Budget csb 350 turbo som åker nior..

Allt inom Usa bilar samt hot rods
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Budget csb 350 turbo som åker nior..

Inlägg av David Herbertsson »

Jag va bara tvungen att posta den här tråden. Man kan inte bli annat än imponerad när någon turbokonverterar en 350 från skroten utan att ens riva bottendelen, sätter på ett par skittoppar och motorn lämnar 800+hk.
Han åker även med ett TPI insug.
Sånt här älskar jag att läsa om! Det lär bli turbo i min camaro med :twisted:

http://www.turbomustangs.com/smf/index. ... ic=61219.0

Varför krångla till det?
Tack för ett bra forum!

/David
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

en likasinad som vi B20turbo trimmare i sverge :)

ett bevis på att man kan köra super låg 10 med en std orenoverad 350 med lite turbo :)

vad skulle den motorn gå i ett chassi som mitt vega chassi :?: :twisted:


allt handlar om tunig, bränsle ,tändning och laddtryck i harmoni :wink:

har läst till sidan 11 kommer läsa vidare sen 8)
Användarvisningsbild
Driddler
Snake booster
Inlägg: 1503
Blev medlem: ons dec 06, 2006 9:18 pm

Inlägg av Driddler »

Jag vet en kille som hängde på en turbo på en standard sunk csb.

Visst den gick grymt, ett tag... Var väl mer ett expriment.
Jag gillar också att hålla det basic. Finns inget ballare än otippade prylar som går bra.
Men vissa saker går nog tyvärr inte att tumma på. Även om just turbo är ganska skonande i förhållande till en konventionellt trimmad motor med samma effekt.

En bra bottendel är nog ett måste om man vill få en relativt driftsäker motor om det ska börjas trimmas.

Men visst,en tvåbultat block och gjuten vev på en csb ska ju enligt de som vet klara ca 600hk. Förmodligen mer med turbo.

Frågan är bara när det är trimmat och när det är TRIMMAT :wink:
No real power, Just turboshit!
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Inlägg av David Herbertsson »

Jens Gustavsson skrev:en likasinad som vi B20turbo trimmare i sverge :)

ett bevis på att man kan köra super låg 10 med en std orenoverad 350 med lite turbo :)

vad skulle den motorn gå i ett chassi som mitt vega chassi :?: :twisted:


allt handlar om tunig, bränsle ,tändning och laddtryck i harmoni :wink:

har läst till sidan 11 kommer läsa vidare sen 8)
Ja fyfan billigt är bra och kul! :) Jag tror nog jag ska modifiera Holleyn och försöka snika ihop ett blow-thru system på min 305...
Det borde gå att plocka 4-500 på veven en liten stund... :twisted:

/David
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

som jag sa så handlar det om bränsle ,tändning och laddtryck om man ska få det att fungera så bra, killen är ju ingen nybörjare på bromsbänks tuning heller då han jobbar med det hela dagarna.

den håller nog också fler gat-mil med nån dragrace repa här och där än en fullrace motor som offta har så fräna grejor så den äter upp sig själv.

att tro att det går att ladda så mycket med ett chippat eller lurat orginal insprutningssystem eller en holley med tveksam bestyckning/prepning så blir inte lyckan långlivad.

en bredbands lamda, avgastemp och ett vant motoröra som lysnar effter spikningar är ett måste.


det är också ganska påkostat styrsystem som kostar kanse 30000kr här i sverge men det är ändå inponerande att bagdad gjutkolvarna håller ihop.

det står inte heller vad han kör för bränsle??
Användarvisningsbild
Driddler
Snake booster
Inlägg: 1503
Blev medlem: ons dec 06, 2006 9:18 pm

Inlägg av Driddler »

Det är nog inga problem att använda gjutkolvar. Men sannolikheten för ett ras är ju betydligt större. Allrahelst som Jens säjer om man kanske inte har björnkoll på motorns illamående/välmående(jag kör smidda :lol: )

Det kan kanske vara en billig garanti. Hellre än att kanske skotta en hel motor.
No real power, Just turboshit!
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Driddler skrev:Det är nog inga problem att använda gjutkolvar. Men sannolikheten för ett ras är ju betydligt större. Allrahelst som Jens säjer om man kanske inte har björnkoll på motorns illamående/välmående(jag kör smidda :lol: )

Det kan kanske vara en billig garanti. Hellre än att kanske skotta en hel motor.
jo vist är det kolven eller toppackningen som ryker om det börjar spika men det går hål i blocket eller så lossnar vevaxeln om det spikar på det laddtrycket med värsting-kolvar och stakar mm.

spikningar och dåligt tuneade motorer dör än vilka delar man har möjligtvis 2-4 sec senare bara :)

men ska man varva över 6500rpm så bör man byta kolvar iallafall då de brukar gå sönder vid olje ringarna.
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Inlägg av David Herbertsson »

Jag tror han åkte på 101 oktan soppa.
Jens hur går det med din holley? Hade du byggt om den till blow-thru eller hur vart det?

/David
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

har inte hunnit börja med den än.

101 oktan i usa är mon+ron/2 skulle gissa att det motsvarar 110oktan ron som vi räknar i sverge.

jämför gärna mot Erics B20 med liknande koncept som till slut klarade 365WHP på 1.8 bar med 98 ron oktan , den motorn är exakt 1/3 så stor :wink: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... c&start=45


Så här gick den med en 35000 mils trasig motor http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=8896&start=0
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Inlägg av David Herbertsson »

Ja, det va rätt rejält med effekt ur en B20. Allting som är byggt på lite mindre budget och presterar, imponerar och inspirerar mig riktigt mycket!
Det är ju sånna byggen man själv kan relatera till när man inte är född som miljonär.

/David
Skriv svar