Om det vore sant skulle man behöva en mapp för varje växel, så nej.
Det beror väll på förutsatt att man har insprutning, man borde väll kunna få andra belastningar på gatan än vad man får i bromsbänk eller?
Så en motor man drar hela registret på 3:an 4:an i bromsbänk fungerar alltid bra på gatan förutsatt att man korrigerar för uteluftstemperatur?
Är det förinlagda värden för lufttemp eller måste man lägga in det i mappen också? T.ex. på VEMS som du håller på med mest Mattias?
Finns det några planer på att köra bilen som RWD på strippen och testa tid?
Man kan få annan belastning än på gatan i bromsbänk, helt klart. Om man t.ex låser fast motorn på ett lågt varvtal med högt laddtryck och plågar motorn där, då kommer man få svårt att återskapa det på gatan då det mest troligt skulle accelerera eller spinna och aldrig gå så tungt. Gör man svep i rimliga hastigheter (rpm/sek) så stämmer det i stort sett alltid när man väl kör bilen.
De flesta styrsystem den här sidan millenieskiftet har en tabell eller annat för att kompensera temperaturen på insugsluften (även VEMS), den baseras (alltid?) på naturlagarna men går att modifiera om så krävs. Den här kompenseringen kan man behöva kasta ett öga på då det kan bli varmt i bromsrummet. Ibland är kompenseringen lastberoende, och kan användas för att bota "heat soak" av givaren på låg last och tomgång.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl. Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Det byggs, eller ska byggas bättre kamsync sen förra bromsningen. Och testas justera lite kammarna lite för tidigare register, men är svårt, 2liter är alltid 2liter och 75mm turbo är alltid 75mm
Såhär såg det ut i höstas med 2.2bar.
Senast redigerad av robban den sön feb 12, 2012 11:11 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
Cool effektkurva! Ursäkta en novisfråga men varför ger den så "lite" effekt på låga varv jämfört med min 2 liters spis? jag har ju mer effekt o vrid på hela registret upp till 4000rpm än Gustavs vid 5750?
hans maskin är ju ljusår starkare o rappare än min totalt givetvis men vad gör att den (i grova termer ) inte ger mer redan på lägre varv .
OT jag kikar förbi dig före USA resan Robban och gör klart.
Erik
Vi försökte oss på en bromsning av saaben men murphy verkar ha bosatt sig hos Gustav på senare tid. Vi han bara varmköra och inte ens ett svep så gick troligtvis krysskilen av på veven och krokiga ventiler som följd.... igen..
Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
Big Al: Skulle gissa att det är hans nya aluremskiva som ger efter hela tiden. För tydligen får han dra på centrumbulten vilket man inte ska behöva göra, eller ha behövt förut när han kört original.
Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.