VW bromsning

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

VW bromsning

Inlägg av fredde_vit_pv »

en blå och svart bubbla har provbelastats hos motornord idag!
några bilder från dagens halvlyckade försök.

Bild

Bild

Bild

Bild

injusteringarna funkade som planerat men innan det var dax att höja laddtrycket ville inte kopplingen och bänken jobba tillsammans!
lammellen som funkar först när den är varm slirade till när effekten
kom så kurvan på loggen bokstavligen gjorde en loping :lol:
det blev iallafall en bit över 500 motorhästar vid ca 1 bar ladd :twisted:

/F
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

grymt fint, vad är det för värden på kammen? :roll: :wink:
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Inlägg av fredde_vit_pv »

vet inte exakt,men det är en rullkam från pauter med mycket dur
och 16-18mm lyft.
Användarvisningsbild
JBlom
För mycket laddtryck
Inlägg: 288
Blev medlem: sön sep 03, 2006 10:45 am
Ort: Gävle

Inlägg av JBlom »

Håkans typ1 är brutal... =)
Användarvisningsbild
Schlorven
Forumsberoende
Inlägg: 520
Blev medlem: ons mar 24, 2004 12:15 pm
Ort: Lycksele
Kontakt:

Inlägg av Schlorven »

jao den skulle vell vara europas snabbaste med orginalchassi, skulle dock inte tro att den skulle gå igenom bes med dessa grejjor
Rocken´n roll
Användarvisningsbild
Henke
För mycket laddtryck
Inlägg: 120
Blev medlem: tis sep 06, 2005 8:13 pm
Ort: Mellansel/Härnösand

Inlägg av Henke »

TUFFT!

Lite mer info om bilarna vore trevligt.
Vad kör dom med för låda?
Dämpare/modifikationer i bakvagnen?
Henrik Sundberg
Happiness is a Hot VW!!!
"En tysk bil går aldrig sönder. Den kan bara tillfälligt upphöra att fungera"
Roman
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 66
Blev medlem: ons aug 23, 2006 9:33 pm

Inlägg av Roman »

Lådan är en eftermarknadshistoria från Mendeola.
Bakvagnen är orginal förutom att den har grövre torsionsstavar och desutom coilovers för att styva upp den.

Jag gjorde en videosnutt:
http://media.putfile.com/Turbo-type1
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

den såg hård ut..... :twisted:

ett tips dock..
de där 'green cotton' filtren är junk... :(

för två somrar sedan satte GTmartinsson på ett sådant inför ett race i västerås.(general lee audin)
han tappade över 1 sec på 402m, bilen bluddra o levde rövare.
Jag ryckte dän filtret.. vips.. så körde han personbästa.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Jonas Ohlsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1929
Blev medlem: mån mar 21, 2005 6:01 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Jonas Ohlsson »

japp!! bilen är både tuff och snabb, och japp vet att håkan är en forumssmygare så det är nog lika bra att han dra igång en garagetråd om räsern :wink:
Bild
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1683
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: VW bromsning

Inlägg av super7 »

fredde_vit_pv skrev:injusteringarna funkade som planerat men innan det var dax att höja laddtrycket ville inte kopplingen och bänken jobba tillsammans!
lammellen som funkar först när den är varm slirade till när effekten
kom så kurvan på loggen bokstavligen gjorde en loping :lol:
det blev iallafall en bit över 500 motorhästar vid ca 1 bar ladd :twisted:

/F
Synd på den slirande kopplingen, lär ju ge lite effekt när laddtrycket närmar sig 2 bar :shock:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

var laddtrycket tillräckligt stabilt för att utröna hur effekt och vridmoments kurvan såg ut vid 1.0 bar?
bild?

vad har du för utväxlig mellan motor och drivaxel, teoretisk max effekt/vrid i bänken?

vist klara bänken 3000nm på bakaxeln?
Håkan
Lite mer laddtryck
Inlägg: 32
Blev medlem: ons okt 26, 2005 9:53 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Håkan »

Det är lite svårt att veta när det börjar slira, vridet dyker ganska kraftigt
vid 5800. På den körningen är maxeffekten vid 6600, lite lågt kan jag tycka. Från 5800 till 6800 är det nästan ingen förändring i effekt.
Max vrid var 531nm/5800.
Jag har 4.11 i slutväxeln. Bänken ska klara 3000nm på hjulen.

Teoretisk max effekt/vrid i bänken? Hur menar du?

Håkan
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Jens menar : 3000/4.11 = 730 Nm i motorn, sen bottnar du bänken.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

är det 1:1 på fyran?

låter lite skumt att vridet sjunker så fort, men det kanse var svårt att avgöra då det slira på koppligen.

vad låg laddtryck och avgastryckt på och var de stabila över varvtalen?
Håkan
Lite mer laddtryck
Inlägg: 32
Blev medlem: ons okt 26, 2005 9:53 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Håkan »

Ja, det är 1:1 på 4an.
Jag frågade Mario på Pauter vad han trodde. Han tyckte att max vrid
borde ligga lite högre och max effekt vid 7000 ungefär.

Laddtryck och avgastryck ser ganska stabilt ut, lite svårt att avgöra då
jag aldrig sett logarna tidigare.

Avgastryck låg på ca 0.45 vid 1.05 laddtryck.
Avgastemp låg på max ca 750grader.

/Håkan
Skriv svar