Saab 99 Quattro -69

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Finnsebbe
För mycket laddtryck
Inlägg: 325
Blev medlem: tis dec 02, 2003 12:06 pm

Inlägg av Finnsebbe »

Kadett4wd skrev: Jag har gett dem extremt mycket Nm(1000Nm) och de vred sig bara ca 2-3mm (runt sin egen axel) för att återgå till normalläge igen efteråt.
Mvh
1000Nm har du i drivaxlarna redan med delgas på nästan vilken lata svenssonbil som helst, kom ihåg utväxlingsförhållandena.
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Hur gick det i Piteå Gustav? Har bara hört genom andra att du inte var 100% nöjd, men det är ju kul att få lite timmar på bilen och sortera bort problem.

Jag ska gå genom en VEMS-box åt dig så du kan köra tändning och bredbandslambda framöver. Börjar titta på det ikväll, men troligen inte klar förrän tidigast imorrnkväll.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Finnsebbe skrev:
Kadett4wd skrev: Jag har gett dem extremt mycket Nm(1000Nm) och de vred sig bara ca 2-3mm (runt sin egen axel) för att återgå till normalläge igen efteråt.
Mvh
1000Nm har du i drivaxlarna redan med delgas på nästan vilken lata svenssonbil som helst, kom ihåg utväxlingsförhållandena.

jag håller med! säg att gustav har 700nm i motorn när det blir fullt laddtryck (kanse 350nm nu?) sen gångrar du det med ca 3.8 (1:an) sen gånger 4.10 som jag tror gustav har i bakaxelutväxlig sen delat med 4 om vi gårut från att kraften går ut likadant genom alla 4 däcken, i praktiken blir det nog mycket mer kraft på bakdäcken.

sen har jag lärt mig att kraften i drivlinan blir ca dubbelt korta stunder då svängmassan i motor mm värkar.

dryga 5000nm / axel skulle jag gissa att man minst måste räkna på för att det ska ha nån chans att hålla :twisted:

sätt en 500kg klumå på en en meters hävarm och se vad som händer :hihi:
Användarvisningsbild
Gustav N
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 306
Blev medlem: sön nov 14, 2004 4:26 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Gustav N »

Jo jag är ändå nöjd med körningen i Piteå, var riktigt kul. Knäckte en drivaxel i första starten. Den gick rakt av, anledningen var att jag inte fick tag på rätt axlar när jag bytte sist. Fick slipa av stoppklacken till inre knuten nån mm då mina knutar var större, därav brottet.
Körde några lugnare starter sedan och bästa tiden blev 12,75sek och 173km/h. Tror de var 2sek i 60fot. Hamnade även i fwd klassen så de är oxå ett tecken på mjuka starter 8)

Blev en hel del panikmek strax innan Pite samt tuning långt inne på morgonkvisten så man kan inte vara mer än nöjd, hade ju även en hel bil med mig hem så de var ett plus i kanten.

Har bytt till andra fjädrar bak för att få lite mer fjädringsväg och bättre chassireaktion.
Har ändå stora greppproblem i starten på gatan, ska testa att lägga in diffen bak å se om de blir bättre.

Har justerat om kammarna lite samt ökat tändningen (körde med 10grader i Piteå), lyckades få till en repa på 12,28 och 178km/h,med 2sek i 60fot med G-tech. Så bättre starter och mer laddtryck så kanske 11:an sitter där..

Har byggt triggerfästet klart så nu väntar jag bara på boxen Mattias :wink:

Ska bli skönt med en aktiv tändkurva, blev lite seg efter bytet till hx40 så jag hoppas de gör susen.

Har varit och vägt bilen oxå, de blev ungefär som jag gissat. 1180kg fulltankad utan förare.

Angående drivaxlarna så är det nog bara till att skaffa sviktståls framöver, lär ju spara på allt i drivlinan. Sen så har jag lite problem med däckstuds fram som jag måste ta tag i, sliter hårt på grejjorna oxå.

