nya dart iron eagel platium

Allt inom Usa bilar samt hot rods
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

nya dart iron eagel platium

Inlägg av Jens Gustavsson »

alldrig har man fått så mycket topp per kr :shock:

på nya platium serien har de uppdaterat gjutformarna och bättrat på flöderna med +10%.

pris från 330$ st tom till ca 590$ styck med ventiler och fräna fjädrar.

ett exempel är dessa 230cc järn toppar som oportade flödar, Intake: 338cfm @ .700'' Lift
Flow, Exhaust: 227cfm @ .700'' Lift.


nu är dom lite för stora för små 350 gatmotorer men på tex en högvarvid 383/377 eller en 400+cui så blir de perfekta.

skulle va kul att porta lite i de och se vad de går för :) någon som har en lämplig test motor och som ska bänka nått i vinter så hör av er så kan jag jöra iårdning ett par toppar i studie syfte= billigt :)

650+hk för fikakassa pengar?? :D





mer info http://www.jegs.com/webapp/wcs/stores/s ... 1_-1_10187


Dart SB-Chevy Iron Eagle Platinum Series Cylinder Heads


10% More Air Flow Than The Original Iron Eagle Heads!

In 1997, Dart revolutionized the small block cast iron cylinder heads market with the release of the Iron Eagle. Now, Dart gives you the next generation Iron Eagle known as the Platimum Series. Using proprietary Speed Flow technology, Dart has developed more efficient port designs with improved velocity and flow capabilities. Computerized modelling and physical testing have been employed to produce the premier cast iron cylinder head on the market today. The combustion chamber has been redesigned for greater breathing characteristics and more controllable combustion.

Dart's casting techniques have been enhanced to reduce potential core shift, and to improve dimensional accuary. This has allowed Dart to design profiled valve guide bosses for higher flow rates. Casting walls are cleaner and more consistent, resulting in greater control over flow, heat and combustion.

Other features include:

Hardened exhaust seats for better durability with unleaded fuel
Phosphorus exhaust guides, manganese intake guides
5-angle competition valve job on intake, full radius on exhaust valve
Accepts most stock bolt-on components
Click on the flow chart to see the gains!
Senast redigerad av Jens Gustavsson den lör jan 06, 2007 5:14 pm, redigerad totalt 2 gång.
matteponken
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 66
Blev medlem: mån dec 25, 2006 2:19 pm
Ort: Höganäs
Kontakt:

Inlägg av matteponken »

De e inte klokt vad det är billigt till cheva :lol:
Håller ju också på med lite detrojt järn,dock ford :lol: men där e inte utbudet lika stort och så är det dyrare :cry:
Finns bild på amman på hemsidan
Svante
Lite mer laddtryck
Inlägg: 48
Blev medlem: lör jan 06, 2007 12:59 pm
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Svante »

Läckert!

Jag har sneglat på AFR´s 227cc Competition toppar. Men de där va inte alls fy skam.

/Svante.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Svante skrev:Läckert!

Jag har sneglat på AFR´s 227cc Competition toppar. Men de där va inte alls fy skam.

/Svante.
jag skulle satsa på nya elimnator serien istället om jag va du och hadde $$$$ och vist är ARF toppar lite bättre men det är en viss :wink: slilnad i pris också
(typ 3gg dyrare :cry: )


sen så är det mest fördelar med gjutjärn förutom att de väger lite mer.
Senast redigerad av Jens Gustavsson den lör jan 06, 2007 2:18 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

matteponken skrev:De e inte klokt vad det är billigt till cheva :lol:
Håller ju också på med lite detrojt järn,dock ford :lol: men där e inte utbudet lika stort och så är det dyrare :cry:

vet inte om jag ricktigt håller med där :? utbudet till sb ford är nog lika eller nästan lika stort nuförtiden och priserna är nog inte heller någon större skilnad?

jag är hyffsat uppdaterad tror jag då jag mest läser ford tidningar än fast jag mekar cheva :oops: då de bygger mycket fränare modärnare motorer med turbo och insprutning mm.

http://www.musclemustangfastfords.com/
Svante
Lite mer laddtryck
Inlägg: 48
Blev medlem: lör jan 06, 2007 12:59 pm
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Svante »

ca $2000 för ARF locken tyckte jag mig se. Järntoppar är uteslutet dock :/


Man blir ändå lite lur på varför de är så pass billig! Oftast brukar man få vad man betalar för :) men det är säkert bra grejjer

/Svante.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Svante skrev:ca $2000 för ARF locken tyckte jag mig se. Järntoppar är uteslutet dock :/


Man blir ändå lite lur på varför de är så pass billig! Oftast brukar man få vad man betalar för :) men det är säkert bra grejjer

/Svante.

dart bruka väll inte ha nå skit grejor?

skulle tro att sånna här dart toppar tilvärkas i mycket stora serier och sen är det billigare att gjuta gjutjärn.

firmor som arf har mycket små serier och de är också cnc frästa och det gör de dyra. mindre firmor köper halvfabrikats toppar och fräser till dem men dart uppdaterar gjutformarna eftersom istället för att slippa cnc fräsa.


fördelarna är sen rätt många med gjutjärn enligt mig iallafall, nåra exempel

1 stadiga= de slår sig inte så man måste plana när de tas lös från motorn

2 inga trasiga gängor till vippor mm

3 de tål att man kör sönder en toppackning utan att de blir bortbrända diken ut från förbräningsrumet.

