Skillnader på olika B20 toppar + märkning
Skillnader på olika B20 toppar + märkning
Hej !
Undrar om någon har info om vad som skiljer mellan de olika topplocken till B20 ?
Mellan årsmodell etc, och vad de har för märkning ?
//Andreas
Undrar om någon har info om vad som skiljer mellan de olika topplocken till B20 ?
Mellan årsmodell etc, och vad de har för märkning ?
//Andreas
Opel Kadett 1200 turbo, MS + EDIS4
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=12402
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=12402
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 3844
- Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
- Ort: nord-norge, TROMSØ
finnes ca 4 typ b20 topplock+ ett r-sport variant
typ 1 er dom som kom i høsten 68(som 69)
har inte plattad til for injectors(spridare) har 89mm forbrenningsrum
har 42ans innsugsventil...har bare 2 forsterkningstrekanter på støtstangskanten
typ 2 er dom som kom høsten 71(som 72)
har plattad til for spridare, har 89mm forbrenningsrum
har 44mm insugsventil
har forsterkningtrekanter på støtstangskanten
typ 3 er dom som kom høsten 72(som 73)
har plattad til for spridare har 93mm forbrenningsrum
har 44 innsugsventil, har forsterkningstrekanter på støtstangskanten
har en svakka ved exosporten v 3ans sylinder( brukar å sprikka der
typ 4 kom høsten 73(som 74) chassibokstav A, 44mm innsugsventil
har platting for spridare, har 93mm forbrenningsrum,har forsterkningstrekanter på støtstangskanten
har en forsterkning ved 3ans exosport( der dom brukte å sprikka) les dom blir hel kant ved grenrørsiden
typ 4 er gjerne den som er best til trim...støp nr (ydg 15,ydg 16,ydg 17
finnes en YDG 18)
sen er det R-sport varianten, der det er stemplet inn ett volvos delnr.. typ 552 xxx...på kanten ved 3ans exosport, men oppå ved toppdexel..
den har lite stoore innsugskanaler, har 44 innsugsventil å 37ans exosventil, burde være dugeli til innsprutare, kansje til turbo
varning: varianter finnes som er lite hybrid av dom varianter nr 1, 2 å 3
å komphøyden varierer noe ( A-motor, E-motor,F-motor)
typ 1 er dom som kom i høsten 68(som 69)
har inte plattad til for injectors(spridare) har 89mm forbrenningsrum
har 42ans innsugsventil...har bare 2 forsterkningstrekanter på støtstangskanten
typ 2 er dom som kom høsten 71(som 72)
har plattad til for spridare, har 89mm forbrenningsrum
har 44mm insugsventil

typ 3 er dom som kom høsten 72(som 73)
har plattad til for spridare har 93mm forbrenningsrum
har 44 innsugsventil, har forsterkningstrekanter på støtstangskanten


typ 4 kom høsten 73(som 74) chassibokstav A, 44mm innsugsventil
har platting for spridare, har 93mm forbrenningsrum,har forsterkningstrekanter på støtstangskanten
har en forsterkning ved 3ans exosport( der dom brukte å sprikka) les dom blir hel kant ved grenrørsiden
typ 4 er gjerne den som er best til trim...støp nr (ydg 15,ydg 16,ydg 17

sen er det R-sport varianten, der det er stemplet inn ett volvos delnr.. typ 552 xxx...på kanten ved 3ans exosport, men oppå ved toppdexel..
den har lite stoore innsugskanaler, har 44 innsugsventil å 37ans exosventil, burde være dugeli til innsprutare, kansje til turbo


varning: varianter finnes som er lite hybrid av dom varianter nr 1, 2 å 3
å komphøyden varierer noe ( A-motor, E-motor,F-motor)
Senast redigerad av caterpillar den mån okt 05, 2015 10:21 pm, redigerad totalt 1 gånger.
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
Det kallar jag bra svar ! tackar så mkt :;
Bra information att lägga på minnet
Bra information att lägga på minnet
Opel Kadett 1200 turbo, MS + EDIS4
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=12402
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=12402
- T Fahlgren
- B20-trimmare
- Inlägg: 389
- Blev medlem: tis nov 14, 2006 3:36 pm
- Ort: piteå
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 3844
- Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
- Ort: nord-norge, TROMSØ
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
jo golvet skiljer på de olika avgaskanalerna , kan inte säkert säga vilken som är bäst men jag skulle nog säga den nyare men rätt portat kan den gamla flöda minst lika mycket.T Fahlgren skrev:visst skiljer det i avgaskanalerna mellan de nyare och de äldre topparna?![]()
har för mig att golvet lutar mer neråt i de nyare.
är insugskanalerna mindre i de toppar som har 42mm ventil? på b18 är ju kanalen betydligt mindre jämfört med en b20 kanal med 44mm ventil.
skiljer det nått på kanalerna i insuget?? är det inte bara lite olika fräsningar under ventilen?
tycks ha mätt kring 35mm på alla A toppar från B18- B20 (E topparna är lite grövre mot insugningspackningen).
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 3844
- Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
- Ort: nord-norge, TROMSØ
Jens Gustavsson skrev:jo golvet skiljer på de olika avgaskanalerna , kan inte säkert säga vilken som är bäst men jag skulle nog säga den nyare men rätt portat kan den gamla flöda minst lika mycket.T Fahlgren skrev:visst skiljer det i avgaskanalerna mellan de nyare och de äldre topparna?![]()
har för mig att golvet lutar mer neråt i de nyare.
är insugskanalerna mindre i de toppar som har 42mm ventil? på b18 är ju kanalen betydligt mindre jämfört med en b20 kanal med 44mm ventil.
skiljer det nått på kanalerna i insuget?? är det inte bara lite olika fräsningar under ventilen?
tycks ha mätt kring 35mm på alla A toppar från B18- B20 (E topparna är lite grövre mot insugningspackningen).




caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel