242 Grupp-a

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
volvo R-Sport
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 63
Blev medlem: ons maj 03, 2006 11:18 pm

242 Grupp-a

Inlägg av volvo R-Sport »

Hei jeg har nå kjøpt en ex 242 grupp-a. den er ombygget til special saloon, gikk som grupp-a bil i slutten av 80 tallet og ble en gang etter 90 bygget om og brukt endel i race har jeg forstådd. hadde vært artig om noen her på forumet hade noen bilder, evt. film eller noensomhelst info om bilen! :D den har stortsett vært i danmark.



Bild


Bild
Användarvisningsbild
hubbe
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 57
Blev medlem: ons sep 13, 2006 7:05 pm
Ort: Gnesta

Inlägg av hubbe »

såå jävla häftiga!!!

Mvh hubbe
HenrikGM
För mycket laddtryck
Inlägg: 284
Blev medlem: sön aug 27, 2006 6:17 pm
Ort: Denmark
Kontakt:

Inlägg av HenrikGM »

Hello!!!!, this is a very famous car!!

(in Denmark at least!)

I have seen it in SpecialSaloon several times, and it was kicking but even on BMW M1, Lotus Esprits, 935, and several others.

That car has several times driven the shit out of Ingvar Sands Corvette in Denmark. Basicly it could run in circles around Ingvars car, to great amusement of a hardcore volvofanatic.

May i ask what you paid for it?

It was owned by Jørgen Poulsen, owner of a small volvo shop in Denmark, if im not entirely misinformed.

Will you come to Denmark and run it in the Special Saloon series once again for old times sake??

By all means do take good care of that car!
volvo R-Sport
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 63
Blev medlem: ons maj 03, 2006 11:18 pm

242 Grupp-a

Inlägg av volvo R-Sport »

ser man det.. har du noen bilder av den? kanskje du kunne sende meg noen på e.mail isåfall? jeg kjøpte bilen uten motor, gear, kardang og bremser, så priset blev derefter. planen er å trimme en T5R B5234t5 motor jeg har stående å sette den i og bruke bilen litt på diverse biltreff. bla. på ACR mo i rana og Rudskogen(gatebil) hadde vært spennende å komme til danmark med den å kjøre litt ja :D
jeg kommer til å ta vare på bilen, ikke mange igjen av Grupp-a volvoer, er redd om den! 8) efter hvert vil jeg forsøke å samle ihop mest mulig originale grupp-a bitar og tilbakestille den til original grupp-a.
Rogga
För mycket laddtryck
Inlägg: 368
Blev medlem: fre nov 25, 2005 6:52 pm
Ort: skogen

Inlägg av Rogga »

Gratulera till en ovanlig bil!! Du har inga mera bilder själv du kan lägga upp?
Mvh Roger
Garaget
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: 242 Grupp-a

Inlägg av Jens Gustavsson »

volvo R-Sport skrev:ser man det.. har du noen bilder av den? kanskje du kunne sende meg noen på e.mail isåfall? jeg kjøpte bilen uten motor, gear, kardang og bremser, så priset blev derefter. planen er å trimme en T5R B5234t5 motor jeg har stående å sette den i og bruke bilen litt på diverse biltreff. bla. på ACR mo i rana og Rudskogen(gatebil) hadde vært spennende å komme til danmark med den å kjøre litt ja :D
jeg kommer til å ta vare på bilen, ikke mange igjen av Grupp-a volvoer, er redd om den! 8) efter hvert vil jeg forsøke å samle ihop mest mulig originale grupp-a bitar og tilbakestille den til original grupp-a.
du skulle fått bygga tilbaka den till orginal grupp A ev så kanse man skulle ha ett elektronisk insprutning så man slipper bli gråhårig i K-jet elendet bara.
volvo R-Sport
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 63
Blev medlem: ons maj 03, 2006 11:18 pm

242 Grupp-a

Inlägg av volvo R-Sport »

takker! kan legge ut noen bilder jeg har ja, men de er fra nutid. artig om det finnes bilder fra bilen i race.. :D får jeg spørre hva AP bremsene dine ligger i pris.? virkelig rått prosjekt du har Rogga!

her er noen bilder:

felg=13 tum bred
Bild

Bild
Bild
Senast redigerad av volvo R-Sport den fre jan 05, 2007 1:30 pm, redigerad totalt 1 gånger.
volvo R-Sport
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 63
Blev medlem: ons maj 03, 2006 11:18 pm

Re: 242 Grupp-a

Inlägg av volvo R-Sport »

