Skillnader på olika B20 toppar + märkning

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
Nypan
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 88
Blev medlem: tis jul 06, 2004 10:41 am
Ort: Lidköping

Skillnader på olika B20 toppar + märkning

Inlägg av Nypan »

Hej !

Undrar om någon har info om vad som skiljer mellan de olika topplocken till B20 ?

Mellan årsmodell etc, och vad de har för märkning ?

//Andreas
Opel Kadett 1200 turbo, MS + EDIS4
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=12402
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Inlägg av caterpillar »

finnes ca 4 typ b20 topplock+ ett r-sport variant

typ 1 er dom som kom i høsten 68(som 69)
har inte plattad til for injectors(spridare) har 89mm forbrenningsrum
har 42ans innsugsventil...har bare 2 forsterkningstrekanter på støtstangskanten

typ 2 er dom som kom høsten 71(som 72)
har plattad til for spridare, har 89mm forbrenningsrum
har 44mm insugsventil :!: har forsterkningtrekanter på støtstangskanten

typ 3 er dom som kom høsten 72(som 73)
har plattad til for spridare har 93mm forbrenningsrum
har 44 innsugsventil, har forsterkningstrekanter på støtstangskanten
:arrow: har en svakka ved exosporten v 3ans sylinder( brukar å sprikka der :evil:

typ 4 kom høsten 73(som 74) chassibokstav A, 44mm innsugsventil
har platting for spridare, har 93mm forbrenningsrum,har forsterkningstrekanter på støtstangskanten
har en forsterkning ved 3ans exosport( der dom brukte å sprikka) les dom blir hel kant ved grenrørsiden



typ 4 er gjerne den som er best til trim...støp nr (ydg 15,ydg 16,ydg 17 :arrow: finnes en YDG 18)
sen er det R-sport varianten, der det er stemplet inn ett volvos delnr.. typ 552 xxx...på kanten ved 3ans exosport, men oppå ved toppdexel..
den har lite stoore innsugskanaler, har 44 innsugsventil å 37ans exosventil, burde være dugeli til innsprutare, kansje til turbo :wink: :?:
varning: varianter finnes som er lite hybrid av dom varianter nr 1, 2 å 3
å komphøyden varierer noe ( A-motor, E-motor,F-motor)
Senast redigerad av caterpillar den mån okt 05, 2015 10:21 pm, redigerad totalt 1 gånger.
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
Användarvisningsbild
C Upp
Forumsberoende
Inlägg: 648
Blev medlem: lör dec 27, 2003 12:04 am
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av C Upp »

Fin information... Den ska jag spara på datorn.
Användarvisningsbild
Axel
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1027
Blev medlem: fre aug 27, 2004 8:26 pm
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av Axel »

Det finns väldigt många utföranden på R-sporttopparna...
Axel Wall
Användarvisningsbild
Nypan
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 88
Blev medlem: tis jul 06, 2004 10:41 am
Ort: Lidköping

Inlägg av Nypan »

Det kallar jag bra svar ! tackar så mkt :;

Bra information att lägga på minnet
Opel Kadett 1200 turbo, MS + EDIS4
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=12402
Användarvisningsbild
T Fahlgren
B20-trimmare
Inlägg: 389
Blev medlem: tis nov 14, 2006 3:36 pm
Ort: piteå

Inlägg av T Fahlgren »

visst skiljer det i avgaskanalerna mellan de nyare och de äldre topparna? :roll:

har för mig att golvet lutar mer neråt i de nyare.

är insugskanalerna mindre i de toppar som har 42mm ventil? på b18 är ju kanalen betydligt mindre jämfört med en b20 kanal med 44mm ventil.
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Inlägg av caterpillar »

noe skiljer det , men det er svært lite: om du tar ut avgassventilen, så er hullet som avgassen ska gå i ca 24-26mm :shock: :!: ; alltså bakom ventilen neråt mot vetilstyrningen.....masse arb, å mer effekt om det taes bort :wink:
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

T Fahlgren skrev:visst skiljer det i avgaskanalerna mellan de nyare och de äldre topparna? :roll:

har för mig att golvet lutar mer neråt i de nyare.

är insugskanalerna mindre i de toppar som har 42mm ventil? på b18 är ju kanalen betydligt mindre jämfört med en b20 kanal med 44mm ventil.
jo golvet skiljer på de olika avgaskanalerna , kan inte säkert säga vilken som är bäst men jag skulle nog säga den nyare men rätt portat kan den gamla flöda minst lika mycket.

skiljer det nått på kanalerna i insuget?? är det inte bara lite olika fräsningar under ventilen?
tycks ha mätt kring 35mm på alla A toppar från B18- B20 (E topparna är lite grövre mot insugningspackningen).
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Inlägg av caterpillar »

Jens Gustavsson skrev:
T Fahlgren skrev:visst skiljer det i avgaskanalerna mellan de nyare och de äldre topparna? :roll:

har för mig att golvet lutar mer neråt i de nyare.

är insugskanalerna mindre i de toppar som har 42mm ventil? på b18 är ju kanalen betydligt mindre jämfört med en b20 kanal med 44mm ventil.
jo golvet skiljer på de olika avgaskanalerna , kan inte säkert säga vilken som är bäst men jag skulle nog säga den nyare men rätt portat kan den gamla flöda minst lika mycket.

skiljer det nått på kanalerna i insuget?? är det inte bara lite olika fräsningar under ventilen?
tycks ha mätt kring 35mm på alla A toppar från B18- B20 (E topparna är lite grövre mot insugningspackningen).
:arrow: det må da være ubetydeli...allt bør bearbeides( 6mm gods i alle retninger) R-sport topplokkene( solgtes som en sport topp) har helt egne kanaler, innsugskanalen er sikkert 3 mm større....kg anbefaler ikke denne til forgassertrim da det kan bli utfall av bensin ved tomgang( ved extreme kammer :cry: ) men ved turbo å custom datasprut :twisted: :lol: er en anna storry
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
JBHunter
För mycket laddtryck
Inlägg: 217
Blev medlem: ons jan 17, 2007 6:10 pm
Ort: Östersund/Trångsviken

Inlägg av JBHunter »

Hur vet man vilken typ man har??
Mällan tändstiftshål 1 å 2 så står det en 5a om det är de numret som är typen vad har jag då för topp. :shock:
En dålig dag är en dag det med
jajsen
För mycket laddtryck
Inlägg: 263
Blev medlem: ons jan 11, 2006 9:08 pm
Ort: Trollhättan

Inlägg av jajsen »

tjo,

har ALLA typ 3 o 4 hål för spridare eller är det bara "E" topparna som har det?

mvh Erik
Användarvisningsbild
C Upp
Forumsberoende
Inlägg: 648
Blev medlem: lör dec 27, 2003 12:04 am
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av C Upp »

Bara E och F har hål för spridare. Och större portar ut mot insuget (Fast bara där) för att matcha sprutinsuget.
stong
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 69
Blev medlem: ons jun 06, 2007 1:36 pm
Ort: Morjärv

Inlägg av stong »

caterpillar skrev:typ 4 er gjerne den som er best til trim...støp nr (ydg 15,ydg 16,ydg 17)
Vars på toppen hittar man gjutnumret?
Användarvisningsbild
C Upp
Forumsberoende
Inlägg: 648
Blev medlem: lör dec 27, 2003 12:04 am
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av C Upp »

Under ventilkåpan.
stong
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 69
Blev medlem: ons jun 06, 2007 1:36 pm
Ort: Morjärv

Inlägg av stong »

misstänkte det, om jag inte minns fel så stod det 18 där, vad är det då för topp? nån värd att lägga ner lite tid på eller bättre ätt leta upp nån annan?
Skriv svar