4 de ger högre effekt då inte värmen i förbräningsrumen far ut i vattnet, ev kan det va en nackdel på supervassa turbo motorer men då får man vända kylflödet och köra kallare vatten.

5 de lägre temp i insugningsluften

6 högre temp i avgascanalen

7 mindre värme åker in från avgaserna till kylvattnet = motorn får mindre kyl problem


nakdelarna är

1 vikten

2 svårare att laga men samtidigt så tål de mycket mer innan de går sönder också.
Svante
Lite mer laddtryck
Inlägg: 48
Blev medlem: lör jan 06, 2007 12:59 pm
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Svante »

Enda erfarenheten av Dart jag har är när kompisen köpte sina Pro1ór i fjol. Där en av insugskanalerna var så malplacerad att den inte kunde matchas riktigt mot insuget. Om detta var ett måndagsex eller ett gjutfel vet jag inte. Men jag tyckte mig känna oserösheten krypa längs ryggraden.

Smaken är som baken gällande åsikter mot järn vs alu. Jag håller inte med dig. Men tänker heller inte argumentera varför då jag vet hur forumstrådar kan spåra ur.

Blir nog AFR för min del.. Jag valde bort dom för ca, 3år sedan då jag fick höra om porer i gjutningen som inom tid orsakade läckage. Dessa problem har dom dock åtgärdat och verkar visa sig på rätt lina igen!

Men som sagt.. Det du nämnde ovan, vore kul att se en motor bänkas med de där locken och se resultatet.

Kommer hålla ögonen öppna =)

/Svante.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Svante skrev:Enda erfarenheten av Dart jag har är när kompisen köpte sina Pro1ór i fjol. Där en av insugskanalerna var så malplacerad att den inte kunde matchas riktigt mot insuget. Om detta var ett måndagsex eller ett gjutfel vet jag inte. Men jag tyckte mig känna oserösheten krypa längs ryggraden.

Smaken är som baken gällande åsikter mot järn vs alu. Jag håller inte med dig. Men tänker heller inte argumentera varför då jag vet hur forumstrådar kan spåra ur.

Blir nog AFR för min del.. Jag valde bort dom för ca, 3år sedan då jag fick höra om porer i gjutningen som inom tid orsakade läckage. Dessa problem har dom dock åtgärdat och verkar visa sig på rätt lina igen!

Men som sagt.. Det du nämnde ovan, vore kul att se en motor bänkas med de där locken och se resultatet.

Kommer hålla ögonen öppna =)

/Svante.

eftersom jag inte är någon i praktiken v8 expert så lysnar jag gärna på de som hållit på längre än mig.

jag försöker ha en ödmjuk instälning när jag svarar och skriver på detta forum och jag diskutera gärna för och nackdelar med gjutjärn VS aluminium toppar :)

ibland blir man dock lite less på 16-20 årigar som kan allt om turbotrimning mm men alldrig skruvat nått skälv :x


jag baserar det jag vet på olika volvo motorer och lästa böcker på 4cyl- v8 men jag har inte mycket egna praktiska erfarenheter med csb v8 or.


jag håller inte heller darts toppar som nåra optimala toppar då jag sett nåra olika modeller som kräver en hel del jobb men om de där 230cc csb topparna flödar som det står så kan de nog flöda ännubättre med lite fin portning runt styrningarna och i grytan och i innerradien och då måste de bli ricktigt bra.
Svante
Lite mer laddtryck
Inlägg: 48
Blev medlem: lör jan 06, 2007 12:59 pm
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Svante »

Jo en sak till.

Har du något som kan styrka dit teori ang, alulocken?

För dom argument du tidigare skrev tycker jag låter far fetched!

Exempel på:

1. Plana om alulocken efter man plockat loss dom? Aldrig behövt göra ( aldrig hört någon som behövt heller ) , kompisens Lt1 har kokat ett 10-tal gånger under 2006 utan att locken berörts.

2. Jag kör Isky fjädrar med 245lbs sätestryck. Och inte sett en tillstymmelse till att studsen skulle rycka gängen ur godset. Nu finns det såklart ännu värre fjädrar också men inget jag har behov av!

Jag tycker det var rätt tama anledningar!

Gjutlock är oldschool som man gärna slipper. En cheva small väger nog mycket ändå, man bantar den hellre än att göda på den extra vikt

/Svante.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Svante skrev:Jo en sak till.

