Insprut eller förgasare, det är frågan??

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
142 TiXeR
Forumsberoende
Inlägg: 537
Blev medlem: lör jan 24, 2004 12:12 am
Ort: Luleå
Kontakt:

Insprut eller förgasare, det är frågan??

Inlägg av 142 TiXeR »

Var i dag och besikta 142:An å nu börjar det rycka i turbo-tarmen. :wink:

Men Då undrar jag va som är bäst att köra med om man har en motor med inte alltför mycket hk (ca 180) och vill ha så "enkelt" bränsle system som möjligt.
Jag har ett par dellotro40:isar men dom är knepiga på något sätt...
tex när jag skulle ställa in dom för motorn.. den tog en liter soppa på ca 20 sekunder :shock:

bestyckningen är

H.munstycke: 145
Lågf.munstycke: 52
Halsring: 38
Spridare: 2
E-Rör: 8
Luftmunstycke: 210
Accmunstycke: 45

Och motor receptet

b21et block
liteportad 160 topp
större avgasventiler
940 turbo
s**b 9000 IC
A-kam
2,5 hela vägen

Fundera på om jag ska ge förgasarna en till chans med nya nålventiler och stenkolla att alla saker är frächa å flottörnivåer mm....
Men det hade varit skönt med insprut också.

också en till fråga då:

Hur kan man ställa blandning,betyckning, mm med k-jetronic??
jag ve ej om jag ska ta ut mer effekt, men kommer nog inte ta ut mer än 250 om jag ska trimma mer....

Mycket tacksam för svar....
Johannes Selberg
Ford F100
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Jag har tänkt hoppa på insprutning direkt. Men då är jag inte så rädd för datorer och elektronik, men däremot förgasare :lol:
Om man kan förgasare tror jag ändå att det är bästa vägen för dig..
Jag hoppas få tid att spruta igång 142:an med standard-B20 här i sommar, jag hoppas bara tiden räcker till.. Totalkostnad för hela konverteringen från förgasare till insprutning verkar inte bli så farlig, har en donatorbil (1700 kr) som jag sliter hela bränslesystemet, sensorer och annat godis från. MegaSquirt har hittills kostat 1500 kr, men med display och lite annat så säg 2500 kr. Men det lär ju bli över 5000 kr innan jag är klar med det mekaniska jobbet gjort (ska tig:a insprutningsinfästning på ett B20F-insug t.ex).
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

förgasare är enklare för nybörjare och fungerar mycket bra på lite lägre laddtryck (under 1.4 bar). jag rekommenderar att du läser på lite om förgasare så ska det inte va några problem. har du verkligen 38 mm halsring på 40 mm förgasare?
Användarvisningsbild
142 TiXeR
Forumsberoende
Inlägg: 537
Blev medlem: lör jan 24, 2004 12:12 am
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av 142 TiXeR »

Jo det sitter 38 mm halsringar....e det för stort eller (inte jag som satt dit munstycken mm i förgasarna, dom kom med bilen)

jo jag ska nog ta mej i nack skinet å dra mej till förådet å kasta i moron å ställa in den... ingen som kan någon bra grundbetyckning för mitt motor recept (laddar ca 1 bar)???
Johannes Selberg
Ford F100
Användarvisningsbild
142 TiXeR
Forumsberoende
Inlägg: 537
Blev medlem: lör jan 24, 2004 12:12 am
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av 142 TiXeR »

Ingen som vet om man kan köra med ett orginal b21et sprut till min ( töänkte när det inte var nå mycket ombyggt borde det ju funka och kanske vara "enklare",billigare än att ställa in förgasarna....)

mycket tacksam för svar :D
Johannes Selberg
Ford F100
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Ser inte varför det inte skulle gå... Kompisen körde et k-jet på en opel ascona tic.. det funkade bra, fast han bytte senare ut det mot ett k-jet från en audi UR.. UR sprutet gav tillräckligt för ca 250hk även om han pluggat en spridarutgång..
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
142 TiXeR
Forumsberoende
Inlägg: 537
Blev medlem: lör jan 24, 2004 12:12 am
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av 142 TiXeR »

Jo det var det jag trodde, ska kolla om det finns något komplett insprut till salu på blocket...
eller är det någon som sitter inne på ett kanske????

