Ventonz Garage incl. M535 turbo och verkstadsmaskiner

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
ventonz
För mycket laddtryck
Inlägg: 404
Blev medlem: ons feb 01, 2012 12:03 am
Ort: Gällivare

Re: Emils M535 turbo

Inlägg av ventonz »

Bild
Svetsade termostathuset, väldigt äckligt med BMWs egna gjutalu. Får nog svetsa på ett rör så man får ut den från insuget lite mer.

Bild
Kompressorkåpan, vart en mindre och snyggare svets först men tänkte att det ska ju hålla lite tryck ändå så körde ett varv till och drog på ordentligt med tillsats.

Bild
Hämtat även ett till projekt som jag fick för en bra slant.. e200 cdi -08, gammal taxi.. :) Extremt lite rost dock men skuren motor.

Bild
Manligt miltal dock 8)

Bild
Assisterat även kompisen med hans folkracekärra som rörde på sig dugligt på gruset :)
Fick även gripa in som funktionär på tävlingarna, men det var ju bara kul att få en bra plats att se från :thumbright:
Emil Rova
070 263 54 02

Bmw M535i Turbo
Volkswagen Vento 1.9 TD

Your toyota is fantastic
Användarvisningsbild
ventonz
För mycket laddtryck
Inlägg: 404
Blev medlem: ons feb 01, 2012 12:03 am
Ort: Gällivare

Re: Emils M535 turbo

Inlägg av ventonz »

Bild
Båda framfälgarna var spruckna tyvärr, dock var ju kapten beaver6 snäll nog att svetsa dom åt mig då jag litar mer på honom tillsvidare med TIGgeriet och jag hotat honom med att han inte får mappa M535an annars.. :thumbright:

Bild
Termostathus svetsat igen för bättre frigång av slangen.

Bild
Bort med insuget.

Bild
Dit med allt! Var ju en stor lättnad att bulta dit alu insuget jämfört mot originalet.. :)

Bild
Tyvärr måste jag ha tag i en M535 kylare då KL-racing kylaren är för tjock. Blir även att bakmontera batteriet då insuget kommer ner rakt ner i batterilådan, tänkte kröka till den först så att man får dit saker och ting men sen sket jag i det ändå.

Bild
Lyfte dit snurran trots allt, blev dock inget tryckrörsdragande då gasen tog slut i svetsen så då införskaffades en 10 liters flaska, fyllde även på femman.
Bild

Bild
Framfälgarna omskodda med nya däck så de inte skrapar i fronten, hjulhuset och exakt allt i sin väg, blev lite små tyvärr så blir nog att burna slut dem på slutet av säsongen.

Bild
Bakdäcken omskodda, lite bättre storlek enligt mig.. :)

Även haft igång hikimercan, startade rätt lätt, lät inte allt för illa. Sprutade ut olja dock från båda vevaxeltätningarna och gick inte på alla. Så något är det ju som felat i den. Får riva upp den sen och kolla. :thumbright:
Emil Rova
070 263 54 02

Bmw M535i Turbo
Volkswagen Vento 1.9 TD

Your toyota is fantastic
Användarvisningsbild
ventonz
För mycket laddtryck
Inlägg: 404
Blev medlem: ons feb 01, 2012 12:03 am
Ort: Gällivare

Re: Emils M535 turbo

Inlägg av ventonz »

Downpipe klar!
Bild
http://postimage.org/

Bild
http://postimage.org/
Svetsade dit en lambda mutter också.
Satte dit BTRen
Bild
http://postimage.org/

Samt slängde en gammal pärla på laddning.. :)
Bild
http://postimage.org/


Såklart strular forumbilder igen för mig så fick bli postimage ihopp om att de behåller bild då imgi verkar suga.

Bild
http://postimage.org/
Gjorde även klart tryckrören idag. Lackade dem också så får se hur det blir imorgon.
Emil Rova
070 263 54 02

Bmw M535i Turbo
Volkswagen Vento 1.9 TD

Your toyota is fantastic
Användarvisningsbild
ventonz
För mycket laddtryck
Inlägg: 404
Blev medlem: ons feb 01, 2012 12:03 am
Ort: Gällivare

Re: Emils M535 turbo

Inlägg av ventonz »

Bild
Bränsleriet färdigdraget.

