Turbofråga....

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
janne85
För mycket laddtryck
Inlägg: 122
Blev medlem: tor mar 02, 2006 12:29 pm
Ort: Vara, Västra Götaland

Turbofråga....

Inlägg av janne85 »

Skulle vilja ha hjälp med att få reda på hur många hästkrafter min turbo klarar av...

Det är i fråga en KKK K26 marinturbo med vattenmantlat avgashus...
Lite uppgifter:Kompressorturbinen är 50 mm vid minsta stället och 80 mm vid största stället..

Avgasturbinen är 55 mm respektive 65 mm..

Nån som har ett bra svar på vad den pallar för samt hur det skulle bli med avgasmottryck??

Tacksam för alla svar...

Mvh Janne
Johan Fahlgren
Forumsberoende
Inlägg: 744
Blev medlem: fre jan 14, 2005 3:48 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Johan Fahlgren »

du måste ange vad du har för motor också, samt vad som är gjort med den!
Old volvos never die, they just go faster!
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

En höftning är att kompressorn bottnar vid 450 hk. Och så högt ska du nog inte pressa den. Man får helt enkelt ha koll på avgasmottrycket, det avslöjar också om man har insugsläckage (det höjer mottrycket på en gång då turbinen jobbar övertid).
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
janne85
För mycket laddtryck
Inlägg: 122
Blev medlem: tor mar 02, 2006 12:29 pm
Ort: Vara, Västra Götaland

Inlägg av janne85 »

Turbon ska sitta på en motor som består av...

B23et botten
531 topp orörd
hembyggt grenrör
hks 40mm kopia
3" dp samt 3" avgas
V eller VX3 kam
motronic -012
3" LMM
968:er
Alu-IC
Ställbar BTR
Chip anpassat för LMM samt spridare
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Du kan räkna med att ha lika mycket mottryck som laddtryck när du börjar närma dig 400-450 hk. Jag skulle rekommendera en riktig programmerbar insprutning vid det laget..
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
janne85
För mycket laddtryck
Inlägg: 122
Blev medlem: tor mar 02, 2006 12:29 pm
Ort: Vara, Västra Götaland

Inlägg av janne85 »

okiej...så den skulle hänga med till 400hk då...hade varit bra om den klarar 300 i allafal för det är mitt mål...sen efter det blir det ett annat sprut samt sörre turbo....
Skriv svar