Eric Wiklunds 142 B20 500whp/648wnm (11.27/197!)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Eric Wiklund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1711
Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Eric Wiklund »

Efter helgens aktiviteter är det toppackningsbyte som står på listan :(
inget allvarligt verkar ha hänt, har inte hunnit kolla loggarna helt ännu

Mattias har kanske några roliga bilder att lägga upp?
Utför provtryckning av tryckplattor
070-3367069
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Det spekulerades om efterdragningen av topp-bultarna .. :doh:

Bild


Eftersom grenröret var löst så tog jag ett par bilder.

Bild

Bild
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Simon Jonsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 496
Blev medlem: sön sep 21, 2003 7:03 pm
Ort: Tväråmark i Sävar kommun
Kontakt:

Inlägg av Simon Jonsson »

Inte så roligt ute mek väder idag, var ju roligt att se b20in in action i fredags, men synd att du blåste packningen.

Här kommer en fin motorbild från vårtävlingen!
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

När toppen lix togs bort passade eric på att provflöda den sen förra höstens uppdateringar

Så här såg den ut innan förra årets filning

Bild

Årets flöde, det som är gjort är att eric sizat upp hela insugskanalen

Bild
Användarvisningsbild
T Fahlgren
B20-trimmare
Inlägg: 389
Blev medlem: tis nov 14, 2006 3:36 pm
Ort: piteå

Inlägg av T Fahlgren »

erik verkar ha samma problem som mig på insug på högre lyft. :)

tydligt bättre flöde på mellanlyft i avgaskanalen, jämfört med min.
hoires
Eric Wiklund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1711
Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Eric Wiklund »

efter gårdagens flödning konstaterades att arean fortfarande är lite för liten. Ev kommer jag byta upp mig till 46mm insugsventil
Jag lägger ner för i år och börjar finputsa på lite detaljer inför nästa säsong

skulle fått byta växellåda för att få allting driftsäkert innan jag satsar på så mycket mer effekt synd bara det är så tråkigt hehe
Utför provtryckning av tryckplattor
070-3367069
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jo topparna är rätt lika Fahlgren, lite mer portning i insugningskanal och avgaskanal skulle nog inte skada eric.

sen skulle vi montera 46mm ventiler om liks styrningarna ska ut och toppen mirrafräsas igen.

obs den gamla toppen flödades i gamla bänken och den nya toppen i den nya bänken
man kan se lite slilnader i avgasflödet som bör ha varit lika då det inte portats nått mellan flödningarna enligt eric.

den gamla bänken stämde rätt bra ändå!
Användarvisningsbild
T Fahlgren
B20-trimmare
Inlägg: 389
Blev medlem: tis nov 14, 2006 3:36 pm
Ort: piteå

Inlägg av T Fahlgren »

angående skilnaden i våra avgaskanaler på mellanlyft så tror jag det beror lite på flödet i förbränningsrummet. jag har ju 90mm förbränningsrum och 40mm avgasventil, erik har 92mm? och 38,5mm ventil.

borde väll inte kunna skilja så mycket på nå annat? :)
hoires
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

T Fahlgren skrev:angående skilnaden i våra avgaskanaler på mellanlyft så tror jag det beror lite på flödet i förbränningsrummet. jag har ju 90mm förbränningsrum och 40mm avgasventil, erik har 92mm? och 38,5mm ventil.

borde väll inte kunna skilja så mycket på nå annat? :)
det är nog lite fin lir i inner radien också.

jag flödade en annan B20 topp som var portad av jerry appelblad i helgen(byggde motorer till gruskalle då det begav sig) som flödade 156cfm på en 37 ventil :shock:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Jens Gustavsson skrev:När toppen lix togs bort passade eric på att provflöda den sen förra höstens uppdateringar

Så här såg den ut innan förra årets filning

Bild

Årets flöde, det som är gjort är att eric sizat upp hela insugskanalen

Bild
nu är yterligare en uppdaterig på toppen på gång, jag har filat en hel del i insuget och lite på avgassidan också.

minsta dim på insuget är nu 37.8mm förut var det ca 35.5mm.


vi ska göra en uppdaterig med 45mm insugnings ventiler och nya säten också sen ett flödestest igen och se effter så jag har gjort ett bra jobb :wink:

risken är bara att denna topp blir bättre än min egen, men jag har lite mer avanserad kringutrustning på min motor men eric brukar inte snåla med laddtryck så man får se upp :hihi:

få se 6.5:1 i kompa, HX40 57mm högtrycks compressor och 1600cc E85 och en progresiv laddtrycks kurva vad kan man ladda då om man är lite galen :twisted:
Eric Wiklund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1711
Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Eric Wiklund »

Det blir m45 tills den går sönder då sätter jag dit en 5 växlad bmw låda

jag gjorde en egen medbringare tack ändå :)

Nu ska jag bara haft några fina 46mm ventiler och H-profil stakar men det verkar vara dåligt utbud med sånt på marknaden :(
Utför provtryckning av tryckplattor
070-3367069
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

Eric Wiklund skrev:ventiler är på gång nu borde komma i början av veckan.


Köper du för ventiler då? :) Kör du me mkt tulpi eller
va de heter på avgas? Eller e de std modellen..?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Martin H skrev:varför duger inte m-stakar nu då? är det någe herrejösses projekt på gång?
det ska ju bli mycket tryck nu :)

375whp/1.8bar safe på 98 oktan låg tändning, 6.5:1komp och med en liten turbo förut.


nu e85 Hx40 HI boost turbo och 1600cc spridare+ ny hel F kam och uppdaterad topp.


om man pyttsar ut hög-trycket på bara höga rpm så kan man nog öka trycket nått bar till minst och då kan det nog börja behövas H-profilare även i sävar :)

trixet på denna motor blir då snäll motor som puttrar på som vilken bruks B20 som helst sen en Dr. Jekyll and Mr. Hyde när man gasar fullt :hihi:

denna motor har inte så extrem sugmotor effekt men tanken är att bygga motorn så den ger pulver ändå, inte det vi brukar förutspråka men det är intresant då den är så snäll när man bruksar till jobbet.

detta är en ren gat bil också så det uppskattas.
Senast redigerad av Jens Gustavsson den tor apr 10, 2008 10:15 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

B20TicPower skrev:Spännande.. 8) HUM 3 bar..? :shock:
varför inte? turbon pumpar lätt 3.5 bars laddtryck (PR 4.5).

skulle det behövas kan ett custom H2O system också ramla på plats för att kyla flamfronten.
Eric Wiklund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1711
Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Eric Wiklund »

Lägger in diagram senare

Bild
Senast redigerad av Eric Wiklund den mån maj 12, 2008 12:40 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Utför provtryckning av tryckplattor
070-3367069
Skriv svar