Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: mån dec 17, 2018 6:30 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 98 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: sön dec 31, 2006 4:10 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör dec 27, 2003 12:04 am
Inlägg: 648
Ort: Uppsala
Måste bara dela med mig av bilderna från garaget igår när jag provmonterade skruvkompressorn på ett trasigt B20-block. Var tvingad att slänga på en topp och ett E-insug för mockup av hur imponerande den här maskinen kommer bli:

Bild Bild Bild

Jag kommer dock bygga om så kompressorn hamnar i läget som syns i den sista bilden. Det blir lite väl brett, om än imponerande.

Här är den riktiga motorn som den ska sitta på... Inte helt hopmonterad än:

Bild Bild Bild

Och bilen som just nu står hos Axel å får Gussbur:

Bild Bild

OBS! Detta är ett långtidsprojekt. Kanske går den att köra i sommar, om jag har tur.

Tack till Axel (http://www.sm-racing.se)

_________________
Bild
Volvo 142 -73 med B20 och skruvkompressor


Senast redigerad av C Upp lör maj 10, 2008 8:23 pm, redigerad totalt 7 gånger.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön dec 31, 2006 4:30 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons mar 02, 2005 2:51 pm
Inlägg: 1624
Ort: Ängelholm
manligt!

vad är det för liten burk som sitter med slangar från insuget?

_________________
Jag har inte gjort sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet..


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön dec 31, 2006 4:42 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör dec 27, 2003 12:04 am
Inlägg: 648
Ort: Uppsala
Rogge skrev:
vad är det för liten burk som sitter med slangar från insuget?


Jag vet inte... Den satt där orignal (D-Jet)

Tar och lägger in lite recept också:

Motor:
-B20 från 1970 standardborr. *klart*
-8-bultad vev, M-stakar. *klart*
-Nya Originalkolvar med 24mm kolvbult. *klart*
-4,5 kilos svänghjul *klart*
-F-kamaxel. Stålkamdrev. *klart*
-F-topp, portad. *hos Axel på portning, tjata på honom*
-Nytt E-insug ]*köpt*
-Förstärkta motorkuddar. *klart*
-Autorotor 3133/1,4 Skruvkompressor. *köpt*
-Intercooler från KL-Racing. *köpt*
-VEMS-sprut. *köpt*
-Tätstegad M400-växellåda. *klart*
-S**b 900 TP + 4P 215mm Sinter *klart*
-13-raders oljekylare med adapter. *klart*

Bil:
-Totalt rostlagad 142 från 1973. *klart*
-Borttagna innerskärmar fram. *klart*
-Guss-bur. *klart*
-IPD Krängningshämmare (25mm fram, 19mm bak) *köpt, monterat fram*
-Leisjöforsfjädrar. *klart*
-DeCarbon-dämpare Fram, BOGE-dämpare bak. *klart*
-Flippfront i glasfiber. *köpt*
-M30 (4.10:1 utvxl.) Bakaxel med fräsha bärarmar och bussningar. *klart*
-164-bromsar, sportbelägg
-Servostyrsnäcka *klart*
-Dörrar o baklucka i Glasfiber kommer senare.
-Har även köpt Marmanders gamla M31 med satchellänk som ska på i framtiden.

Få se om jag kommer på nåt mer.

_________________
Bild
Volvo 142 -73 med B20 och skruvkompressor


Senast redigerad av C Upp lör maj 10, 2008 8:27 pm, redigerad totalt 17 gånger.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön dec 31, 2006 4:45 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Inlägg: 2686
Ort: Umeå
ser spännande ut de där, bara å slita vidare !

_________________
[076-8007754]


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön dec 31, 2006 5:03 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jan 27, 2005 11:54 am
Inlägg: 141
Ort: Insjön, Dalarna
Hur fixar du remspänningen? Blir det en spännrulle?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön dec 31, 2006 5:04 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör dec 27, 2003 12:04 am
Inlägg: 648
Ort: Uppsala
blownharley skrev:
Hur fixar du remspänningen? Blir det en spännrulle?

Japp, men det blir ett senare problem. När allt är på plats så jag kan mäta ordentligt.
Måste svarva en remskiva till veven och placera allt rätt i längsriktning först, och skaffa en rem i bra längd. Sen kan jag kolla hur mycket och var jag ska spänna.

_________________
Bild
Volvo 142 -73 med B20 och skruvkompressor


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön dec 31, 2006 5:07 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jan 27, 2005 11:54 am
Inlägg: 141
Ort: Insjön, Dalarna
Hmm, jag får hitta på något att sätta min 3133:a på.... Kanske 325:an?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön dec 31, 2006 5:09 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör dec 27, 2003 12:04 am
Inlägg: 648
Ort: Uppsala
blownharley skrev:
Hmm, jag får hitta på något att sätta min 3133:a på.... Kanske 325:an?

Jag kan behöva en till annars 8) :twisted:
Näe, men 325 tänkte jag ju bygga en gång i tiden med Kompressor, så det tycker jag låter som en bra idé...

_________________
Bild
Volvo 142 -73 med B20 och skruvkompressor


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön dec 31, 2006 5:10 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jan 27, 2005 11:54 am
Inlägg: 141
Ort: Insjön, Dalarna
Bara det att på min är det så många grejor i vägen, AC, 4wd, servo osv... Blir trångt om inte annat :wink:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön dec 31, 2006 5:33 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör dec 27, 2003 12:04 am
Inlägg: 648
Ort: Uppsala
Tro det eller ej, men det blev rätt trångt under huven i en 142:a också. Så det blir kuggstångsstyrning och inget bromsservo (alt. bakåtvänd bromsvåg) för att få plats...

Nu ska jag iväg å fira nyår. Så jag får fortsätta skruva nästa år... Kan knappt vänta.

_________________
Bild
Volvo 142 -73 med B20 och skruvkompressor


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 01, 2007 1:42 pm 
Offline
No turbo shit - Just real power!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre aug 27, 2004 8:26 pm
Inlägg: 1027
Ort: Knivsta
Rogge skrev:
manligt!

vad är det för liten burk som sitter med slangar från insuget?



Tillsatsluftslid för D-jet. tomgångsreglering alltså.

_________________
Axel Wall


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Det är ju gott om plats!!!
InläggPostat: tis jan 02, 2007 12:31 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre feb 17, 2006 6:11 pm
Inlägg: 266
Har ju fått plats med kompressor på en b234 16v i en 145, utan att ta bort bromsservo.....


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 02, 2007 5:46 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons mar 02, 2005 2:51 pm
Inlägg: 1624
Ort: Ängelholm
Citera:
Har ju fått plats med kompressor på en b234 16v i en 145, utan att ta bort bromsservo.....

men du har ju satt din under insuget, o har dessutom crossflowtopp, C upp har ju insug på ena sidan o kompressor på andra.

_________________
Jag har inte gjort sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet..


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jan 03, 2007 1:51 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör dec 27, 2003 12:04 am
Inlägg: 648
Ort: Uppsala
Mickexpress skrev:
Har ju fått plats med kompressor på en b234 16v i en 145, utan att ta bort bromsservo.....


Du har ju även vinklat motorn sjukt mycket, och byggt ett grenrör av tryckkärlsböjar... Som inte såg så tokbra ut 8)

Går framåt med buren iaf. Idag blev stora delar helsvetsade, så nu kanske det närmar sig transport från Axels garage tillbaka till mitt igen. Kanske nästa vecka om vi jobbar på bra. (Axel vill in i garaget då han tycker det är kallt att mecka sin 244Turbo utomhus nuförtiden)...

_________________
Bild
Volvo 142 -73 med B20 och skruvkompressor


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Plats
InläggPostat: tor jan 04, 2007 11:11 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre feb 17, 2006 6:11 pm
Inlägg: 266
Ska du köra med fördelare?


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 98 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010