Bild
Batterilåda fastsatt, lite sämre att fick stoppa den på bränslepumpssidan men andra sidan är upptagen av brandsläckaren tyvärr.

Bild
Dock blir det väl ÄNNU en omsvetsning av downpipen då jag nu såg att det går lite väl nära tändkabeln på sexans cylinder.

Bild
Börjar ju likna en motor igen.. Och två adapter kablar var borta till spridarna också :doh:
Konstigt när man väl lägger saker på samma ställe så de inte ska försvinna så är det ändå borta saker. :thumbdown: :angryfire:

Hittar jag kablarna så ska väl inte uppstarten vara allt för långt borta. :thumbright:


Gasvajer är på G också och bör komma nästa vecka så då kan man gääsä lite :hey:
Emil Rova
070 263 54 02

Bmw M535i Turbo
Volkswagen Vento 1.9 TD

Your toyota is fantastic
Användarvisningsbild
ventonz
För mycket laddtryck
Inlägg: 404
Blev medlem: ons feb 01, 2012 12:03 am
Ort: Gällivare

Re: Emils M535 turbo

Inlägg av ventonz »

Hade igång monsterpumpen idag, får inte ner bränsletrycket till lägre än 4 bar.. :thumbdown:
Så får hämta grövre ledningar av en vän och sen ska vi väl se om det räcker med 12mm bränsleledningar.. :thumbright:
Emil Rova
070 263 54 02

Bmw M535i Turbo
Volkswagen Vento 1.9 TD

Your toyota is fantastic
aatu_3
För lite laddtryck
Inlägg: 3
Blev medlem: fre jul 17, 2015 11:49 am
Ort: Töre

Re: Emils M535 turbo

Inlägg av aatu_3 »

Grymt bygge.
Användarvisningsbild
ventonz
För mycket laddtryck
Inlägg: 404
Blev medlem: ons feb 01, 2012 12:03 am
Ort: Gällivare

Re: Emils M535 turbo

Inlägg av ventonz »

aatu_3 skrev:Grymt bygge.
Man tackar :thumbright:
Emil Rova
070 263 54 02

Bmw M535i Turbo
Volkswagen Vento 1.9 TD

Your toyota is fantastic
Användarvisningsbild
ventonz
För mycket laddtryck
Inlägg: 404
Blev medlem: ons feb 01, 2012 12:03 am
Ort: Gällivare

Re: Emils M535 turbo

Inlägg av ventonz »

Hade för små bränsleledningar för Magnafuel pumpen så fick byta till 12mm rör då 10mm returen byggde just över 5 bar med regulatorn helt uppskruvad. Kan ha strypt efter vägen också men blev ju bättre med 12mm, sjönk direkt till 2.5 bar så man fick ställa upp det lite.. :)
Passade även på att byta skottgenomgång till grövre då det bara satt AN6 tidigare(Inte där det ströp då jag testade köra direkt returen direkt in i en dunk också).
Bild
Bild
Bild


Uppstartad också, har filmklipp men kunde inte lägga det på tuben här i byn.
Bild
Bild


Så planen är att köra upp den till Gve på söndag och då är det gatmappning som gäller under veckan.. :)
Emil Rova
070 263 54 02

Bmw M535i Turbo
Volkswagen Vento 1.9 TD

Your toyota is fantastic
Användarvisningsbild
ventonz
För mycket laddtryck
Inlägg: 404
Blev medlem: ons feb 01, 2012 12:03 am
Ort: Gällivare

Re: Emils M535 turbo

Inlägg av ventonz »

Lite tråkigare update nu då, då jag inte riktigt har varken tänkt eller haft ork psykiskt med att ta bilder på bilj*veln.
Körde upp M535an på söndagen och sen började trauman.
I början så var det ju såna där småfel, inget ställbart kamdrev vilket jag inte riktigt tänkte på när jag satte ihop motorn heller. Böt bränsle till E85 dagen därpå och efter lite småmekande(for t.ex. tre kylvattenslangar på två dagar, så aldrig mera gamla slangar från 1800-talet) så tappade den helt plötsligt en cylinder.
Bytte stift, då hoppade den igång i 5 minuter och sen började den igen. Böt fördelarlock och rotor+tändkablar, då hoppade den igång igen på den sjätte burken en stund.
Började felsöka bränslet, men kändes som att den reagerade på varje spridare man drog ut men tillslut så blev det ingen skillnad på ettans spridare.
Tog lös fuelrailen och satte den på PET-flaskor för att kolla om det skiljde mycket i mängden de levererade men de hade samma.
Då började givetvis ångesten om att den kanske helt plötsligt blivit komplös vilket som skulle kännas väldigt konstigt. Sagt och gjort så for man efter innebandyn i shorts och komptestade skiten nio på kvällen och givetvis fanns det kompression.
Testade även om stiftet gav gnista, vilket det gjorde.
Så då var ju frågan vad felet var..
Komp fanns, Bränsle fanns, tändning fanns.. Tillslut böt jag stiftet på ettans cylinder och då började den fungera igen och verkar fungera ännu..
Kanske hände att den släckt stiftet på något sätt så att den inte orkar tända till i komprimerad luft? Hursomhelst verkar den ju fungera.
Emil Rova
070 263 54 02

Bmw M535i Turbo
Volkswagen Vento 1.9 TD

Your toyota is fantastic
Användarvisningsbild
Lövet98
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: ons aug 26, 2009 10:15 pm

Re: Emils M535 turbo

Inlägg av Lövet98 »

ventonz skrev:Lite tråkigare update nu då, då jag inte riktigt har varken tänkt eller haft ork psykiskt med att ta bilder på bilj*veln.
Körde upp M535an på söndagen och sen började trauman.
I början så var det ju såna där småfel, inget ställbart kamdrev vilket jag inte riktigt tänkte på när jag satte ihop motorn heller. Böt bränsle till E85 dagen därpå och efter lite småmekande(for t.ex. tre kylvattenslangar på två dagar, så aldrig mera gamla slangar från 1800-talet) så tappade den helt plötsligt en cylinder.
Bytte stift, då hoppade den igång i 5 minuter och sen började den igen. Böt fördelarlock och rotor+tändkablar, då hoppade den igång igen på den sjätte burken en stund.
Började felsöka bränslet, men kändes som att den reagerade på varje spridare man drog ut men tillslut så blev det ingen skillnad på ettans spridare.
Tog lös fuelrailen och satte den på PET-flaskor för att kolla om det skiljde mycket i mängden de levererade men de hade samma.
Då började givetvis ångesten om att den kanske helt plötsligt blivit komplös vilket som skulle kännas väldigt konstigt. Sagt och gjort så for man efter innebandyn i shorts och komptestade skiten nio på kvällen och givetvis fanns det kompression.
Testade även om stiftet gav gnista, vilket det gjorde.
Så då var ju frågan vad felet var..
Komp fanns, Bränsle fanns, tändning fanns.. Tillslut böt jag stiftet på ettans cylinder och då började den fungera igen och verkar fungera ännu..
Kanske hände att den släckt stiftet på något sätt så att den inte orkar tända till i komprimerad luft? Hursomhelst verkar den ju fungera.
Provade du jämföra gnistan mellan nya och gamla? Tänkte om de var stor skillnad för jag hade samma problem när jag bytte till nya och fick byta tillbaka till dom gamla. Båda knackade till 0,4
Användarvisningsbild
ventonz
För mycket laddtryck
Inlägg: 404
Blev medlem: ons feb 01, 2012 12:03 am
Ort: Gällivare

Re: Emils M535 turbo

Inlägg av ventonz »

Lövet98 skrev: Provade du jämföra gnistan mellan nya och gamla? Tänkte om de var stor skillnad för jag hade samma problem när jag bytte till nya och fick byta tillbaka till dom gamla. Båda knackade till 0,4
Jämförde mellan ettan och sexans cylinder men det var ingen skillnad visuellt, men det blir ju jobbigare att tända gnistan i komprimerat utrymme så var nog den som var boven..
Var rätt nära att börja hinka ur denna gamla stenålders maskin(och om man citerar en kompis så var det väl föregångaren till T-Forden nästan också) och börja leta efter en S38B38 istället så att man slipper alla dessa förbaskade tändkablar.. :doh:

