lätta svänghjul b20? trimrecepts hjälp också mottages

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!

Lätta eller inte?

Lätta svänghjul?
41
89%
låta det vara tungt?
5
11%

Antal röster: 46

Kalixvansinne
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Kalixvansinne »

har nu skaffat en 142 från 73 och ska trimma den. Har inget recept än är int så bra på trimma bilar ÄN är blott 15. Så bomba gärna med trimtips och idéer. Ska inte köra nå på strippen utan vardagsbil som ska våldas och köras med som fan.
hur mycke vågar man lätta svänghjulet utan att varva så vansinnigt utan att det rycker? beror väl på kamvalet också men fingevisning vill jag ha :wink: blir det jobbigt att köra? ex. att varven dimper ner plötsligt och är ryckig?

Ps. ändra rubrik om det är felgjort.
Senast redigerad av Kalixvansinne den tor dec 14, 2006 1:16 am, redigerad totalt 1 gånger.
Cassius
Forumsberoende

Inlägg av Cassius »

De största problemet med lättat svänghjul skulle jag vilja säga är då du ska starta från noll! Motorn får ett lägre tröghetsmoment vilket är de som drar iväg bilen!

Tänk så här: Massan som snurrar runt är ca 25kg kan vi säga! De ger ett visst moment vid ett visst varvtal(högre varv = mer moment), när du kopplar in bakaxeln på de momentet så vill ju motorn fortsätta snurra och med den styrka/moment som den ger rullar bilen sakta iväg! Om du då lättar svänghjulet ett par kg så förlorar du direkt moment vilket gör att du måste varva mer för att få högre moment så att motorn orkar få bilen i rull! Sen är de nog ganska lugnt, droppar inte lika mycke mellan växlingar å så..

Personligen skulle jag se om den droppar för mycke mellan växlingarna då den är färdigtrimmad, sen lätta svänghjulet för att få varvdroppet att bli optimalt! :)
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Kalixvansinne
Ganska mycket laddtryck

aha så du menar att när man trimmat den kolla om varvet "droppar" för askta?

sen lätta svänghjulet och se om den droppar fortare?
Cassius
Forumsberoende

Inlägg av Cassius »

Kalixvansinne skrev:aha så du menar att när man trimmat den kolla om varvet "droppar" för askta?

sen lätta svänghjulet och se om den droppar fortare?
Så skulle jag ha gjort! De finns dom som tror att lättat svänghjul är lika med mer effekt, men riktigt så är väl inte fallet.... de påstas även ge lite bättre gasrespons på lågväxlar men de kan jag inte uttala mig om...
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Kalixvansinne
Ganska mycket laddtryck

Jo men om det går lättare att snurra runt (mindre massa) så varvar den ju mer och powern kommer ju ju mer du varvar! så det höjer ju effekten eller effekten kommer ju snabbare!

Men min fråga var ju hur mycke kan man lätta svänghjulet utan att den börjar "hacka" vid låga varv?
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing

Inlägg av Ersviken »

mkt beror på hur motorn är byggd i övrigt, hade en b20 med 4kg svänghjul tomgång på 700 varv utan att hacka, timo 840 kam och webren
zajja
Forumsberoende

Inlägg av zajja »

Kalixvansinne skrev:Jo men om det går lättare att snurra runt (mindre massa) så varvar den ju mer och powern kommer ju ju mer du varvar! så det höjer ju effekten eller effekten kommer ju snabbare!

Men min fråga var ju hur mycke kan man lätta svänghjulet utan att den börjar "hacka" vid låga varv?
Visst blir den varvvilligare med lättare svänghjul men du förlorar ju vridmoment, beror väl mycket på hur motorn är byggd också men.
//Marcus Saari
200sx s13 -92, "Röde Baronen"
Användarvisningsbild
Lindqvist Racing
För mycket laddtryck

Inlägg av Lindqvist Racing »

Hur länge ska denna skröna och osanning leva? Har i 25 år hört hur många som helst som sagt: " ett tyngre svänghjul ger bättre vridmoment och segdragning". Hur är detta möjligt? Det är det naturligtvis inte. Vid all acceleration eller varvtalsökning åtgår kraft för att öka varvtalet på denna svängmassa. Detta kan ju inte göra att bilen accelererar snabbare, oavsett varvtal, utan tvärtom. Det enda det resulterat i när du varvat färdigt är att du har lagrad rörelseenergi i svänghjulet. Möjligtvis kan du, då du lagt i nästa växel, teoretiskt få lite nytta av denna rörelseenergi. Men bara från det att du släpper upp kopplingen tills kopplingen har greppat. I praktiken försumbart och i slutändan mindre än det som åtgick för att sätta fart på svängmassan. Svänghjulets vikt på originalmotorn finns där för att den ska gå jämnt och fint på tomgång och körning på mycket lågt varvtal och låg belastning. Vid trimning är det bara bra att ta bort lite vikt, dock på rätt sätt. Ett havererande svänghjul vid höga varv kan ställa till stor skada, inte bara på bilen.
Kalixvansinne
Ganska mycket laddtryck

okej! bra att man fick det förklarat för sig :)
Men hur ska man lätta svänghjulet då och hur mycke ska man ta bort?
går det åt mindre bensin när man lättar svänghjulet? :roll:
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende

Inlägg av Rogge »

jag har ett sväng hjul som väger 5,5Kg, men den är både svarvat o hålborrat, borde va lättast att svarva bort material, men ett par kg borde du kunna få bort med svarvningen..
Jag har inte gjort sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet..
Kalixvansinne
Ganska mycket laddtryck

okej är det mycke roligare att köra med 5,5 kgs svänghjul? :twisted:
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende

Inlägg av Rogge »

vet ej, har inte kört med det än :?

men den torde bli en smula piggare i varvet.
Jag har inte gjort sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet..
Kalixvansinne
Ganska mycket laddtryck

okej jo det borde ju bli :lol: men ids du skriva när du provat å säg skillnaden om den blev mycke roligare eller jobbigare
nordell
Lite mer laddtryck

Inlägg av nordell »

hej har ett som väger 4.5kg
och jag har inte märkt några skilnader vad gäller orolig tomgång
därimot vid ca 70km kan den bli lite tung men svarar som en gud
rapp som tusan(kg har gjort denna) mycket hål blir det
Kalixvansinne
Ganska mycket laddtryck

låter intressant hehe...
Skriv svar