Min Opel Kadett 1200 Nu med Turbo och E85 i tanken :)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Nypan
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 88
Blev medlem: tis jul 06, 2004 10:41 am
Ort: Lidköping

Min Opel Kadett 1200 Nu med Turbo och E85 i tanken :)

Inlägg av Nypan »

Tänkte lägga upp lite bilder och info om vinterns meck objekt,

Bilen är en Kadett 1200 -76 helt orginal,

På denna skall monteras

i steg 1
Orginal kompsänkt motor
Ms+extra + Edis 4
mindre turbo, från en v40 2.0 t

Nu undrar säkert en del varför i hela fridens namn man trimmar en gammal trött 1200 motor med turbo o sprut ?
well, syftet med detta projekt är att lära sig hantera insprutningen och tändningen, o få lite koll på mappning inställningar laddtryck mm.. innan man går på större (läs dyrare) motorer o delar.

Det är helt enkelt billigare o göra misstag på en gammal spis, för även smidda svindyra kolvar, stakar etc kan gå sönder med fel bränsleblandning, spikningar etc..

Har även valt att succesivt flytta över sprutet och behålla förgasaren så länge som möjligt, kopplar in funktion efter funktion, och kan testa med datorn medans motorn går.

Har nu kopplat in tändning och mappsensor, och kan på så sätt börja testa olika tändkurvor..

tanken är att sen när man känner sig lite mera hemma , stoppa i en lite större maskin.

Så förra hösten köptes ett partial kit till Megasquirt och tilläggskomponenter från Elfa, sen var det bara att värma upp lödkolven :)

Så här ser det ut efter ett par timmars lödande.

Bild

Bild

Bild

Tändningen sköts av Edis4 från en gammal fååård ;)

Här monterad i bilen med överflyttad tändning

Bild

Boxen och Edis modulen monterade i kupen

Bild

Gjorde en liten adapter för triggergivaren och bonnade fast tändhjulet

Bild :D
Senast redigerad av Nypan den fre aug 29, 2008 2:18 pm, redigerad totalt 4 gång.
Opel Kadett 1200 turbo, MS + EDIS4
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=12402
Användarvisningsbild
Nypan
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 88
Blev medlem: tis jul 06, 2004 10:41 am
Ort: Lidköping

Inlägg av Nypan »

Har nu startat bilen med nya tändningen inkopplat , hoppade igång så fint o bra ;)
Fick in rpm signal i Ms´t och kunde ställa in en grundtändning´s mapp

nu blir det till att fortsätta med bränslet också så man slipper choken :twisted:
Opel Kadett 1200 turbo, MS + EDIS4
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=12402
Da_Snake
För mycket laddtryck
Inlägg: 411
Blev medlem: fre dec 19, 2003 3:32 pm
Ort: Nora

Inlägg av Da_Snake »

Kul projekt! :D
Ett par förslag bara, byt ut ditt dubbelrelä till system/bränslepumpar, dom håller inte speciellt länge, jag har bytt några stycken innan jag tröttnade och köpte 40A signelrelän.
Bränslepumpsrelät pajar efter en stund.

En sak med edis-modulen är att man inte kan bryta tändningen helt, fimpar man signalen mellan MS och edis-modul går den på 10°, vill du leka med busiga funktioner som launch och flatshift senare går det att skippa edis-modulen och köra triggergivaren direkt in till MS:et och trigga spolen på 2 utgångar från MS:et via ett par VB921or.
Fredrik Ringhald
072-316 26 91
Bild
Användarvisningsbild
Nypan
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 88
Blev medlem: tis jul 06, 2004 10:41 am
Ort: Lidköping

Inlägg av Nypan »

Da_snake:

Tack för tipsen ;) trodde de reläena var ok, men det blir till o ha ngnt i reserv, modell singel då..

Det att trigga direkt från MS lät intressant, vet inte hur det verkar på 2.2 hårdvaran ? om det funkar då. ?
Opel Kadett 1200 turbo, MS + EDIS4
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=12402
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Inlägg: 1833
Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
Ort: Kalix
Kontakt:

Inlägg av Cpt Tuttle »

Hur länge håller 1200an med sin trelagrade vevaxel för såna här tokerier?
Da_Snake
För mycket laddtryck
Inlägg: 411
Blev medlem: fre dec 19, 2003 3:32 pm
Ort: Nora

Inlägg av Da_Snake »

Nypan skrev:Det att trigga direkt från MS lät intressant, vet inte hur det verkar på 2.2 hårdvaran ? om det funkar då. ?
Visst funkar det med 2.2, antar att du redan har extra-koden i boxen?
http://www.msextra.com/manuals/MS_Extra ... _Index.htm

Där finns massor av info.
Fredrik Ringhald
072-316 26 91
Bild
Användarvisningsbild
Nypan
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 88
Blev medlem: tis jul 06, 2004 10:41 am
Ort: Lidköping

Inlägg av Nypan »

Ang hållbarhet... mja.. får va glad om han håller runt kröken med 3 Lagrad vev..

