Fahlgrens Amazon b20 tic weber 36/36

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
T Fahlgren
B20-trimmare

Fahlgrens Amazon b20 tic weber 36/36

Inlägg av T Fahlgren »

Hej!

Nu har jag bestämt mig för att amazonen ska turbomatas.

Just nu så sitter det en b18 med k-kam, portad och planad topp och två stycken su hs6.

Den börjar kännas lite väl trött. så det ska byggas ihop ett b20 block med 8bultad-vev och m-stakar

Förmodligen blir det en halvfräsch d-kam(kanske nån annan om jag får tag i), påskarvat orginalgrenrör med saab 900 turbo, nerkapad lastbils ic och trycksatta su:are

bilen
Bild
Senast redigerad av T Fahlgren den mån mar 29, 2010 5:24 pm, redigerad totalt 24 gång.
hoires
jimmy persson
För mycket laddtryck

Re: koppling till b20tic med getraglåda

Inlägg av jimmy persson »

T_Fahlgren skrev:vad ska jag ha för koppling till min amazon som jag ska he i en b20turbo och ha getraglåda till, jag har fått för mig att merceders lameller passar på getrag lådorna och inte skiljer så mycket till volvos i övrigt. passar volvos tryckplatta då eller? jag vet inte hur jag ska lösa det! kan nån komma med nå förslag.
Jag ska köra med 4puckad sinter (till getrag från KG) och saab 900 turbo tryckplatta. Borde vara precis samma som till b20. Är väl lite knåp att få ihop det med urtrampningslager och kopplingsarmen men det går! Tänk på att du måste byta lagret i vevaxeln till ett som passar på lådans axel. Finns universal på järnhandeln.
Bild
Användarvisningsbild
T Fahlgren
B20-trimmare

Inlägg av T Fahlgren »

vilket kompressionsförhållande är lämpligt att ha?
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av larsat »

det finns 2mm packning på KG trimning dom ska ge 8.7:1 i komp ihop me orginal förbränningsrum har du dessutom tagit lite material runt ventilerna så blir de nog lagom, jag har kört me 7:1 på en liknande motor
& de funka de oxå
matteponken
Ganska mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av matteponken »

Trevligt :D varkar vara många turbo amazoner på gång här i vårt avlångaland
Finns bild på amman på hemsidan
Bamazon64
För mycket laddtryck

Inlägg av Bamazon64 »

Dessutom en Epa-traktor...tyck du ha fått till amman bra mot för förra ägarn som hade den...söp ganska hårt i den ;)
Användarvisningsbild
T Fahlgren
B20-trimmare

Inlägg av T Fahlgren »

Bamazon64 skrev:Dessutom en Epa-traktor...tyck du ha fått till amman bra mot för förra ägarn som hade den...söp ganska hårt i den ;)
:lol: Haha det är inte den jag ska bygga turbo i, jag har en bil-reggad amazon och den är som är projekt bil!

Traktorn är bara bruksfordon tills vidare, kanske ska byta bort den snart... 8)
Användarvisningsbild
T Fahlgren
B20-trimmare

Inlägg av T Fahlgren »

:? Dessa så kallade förstärkta b20 block som kom -75 och -76, som har pinnarna vid ettans och fyrans cylinder, har de värkligen tjockare cylinderväggar som de flesta påstår?

jag tycker mig inte se nån skillnad på "midjan" som blir ca 20mm ner eller uppe vid packninsytan på ett sånt block och ett vanligt b20 block!
Användarvisningsbild
T Fahlgren
B20-trimmare

Inlägg av T Fahlgren »

I dag har jag varit och gräft fram en lämpligt topp från fuse :)

Det blev en med 90 mm förbränningsrum.

Jag har svarvat ner 2 par insugsventiler till 38,5 och slipat sätesvinkeln, även slipat till några 44mm insug med backcut

Nån gång i veckan ska jag slipa till kanalerna och fräsa ventilsätena med inre och yttre reducering samt slipa lite i förbränningsrummen

Är det inte dåligt på de toppar som har 92mm förbränningsrum att det blir en kant ner mot cylindern?
Senast redigerad av T Fahlgren den fre feb 16, 2007 8:36 am, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av larsat »

finns det någon topp som är 92mm då? :S om du har 44mm in så är ju toppen rätt ny, från 74-75 nångång? :roll:
Användarvisningsbild
T Fahlgren
B20-trimmare

Inlägg av T Fahlgren »

larsat skrev:finns det någon topp som är 92mm då? :S om du har 44mm in så är ju toppen rätt ny, från 74-75 nångång? :roll:
Alla toppar med 42mm insug har 90mm förbränningsrum och alla med 44mm insug har 92mm förbränningsrum.

Jag har en topp med 42mm insug, men den ska dit en 44mm insugventil :)
Hasse63
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Hasse63 »

Fin amazon :wink:

B 20 69-71 42/35
B 20 72-76 44/35
Amazon 65 Rip. 69 stulen rip. 69 och 245 78/85-
http://photobucket.com/albums/y24/Hasse63/
__/ __/ __/ __/ __/__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av larsat »

kanten blir ju bara 1,5mm isåfall, jag har inte tänkt på det men det spelar nog ingen större roll, det borde vara mer luft runt ventilen när den är öppen på en med större förbränningsrum? det går ju fräsa till självt annars, det ger ju bättre flöde, jag kör 74/75 topp men så har jag borrat block med 92..... även med 90mm blir det ju 0,5mm kant isåfall för borret är väll 88.95
Användarvisningsbild
T Fahlgren
B20-trimmare

Inlägg av T Fahlgren »

larsat skrev:kanten blir ju bara 1,5mm isåfall, jag har inte tänkt på det men det spelar nog ingen större roll, det borde vara mer luft runt ventilen när den är öppen på en med större förbränningsrum? det går ju fräsa till självt annars, det ger ju bättre flöde, jag kör 74/75 topp men så har jag borrat block med 92..... även med 90mm blir det ju 0,5mm kant isåfall för borret är väll 88.95
Det stämmer nog bra!
Användarvisningsbild
T Fahlgren
B20-trimmare

Inlägg av T Fahlgren »

Nu gjorde jag den där toppen till en Duett istället. :doh:

Sen ska jag förtsätta med mitt amazon bygge! 8)
Senast redigerad av T Fahlgren den sön jul 22, 2007 4:04 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar