Maltese volvon. TILL SALU!!!

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Blom
Forumsberoende
Inlägg: 2022
Blev medlem: mån jul 18, 2005 11:45 am
Ort: Bettna

Maltese volvon. TILL SALU!!!

Inlägg av Blom »

Jaha. då kommer det lite info om min räser! :D
Det är en Volvo 142 -71 som från början bara var tänkt att ha som vinterbil. Men motorn var slut så när den skulle renoveras så kunde man lika gärna trimma lite. 8)
En B20 med r-kam, dubbla Dellorto, 4-1 extraktor och planad topp åkte i.
Men efter många roliga kvällar och mycket burna så blev bussningarna i bakvagnen dåliga, så in i garaget och upp på pallbockar.. Men om man ska byta bussningar så kan man lika gärna köpa uniballs, och ska man sätta dit uniballs så kan man likagärna förbättra upphängningen ock ska man förbättra det så kan man lika gärna byta bakaxel och ska man åka med vettig bakaxel så kan man ju passa på att bredda hjulhusen, och en bur är ju aldrig fel..
Ja ni förstår ju.. Allt spårade ur!!! :twisted:

Så en bur införskaffades och monterades, samt två coilovers, en Dana 60 byggdes ihop med 4:10, lamelldiff och strange axlar. Sedan byggdes två stegar med uniballs och coiloversen monterades.
Hjulhusen breddades i samma veva som buren byggdes och är nu ca: 30 cm bredare än original. Och med sådana hjulhus ser det lite konstigt ut med 185/65 –15 så fyra centerline fälgar köptes 2st 10” och 2st 4”..
Åkte sedan till pärsåkers och hämtade 2st 26/10-15 Hoosier slicks istället..

Och ungefär så långt har jag kommit, nästa grej blir att byta framvagn, en 740 framvagn ska på plats och torpeden ska kapas åt helvete..
För har man börjat så ska det fullföljas.
Planerna är att stoppa i en Mopar Smallblock med en Holset HX60 under huven..

Bilder kommer Strax..
Om ni har synpunkter, frågor eller idéer så tas det emot med glädje!
MVH: Blom
Senast redigerad av Blom den tor sep 11, 2008 8:28 am, redigerad totalt 14 gång.
Användarvisningsbild
hubbe
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 57
Blev medlem: ons sep 13, 2006 7:05 pm
Ort: Gnesta

Inlägg av hubbe »

hej blom!
rosenmarjakätju :lol:
Användarvisningsbild
Sleeper_86
Forumsberoende
Inlägg: 896
Blev medlem: sön dec 03, 2006 9:37 pm
Ort: Kalmar

Inlägg av Sleeper_86 »

behåll originalframvagen.. mer justerinsmöjligheter samt att du slipper bråka med fjäderbenstorn.. lite bättre plats i motorumet med..

men de e bara min tanke
//Jimmy

Passat TDI -99
Suzuki sj 410, B230, zf 4hp22, lj70 axlar mm.
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Kul! det här vill vi se bilder på..
Blom
Forumsberoende
Inlägg: 2022
Blev medlem: mån jul 18, 2005 11:45 am
Ort: Bettna

Inlägg av Blom »

Tjenare, här kommer lite bilder på åbäket!

Bild



Bild



Bild

Dana 60, 4:10, lamelldiff, koni coilovers och stegar

Bild

Burstöttorna går hela vägen till dragkroksbalken

Bild

Hjulhusen, breddade 30cm per sida

Bild



Bild



Bild

Den gamla hoskmotorn, b20, r-kam, dellorto 40, extraktor, planat och portat som ska bort

Bild

Stegar och slicks


Mvh // Blom
Användarvisningsbild
henkeboi
Forumsberoende
Inlägg: 1217
Blev medlem: ons aug 25, 2004 1:37 pm
Ort: Nyköping

Inlägg av henkeboi »

hörrö smallblock +hx60= grymt

dehär kommer jag följa
Användarvisningsbild
hubbe
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 57
Blev medlem: ons sep 13, 2006 7:05 pm
Ort: Gnesta

Inlägg av hubbe »

fan blom du kan lite skit!
Blom
Forumsberoende
Inlägg: 2022
Blev medlem: mån jul 18, 2005 11:45 am
Ort: Bettna

Inlägg av Blom »

jo man gör så gott man kan!
Det ska bli roligt att få skruva lite turbo sen när den det är dax för det!
Men framvagnen ska bli 740.. kommer inte att få plats med allt annars! måste kapa bort rambenen också för att få plats med allt, men coolt blir det. Har redan ombyggnads sats för fjäderben till justerbar "coilover typ"
Användarvisningsbild
Sleeper_86
Forumsberoende
Inlägg: 896
Blev medlem: sön dec 03, 2006 9:37 pm
Ort: Kalmar

Inlägg av Sleeper_86 »

ok.. får önska lycka till.. :D
//Jimmy

Passat TDI -99
Suzuki sj 410, B230, zf 4hp22, lj70 axlar mm.
Jimmy Nilsson
Forumsberoende
Inlägg: 1022
Blev medlem: fre jun 16, 2006 9:38 am
Ort: Borlänge (Dalarna)

Inlägg av Jimmy Nilsson »

du ska inte skippa smalblock och ta en bjässe 440 iställe? :)
kan bli fränt detdär.
Suger livet? överladda!
mvh// Jimmy
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

boosted_142 skrev:du ska inte skippa smalblock och ta en bjässe 440 iställe? :)
kan bli fränt detdär.

340cui+ 1 bar = 680cui 8)

fränt bygge!

många underskatta DANA 60 axeln den är hållbar och tar lite effekt men den väger lite.
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Ersviken »

fint exempel på att gamla volvo´s aldrig dör utan bara går fortare, kommer bli frän denna då den är klar.
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Grymt härligt projekt! Lycka till.
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Inlägg: 1833
Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
Ort: Kalix
Kontakt:

Inlägg av Cpt Tuttle »

Dana 60 underskattad? Nog tycker väl jag att den är rätt uppskryten, men med rätta eftersom det är en bra axel?
Jimmy Nilsson
Forumsberoende
Inlägg: 1022
Blev medlem: fre jun 16, 2006 9:38 am
Ort: Borlänge (Dalarna)

Inlägg av Jimmy Nilsson »

340 motorerna är väll rätt varvvilliga också vid trimning eller missminner jag mig helt?
Suger livet? överladda!
mvh// Jimmy
Skriv svar