Guide: Provtryckning av tryckplattor
- fredde_vit_pv
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
- Ort: yttertavle/umeå
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 512
- Blev medlem: lör aug 07, 2010 3:07 pm
Gravitationskonstanten (g) = 9.82. Varierar lite beroende på vart man befinner sig på jordklotet.
Kraften (Newton, N) är lika med massan gånger gravitationskonstanten. Sitter inte högstadiefysiken i ryggmärgen
Jag mätte min tryckplatta på tillbakavägen, alltså när jag släppte på trycket. Har även dragit av ca 50 kg pga att jag vill vara på den säkra sidan och inte uppge ett för högt värde. Repeterade även mätningen några gånger för att se att samma värde uppnådes vid varje provtryckning.
Kraften (Newton, N) är lika med massan gånger gravitationskonstanten. Sitter inte högstadiefysiken i ryggmärgen
Jag mätte min tryckplatta på tillbakavägen, alltså när jag släppte på trycket. Har även dragit av ca 50 kg pga att jag vill vara på den säkra sidan och inte uppge ett för högt värde. Repeterade även mätningen några gånger för att se att samma värde uppnådes vid varje provtryckning.
35,36mm håller jag med om, men skalan spelar ju ingen roll om man bara vill veta hur man ska chimsa den, ska man dock veta att plattan klarar en viss effekt kan det ju vara bra att veta ungefärliga trycket.
Själv ska jag köra med en sachs förstärkt BMW M30B35 tryckplatta, den ska klara runt 600hk med organisk lamell har jag hört, så den trycker nog rätt hårt.
Undrar hur trögtrampad den blir med hydraulisk koppling som det är på dom bmw lådorna..
Själv ska jag köra med en sachs förstärkt BMW M30B35 tryckplatta, den ska klara runt 600hk med organisk lamell har jag hört, så den trycker nog rätt hårt.
Undrar hur trögtrampad den blir med hydraulisk koppling som det är på dom bmw lådorna..
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 43
- Blev medlem: mån nov 15, 2010 1:46 pm
- Ort: Luleå
Re: Guide: Provtryckning av tryckplattor
för att vara som många andra så tänkte jag fråga om någon är sugen på att mäta in en koppling till mig? givetvis står jag för eventuell frakt för tryckplatta och lamell (antar att jag inte måste skicka med tryckplattan då mäta in schimsen är något jag kan göra själv) betalar även en överkomlig summa för jobbet om någon är sugen på att ta på sig detta?
"if everything seems under control youre not going fast enough"-Mario Andretti
- My lug nuts require more torque then your Honda makes..
- My lug nuts require more torque then your Honda makes..
Re: Guide: Provtryckning av tryckplattor
Var bor du? Och har du nån aning om hur mycket plattan trycker?Awpelqvist skrev:för att vara som många andra så tänkte jag fråga om någon är sugen på att mäta in en koppling till mig? givetvis står jag för eventuell frakt för tryckplatta och lamell (antar att jag inte måste skicka med tryckplattan då mäta in schimsen är något jag kan göra själv) betalar även en överkomlig summa för jobbet om någon är sugen på att ta på sig detta?
Senast redigerad av jol den ons feb 02, 2011 1:34 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Peter Strandberg
Alfa kombi
Alfa kombi
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 43
- Blev medlem: mån nov 15, 2010 1:46 pm
- Ort: Luleå
Re: Guide: Provtryckning av tryckplattor
har ingen aning egentligen men det är en bmw e30 ix tryckplatta (original platta)
jag bor i luleå
jag bor i luleå
"if everything seems under control youre not going fast enough"-Mario Andretti
- My lug nuts require more torque then your Honda makes..
- My lug nuts require more torque then your Honda makes..
Re: Guide: Provtryckning av tryckplattor
Ok kan nog ordna det svarade på ditt pm
edit:
Efter en del krångel att bygga en egen blev det att låna portapower-kolven igen. Okänd diameter så trycket är ovänsentligt, bara man hittar max vid uppsläpp. Lite svårare med digital manometer men exaktare, man får släppa upp långsamt
edit:
Efter en del krångel att bygga en egen blev det att låna portapower-kolven igen. Okänd diameter så trycket är ovänsentligt, bara man hittar max vid uppsläpp. Lite svårare med digital manometer men exaktare, man får släppa upp långsamt
Peter Strandberg
Alfa kombi
Alfa kombi
Re: Guide: Provtryckning av tryckplattor
Vad brukar en 765 platta ligga på ?