pm:a om ni har ett komplett med allt tillbehör(kablar,boxar,allt) till salu för ett bra pris...
Johannes Selberg
Ford F100
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Sätt dit förgasarna i stället, K-jet spruten är svåra att köra med. De räcker heller inte till mer än 0.5 bar oftast. Jag kan kolla upp en grundbestyckning.
Matte
För mycket laddtryck
Inlägg: 226
Blev medlem: mån sep 22, 2003 8:00 pm
Ort: Luleå

Inlägg av Matte »

Tror du har kompisens gammla bil. När han hade den var problemet med gasarna att han hade för klen retur till tanken så det gick inte att få till ett nog lågt bränsletryck. Försök få till gasarna så får du ut mer effekt än med ett k-jetronic.
Bild
Användarvisningsbild
142 TiXeR
Forumsberoende
Inlägg: 537
Blev medlem: lör jan 24, 2004 12:12 am
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av 142 TiXeR »

Det var något sådan jag börja misstänka när jag läste något inlägg (vet ej om det var här eller på tpc) men det var om att bränsleledningarna skulle vara minst 10 mm inuti eller nå men jag skulle gissa att min inte är så stor...kanske hälften.

Matte var det din polare som hängde i turbo motorn eller var den dit satt av tidigare ägare ( skulle vara kul å veta när den fick den motorn och om något e gjort åt botten delen på ett tag...)
Johannes Selberg
Ford F100
Matte
För mycket laddtryck
Inlägg: 226
Blev medlem: mån sep 22, 2003 8:00 pm
Ort: Luleå

Inlägg av Matte »

Den har gått med turbo i olika omgångar. När polaren köpte den satt det en standard b230 med stroberg i den. Han monterade turbo och körde på isen med den. Sen sålde han den till en annan kompis som körde ut en vevstake genom blocket. Han monteraded då den b21 som förmodligen sitter kvar än. Han köpte den av mig och den ska enligt uppgift gått väldigt lite sen den renoverades och vara i bra skick.
Bild
Användarvisningsbild
Jonas CRX VTi 94
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jonas CRX VTi 94 »

Jag tycker insprutning är att föredra. När man vä lärt sig det är det lättare och billigare att förändra. Det finns ju lite till salu tex
http://www2.blocket.se/view/2650239.htm?l=0&c=1&city=0
eller vinterbil på köpet
http://www2.blocket.se/view/2567123.htm?l=0&c=1&city=0
eller om du känner dig rik och vill svära på detta forum, Saab :D
http://www2.blocket.se/view/2476306.htm?l=0&c=1&city=0
/Jonas Åhgren

En stjärna *

Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

400hk sprut billigt vet jag inte. ett par delorto 40 köper man här i umetrakten för 500-1200kr+malpassi 400kr sen borrar man upp huvud munstyckerna och hallsringarna lite sen fungerar det offtast direkt. ett beg sprut med 400hk spridare, regulator, spridarskenor kostar oftast ca +8000kr. sen tar det ett par månader att få en bra tuning om man inte har så mycket erfarenhet med el och datorer (jag har själv varit med om detta). sen om något pajar så kan man inte skruva isär det och blåsa rent det som en förgasare.
Användarvisningsbild
142 TiXeR
Forumsberoende
Inlägg: 537
Blev medlem: lör jan 24, 2004 12:12 am
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av 142 TiXeR »

Jag håller nog mej till förgasare nu till en början.
Dels för att jag aldrig tidigare har hållt på med insprut och dels för att pengarna rullar inte in i enorma mängder :D

Ska och fixa grövre returrör till tanken, å sen prova med turbo motorn igen....Hoppas hoppas

En liten offtopic fråga: Ett varv färg på intercoolern skadar väl inte ned kylningen så mycket ??
( tänkte lacka den för den ser rätt daskig ut,och har inte tillgång till glass bläster eller liknande)
Johannes Selberg
Ford F100
Användarvisningsbild
142 TiXeR
Forumsberoende
Inlägg: 537
Blev medlem: lör jan 24, 2004 12:12 am
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av 142 TiXeR »

Jens Gustavsson skrev:Sätt dit förgasarna i stället, K-jet spruten är svåra att köra med. De räcker heller inte till mer än 0.5 bar oftast. Jag kan kolla upp en grundbestyckning.
Jag skulle bli överlycklig om jag fick en grundbestyckning av dig! :-D
( nu när bilen är i det närmsta molekyler)
Johannes Selberg
Ford F100
Skriv svar