

Coilovers bak är ju bara att byta ut faktiskt :roll:

Gaston
Tackar för berömmet!

Ska man vara petig så har jag ju utväxling på vipparmarna så MR blir lika med 1, vilket gör att det faktiskt blir lättare att räkna på fjädrarna.

Jag får nog göra en vägning av bilen när den börjar bli klar och fråga någon som kan.

Re: Hot rod Anglia - 52

Postat: mån feb 21, 2022 9:43 am
av Johan Axelsson
När det skall vägas har vi Kim, han kan förmodligen komma hem till dig å fixa det, om jag eller Peter åker å tar han i örat å drar med honom från alla hans andra tusen projekt :-) :-)

Re: Hot rod Anglia - 52

Postat: mån feb 21, 2022 9:59 am
av blackadder
Johan Axelsson skrev: mån feb 21, 2022 9:43 am När det skall vägas har vi Kim, han kan förmodligen komma hem till dig å fixa det, om jag eller Peter åker å tar han i örat å drar med honom från alla hans andra tusen projekt :-) :-)
Strålande!

Han borde ju kunna det där med fjädrar och dämpare bättre än en vanlig snusläpp.

Re: Hot rod Anglia - 52

Postat: mån feb 21, 2022 10:47 am
av therealpinto
Fjädrar är relativt billigt så man får oftast börja någonstans och sedan räkna och prova.

Men kan man göra en grundberäkning av fjädertryck innan man köper är det ju smidigt. Exakt fjädertryck kan man inte veta innan bilen är klar så man kan väga den. Rekommendationen från SFRO är ju egentligen att vänta med både fjäder och dämpare tills man vet vikten per hjul - det går oftast bra att bygga med stela "dummies" så man kan ställa bilen på hjul. Gör man dem smart (två rör som passar i varandra till exempel) så kan man också prova lite olika höjder och se hur det blir.

Gustaf

Re: Hot rod Anglia - 52

Postat: mån feb 21, 2022 9:41 pm
av fulsnut
Tusen tack Gustaf :thumbright:

Kom på något när jag tänker efter och det är att använda en lastcell (2 st) i fall man vill vara riktigt nördig och dessa kan använda för att mäta moment under huven sen :roll:

Störst nytta fram faktiskt med en gammal järnspis under huven.
Misstänker att jag snart kommer surfa runt på Alibaba :)

Gaston

Re: Hot rod Anglia - 52

Postat: ons okt 12, 2022 6:33 pm
av blackadder
Har varit lite stillestånd med det här projektet, men nu har jag äntligen kommit igång igen.

Gick länge och skavde med stuket och det kändes inte helt hundra.

Ville ha framhjulen längre fram än original, men var för feg så resultatet blev att det såg ut som jag hade försökt att få dom i original placeringen men inte lyckats.

Men det är ju inget som inte går att lösa. Så en kväll med långpass, stålskala och laser så var ramen uppriktad 20cm längre isär. Bild

/Peter


Re: Hot rod Anglia - 52

Postat: lör okt 15, 2022 7:40 am
av Daniel-635
Man ska aldrig vara rädd för att kapa sönder det man nyss byggt :hihi:

Jag har vart där många gånger !

Re: Hot rod Anglia - 52

Postat: sön okt 16, 2022 4:33 pm
av blackadder
Haha ja, fy fan.

Det är bara att bryta ihop och komma igen.

/Peter


Re: Hot rod Anglia - 52

Postat: tis okt 18, 2022 8:48 pm
av blackadder
Fick ihop ramen och kompisen (Volvo214) hjälpte mig att få på karossen igen.

Känns bra med stuket nu.

Bild

Bild

Bild

/Peter

Re: Hot rod Anglia - 52

Postat: tis okt 18, 2022 8:54 pm
av Thunderbo1t
Förlängningen känns klockren :thumbright: å stuket är helrätt!

Re: Hot rod Anglia - 52

Postat: ons okt 19, 2022 7:56 am
av patrikh
Helt rätt beslut att kapa och göra om, grymt stuk!

Blir det skärmlöst? Behåller du patinan? (hoppas)

Re: Hot rod Anglia - 52

Postat: tor okt 20, 2022 9:41 am
av blackadder
Thunderbo1t skrev: tis okt 18, 2022 8:54 pm Förlängningen känns klockren :thumbright: å stuket är helrätt!
Tack! Ja, det blev en helt annan bil.

Nu finns det till och med plats för pedalerna...
patrikh skrev: ons okt 19, 2022 7:56 am Helt rätt beslut att kapa och göra om, grymt stuk!

Blir det skärmlöst? Behåller du patinan? (hoppas)
Tack! Jodå, så som den ser ut nu kommer den att vara.
Lite pyssel kvar innan den faktiskt går att köra bara....

Men torrkörning kommer man en bra bit med också.