Skillnad på kammar för sug-, turbo- och kompressor?

Diskussioner för erfaret folk
volvosmurfen
För mycket laddtryck
Inlägg: 187
Blev medlem: tor dec 08, 2005 10:23 pm

Skillnad på kammar för sug-, turbo- och kompressor?

Inlägg av volvosmurfen »

Vad är egentligen skillnanden på kammarna för en sug-, turbo- och kompressormatad motor?

När vi benat ut de skillnaderna kan vi ju ta nästa steg och diskutera utseende på kamen beroende på användningsområde. :)
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

en turbokam ska ju vara som en vass sugkam men med mindre overlap för att inte avgaserna ska återvända in i toppen & blåsa bort insugsblandningen, ju större turbo man har desto mindre mottryck = dessto mindre problem och mer overlap möjligt, kompressor bör ju vara detsamma
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Det finns mycket gott att läsa på nätet, hittade det här igår..

"Camshaft Lobe Phasing
- A Look Inside The Interesting World Of The Overlap Chronicles"

http://www.chevyhiperformance.com/techa ... e_phasing/



Motorn är en luftpump, det man måste titta på är vilka tryck som den jobbar med på insug och avgas och hur bra den flödar på insug och avgas.

När man inser vikten att att ha rätt tryckbalans där förstår man lättare varför man i vissa turbo-maskiner kan stoppa en vass sugmotor-kamaxel medans vissa turbo-maskiner skulle skottas direkt med samma kamaxel. Eller varför det är väldigt viktigt att bygga väl genomtänkta grenrör på en vass dragrace-maskin men att en "limpa" (nästan) går bra på en standard 240 turbo.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

bra förklarat matias, du har börja få kläm på det här nu :D
Användarvisningsbild
sniffer
För mycket laddtryck
Inlägg: 333
Blev medlem: tor jun 08, 2006 9:52 pm
Ort: Alingsås

Inlägg av sniffer »

Ojoj. Intressant ämne. Här skall läsas framöver. Hoppas de inte blir för mycket engelska bara.. :thumbright:
Mercedes-Benz 190E 2.3 16v Turbo.
BMW_pelaren^^
För mycket laddtryck
Inlägg: 157
Blev medlem: sön dec 09, 2007 11:02 pm
Ort: HELSINGBORG

Inlägg av BMW_pelaren^^ »

mycke intresant tråd detta

har suttet å funderat en hell del på kompressor kammar där borde ju överlappet ha ennu mindre betydelse en i vanliga fall av motorer

min terori är den att du har ett överladdat insug men man har ju inte något avgas motryck som på en turbo maskin :read:
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

En kompressorkam bör ha mer avgasduration än en turbokam. Anledningen är att det lägre avgastrycket gör att gaserna tar större plats.
Loke
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 74
Blev medlem: lör okt 14, 2006 8:50 pm

Inlägg av Loke »

JoBy skrev:En kompressorkam bör ha mer avgasduration än en turbokam. Anledningen är att det lägre avgastrycket gör att gaserna tar större plats.
Borde det inte bli tvärt om?Ju mindre motstånd man har för avgaserna destomindre avgasduration borde behövas?

En turbomotor borde väll behöva tidigare öppning av avgasventilen än en kompressormotor, för att cylindertrycket ska hjälpa till att tömma cylindrarna trotts högt avgastryck?

Jag bara svamlar, kan inget om sånthär... :lol:
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

Loke skrev:
JoBy skrev:En kompressorkam bör ha mer avgasduration än en turbokam. Anledningen är att det lägre avgastrycket gör att gaserna tar större plats.
Borde det inte bli tvärt om?Ju mindre motstånd man har för avgaserna destomindre avgasduration borde behövas?

En turbomotor borde väll behöva tidigare öppning av avgasventilen än en kompressormotor, för att cylindertrycket ska hjälpa till att tömma cylindrarna trotts högt avgastryck?

Jag bara svamlar, kan inget om sånthär... :lol:
Här är mina teorier.

Kanske enklast att utgå från en 'vanlig' sugmotor.

Om motorns andningsvägar är bra matchade (in/ut) så kan man använda en kam med samma duration på både insug och avgas.

Om motorn andas bra in men har dåligt flöde på avgassidan, då kan man kompensera med en kam som har lite mindre duration in och mer duration ut. Detta för att 'balansera' flödet i motorn.

Om vi moterar en kompressor så har motorn bra hjälp att andas in. Ut har den ingen mer hjälp än som sugmotor. För att balansera flödet minskar man insugsduration och ökar avgasduration. Dessutom ökar man lobseparation för att undvika att för mycket förska gaser blåser ner i avgasröret.

Med turbo är det lite svårare.
Med en 'sävarstor' turbo är avgastrycket aldrig högre än insugstrycket. Denna motor beter sig flödesbalansmäsigt som ett mellanting mellan sugmotor och kompressormotor. Kammen bör ge lite fördel åt avgassidan.
Lite vildare sugmotorkammar funkar bra.

Med en 'orginalstor' turbo kan avgastrycket bli betydligt högre än insugstrycket. Med högt avgastryck tar avgaserna mindre plats. Det är alltså en mindre volym som ska pressas ut, sedan ska ventilen stänga för att undvika att avgaserna vänder tillbaka. Ju högre avgastryck, desto kortare avgasduration, eftersom avgaserna annars vänder tillbaka. Detta problem har man inte på en sugmotor eller kompressormotor.
Lite vildare sugmotorkammar med lite lobseparation funkar inte alls.
BMW_pelaren^^
För mycket laddtryck
Inlägg: 157
Blev medlem: sön dec 09, 2007 11:02 pm
Ort: HELSINGBORG

Inlägg av BMW_pelaren^^ »

läs och begrunda:citat från gikturbo:
Turbomotorer trivs bäst med ”snälla” kamaxlar, d v s kamaxlar med liten duration. Eftersom trycket är högre på både
avgas- och insugningssidan än på en sugmotor, påverkar
en ökning av kamaxelvinklarna turbomotorn mera. För ”vassa”
kamaxlar kan orsaka tillbakaflöde av avgaser in i cylindern
p g a mottryck i avgasgrenröret efter att man passerat den
så kallade ”crossover-point”, där avgasmottrycket blir större
än laddningstrycket.


detta är va de står på gik

då undrar ja vem fan vill ha avgasmotryck de fins ju massvis me stora fina snoglar som kan äta massvis me avgaser :thumbright:
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Ja du citerade GIK, där har du grund problemet :)
BMW_pelaren^^
För mycket laddtryck
Inlägg: 157
Blev medlem: sön dec 09, 2007 11:02 pm
Ort: HELSINGBORG

Inlägg av BMW_pelaren^^ »

haha kunde inte sakt de bätre själv
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Jaha, och vad är felet på citatet från gik då?
Vad jag vet stämmer det rätt bra, pga. högre tryck gör en ändring mer skillnad på en turbomotor.

Bygger man motor med mycket mottryck får man ha snällare kam för att undvika att avgaser flödar tillbaka.
BMW_pelaren^^
För mycket laddtryck
Inlägg: 157
Blev medlem: sön dec 09, 2007 11:02 pm
Ort: HELSINGBORG

Inlägg av BMW_pelaren^^ »

då kan man ju borja med att bygga om motorn om man nu har fått massa dumt mottryck
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

BMW_pelaren^^ skrev:då kan man ju borja med att bygga om motorn om man nu har fått massa dumt mottryck
Det beror ju helt på vad man vill ha för motor. Ibland går inte högt avgastryck att undvika beroende på vad man prioriterar.
Skriv svar