/Gustav
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10192
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

Finnsebbe skrev:
Kadett4wd skrev: Jag har gett dem extremt mycket Nm(1000Nm) och de vred sig bara ca 2-3mm (runt sin egen axel) för att återgå till normalläge igen efteråt.
Mvh
1000Nm har du i drivaxlarna redan med delgas på nästan vilken lata svenssonbil som helst, kom ihåg utväxlingsförhållandena.
jo jag har räknat på det där lite.
ponera 1an har 3ggr nedväxling.(min låda)

700Nm * 3 (minus förluster) = ~2000Nm
Sen har vi 3,9-1 i slutväxel då kommer vi till 7800Nm minus förluster.

dela det på 4 så är vi nere på ~1800-1900Nm per axel.

jag avrundar lite nedåt för att kompensera för förlusterna.
Och jag har kört med denna typ av drivaxel förr och de har hållit.
att jag testade vrida dem var för att testa svetsarna.
Sjävla rören tål låååångt mycket mer är de ruttna audiaxlarna.

och som sagt så vred sig axlarna 'bara' 2-3 mm vid 1000Nm vilket är 'inte ett skit' egentligen, lååångt kvar till skjuvning.
Och där 'stummar det' alltså de vrider sig knappt nåt mer efter det om man lägger på mera moment.(beror på den stora diametern ~50mm)
så de kommer med LÄTTHET palla 2000Nm+ per axel.

jagville tyvärr inte göra ett förstörande test då testriggen kunde tagit skada.(den är svindyr,man kalibrerar momentskaft och sånt i den)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Gustav N
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 306
Blev medlem: sön nov 14, 2004 4:26 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Gustav N »

Ja då har man kört haveri igen..usch..ett vevlager på tvåan sa upp sig så nu blir de byte vevaxel, vevstake, oljepump mm. Blir att ge toppen en omgång samtidigt, den har trots allt gått 30k mil!

Alla andra lager ser perfekta ut, men jag har haft en liten spricka på insuget på tvåan så de har småspikat lite där. Kan oljefilmen brustit tack vare de och orsakat detta?

Gick ned sig väldigt fort, och lagren har följt med runt. Är bara ena sidan på vevaxeltappen som är repig och ful oxå.

Men iaf hann testa några starter med diffen i, blev betydligt bättre. Med G-tech blev de 11,94 183km/h och 1,96 i 60fot. 1,3bar och 740grader i avgastemp.

Sen så upptäckte jag en mindre rolig sak då jag rev kopplingen.
Min black magic lamell har spruckit i centrumet;

BildBildBildBild

Tur att jag upptäckte detta nu, kan ha blivit ett tråkigt haveri annars.
Man ser antydan på sprickor runt alla "vikar" men en rejäl spricka.
Går detta att reklamera tro?

Har jag för hård tryckplatta? Är en Saab 900 org, tror den tryckte 670kg.

/Gustav
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Inlägg av fredde_vit_pv »

pratade med håkan som i sin tur hadde pratat med ron lummus.
sprickor i lamellen berodde nästan jämnt på att man haft hjulstuds
eller smällar i transmission(typ klippta drivaxlar) eller för hård
tryckplatta! kennedy steg 2 är gränsfall (700-750kg)
han rekommenderade även byte varje år,pga utmattning. fast
vad han menar med ett tävlingsår är nog inte samma sak vad
vi menar! det river dom nog av på en månad :lol:

/F
Användarvisningsbild
Gustav N
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 306
Blev medlem: sön nov 14, 2004 4:26 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Gustav N »

Så dags att uppdatera lite, har varit rätt lat på semstern och speciellt i värmen, men grejjat lite de dagar med sämre väder iaf.
En ny lamell är beställd så jag väntar in den så motorn kan lyftas tillbaks igen, den har fått ny vev och lager.

Passade även på att göra iordning toppen när motorn ändå var isär, den hade gått över 30kmil så en renovering var de verkligen läge för.
Jag mirade nya säten och slipade ventilerna, gjorde även en sk. "gatportning".
Insug är bara tillputsat en aning, avgas får däremot en lite större bearbetning.

Var å flödade toppen hos Jens, nu har jag dock inte flödat någon org topp än men de kommer.
De värden jag hört är ca 225cfm på insug och 180cfm på avgas.
Eftersom jag kör med org kammar som lyfter 8,65mm så jag har eftersträvat bra flöde vid lägre lyft.

Så här blev min iaf.
Bild
Och flödesbalansen
Bild
Bild
Bild
Bild

Har även byggt om till en större kylare, med Saab 900 kylaren jag hade gick den väldigt varm (ca 100grader vid belastning), nu har jag satt dit en Audi 80 kylare som är betydligt tjockare och har bättre celler.

Tidigare sög jag luften med fläktarna underifrån bilen och upp, nu gör jag tvärtom och testar. Drog in så fruktansvärt med damm i bagaget och varmluften hade svårt att ta sig ut då jag inte vill kapa upp ett stort hål i bagaget.
Blir de inte bättre nu så blir jag nog tvungen att skaffa elpump.
Bild
Bild

Har beställt nya stötdämpare fram som förhoppningsvis är lite mjukare än de jag har idag (decarbon rally) alltför att få bukt med hjulstudset. Hjälper inte de får jag investera i däck med mjukare däcksida.

Ska montera en reducering till bakbromsarna oxå då de är lite väl ivriga, sen är de bara några smågrejjor som ska fixas så får vi se om den går att besikta..

/Gustav
Användarvisningsbild
Tox
För mycket laddtryck
Inlägg: 255
Blev medlem: sön apr 10, 2005 7:55 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Tox »

:thumbright:
Det blir nog bra, när ska du haka i lite argare pinnar då?
Bild
Användarvisningsbild
Gustav N
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 306
Blev medlem: sön nov 14, 2004 4:26 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Gustav N »

Tox skrev::thumbright:
Det blir nog bra, när ska du haka i lite argare pinnar då?
Tack, hehe när jag blir ifrånåkt av dig :lol:
Näe men seriöst de ska byggas mek tryckare, blir en ny bottendel då oxå, den är faktiskt klar förrutom att de ska göras ventilurtag, då blir de sprut kanske sprit och ev en bromsning.
Användarvisningsbild
Gustav N
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 306
Blev medlem: sön nov 14, 2004 4:26 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Gustav N »

fredde_vit_pv skrev:pratade med håkan som i sin tur hadde pratat med ron lummus.
sprickor i lamellen berodde nästan jämnt på att man haft hjulstuds
eller smällar i transmission(typ klippta drivaxlar) eller för hård
tryckplatta! kennedy steg 2 är gränsfall (700-750kg)
han rekommenderade även byte varje år,pga utmattning. fast
vad han menar med ett tävlingsår är nog inte samma sak vad
vi menar! det river dom nog av på en månad :lol:

/F
Jo har diskuterat med Håkan anågende detta, värme i samband hjulstuds är det nog i mitt fall.
Tanken var att shimsa om tryckplattan för lite lägre tryck nu då jag ej behöver så här mycket tryck. Bättre att de slirar till istället för att knäcka en lamell till.

Min tryckplatta mätte vi upp till 660-670kg vid 2,8mm om jag inte minns fel, om jag tar bort shimsen hur mycket tror du de ger i tryckförlust?
Jonas Ohlsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1928
Blev medlem: mån mar 21, 2005 6:01 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Jonas Ohlsson »

hur mycket lufttryck har du haft i däcken då det har studsat?
Bild
Eric Wiklund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1711
Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Eric Wiklund »

jag och fredde gjorde ett test på de där...
om du övertrycker plattan 1mm minska trycket ca 20% om jag inte minns fel har det uppskrivet hemma
Utför provtryckning av tryckplattor
070-3367069
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Inlägg av fredde_vit_pv »

jo erik hann före! :thumbright: det ligger därikring med den typen
av platta.kan va annars med en platta som har annan karaktär och
då menar jag en som känns "kortare" i tryckområdet typ hur äldre fordar
kändes på pedalen.

/F
Användarvisningsbild
Gustav N
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 306
Blev medlem: sön nov 14, 2004 4:26 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Gustav N »

Jonas Ohlsson skrev:hur mycket lufttryck har du haft i däcken då det har studsat?
Hmm om jag inte minns fel 1,3-1,4kg fram och 1,2kg bak. Upplevde att de började studsa mer när jag minskade trycket :shock:
Är 225/50-16 michelin, märkligt nog studsade de faktiskt mindre med 17" och 45 profil, 2,5kg i däcken då.

Jag har hårda teflonbussningar, men den är dock väldigt styv fram och dämparna är av oljetyp, så är jag helt ute å cyklar om jag ska byta till lite mjukare gasdämpare?
Skriv svar