Med en lätt begagnad 4 puckad lamell och original m30 svänghjul så ligger jag på ca 1 mm mellan tryckplatta och svänghjul. Tycker det känns väldigt lite.
Finns det ingen spec från Sachs på hur det "ska" vara?
MVH Erik
Med en lätt begagnad 4 puckad lamell och original m30 svänghjul så ligger jag på ca 1 mm mellan tryckplatta och svänghjul. Tycker det känns väldigt lite.
Finns det ingen spec från Sachs på hur det "ska" vara?
MVH Erik
Re: Guide: Provtryckning av tryckplattor
Någon nere i skåne/blekinge trakten som kan mäta upp min koppling, givitvis mot ersättning
skicka ett PM isf
//Marcus
skicka ett PM isf
//Marcus
http://www.facebook.com/pages/Hellfire- ... 4142640574" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.hellfireracing.n.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=26838" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.hellfireracing.n.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=26838" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Guide: Provtryckning av tryckplattor
hjälper de att provtrycka\shimsa in (om de är möjligt) en 2 skivig koppling lik denna:
http://www.rhdjapan.com/nismo-super-cop ... -r33-55829" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.rhdjapan.com/nismo-super-cop ... -r33-55829" onclick="window.open(this.href);return false;
- fredde_vit_pv
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
- Ort: yttertavle/umeå
Re: Guide: Provtryckning av tryckplattor
ja,vad ska man svara det vet man ju först när man provtryckt den
/Fredde
/Fredde
Re: Guide: Provtryckning av tryckplattor
Hej!
provtryckte min saab turbo tryckplatta fabr. Sachs i dag, tänkt att använda på 02'an tillsammans med en fyrpucksinter.
pressade förbi 770kg tills den sjönk betydligt och öppnade sakta på ventilen
Då peakade tryckplattan på ca. 720kg ( plus att jag hade typ ett 5kg remhjul på plattan som jag pressade emot)
Det verkar som om jag måste schimsa ut den ca 3mm då lamellen är 8mm tjock,
Är det någon som har nått bra tips på lämpliga brickor/schims?
//abris
provtryckte min saab turbo tryckplatta fabr. Sachs i dag, tänkt att använda på 02'an tillsammans med en fyrpucksinter.
pressade förbi 770kg tills den sjönk betydligt och öppnade sakta på ventilen
Då peakade tryckplattan på ca. 720kg ( plus att jag hade typ ett 5kg remhjul på plattan som jag pressade emot)
Det verkar som om jag måste schimsa ut den ca 3mm då lamellen är 8mm tjock,
Är det någon som har nått bra tips på lämpliga brickor/schims?
//abris
"Problemet med ekorrhjulet är att även om man lyckas springa fortare än alla andra, så är man fortfarande bara en ekorre"
-------------------------------------------------------
Projekt: Bmw 2002 -75
-------------------------------------------------------
Projekt: Bmw 2002 -75
Re: Guide: Provtryckning av tryckplattor
fredde_vit_pv skrev:ja,vad ska man svara det vet man ju först när man provtryckt den
/Fredde
men de är möjligt att shimsa in en sån alltså!?om de skulle behövas efter en provtryckning
- fredde_vit_pv
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
- Ort: yttertavle/umeå
Re: Guide: Provtryckning av tryckplattor
helt klart ligger den an mot svänghjulet någonstans och där borde det gå att shimsa!
men det kan ju vara åt andra hållet oxå och då får man ta bort material där istället.
det man får se upp med är om tryckplattan centreras på en svarvad kant på svänghjulet,
då är det ingen höjdare att lägga shims mellan så den hamnar utanför och centreras av enbart skruvarna.
/F
men det kan ju vara åt andra hållet oxå och då får man ta bort material där istället.
det man får se upp med är om tryckplattan centreras på en svarvad kant på svänghjulet,
då är det ingen höjdare att lägga shims mellan så den hamnar utanför och centreras av enbart skruvarna.
/F
Re: Guide: Provtryckning av tryckplattor
troligen vettigare att anpassa svänghjulet för måttet i svarven än att hålla på å mecka med shims.
snabbast på "Forat" 2012
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing