Flödestest och experiment med Volvo (405 sängt säte in)

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10192
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

här ritade jag ett exempel på hur man kan illustrera en topp portad för EXTREMT ventillyft *S*

man har i stort sett ingen ventil ivägen för flödet.
att man sedan inte kan designa såhär är givetvis en annan femma.
men just för att få lite överskådlighet på det.

Bild
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jo jag håller med.

men en 531/405 har isället svåra problem över 10mm då luften inte hinner tappar greppet i innerradien.

på boströms 531 tror jag att vi kom runt problemet men jag han alldrig testa den i bänken. den kanalen plastades igen 5-6mm i botten och höjdes och portades så luften fick lite mindre tvärt ned mot ventilen.

jag återkommer, kalle anka nu på tv :santa_smile:
Senast redigerad av Jens Gustavsson den ons mar 21, 2007 7:35 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10192
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

Här är förresten en halvbra länk.
de erbjuder demo på deras 3d portningsprogram om man vill sitta och designa och testa lite.

http://www.directmotion.com/

en sak som tål nämnas också,
är att jag för några år sedan blev erbjuden att ringa upp en kille som var bilsportkändis, vi skulle diskutera kamaxlar och portning tyckte han.
Han motor var i ett flertal reportage i blaskan.

vi diskuterade lite en stund men hade ganska skilda åsikter så han (som jag uppfattade) avfärdade allt jag sade och hans teorirer var de bästa för han hade minsann kunskap (enligt honom) hur topplock vs kamaxlar skulle vara.

vi lade på i oenighet och sedan dess inte pratats vid något mera.

var hans kunskap brast var i att hans topplock är kanalerna till en början MYCKET annorlunda designade gentemot min opelmotor.

han kanaler har en snygg radie ned till ventilen och flödar bra på litet lyft men mycket duration.

min kanal är helt tvärtom, där nyttjas downdraft(cosworthteknik) och har halvkass radie mot sätet, kanalen mår alltså bra av låg duration och mycket lyft.

var ville jag komma med detta då?

jo det är väldigt enkelt att råka i luven på varandra då man är sin egen tro väldigt trogen och har svårt att vara objektiv.
Bara på så banala detaljer som detta *S*
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

det är ju lite kul när det är lite olika teorier men skillnaden mot en klok en och en värdsmästare (som alltid vet bäst själv) är ju att den kloke lyssnar/läser och funderar även på andras ideer och blir ännu klokare.

som jag sa i min topplocks-artikel på vår sida så har jag portat minst 35-45 race toppar och testat de i bilar, flödesbänkar, bromsbänkar i ca 16 år - men jag anser mig långtifrån någon expert då detta är en hel vetenskap och jag lär mig nya saker hela tiden.

jag tror jag vet vem du syftar på när du säger bilsports-kändis och jag har pratat med han också och kände samma sak.

jag tror inte många säger i emot mig när jag säger att erland cox är skickligast i sverige nu på toppar och sånt, speciellt efter grottis bortgång.
Användarvisningsbild
Axel
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1027
Blev medlem: fre aug 27, 2004 8:26 pm
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av Axel »

631 har svanhalskanaler på insug, däremot betydligt mindre än 531/405. även sväng i sidled på insugskanalerna.
Axel Wall
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10192
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

aha.. för att få lite 'swirl' eftersom förbränningsrummet inte fixar det.

skulle vara intressant med bild på en sådan topp,, från alla möjliga vinklar.

Många jänketoppar har 'swirl' i kanalerna och flödar gött ändå.

avgaskanalerna borde ha mycket finare radie i bottan då ventilsätet är typ 12mm längre ned.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

egentligen så borde en 631topp vara den mest effektiva 8v till volvo för små pengar..

Man kan ju nästan göra hur man vill med kanalutformningen..
och precis som det står ovan. innerradien på avgas borde ju bli avsevärt mycket finare..

eller har dom bara sänkt allt i gjutformen så kanalerna har åkt med ner som förbränningsutrymmet.

man borde kanske samla på sig lite sådana toppar för snart finns det nog ingen kvar tror jag så som dom bilarna skrotas hela tiden..
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Axel
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1027
Blev medlem: fre aug 27, 2004 8:26 pm
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av Axel »

Det stämmer att kanalerna är ca 12mm högre upp från sätena i 631.
Axel Wall
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

men en topp utan förbräningsrum blir ju inge bra :?

det är ju inte bara flöde, det ska ju förbrännas också. :)
Användarvisningsbild
Axel
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1027
Blev medlem: fre aug 27, 2004 8:26 pm
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av Axel »

Jens Gustavsson skrev:men en topp utan förbräningsrum blir ju inge bra :?

det är ju inte bara flöde, det ska ju förbrännas också. :)
Precis..

Jag har klurat lite på om man inte kunde lägga en plåt mellan toppen och blocket, med förbränningsrum i. På så vis blir det ju ganska enkelt att testa olika förbränningsrum också.
Axel Wall
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10192
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

Jens Gustavsson skrev:men en topp utan förbräningsrum blir ju inge bra :?

det är ju inte bara flöde, det ska ju förbrännas också. :)
Borde gå att fixa en 'bowl' i kolven så at man får ett litet rum.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
K.jonsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 331
Blev medlem: lör jun 03, 2006 6:04 pm
Ort: Nyköping

Inlägg av K.jonsson »

Det hör inte riktigt till ämnet men när jag ska starta portnings programet som kadett4wd länkade till så får jag felmeddelande
"Something is wrong, Buffer size dosen´t match Drivers is 930DD4 and Programs is iF68C" :?
Har någon koll på vad det betyder och vad man kan göra?
Har alldrig sett detta fel förut. Datorn jag sitter vid nu är inte så ny och kör med win98, kan det vara någon hårdvara som inte pallar?????



/kj
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Axel skrev:
Jens Gustavsson skrev:men en topp utan förbräningsrum blir ju inge bra :?

det är ju inte bara flöde, det ska ju förbrännas också. :)
Precis..

Jag har klurat lite på om man inte kunde lägga en plåt mellan toppen och blocket, med förbränningsrum i. På så vis blir det ju ganska enkelt att testa olika förbränningsrum också.
Det ska gå bra, jag har sett det på en topp.
Han som höll på med toppen hade gjort det tidigare också vad jag förstod.
Vet inte vad man använde för rem sedan och sådant, eller vad han använde för att täta mellan topp och "förbränningsrum"

Borde ju gå att svetsa, men då faller ju ide´n med att kunna prova olika..
HenrikGM
För mycket laddtryck
Inlägg: 284
Blev medlem: sön aug 27, 2006 6:17 pm
Ort: Denmark
Kontakt:

Inlägg av HenrikGM »

Are there anyone that has flowed the 631 top?

I mean; do we know that this top actually flows better than eg a 530 top, or are we just guessing?

I have never managed to find any flow figures for that top, and it is not very often used for anything else than a daily driver.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag har alldrig sett elelr flödat en sån men jag har sett 531 toppar som har svetsat igen förbräningstumen ca 10mm och svetsat på ytan mot toppackningen ca 5mm för att få bättre innerradier.

om inte minnet sviker så flödade den ca 285 in och 190 ut eller nått liknande med stora 50x39mm ventiler.

gick vist jämt ellerr bättre än EVO topparna.

priset för en sån var dock ca 45000kr men de gjordes bara om man bestälde en komplett motor.

anders N kanse har mer info om den :)
Skriv svar