Maltese volvon. TILL SALU!!!
Maltese volvon. TILL SALU!!!
Jaha. då kommer det lite info om min räser!
Det är en Volvo 142 -71 som från början bara var tänkt att ha som vinterbil. Men motorn var slut så när den skulle renoveras så kunde man lika gärna trimma lite.
En B20 med r-kam, dubbla Dellorto, 4-1 extraktor och planad topp åkte i.
Men efter många roliga kvällar och mycket burna så blev bussningarna i bakvagnen dåliga, så in i garaget och upp på pallbockar.. Men om man ska byta bussningar så kan man lika gärna köpa uniballs, och ska man sätta dit uniballs så kan man likagärna förbättra upphängningen ock ska man förbättra det så kan man lika gärna byta bakaxel och ska man åka med vettig bakaxel så kan man ju passa på att bredda hjulhusen, och en bur är ju aldrig fel..
Ja ni förstår ju.. Allt spårade ur!!!
Så en bur införskaffades och monterades, samt två coilovers, en Dana 60 byggdes ihop med 4:10, lamelldiff och strange axlar. Sedan byggdes två stegar med uniballs och coiloversen monterades.
Hjulhusen breddades i samma veva som buren byggdes och är nu ca: 30 cm bredare än original. Och med sådana hjulhus ser det lite konstigt ut med 185/65 –15 så fyra centerline fälgar köptes 2st 10” och 2st 4”..
Åkte sedan till pärsåkers och hämtade 2st 26/10-15 Hoosier slicks istället..
Och ungefär så långt har jag kommit, nästa grej blir att byta framvagn, en 740 framvagn ska på plats och torpeden ska kapas åt helvete..
För har man börjat så ska det fullföljas.
Planerna är att stoppa i en Mopar Smallblock med en Holset HX60 under huven..
Bilder kommer Strax..
Om ni har synpunkter, frågor eller idéer så tas det emot med glädje!
MVH: Blom
Det är en Volvo 142 -71 som från början bara var tänkt att ha som vinterbil. Men motorn var slut så när den skulle renoveras så kunde man lika gärna trimma lite.
En B20 med r-kam, dubbla Dellorto, 4-1 extraktor och planad topp åkte i.
Men efter många roliga kvällar och mycket burna så blev bussningarna i bakvagnen dåliga, så in i garaget och upp på pallbockar.. Men om man ska byta bussningar så kan man lika gärna köpa uniballs, och ska man sätta dit uniballs så kan man likagärna förbättra upphängningen ock ska man förbättra det så kan man lika gärna byta bakaxel och ska man åka med vettig bakaxel så kan man ju passa på att bredda hjulhusen, och en bur är ju aldrig fel..
Ja ni förstår ju.. Allt spårade ur!!!
Så en bur införskaffades och monterades, samt två coilovers, en Dana 60 byggdes ihop med 4:10, lamelldiff och strange axlar. Sedan byggdes två stegar med uniballs och coiloversen monterades.
Hjulhusen breddades i samma veva som buren byggdes och är nu ca: 30 cm bredare än original. Och med sådana hjulhus ser det lite konstigt ut med 185/65 –15 så fyra centerline fälgar köptes 2st 10” och 2st 4”..
Åkte sedan till pärsåkers och hämtade 2st 26/10-15 Hoosier slicks istället..
Och ungefär så långt har jag kommit, nästa grej blir att byta framvagn, en 740 framvagn ska på plats och torpeden ska kapas åt helvete..
För har man börjat så ska det fullföljas.
Planerna är att stoppa i en Mopar Smallblock med en Holset HX60 under huven..
Bilder kommer Strax..
Om ni har synpunkter, frågor eller idéer så tas det emot med glädje!
MVH: Blom
Senast redigerad av Blom den tor sep 11, 2008 8:28 am, redigerad totalt 14 gång.
- Sleeper_86
- Forumsberoende
- Inlägg: 896
- Blev medlem: sön dec 03, 2006 9:37 pm
- Ort: Kalmar
Kul! det här vill vi se bilder på..
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
jo man gör så gott man kan!
Det ska bli roligt att få skruva lite turbo sen när den det är dax för det!
Men framvagnen ska bli 740.. kommer inte att få plats med allt annars! måste kapa bort rambenen också för att få plats med allt, men coolt blir det. Har redan ombyggnads sats för fjäderben till justerbar "coilover typ"
Det ska bli roligt att få skruva lite turbo sen när den det är dax för det!
Men framvagnen ska bli 740.. kommer inte att få plats med allt annars! måste kapa bort rambenen också för att få plats med allt, men coolt blir det. Har redan ombyggnads sats för fjäderben till justerbar "coilover typ"
- Sleeper_86
- Forumsberoende
- Inlägg: 896
- Blev medlem: sön dec 03, 2006 9:37 pm
- Ort: Kalmar
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1022
- Blev medlem: fre jun 16, 2006 9:38 am
- Ort: Borlänge (Dalarna)
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
boosted_142 skrev:du ska inte skippa smalblock och ta en bjässe 440 iställe?
kan bli fränt detdär.
340cui+ 1 bar = 680cui
fränt bygge!
många underskatta DANA 60 axeln den är hållbar och tar lite effekt men den väger lite.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Cpt Tuttle
- Forumsberoende
- Inlägg: 1833
- Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
- Ort: Kalix
- Kontakt:
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1022
- Blev medlem: fre jun 16, 2006 9:38 am
- Ort: Borlänge (Dalarna)