bygge av moppe bromsbänk!

Allt om veteranmopeder,motorcyklar & pocketbikes
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

bygge av moppe bromsbänk!

Inlägg av Jens Gustavsson »

kusinen conny kom släpandes på lite grejor som han pyslar med på sportlåvet.

gissa vad det ska bli sen berättar vi mer om den :)


Bild
Senast redigerad av Jens Gustavsson den sön apr 15, 2007 11:05 am, redigerad totalt 7 gång.
Team X
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 97
Blev medlem: lör dec 24, 2005 11:51 am
Ort: Öland Färjestaden
Kontakt:

Inlägg av Team X »

Gocart ???
:wink:
Björn Svensson

www.teamxracing.se
Användarvisningsbild
ANorberg
För mycket laddtryck
Inlägg: 240
Blev medlem: lör jan 17, 2004 3:02 pm
Ort: Norrland

Inlägg av ANorberg »

BromsBänk.....
Reparation av motorstyrboxar och MSD tändning
Motorjustering och tillverkning av kabelsystem motor och övrig bil.
Kunskap i de flesta Insprutnings system på marknaden
Allt från enkla till de mest avancerade systemen. Några som ja justerat motor för är...
Thomas Rådström. Ingmar Bjöörn div1 Rallycross Stefan Jonsson Rally. Fredrik Tiger Supernationell rallycross och många fler... Säljer Techedge lambdamätare
F-Skattsedel
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

ANorberg skrev:BromsBänk.....
:) rätt! trodde de skulle va svårare att se men anders är ju en ricktig bromsbänks expert :) .


Det blir altså en liten bromsbänk anpassad för motorer upp till ca 120hk. (moppe till skoter)

Den får en bromskitt från en MB 230 och en 50 kg digetal våg för avläsning.

vad tror ni kan det fungera?
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

hehe, finurligt..

skall bli kul att följa:)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
ANorberg
För mycket laddtryck
Inlägg: 240
Blev medlem: lör jan 17, 2004 3:02 pm
Ort: Norrland

Inlägg av ANorberg »

Kommer att fungera utmärkt. Kanske blir det strul med den digitala vågen...Manometer o oljefylld kolv tror jag på...
Reparation av motorstyrboxar och MSD tändning
Motorjustering och tillverkning av kabelsystem motor och övrig bil.
Kunskap i de flesta Insprutnings system på marknaden
Allt från enkla till de mest avancerade systemen. Några som ja justerat motor för är...
Thomas Rådström. Ingmar Bjöörn div1 Rallycross Stefan Jonsson Rally. Fredrik Tiger Supernationell rallycross och många fler... Säljer Techedge lambdamätare
F-Skattsedel
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

conny får förklara konstruktionen mer ingående sen.

kan tilläga att jag och fredde vit pv var på studibesök på statens provanstalt här i umeå och där fans 3 st bänkar som man fick lite ideer.


fick prata ut men en finulig kille som jobbade där med kalibrering och specialtester i de bänkarna, fredde du får säga åt han att komma in på forumet och komentera denna snik bänk? :)



om grund tanken fungerar bra kanse man kan bygga en loadkontrol som automatiskt håller varvtalet på ett förutbestämt varvtal på nått sätt :?

han lät insatt i sånt din granne fredde!
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

skall ni köra med vikt eller skall ni bromsa med bromsoket?

fattar inte..
Men är rätt så dålig på bromsbänkar överlag hehe.

hade tänkt att bygga något liknande för att kunna mappa motorer lösa i bänk.
Då med en stor bromsskiva och något sorts bromssystem så man kan bromsa motorn på olika varvtal och mappa lite olika områden så lågregistret blir klart innan bänkörning..

släng gärna upp mera info när ni kan och har lust om detta!
hur avancerat skulle det bli att bygga en bänk för 400hk bilmotorer?
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Axel
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1027
Blev medlem: fre aug 27, 2004 8:26 pm
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av Axel »

Tänk på att ni måste kyla bort 88Kw spillvärme om ni ska bromsa 120hk :!: Det är Mycket värme....
Axel Wall
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Axel skrev:Tänk på att ni måste kyla bort 88Kw spillvärme om ni ska bromsa 120hk :!: Det är Mycket värme....
jo vi har funderat på värmen.

hur många kw går det åt att bromsa ned en 1500kg MB från 230km/t till 0 på 10 sec :wink:

samma effekt som det går åt att acelerera 0-230 på 10 sec :)

jag mappade 142 en vinter mot raggarbromsarna i en snödriva (typ kört fast :) ) upp till 1.7 bar, visst vart de varm men att hålla fast den 6-10 sec är inga problem på 3:ans växel.
Senast redigerad av Jens Gustavsson den tor mar 08, 2007 11:35 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

ANorberg skrev:Kommer att fungera utmärkt. Kanske blir det strul med den digitala vågen...Manometer o oljefylld kolv tror jag på...
jo vi har funderat på det också, vi testar först vågen sen om det inte fungerar bygger vi en hydral trycks våg.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

ungefär så här fungerar en bänk, den mäter vridet med en våg på en visst avstånd från axelns centrum = vridmoment sen mäter man rpm då kan man räkna ut effekten.

broms oket kommer att sitta lagrat i axeln sen mäter conny kraften på en arm som sitter på ett vist avstånd från axeln (siter i hop med oket)

http://www.stuskadyno.com/uts.html
Senast redigerad av Jens Gustavsson den tor mar 08, 2007 11:39 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Axel
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1027
Blev medlem: fre aug 27, 2004 8:26 pm
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av Axel »

Jens Gustavsson skrev:
hur många kw går det åt att bromsa ned en 1500kg MB från 230km/t till 0 på 10 sec :wink:

306kW medelbromseffekt
Axel Wall
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Axel skrev:
Jens Gustavsson skrev:
hur många kw går det åt att bromsa ned en 1500kg MB från 230km/t till 0 på 10 sec :wink:

306kW medelbromseffekt
ska försöka göra nån typ av kylfläckt eller trycklufts kylning om det blir ett problem med värmen
Användarvisningsbild
Axel
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1027
Blev medlem: fre aug 27, 2004 8:26 pm
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av Axel »

Värmen från ovanstående inbromsning värmer ca 300m³ luft från 20 till 30°C
Axel Wall
Skriv svar