Har du något som kan styrka dit teori ang, alulocken?

För dom argument du tidigare skrev tycker jag låter far fetched!

Exempel på:

1. Plana om alulocken efter man plockat loss dom? Aldrig behövt göra ( aldrig hört någon som behövt heller ) , kompisens Lt1 har kokat ett 10-tal gånger under 2006 utan att locken berörts.

2. Jag kör Isky fjädrar med 245lbs sätestryck. Och inte sett en tillstymmelse till att studsen skulle rycka gängen ur godset. Nu finns det såklart ännu värre fjädrar också men inget jag har behov av!

Jag tycker det var rätt tama anledningar!

Gjutlock är oldschool som man gärna slipper. En cheva small väger nog mycket ändå, man bantar den hellre än att göda på den extra vikt

/Svante.
1 på volvo och bmw alu toppar iallafall så behöver det planas rätt offta om topparna blivit överhettade eller om de suttit väldigt länge eller om toppacknigen farit.

2 jag har sett en del toppar som har varit svetsade helikojladede mm men det kan ju berott på andra haverier på kolv ventil kontakt eller på botnade fjädrar mm

har du heli koljl (svårstavat :oops: ) på topparna där från fabriken eller är det gängat direkt i aluminiumen?


en nackdel jag glömde nämna förut är att de är jobbiga att porta men de ska inte behövas mer än fin portning på dessa toppar.

har du sett mina gamla junk 292or? köpte de för 3500kr med vippor fjädrar titanium retaners mm :)
längst ned på denna sida http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195

visst har dom lite att hämta mot arf toppar för 25000kr men på min bil kommer de att va mer än tilräckliga då de enligt mina beräkningar räcker till ca 1500hk med en lite större turbo än vad jag har nu 8)
Senast redigerad av Jens Gustavsson den lör jan 06, 2007 7:30 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
T-27
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1060
Blev medlem: lör jun 25, 2005 2:38 pm
Ort: Umeå

Inlägg av T-27 »

har du heli koljl (svårstavat :oops: ) på topparna där från fabriken eller är det gängat direkt i aluminiumen?[/quote]
Tror det heter Heli-coil :D
Bild
Svante
Lite mer laddtryck
Inlägg: 48
Blev medlem: lör jan 06, 2007 12:59 pm
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Svante »

Jens Gustavsson skrev:
Svante skrev:Jo en sak till.

Har du något som kan styrka dit teori ang, alulocken?

För dom argument du tidigare skrev tycker jag låter far fetched!

Exempel på:

1. Plana om alulocken efter man plockat loss dom? Aldrig behövt göra ( aldrig hört någon som behövt heller ) , kompisens Lt1 har kokat ett 10-tal gånger under 2006 utan att locken berörts.

2. Jag kör Isky fjädrar med 245lbs sätestryck. Och inte sett en tillstymmelse till att studsen skulle rycka gängen ur godset. Nu finns det såklart ännu värre fjädrar också men inget jag har behov av!

Jag tycker det var rätt tama anledningar!

Gjutlock är oldschool som man gärna slipper. En cheva small väger nog mycket ändå, man bantar den hellre än att göda på den extra vikt

/Svante.
1 på volvo och bmw alu toppar iallafall så behöver det planas rätt offta om topparna blivit överhettade eller om de suttit väldigt länge eller om toppacknigen farit.

2 jag har sett en del toppar som har varit svetsade helikojladede mm men det kan ju berott på andra haverier på kolv ventil kontakt eller på botnade fjädrar mm

har du heli koljl (svårstavat :oops: ) på topparna där från fabriken eller är det gängat direkt i aluminiumen?
Ja det är möjligt!

Jag har donat så lite med Volvo så jag törst inte svara. Bmw m5 turbo kör kompisen däremot. Jag satte in heli-coil gänga till studsen när jag byggde senaste motorn. Men jag tror det hade gått ändå.

Men det är ju en del av hela grejjen. Att modifiera så det håller :D

/Svante.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

T-27 skrev:har du heli koljl (svårstavat :oops: ) på topparna där från fabriken eller är det gängat direkt i aluminiumen?
Tror det heter Heli-coil :D[/quote]

bra att du kan sån där engelska ord :lol:

jag är dock kass på att stava på vårat egna språk också :oops:
Svante
Lite mer laddtryck
Inlägg: 48
Blev medlem: lör jan 06, 2007 12:59 pm
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Svante »

Jens Gustavsson skrev:
T-27 skrev:har du heli koljl (svårstavat :oops: ) på topparna där från fabriken eller är det gängat direkt i aluminiumen?
Tror det heter Heli-coil :D
bra att du kan sån där engelska ord :lol:

jag är dock kass på att stava på vårat egna språk också :oops:[/quote]


Inte nån fara alls. Huvudsaken folk begriper vad man säger :)
Skriv svar