Nja skämt åt sido så är inte tanken att klämma ut massa hästar utan att lära sig grejjerna (sprut, turbo, tändning) och få allt funka bra ihop.
Sen kommer ju T4 motorn monteras, och förhoppningsvis har man lärt sig en del så man slipper köra sönder den det första man gör :lol:

Orginal 52 kusar, kanske kan man lägga sig på runt 80-100 med turbo.. och ändå få hållbarhet några hundra mil....

<edit> Är nog mera orolig för hur vxl låda o bakaxel ska hålla :wink:
Opel Kadett 1200 turbo, MS + EDIS4
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=12402
jimmy persson
För mycket laddtryck
Inlägg: 262
Blev medlem: sön jan 30, 2005 12:48 pm
Ort: Dalarna Mora

Inlägg av jimmy persson »

Vars har du fått lådan till sprutet ifrån?
En sån vill jag ha :)
Bild
Användarvisningsbild
Nypan
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 88
Blev medlem: tis jul 06, 2004 10:41 am
Ort: Lidköping

Inlägg av Nypan »

Lådan är köpt på elfa :)

Passar nästan, man fick fila av mönsterkortet lite, samt kapa längden på lådan. o göra hål o grejjer o sånt osså då för anslutningar ;)
Opel Kadett 1200 turbo, MS + EDIS4
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=12402
st0kk
För lite laddtryck
Inlägg: 8
Blev medlem: tis sep 26, 2006 10:06 am
Ort: Katrineholm
Kontakt:

Inlägg av st0kk »

jag tycker du har en närmast brilljant ide!
för jag har presis samma motor som jag har funderingar på att smacka en turbo på.


DU får vara försökskanin!
:) följer tråen med stor intresse!
Ska det vara på det viset?!
Användarvisningsbild
j0jje
Forumsberoende
Inlägg: 655
Blev medlem: tis mar 14, 2006 2:35 pm
Ort: Öjebyn

Inlägg av j0jje »

Släng upp mer bilder! btw om du behöver en reservmotor så har jag en över, även låda också! :)
Användarvisningsbild
Nypan
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 88
Blev medlem: tis jul 06, 2004 10:41 am
Ort: Lidköping

Inlägg av Nypan »

Har besiktigat bilen nu och fick tyvärr 2.a på rost på bakaxeln vid fjäderinfästningarna.

Så nu har jag införskaffat en bakaxel från en Manta -A som skall monteras ;)

Vill inte riva mera i motorn innan den är besiktigad, kan bli svårt o få den godkänd med turbo..

Men när den väl går igenom har man 2 år på sig att gasa :)

Btw, är det någon som vet vad man kan köra med för växellåda utan större modifieringar ?

Den 4-växlade är så jäkla trökig o köra omkring med, tokvarvar ju i 90
Opel Kadett 1200 turbo, MS + EDIS4
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=12402
Användarvisningsbild
j0jje
Forumsberoende
Inlägg: 655
Blev medlem: tis mar 14, 2006 2:35 pm
Ort: Öjebyn

Inlägg av j0jje »

Tror det är rätt omöjligt få den godkänd med turbo då det är en 76a! 75a hade det kunnat gå men avgaskraven kom väl 76? bessa utan turbo du så är det nog enklast i vilket fall :) Hör på opelsportclub om vilket låda som passar om det inte är nån här som vet..där behöver du nog bara söka lite så lär du hitta..jag kan inte säga att 1.2a har intresserat mig så mkt så jag vet :wink: hehe
Användarvisningsbild
Perkele70
Forumsberoende
Inlägg: 1058
Blev medlem: sön maj 06, 2007 9:48 am
Ort: ELDSMARK /GIDEÅ /ÖRNSKÖLDSVIK

Inlägg av Perkele70 »

Hur går det!?
har inga roliga bilar!;)
Användarvisningsbild
Johnny
Forumsberoende
Inlägg: 627
Blev medlem: sön jun 11, 2006 10:56 am
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Johnny »

TAXI674 skrev:Hur går det!?
:roll:
Skriv svar