Ford Capri 2.0 Turbo 1974 - 11.99s 180 km/h
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Ford Capri 2.0 Turbo 1974 - 11.99s 180 km/h
Såja, nu är hela bilen täckt med mörkgrå slipgrund.
Sista varven började sprutan spotta ur sig små slemklumpar av slipgrund, jag vet inte om den börjat härda eller vad det var. Men det ska ju...slipas
/Gustaf
Sista varven började sprutan spotta ur sig små slemklumpar av slipgrund, jag vet inte om den börjat härda eller vad det var. Men det ska ju...slipas
/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Ford Capri 2.0 Turbo 1974 - 11.99s 180 km/h
Låter vettigt, jag har ju som sagt aldrig lagt slipgrund förut. Jag kan inte se några repor längre men självklart har jag väl missat lite spackling nånstans. Får se vad lackeraren säger, om det ska spacklas med något speciellt där.Toffe skrev:Slipgrunden blir inte slätt, skit i ytan när det gäller den! se till å lägg flera tunna svängar så de täcker tidigare sliprepor!
/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10192
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Ford Capri 2.0 Turbo 1974 - 11.99s 180 km/h
Jag brukar lägga slipgrund minst två ggr gärna 3ggr, men som Toffe skriver.. då i lite tunnare lager, precis så ytan flyter ihop bara.
Vänta gärna en vecka eller gärna mer innan du sätter slippapperet nu i första lagret.
Så det får 'sjunka' till lite..
Om denna lilla första sjunkning som alltid sker då alla lösningsmedel går ur inte får ske innan slipning så kommer slipreporna synas ändå.
Vänta gärna en vecka eller gärna mer innan du sätter slippapperet nu i första lagret.
Så det får 'sjunka' till lite..
Om denna lilla första sjunkning som alltid sker då alla lösningsmedel går ur inte får ske innan slipning så kommer slipreporna synas ändå.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Ford Capri 2.0 Turbo 1974 - 11.99s 180 km/h
Jag har lagt minst tre varv överallt nu, på vissa ytor lite till. Jag drar iväg till Kanada en dryg vecka på fredag så bilen får stå minst 1-2 veckor innan jag gör något mer. Dealen från början var att lackeraren skulle slipa slipgrunden men vi får se, jag kanske ska försöka klossa lätt och eventuellt lägga ett varv till innan han får ta bilen.
Det låter som timingen är hyfsad alltså
/Gustaf
Det låter som timingen är hyfsad alltså
/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Re: Ford Capri 2.0 Turbo 1974 - 11.99s 180 km/h
therealpinto skrev:Såja, nu är hela bilen täckt med mörkgrå slipgrund.
Sista varven började sprutan spotta ur sig små slemklumpar av slipgrund, jag vet inte om den börjat härda eller vad det var. Men det ska ju...slipas
/Gustaf
Hade du filter när du hände det i sprutan? Brukar lätt bli slemigt klet som blir kvar i burken då man alltid blandar för dåligt
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Ford Capri 2.0 Turbo 1974 - 11.99s 180 km/h
Nja, jag hade filtertrattar men fuskade nog sista gången, det sitter ju filter i sprutan?
Det spelar inte så stor roll nu men jag är ju (som sagt?) glad att jag inte ska lägga topplacken, hehe...då hade det nog blivit intressant. Jag måste öva på lite andra saker först tror jag.
/Gustaf
Det spelar inte så stor roll nu men jag är ju (som sagt?) glad att jag inte ska lägga topplacken, hehe...då hade det nog blivit intressant. Jag måste öva på lite andra saker först tror jag.
/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Re: Ford Capri 2.0 Turbo 1974 - 11.99s 180 km/h
Nu var det länge sen man såg å hörde nåt här...
Det är väl aldrig så att lönnmekas i parti och minut ?
Det är väl aldrig så att lönnmekas i parti och minut ?
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Ford Capri 2.0 Turbo 1974 - 11.99s 180 km/h
Nejdå. Eller...det beror på vad man menar. Lite svårt att komma ihåg att uppdatera alla forum
Bilen kördes iväg på lack i april. Där är den kvar...
Jag har mest grejat med annat medan bilen varit borta (konbanesubstituträser till exempel), men en del grejer har hänt på denna:
Pedaler...är bra!
Varför bromsvåg? Jo, jag har insett jag min tidigare så "fasta" linje med vilka bromsar jag vill ha börjar vackla, och då är det så mycket enklare att hitta rätt balans när man kan välja olika cylindrar fram och bak.
Dessutom blir det ju så bra med lite extra plats i motorrummet...
Nästa steg i väntan på att få hem karossen blev att sätta ihop fjäderbenen. Jag hade tänkt vänta tills jag kunde provmontera men valde istället att mäta på substituträsern. Frågetecknen rörde mest placering av kränghämmare.
Fjäderbenen består som jag kanske nämnt av nyproducerade spindlar (GR4 Fabrications) som frästs om för att öka KPI med cirka 4 grader. Det ger mindre skrubbradie vilket är en förutsättning för att få framvagnen att fungera vettigt.
Spindlarna förses med fjäderbensrör (hittade en kille på Blocket som gjorde till Volvo 240, och han kunde modifiera enligt mina behov). Men de behöver ju bottnar...så jag pressade till lite plåtbitar:
En magnet höll dem på rätt ställe...
...och så svetsades de.
Detaljbilderna på rören verkar jag ha glömt men färdigt ser det ut så här:
Lite färg så blir det bra det där. Rören är monterade lite djupare än standard också för att få ned ride height utan att tappa för mycket fjädringsväg.
I fredags kväll började det ramla in mms...
Det ser ut som i april ungefär men förhoppningsvis är bilen lite jämnare.
Nästa mms var roligare:
Hoppla!
Gustaf
Bilen kördes iväg på lack i april. Där är den kvar...
Jag har mest grejat med annat medan bilen varit borta (konbanesubstituträser till exempel), men en del grejer har hänt på denna:
Pedaler...är bra!
Varför bromsvåg? Jo, jag har insett jag min tidigare så "fasta" linje med vilka bromsar jag vill ha börjar vackla, och då är det så mycket enklare att hitta rätt balans när man kan välja olika cylindrar fram och bak.
Dessutom blir det ju så bra med lite extra plats i motorrummet...
Nästa steg i väntan på att få hem karossen blev att sätta ihop fjäderbenen. Jag hade tänkt vänta tills jag kunde provmontera men valde istället att mäta på substituträsern. Frågetecknen rörde mest placering av kränghämmare.
Fjäderbenen består som jag kanske nämnt av nyproducerade spindlar (GR4 Fabrications) som frästs om för att öka KPI med cirka 4 grader. Det ger mindre skrubbradie vilket är en förutsättning för att få framvagnen att fungera vettigt.
Spindlarna förses med fjäderbensrör (hittade en kille på Blocket som gjorde till Volvo 240, och han kunde modifiera enligt mina behov). Men de behöver ju bottnar...så jag pressade till lite plåtbitar:
En magnet höll dem på rätt ställe...
...och så svetsades de.
Detaljbilderna på rören verkar jag ha glömt men färdigt ser det ut så här:
Lite färg så blir det bra det där. Rören är monterade lite djupare än standard också för att få ned ride height utan att tappa för mycket fjädringsväg.
I fredags kväll började det ramla in mms...
Det ser ut som i april ungefär men förhoppningsvis är bilen lite jämnare.
Nästa mms var roligare:
Hoppla!
Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
- silversurfaren
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 232
- Blev medlem: tis jan 22, 2008 3:59 pm
- Ort: Ursviken/skellefteå
Re: Ford Capri 2.0 Turbo 1974 - 11.99s 180 km/h
Rö o finer blir som en karamell
orginal e för gubbdjävlar/
Martin Gustafsson
http://www.flatoutrodders.com/roddforum ... =13&t=2229
http://www.flatoutrodders.com/roddforum ... f=13&t=235
http://www.flatoutrodders.com/roddforum ... =13&t=3647
Martin Gustafsson
http://www.flatoutrodders.com/roddforum ... =13&t=2229
http://www.flatoutrodders.com/roddforum ... f=13&t=235
http://www.flatoutrodders.com/roddforum ... =13&t=3647
Re: Ford Capri 2.0 Turbo 1974 - 11.99s 180 km/h
För den som då inte är helt hemma på framvagnsgeometrin...therealpinto skrev:Fjäderbenen består som jag kanske nämnt av nyproducerade spindlar (GR4 Fabrications) som frästs om för att öka KPI med cirka 4 grader. Det ger mindre skrubbradie vilket är en förutsättning för att få framvagnen att fungera vettigt.
Blir det mindre tendenser till understyrt eller vad får man för fördelar av det ?
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Ford Capri 2.0 Turbo 1974 - 11.99s 180 km/h
Framvagnsgeometri är svårt....
Skrubbradie eller styrradie är avståndet mellan däckets mitt och en tänkt linje mellan spindelns ledpunkter:
Stor styrradie (alltså när hjulets mitt ligger långt utanför linjen) ger stora krafter som förs in i styrningen, hjulets hävarm blir stor. Det gör att bilen blir spårkänslig och ganska jobbig att köra, speciellt om man har lite bump steer (dvs att hjulet svänger när bilen fjädrar in/ut) också.
Noll i styrradie kan ge en lite "död" känsla, man brukar säga att runt 10-30 mm kan vara ett "bra" värde. Capri har rätt stor styrradie från början, och kör man på med bredare hjul så måste man ha mer offset utåt (lägre ET) annars tar de i fjäderbenen. Då ökar styrradien ännu mer...
Att ändra styrradie är inte så enkelt, styraxelns (king pin) lutning är en väg. Det kallas KPI (king pin inclination) eller SAI (steering axis incliniation):
/Gustaf
Skrubbradie eller styrradie är avståndet mellan däckets mitt och en tänkt linje mellan spindelns ledpunkter:
Stor styrradie (alltså när hjulets mitt ligger långt utanför linjen) ger stora krafter som förs in i styrningen, hjulets hävarm blir stor. Det gör att bilen blir spårkänslig och ganska jobbig att köra, speciellt om man har lite bump steer (dvs att hjulet svänger när bilen fjädrar in/ut) också.