Jens Gustavsson skrev:
volvo R-Sport skrev:ser man det.. har du noen bilder av den? kanskje du kunne sende meg noen på e.mail isåfall? jeg kjøpte bilen uten motor, gear, kardang og bremser, så priset blev derefter. planen er å trimme en T5R B5234t5 motor jeg har stående å sette den i og bruke bilen litt på diverse biltreff. bla. på ACR mo i rana og Rudskogen(gatebil) hadde vært spennende å komme til danmark med den å kjøre litt ja :D
jeg kommer til å ta vare på bilen, ikke mange igjen av Grupp-a volvoer, er redd om den! 8) efter hvert vil jeg forsøke å samle ihop mest mulig originale grupp-a bitar og tilbakestille den til original grupp-a.
du skulle fått bygga tilbaka den till orginal grupp A ev så kanse man skulle ha ett elektronisk insprutning så man slipper bli gråhårig i K-jet elendet bara.


det har du kanskje rett i, det er ikke lett å få tak på den originale k-jet som stod i grupp-a bilarna heller. men så er det jo, om den ska vara helt i original grupp-a stand, så bør vel kanskje alle bitarna være der..? men elektronisk e nok bedre ja.
Bengan
För mycket laddtryck
Inlägg: 318
Blev medlem: ons nov 23, 2005 10:56 am

Inlägg av Bengan »

Brutal BIL!! Gurka.. hade likadana såna där fälgar förut.. sålde för 1500 spänn :(

Antar det är 8.5x16 fram och 10.5x16 bak.. eller om det var 8 och 10"
"det är meningslöst att argumentera med idioter eftersom dom drar ner en till deras nivå och slår en med erfarenhet."
volvo R-Sport
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 63
Blev medlem: ons maj 03, 2006 11:18 pm

242 grupp-a

Inlägg av volvo R-Sport »

originalt var det vel noe sånt ja, men disse er byttet ut felgringar på (3 delad magnesium) så de e 13,0 tum bak. og foran har jeg ikke fått målt ennu men tror ikke de er under 10 tum..
HenrikGM
För mycket laddtryck
Inlägg: 284
Blev medlem: sön aug 27, 2006 6:17 pm
Ort: Denmark
Kontakt:

Re: 242 Grupp-a

Inlägg av HenrikGM »

volvo R-Sport skrev:? jeg kjøpte bilen uten motor, gear, kardang og bremser, så priset blev derefter. -a.
I am very curious to the cost of it :?: , and do you know where the engine went?

Please dont ruin the car with a 5cylinder.... :oops:
volvo R-Sport
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 63
Blev medlem: ons maj 03, 2006 11:18 pm

242 grupp-a

Inlägg av volvo R-Sport »

Jeg vet ikke hvor motoren er blitt av, skulle gjerne hatt den. sist den kjørte gikk den visstnok med en 600hk volvo rødmotor. må ha vært ganske heftig. skal forsøke å få tak i Jørgen Poulsen som hadde den før for å få lite mere info og historie. du har ikke e-mail adr til han?
angående T5R så kommer jeg til å prøve den midlertidig siden jeg alerede har den stående, og fordi torpedoveggen er utbygd så den ser ut til att passe ganske lett. så er vel den ganske lett å skremme upp til 5-600hk. men efter hvert blir det nok antagelig en B230 fra 940, eller en B23. :D liker de motorene best.
Rogga
För mycket laddtryck
Inlägg: 368
Blev medlem: fre nov 25, 2005 6:52 pm
Ort: skogen

Re: 242 Grupp-a

Inlägg av Rogga »

volvo R-Sport skrev:takker! kan legge ut noen bilder jeg har ja, men de er fra nutid. artig om det finnes bilder fra bilen i race.. :D får jeg spørre hva AP bremsene dine ligger i pris.? virkelig rått prosjekt du har Rogga!

her er noen bilder:
Fint med lite bilder!!

Har sådana fälgar på min bil i dag oxå fast lite smalare då.. 3 delade magnesium..

Ap broms satsen ligger runt 20.000:- sek.. Beställde skivorna häromdagen och dom kostade 5050:- st

Dock är detta bara fram
Mvh Roger
Garaget
volvo R-Sport
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 63
Blev medlem: ons maj 03, 2006 11:18 pm

242 grupp-a

Inlägg av volvo R-Sport »

det va en heftig pris på de bremsene! men de er nok verd det. er felgene dine BBS eller Compomotive? mine ser ut som BBS men det er Compomotive...
Användarvisningsbild
Axel
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1027
Blev medlem: fre aug 27, 2004 8:26 pm
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av Axel »

Framskivorna på grA-bilarna mätte ca 355mm, dvs att 18" fälgar var minsta möjliga att montera.
Axel Wall
Skriv svar