Köp av förgasare, vilken modell?

Dellorto, Weber, trycka eller suga?
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Köp av förgasare, vilken modell?

Inlägg av larsat »

tänkte skaffa ett par dubbla gasare eller om polarn köper ett par får se hur de blir ja har inte pengar just nu & han behöver ett par så tråden gäller väll honom oxå :)
har aldrig satt mig in i skillnaderna mellan olika modeller men weber eller dellorto har ja förstått är det bästa.. sedan finns det väll ett antal olika, är det någon modell som är extra bra? och vilken storlek ska man satsa på, 40 eller 45 eller ännu större? tanken är att dom ska bestyckas för b23 sugmotor först & sen överladdas så småningom är de bökigt att bygga om dom & byta halsringar & svarva upp dom osv? lite tips vore bra, sen om man köper gasare me insug till b23 så är de nog hyffsat rätt munstycken, va kostar dom att byta annars på ett ungefär? tack på förhand!!
Användarvisningsbild
sandstrom
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 88
Blev medlem: ons sep 24, 2003 8:51 pm
Ort: Umeå

Inlägg av sandstrom »

jag skulle satsa på dellorto 40 el 45.... har själv dellorto 40, funkar bra, plastflottörer org. , trycktätade från fabrik... många fördelar.. en nackdel är att de flesta kör med weber dvs. större begagnat marknad. Säkerligen lättare att hitta billiga munstycken och halsringar till weber men dellorto är ju inte heller ovanliga... Sen munstycken brukar man inte behöva så mkt av... vet många som borrar om munstycken till olika dimensioner, gäller bara att ha ett stort borrsortiment och gott om lödtenn om det skulle bli för stora hål... =)
Jag röstar DELLORTO...
Bild
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

ok fler åsikter? en fråga var uppe tidigare om hur långt olika förgasare räcker ur effektsynpunkt men det skulle tydligen inte spela nån större roll om de var 40 eller 45mm med tanke på att dom går bestycka om..
kanske ska ta de man hittar då, har alla plastflottörer & är trycktätade orginal? låter ju kanon, heter dom nå speciellt... de finns väll dom som är för överladdning oxå?
Nitrolarse
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 51
Blev medlem: tis apr 13, 2004 6:05 pm

Inlägg av Nitrolarse »

ja de stämmer de spelar ingen roll om du kör med 40 eller 45:or

dellorto finns som turbo bruksförgasare att köpa helt nya men priset e ganska högt sedan de med flotörer det sitter plast i dom orginal
och jag tror dom kallas för DCOE eller något liknade misab har dom att sälja nya eller gik turboservis kolla med dom mvh mikael :lol:
Bild
P Pålsson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 13
Blev medlem: ons mar 17, 2004 10:04 am

Inlägg av P Pålsson »

Klart det spelar roll om du kör med 40 eller 45, särskilt på en B23 sugmotor. I 45orna får du ju i 40mm halsring och i 40orna inte större än 36mm.
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

weber DCO verkar vara trycktäta och funka för överladdning men finns inte i mindre storlek än 48.. är de nå problem att stoppa i mindre halsringar i ett par 48or ex? om man vill ha 40mm halsar..
dellorto heter DHLA är dom oxå trycktäta allihoppa? isåfall får de nog bli dellorto så slipper man trycktäta dom, dellorto modell nyare är väll även lite bättre rent tekniskt, finns en nyare & en äldre modell tydligen spelar de nån roll vilken man köper?
står här att 2 48or räcker till ca 240 sughästar.. 40mm halsringar är de för stort vid överladdning? såg jens skrev om 35-36 får väll se va man hittar för gasare men dellorto dhla 40 eller 45 verkar bra, sen behöver man en malpassi bränsletryck regulator trattar & filter vill man ju ha me..
va kan de gå på? misab hade ju weber dco för 2300cc men kostar 4-5 tusen st!!! :?

edit såg nu att man kunde ha 41mm halsar i 48or iaf... så weber DCO 48or verkar ju inte så dumt kanske.. :roll:
edit igen, såg nu att KG hade ännu mindre halsringar... finns de några nackdelar med att stoppa små halsringar i stora förgasare annat än den fördelen att man kan byta till större efter hand?
P Pålsson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 13
Blev medlem: ons mar 17, 2004 10:04 am

Inlägg av P Pålsson »

Jag vet inte hur små halsringar det finns till DHLA 48, men 43mm är max iaf, jag har ett 4st 38mm liggandes men det finns antagligen mindre. Problemet är att en del av delarna inte tillverkas längre och är svåra att få tag på, munstycken är dock inget problem. Jag förökte beställa 43mm halsringar från KG för nåt år sen men de tillverkades inte längre enligt dem, de försökte beställa från deras leverantör men det gick ej att få hem.
Uppåt kan man ju svarva halsringarna men det är ju lite knivigare neråt, men det går säkert att svarva till nån insats om man orkar.
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

har letat runt lite verkar ju vara svårt att få tag i dellorto dhla med b23 insug eller weber dco.. kanske blir vanliga webrar som man får byta flottörer i och trycktäta sen får se hur brottom de blir me köp..
men vad behöver man för bränslepump & regulator? :roll:
P Pålsson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 13
Blev medlem: ons mar 17, 2004 10:04 am

Inlägg av P Pålsson »

Det är samma insug till Dellorto DHLA och Weber DCOE och de är inte svåra att få tag på till B23.
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

nä men själva insugen kostar ju en tusenlapp, känns bättre att köpa förgasare som suttit på en b23a då är dom antagligen bestyckade för 2300cc, och då är antagligen dom flesta munstycken hyffsat rätt, bestycka om en förgasare verkar svårt och om inte annat dyrt!
hellst skulle man vilja hitta ett par dellorto 45or..
är det samma insug till ALLA dellorto & webrar? skiljer inte innerdiametern på olika insug?
P Pålsson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 13
Blev medlem: ons mar 17, 2004 10:04 am

Inlägg av P Pålsson »

Bultmönstret är samma, innuti brukar man få bearbeta en del för att matcha både förgasarsidan och sidan mot toppen, de flesta insug är nog ca 45mm från början mot förgasaren.
Det blir ju svårt att gjuta ett insug som är perfekt från början då alla toppar inte är lika portade :wink:
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

hmm ok 45 låter mycke med tanke på att toppen är ca 40mm får man svetsa i material i insugen då som man sedan slipar ner, måste ju vara väldigt dåligt att ha en kant där som toppen då skapar..
dellorto 45or står väll högst på listan men även weber 48 dco verkar vettigt så håller på att kolla runt nu!! vill gärna veta lite mer om hru man ska modda insugen osv.. hur har ni som kör dubbla gasare löst detta?
mvh
P Pålsson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 13
Blev medlem: ons mar 17, 2004 10:04 am

Inlägg av P Pålsson »

P Pålsson skrev:, de flesta insug är nog ca 45mm från början mot förgasaren.
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

läste toppen :) dellorto 45or blir nog bra.. tack för hjälpen
Skriv svar