Loke skrev:JoBy skrev:En kompressorkam bör ha mer avgasduration än en turbokam. Anledningen är att det lägre avgastrycket gör att gaserna tar större plats.
Borde det inte bli tvärt om?Ju mindre motstånd man har för avgaserna destomindre avgasduration borde behövas?
En turbomotor borde väll behöva tidigare öppning av avgasventilen än en kompressormotor, för att cylindertrycket ska hjälpa till att tömma cylindrarna trotts högt avgastryck?
Jag bara svamlar, kan inget om sånthär...

Här är mina teorier.
Kanske enklast att utgå från en 'vanlig' sugmotor.
Om motorns andningsvägar är bra matchade (in/ut) så kan man använda en kam med samma duration på både insug och avgas.
Om motorn andas bra in men har dåligt flöde på avgassidan, då kan man kompensera med en kam som har lite mindre duration in och mer duration ut. Detta för att 'balansera' flödet i motorn.
Om vi moterar en kompressor så har motorn bra hjälp att andas in. Ut har den ingen mer hjälp än som sugmotor. För att balansera flödet minskar man insugsduration och ökar avgasduration. Dessutom ökar man lobseparation för att undvika att för mycket förska gaser blåser ner i avgasröret.
Med turbo är det lite svårare.
Med en 'sävarstor' turbo är avgastrycket aldrig högre än insugstrycket. Denna motor beter sig flödesbalansmäsigt som ett mellanting mellan sugmotor och kompressormotor. Kammen bör ge lite fördel åt avgassidan.
Lite vildare sugmotorkammar funkar bra.
Med en 'orginalstor' turbo kan avgastrycket bli betydligt högre än insugstrycket. Med högt avgastryck tar avgaserna mindre plats. Det är alltså en mindre volym som ska pressas ut, sedan ska ventilen stänga för att undvika att avgaserna vänder tillbaka. Ju högre avgastryck, desto kortare avgasduration, eftersom avgaserna annars vänder tillbaka. Detta problem har man inte på en sugmotor eller kompressormotor.
Lite vildare sugmotorkammar med lite lobseparation funkar inte alls.