Ford Capri 2.0 Turbo 1974 - 11.99s 180 km/h
- Cpt Tuttle
- Forumsberoende
- Inlägg: 1833
- Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
- Ort: Kalix
- Kontakt:
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Äh jag brukar filma med en vanlig fotokamera, blir rätt ok kvalite
http://www.garaget.org/video/os8csn4ykban
http://www.garaget.org/video/os8csn4ykban
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Okej, idag byggde jag en enkel sidepipe för att testa om det var avgassystemet som ströp. Det var det inte, i alla fall inte bara och inte det stora felet.
:banghead:
Jag skulle provtrycka systemet och insåg att dumpen hoppat av från intercoolern...ojdå. Jag har alltså kört åtminstone de 2 sista reporna (förmodligen fler, vi höjde ju laddtrycket och fick massa boost cuts 4:e repan) med ett 25 mm hål i intercoolern. Snacka om laddtrycksläcka!
Med dumpen på plats svarar det mycket bättre men nu är laddtrycket på topp för högt så jag ville inte testa för mycket - och utan ljuddämpare ska man nog inte prova mer här.
Jag provtryckte ändå och det verkar läcka runt spjällägesgivaren, undrar om jag inte har ett annat spjällhus att prova med.
Imorgon hoppas jag hinna slänga på avgassystemet och koppla in launch.
/Gustaf
:banghead:
Jag skulle provtrycka systemet och insåg att dumpen hoppat av från intercoolern...ojdå. Jag har alltså kört åtminstone de 2 sista reporna (förmodligen fler, vi höjde ju laddtrycket och fick massa boost cuts 4:e repan) med ett 25 mm hål i intercoolern. Snacka om laddtrycksläcka!
Med dumpen på plats svarar det mycket bättre men nu är laddtrycket på topp för högt så jag ville inte testa för mycket - och utan ljuddämpare ska man nog inte prova mer här.
Jag provtryckte ändå och det verkar läcka runt spjällägesgivaren, undrar om jag inte har ett annat spjällhus att prova med.
Imorgon hoppas jag hinna slänga på avgassystemet och koppla in launch.
/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
- johanedstrom
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 231
- Blev medlem: mån okt 31, 2005 11:45 am
- Ort: Piteå
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Ja, konbanan är det som jag ser fram emot mest, egentligen. Bilens primära syfte från början har ju faktiskt varit banor som svänger
Det ska bli intressant att se hur jag upplever responsen på bana. Är den för slö där är jag bra sugen på att bygga adapters för att testa med lilla Mitsubishiturbon på detta grenrör också.
På en halvtimme idag hann jag slänga upp avgassystemet och återställa röran efter provtryckningen igår. Skiner solen imorgon tar jag nog Caprin till jobbet
/Gustaf
Det ska bli intressant att se hur jag upplever responsen på bana. Är den för slö där är jag bra sugen på att bygga adapters för att testa med lilla Mitsubishiturbon på detta grenrör också.
På en halvtimme idag hann jag slänga upp avgassystemet och återställa röran efter provtryckningen igår. Skiner solen imorgon tar jag nog Caprin till jobbet
/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Avgassystem på plats, launch inkopplad. Lite oplanerat blev det tid för en mappnings- och testrunda också. Jag justerade in ungefär rätt laddtryck och pillade på med lite annat, på väg hem visade lambdan i Megatune plötsligt bara fett, utan annan reaktion.
Skumt, så jag funderade på att åka hem eller kolla längs vägen. Jag bestämde mig för det senare och då fanns det inte spänning nog att starta när jag kollat (utan att hitta något uppenbart fel). Surt!
Att stå på en busshållplats längs med E4:an halv tio en torsdagkväll ledsnar man fort på, så Tomas fick rycka ut med M3:an, många tack för det. Fast när han dök upp hade batteriet hämtat sig såpass att bilen hostade igång...
Väl hemma i garaget försökte jag kolla upp elsystemet men inget uppenbart är knas. Ingenting verkar dra tjuvström eller orimligt mycket ström, ingenting är orimligt varmt.
När jag stod på tomgång och mätte blev det plötsligt väldigt varmt och så kokade kylaren lite. Jag hade glömt att slå på fläkten men SÅ lätt brukar den inte överhetta. Tycker jag...