Åkte däremot på Skenladd a´la deluxé på 1.8 bar då Wastegaten kärvade, smorde upp den med mycket kopparpasta så då började det fungera. Grundladd på 0.6 bar, lite tråkigt faktiskt.. :hihi: Men får räcka nu när det regnar.
Tog pärlan ut till folkrace banan idag också, småknattarna som var där gillade lite boostade bilar på sprit då det sällan ses sådana på folkrace :hey:
Bild
Sen får Wastegaten jobba på hårt när röret till och med blir discofärgad.. :drool:
Bild
Emil Rova
070 263 54 02

Bmw M535i Turbo
Volkswagen Vento 1.9 TD

Your toyota is fantastic
Användarvisningsbild
ventonz
För mycket laddtryck
Inlägg: 404
Blev medlem: ons feb 01, 2012 12:03 am
Ort: Gällivare

Re: Emils M535 turbo

Inlägg av ventonz »

Hade lite bekymmer att bilen började gå för snålt lite eftersom och tillslut släckte ett stift.
Efter lite frågande(tack forum) och felsökande så var spridarfiltrena något skitiga och bränslefiltret tydligen för grovt(100 micron). Så de byttes ut och stor filtret fick bli 10 micron. :thumbright:
Bild
Bild

Så nu verkar den fungera fint igen, grundmappad till 1.35bar hittills, måste finslipas lite på låglast osv och givetvis ska laddet höjjas.
Har varit och loggat lite och den går inte för snålt iallafall och allt ser ju bra ut på höglast.
Sen gillar man ju Duty Cycle med 2200cc spridarna :hihi: Finns ju lite marginal kvar då detta var på 1.35 bar och E85.
Bild


Dock verkar den ha gett en till spricka i en kylslang, måste se över det under vintern vad fan det kan vara frågan om.

Råkade nog även mörda antingen hardyn eller stödlagret i en vägskarvarna vi har här i kära norrbotten så det vart lite vibrationer när man gasar lite.



Och en kompis var till Tallinn, så han hade med sig lite resurser därifrån :hey:
Bild
Senast redigerad av ventonz den tor maj 03, 2018 12:57 am, redigerad totalt 1 gånger.
Emil Rova
070 263 54 02

Bmw M535i Turbo
Volkswagen Vento 1.9 TD

Your toyota is fantastic
Användarvisningsbild
ventonz
För mycket laddtryck
Inlägg: 404
Blev medlem: ons feb 01, 2012 12:03 am
Ort: Gällivare

M535 turbo

Inlägg av ventonz »

https://www.youtube.com/watch?v=Q3dPH8Bj8H8
Verkar ju skotta på endel med 1.3 bar ladd och grundmappad lite lätt.. :hey:
Emil Rova
070 263 54 02

Bmw M535i Turbo
Volkswagen Vento 1.9 TD

Your toyota is fantastic
Användarvisningsbild
ventonz
För mycket laddtryck
Inlägg: 404
Blev medlem: ons feb 01, 2012 12:03 am
Ort: Gällivare

Re: Bmw M535i Turbo, Videoklipp finnes på sida 7.

Inlägg av ventonz »

Händer väl inte allt för mycket, börjat hyra större garage med en kompis. Så hållt på där och målat och skit. Helt schysst garga med lackbox och mycket plats :thumbright:
Bild


Kompisens M5a i lackboxen. Tyvärr isärplockad i molekyler och inte varit igång på några år nu.. S38B38! Ska försöka övertala honom att överladda den.. :twisted:
Bild
Emil Rova
070 263 54 02

Bmw M535i Turbo
Volkswagen Vento 1.9 TD

Your toyota is fantastic
Användarvisningsbild
Jannek
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: sön jun 05, 2011 10:15 pm
Ort: Pajala

Re: Bmw M535i Turbo, Videoklipp finnes på sida 7.

Inlägg av Jannek »

Fint att du tillslut fick rulla in i ny garaget :thumbright:

Se nu till att beställa kontakter och kabel så börjar vi attackera din härva :hihi:
Bmw "M535 Turbo" http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=62303"

Jan Kostet
0730-851579
Instagram @Jankostet
Skriv svar