Noll i styrradie kan ge en lite "död" känsla, man brukar säga att runt 10-30 mm kan vara ett "bra" värde. Capri har rätt stor styrradie från början, och kör man på med bredare hjul så måste man ha mer offset utåt (lägre ET) annars tar de i fjäderbenen. Då ökar styrradien ännu mer...
Att ändra styrradie är inte så enkelt, styraxelns (king pin) lutning är en väg. Det kallas KPI (king pin inclination) eller SAI (steering axis incliniation):
/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Ford Capri 2.0 Turbo 1974 - 11.99s 180 km/h
Bromsadapters är klara och fjäderbenen närmar sig montering, det mesta sitter ihop faktiskt. Men jag väntar med att montera hjullager tills de sitter på bilen så man kan justera ordentligt.
Roligare är att jag till slut kunnat hämta hem bilen (eller ska man kanske säga karossen). Motorhuv, baklucka, taklucka, tanklock och frontspoiler är inte klart än men kaross och dörrar kom med hem.
Vi hade bestämt söndag eftersom det var bästa väderdagen enligt prognoserna. När ska man lära sig att inte lita på dem? När jag vaknade vid 7-tiden på söndag morgon hade det kommit två decimeter snö och det var inte direkt lätt snöfall.
Jag skottade i alla fall fram släp och dragbil och eftersom snöandet skulle avta under dagen styrde jag söderut mot Obbola och lackeraren. Det är 14-15 mil så vädret kan ju skilja en del.
Visst lättade det eftersom men istället började det snöa just när bilen kommit upp på släpet. Nåja, kallgrader och "ren" snö är ju ingen katastrof, inget salt på E4 ens så dagen var nog ändå rätt bra.
Hem kom jag utan bekymmer och nu är det dags att börja skruva ihop saker!
Gustaf
Roligare är att jag till slut kunnat hämta hem bilen (eller ska man kanske säga karossen). Motorhuv, baklucka, taklucka, tanklock och frontspoiler är inte klart än men kaross och dörrar kom med hem.
Vi hade bestämt söndag eftersom det var bästa väderdagen enligt prognoserna. När ska man lära sig att inte lita på dem? När jag vaknade vid 7-tiden på söndag morgon hade det kommit två decimeter snö och det var inte direkt lätt snöfall.
Jag skottade i alla fall fram släp och dragbil och eftersom snöandet skulle avta under dagen styrde jag söderut mot Obbola och lackeraren. Det är 14-15 mil så vädret kan ju skilja en del.
Visst lättade det eftersom men istället började det snöa just när bilen kommit upp på släpet. Nåja, kallgrader och "ren" snö är ju ingen katastrof, inget salt på E4 ens så dagen var nog ändå rätt bra.
Hem kom jag utan bekymmer och nu är det dags att börja skruva ihop saker!
Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Re: Ford Capri 2.0 Turbo 1974 - 11.99s 180 km/h
Finfint projekt, inte sett det förrän nu. Men inga bilder utom de sista fungerarrr.. flytta över dem till http://www.photobucket.com" onclick="window.open(this.href);return false; så ligger de kvar där de ska och försvinner inte.
Bubblan på garaget, gå gärna in och lägg en röst
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Ford Capri 2.0 Turbo 1974 - 11.99s 180 km/h
Jag vet att bilderna inte funkar, de ligger (låg?) på min gamla hemsida som Melmac sumpade domänen till. Lite surt.
Alla bilder ligger uppe igen på en ny site men det tar lite för mycket tid att ändra alla bildlänkar.
http://www.whynotracing.nu/gallery_3/index.php/" onclick="window.open(this.href);return false;
/Gustaf
Alla bilder ligger uppe igen på en ny site men det tar lite för mycket tid att ändra alla bildlänkar.
http://www.whynotracing.nu/gallery_3/index.php/" onclick="window.open(this.href);return false;
/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
- silversurfaren
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 232
- Blev medlem: tis jan 22, 2008 3:59 pm
- Ort: Ursviken/skellefteå
Re: Ford Capri 2.0 Turbo 1974 - 11.99s 180 km/h
Gissar/hoppas du blev nöjd med resultatet speciellt med din budget
Ser mkt fin ut (på bild iallafall)
Ser mkt fin ut (på bild iallafall)
orginal e för gubbdjävlar/
Martin Gustafsson
http://www.flatoutrodders.com/roddforum ... =13&t=2229
http://www.flatoutrodders.com/roddforum ... f=13&t=235
http://www.flatoutrodders.com/roddforum ... =13&t=3647
Martin Gustafsson
http://www.flatoutrodders.com/roddforum ... =13&t=2229
http://www.flatoutrodders.com/roddforum ... f=13&t=235
http://www.flatoutrodders.com/roddforum ... =13&t=3647