Generatorremmen var lite slapp så jag passade på att spänna den och då upptäckte jag att vevaxelns remskiva glappade lite. Ojdå, bara att ta loss kylaren och kolla ordenligt. Nu började jag fundera på om krysskilen släppt eller nåt sånt dumt.
Den var OK och jag satte ihop allt igen.
Med bilen igång inser jag att generatorn (helt ny, liten sak) laddar dåligt på tomgång, bara 11,9-12,1 volt nånstans, men håller man 1500-2000 varv ligger det på 13,5-13,8 ungefär. Samma spänning direkt på generatorn så det är nog inget glapp i kablaget heller.
Nu är batteriet satt på laddning så jag tror att jag kan köra på lördag trots allt. Men jag gillar inte alls det här...
/Gustaf
Skumt, så jag funderade på att åka hem eller kolla längs vägen. Jag bestämde mig för det senare och då fanns det inte spänning nog att starta när jag kollat (utan att hitta något uppenbart fel). Surt!
Att stå på en busshållplats längs med E4:an halv tio en torsdagkväll ledsnar man fort på, så Tomas fick rycka ut med M3:an, många tack för det. Fast när han dök upp hade batteriet hämtat sig såpass att bilen hostade igång...
Väl hemma i garaget försökte jag kolla upp elsystemet men inget uppenbart är knas. Ingenting verkar dra tjuvström eller orimligt mycket ström, ingenting är orimligt varmt.
När jag stod på tomgång och mätte blev det plötsligt väldigt varmt och så kokade kylaren lite. Jag hade glömt att slå på fläkten men SÅ lätt brukar den inte överhetta. Tycker jag...
Generatorremmen var lite slapp så jag passade på att spänna den och då upptäckte jag att vevaxelns remskiva glappade lite. Ojdå, bara att ta loss kylaren och kolla ordenligt. Nu började jag fundera på om krysskilen släppt eller nåt sånt dumt.
Den var OK och jag satte ihop allt igen.
Med bilen igång inser jag att generatorn (helt ny, liten sak) laddar dåligt på tomgång, bara 11,9-12,1 volt nånstans, men håller man 1500-2000 varv ligger det på 13,5-13,8 ungefär. Samma spänning direkt på generatorn så det är nog inget glapp i kablaget heller.
Nu är batteriet satt på laddning så jag tror att jag kan köra på lördag trots allt. Men jag gillar inte alls det här...
/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Det finns roligare saken än att jaga el-spöken, helt klart.
Hoppas man får se dig på lördag. Risken är väl stor att jag inte är där (kompis svensexa, och han läser inte det här för han är inte motor-intresserad men jag tror att det garanterat fångas på film (och bild).
Hoppas man får se dig på lördag. Risken är väl stor att jag inte är där (kompis svensexa, och han läser inte det här för han är inte motor-intresserad men jag tror att det garanterat fångas på film (och bild).
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Nu kollade jag loggarna bakåt i tiden och det är tveksamt om det har laddat som det ska någonsin i sommar. Första loggen 10/7 så ligger spänningen runt 12,9-13,1 volt vid 2700 varv ungefär, men runt tomgång är det bara 12-12,1 nånstans. Redan i nästa logg (samma dag) verkar det inte ladda nåt vidare så jag har nog mest åkt runt på batterispänningen.
Jag loggade visst sista testen igår också och enligt dem måste jag upp på 2500 varv för att få 13 volt i loggen...det blir nog ett snack med X-parts (det sitter ju en "minigenerator" från dem i bilen).
Det KAN ha varit remmen som har slirat men jag är tveksam ändå. Då borde man höra det... Alla elanslutningar och fästpunkter är ändrade också så det är ju inte bara att kasta dit originalgeneratorn igen heller.
/Gustaf
Jag loggade visst sista testen igår också och enligt dem måste jag upp på 2500 varv för att få 13 volt i loggen...det blir nog ett snack med X-parts (det sitter ju en "minigenerator" från dem i bilen).
Det KAN ha varit remmen som har slirat men jag är tveksam ändå. Då borde man höra det... Alla elanslutningar och fästpunkter är ändrade också så det är ju inte bara att kasta dit originalgeneratorn igen heller.
/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt: