Bilen är en Kadett 1200 -76 helt orginal,
På denna skall monteras
i steg 1
Orginal kompsänkt motor
Ms+extra + Edis 4
mindre turbo, från en v40 2.0 t
Nu undrar säkert en del varför i hela fridens namn man trimmar en gammal trött 1200 motor med turbo o sprut ?
well, syftet med detta projekt är att lära sig hantera insprutningen och tändningen, o få lite koll på mappning inställningar laddtryck mm.. innan man går på större (läs dyrare) motorer o delar.
Det är helt enkelt billigare o göra misstag på en gammal spis, för även smidda svindyra kolvar, stakar etc kan gå sönder med fel bränsleblandning, spikningar etc..
Har även valt att succesivt flytta över sprutet och behålla förgasaren så länge som möjligt, kopplar in funktion efter funktion, och kan testa med datorn medans motorn går.
Har nu kopplat in tändning och mappsensor, och kan på så sätt börja testa olika tändkurvor..
tanken är att sen när man känner sig lite mera hemma , stoppa i en lite större maskin.
Så förra hösten köptes ett partial kit till Megasquirt och tilläggskomponenter från Elfa, sen var det bara att värma upp lödkolven

Så här ser det ut efter ett par timmars lödande.



Tändningen sköts av Edis4 från en gammal fååård

Här monterad i bilen med överflyttad tändning
Boxen och Edis modulen monterade i kupen
Gjorde en liten adapter för triggergivaren och bonnade fast tändhjulet
