Eric Wiklunds 142 B20 500whp/648wnm (11.27/197!)
-
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 1711
- Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
- Ort: Sävar
- Kontakt:
Det spekulerades om efterdragningen av topp-bultarna ..
Eftersom grenröret var löst så tog jag ett par bilder.
Eftersom grenröret var löst så tog jag ett par bilder.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
- Simon Jonsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 496
- Blev medlem: sön sep 21, 2003 7:03 pm
- Ort: Tväråmark i Sävar kommun
- Kontakt:
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
När toppen lix togs bort passade eric på att provflöda den sen förra höstens uppdateringar
Så här såg den ut innan förra årets filning
Årets flöde, det som är gjort är att eric sizat upp hela insugskanalen
Så här såg den ut innan förra årets filning
Årets flöde, det som är gjort är att eric sizat upp hela insugskanalen
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- T Fahlgren
- B20-trimmare
- Inlägg: 389
- Blev medlem: tis nov 14, 2006 3:36 pm
- Ort: piteå
-
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 1711
- Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
- Ort: Sävar
- Kontakt:
efter gårdagens flödning konstaterades att arean fortfarande är lite för liten. Ev kommer jag byta upp mig till 46mm insugsventil
Jag lägger ner för i år och börjar finputsa på lite detaljer inför nästa säsong
skulle fått byta växellåda för att få allting driftsäkert innan jag satsar på så mycket mer effekt synd bara det är så tråkigt hehe
Jag lägger ner för i år och börjar finputsa på lite detaljer inför nästa säsong
skulle fått byta växellåda för att få allting driftsäkert innan jag satsar på så mycket mer effekt synd bara det är så tråkigt hehe
Utför provtryckning av tryckplattor
070-3367069
070-3367069
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
jo topparna är rätt lika Fahlgren, lite mer portning i insugningskanal och avgaskanal skulle nog inte skada eric.
sen skulle vi montera 46mm ventiler om liks styrningarna ska ut och toppen mirrafräsas igen.
obs den gamla toppen flödades i gamla bänken och den nya toppen i den nya bänken
man kan se lite slilnader i avgasflödet som bör ha varit lika då det inte portats nått mellan flödningarna enligt eric.
den gamla bänken stämde rätt bra ändå!
sen skulle vi montera 46mm ventiler om liks styrningarna ska ut och toppen mirrafräsas igen.
obs den gamla toppen flödades i gamla bänken och den nya toppen i den nya bänken
man kan se lite slilnader i avgasflödet som bör ha varit lika då det inte portats nått mellan flödningarna enligt eric.
den gamla bänken stämde rätt bra ändå!
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- T Fahlgren
- B20-trimmare
- Inlägg: 389
- Blev medlem: tis nov 14, 2006 3:36 pm
- Ort: piteå
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
det är nog lite fin lir i inner radien också.T Fahlgren skrev:angående skilnaden i våra avgaskanaler på mellanlyft så tror jag det beror lite på flödet i förbränningsrummet. jag har ju 90mm förbränningsrum och 40mm avgasventil, erik har 92mm? och 38,5mm ventil.
borde väll inte kunna skilja så mycket på nå annat?
jag flödade en annan B20 topp som var portad av jerry appelblad i helgen(byggde motorer till gruskalle då det begav sig) som flödade 156cfm på en 37 ventil
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
nu är yterligare en uppdaterig på toppen på gång, jag har filat en hel del i insuget och lite på avgassidan också.Jens Gustavsson skrev:När toppen lix togs bort passade eric på att provflöda den sen förra höstens uppdateringar
Så här såg den ut innan förra årets filning
Årets flöde, det som är gjort är att eric sizat upp hela insugskanalen
minsta dim på insuget är nu 37.8mm förut var det ca 35.5mm.
vi ska göra en uppdaterig med 45mm insugnings ventiler och nya säten också sen ett flödestest igen och se effter så jag har gjort ett bra jobb
risken är bara att denna topp blir bättre än min egen, men jag har lite mer avanserad kringutrustning på min motor men eric brukar inte snåla med laddtryck så man får se upp
få se 6.5:1 i kompa, HX40 57mm högtrycks compressor och 1600cc E85 och en progresiv laddtrycks kurva vad kan man ladda då om man är lite galen
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 1711
- Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
- Ort: Sävar
- Kontakt:
- Roger Persson
- Forumsberoende
- Inlägg: 1644
- Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
- Ort: Laxå
- Kontakt:
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
det ska ju bli mycket tryck nuMartin H skrev:varför duger inte m-stakar nu då? är det någe herrejösses projekt på gång?
375whp/1.8bar safe på 98 oktan låg tändning, 6.5:1komp och med en liten turbo förut.
nu e85 Hx40 HI boost turbo och 1600cc spridare+ ny hel F kam och uppdaterad topp.
om man pyttsar ut hög-trycket på bara höga rpm så kan man nog öka trycket nått bar till minst och då kan det nog börja behövas H-profilare även i sävar
trixet på denna motor blir då snäll motor som puttrar på som vilken bruks B20 som helst sen en Dr. Jekyll and Mr. Hyde när man gasar fullt
denna motor har inte så extrem sugmotor effekt men tanken är att bygga motorn så den ger pulver ändå, inte det vi brukar förutspråka men det är intresant då den är så snäll när man bruksar till jobbet.
detta är en ren gat bil också så det uppskattas.
Senast redigerad av Jens Gustavsson den tor apr 10, 2008 10:15 pm, redigerad totalt 1 gånger.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
varför inte? turbon pumpar lätt 3.5 bars laddtryck (PR 4.5).B20TicPower skrev:Spännande.. HUM 3 bar..?
skulle det behövas kan ett custom H2O system också ramla på plats för att kyla flamfronten.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 1711
- Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
- Ort: Sävar
- Kontakt:
Lägger in diagram senare
Senast redigerad av Eric Wiklund den mån maj 12, 2008 12:40 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Utför provtryckning av tryckplattor
070-3367069
070-3367069