bygge av moppe bromsbänk!

Allt om veteranmopeder,motorcyklar & pocketbikes
Oxidizer
Lite mer laddtryck
Inlägg: 19
Blev medlem: tor sep 28, 2006 12:00 pm

Inlägg av Oxidizer »

Har ni några ideer och planer på hur man auto styr bromsen så den håller/stoppar vid ett visst varvtal ? Så man kan välja ett håll varvtal och bara behöva gasa.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Oxidizer skrev:Har ni några ideer och planer på hur man auto styr bromsen så den håller/stoppar vid ett visst varvtal ? Så man kan välja ett håll varvtal och bara behöva gasa.
nej det har vi inte i dags läget men jag vet en som jobbar med såna styrningar i yttertavle ska snacka med han sen.

har du nåra ideer?


jag har kanse en där man kör tryckluft antigen direkt i bromsröret eller i en cylinder som trycker på bromscylindern som sen får en 2-3 ventil som ligger på ca 30i frekvent senan så styrman med duty% öppning på ventilen motorn belastning via en PID regulator mot motorns rpm, men jag är ingen PID regulator expoet :doh:
ridern
För mycket laddtryck
Inlägg: 201
Blev medlem: tis maj 10, 2005 8:10 pm
Ort: Arvidsjaur

Inlägg av ridern »

PID regulatorer e ju inte sådär tvärenkla å lära sig heller...
//Rickard Eriksson

/Porsche 911 -65
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

Dom är inte sååå komplicerade heller men i detta fall skulle jag tro att en enkel P regulator räcker aldeles utmärkt.

Det blir då endast två inställningsmöjligheter, en för önskat varvtal och en för förstärkningen. Båda bör vara enkelt justerbara, t.ex. med potentiometer. Man ställer in önskat varvtal på ett ungefär. Sedan justerar man upp förstärkningen så högt som möjligt utan att få problem med självsvängningar. Därefter kan man efterjustera vartalet för att hamna exakt rätt.

Det är tre inparametrar, önskat varvtal, mätt varvtal och förstärkning.

Man bestämmer sig för ett varvtalsområde, tex 20.000 rpm.

Man räknar ut en proportionell felsignal.

exempel:

Önskat varvtal 7000.
Mätt varvtal 9000.
förstärkning 4.

Felsignalen blir då = (9000-7000)/20000 = 2000/20000 = 0.1 (= 10%)

Utsignalen är felsignal * förstärkning = 0.1*4 = 0.4

Detta kan betyda t.ex. 40% dutycycle på tryckluftsventilen som aktiverar bromsen.


Med denna mycket enkla regulator kommer verkligt varvtal alltid att bli något högre än det inställda. Det är knappast ett problem eftersom man mäter verkligt varvtal och manuellt kan finjustera ner 'setpont' till 7600 varv om man vill ha 8000.

Det är denna efterjustering som en PI regulator sköter själv.
En PID snabbar upp PI-regulatorn något.



Jämfört med mycket annat här i forumet är detta enkelt.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

som mycket här i livet så är det man kan enkelt och det man inte kan obegripligt :hihi:

den enda erfarenhet jag har med liknande regulatorer är direktvärkande varmvattensystem där man eftersträvar 60grader vv (fjärvärme värmer varmvattnet direkt i en värmeväxlare), brukar va svårt att få till utan självsvängning ibland spesiellt då förstora sjuntventiler sitter monterade.

hur man ska få en trimmad 2-taktare att hålla stabilt rpm käns som ett 100gånger större problem :wink:


du värkar kunna detta, har du tid lust att titta lite på vilka grejor vi behöver? den mekanik/plematik sidan klarar vi själv men själva regulatorn med signaler in och ut behöver vi hjälp med.
Drakir
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 66
Blev medlem: tor apr 26, 2007 4:57 pm
Ort: Täfteå, Fäbodsanden

Inlägg av Drakir »

Haha, det är bara äkta racers som skulle komma på och genomföra ett bromsbänksbygge för mopeder. Skitfränt!!! Tittade på bromsfilmerna och sknade genast min Maxi som gick bort förra vintern :(

Grattis till Sveriges bästa motorsida!!! Dagen börjar med Aftonbladet, VK, F1-Live och sen Sävarturbo, fattar inte varför jag inte reggat mig tidigare?
conny
För mycket laddtryck
Inlägg: 118
Blev medlem: tis jan 13, 2004 11:41 am
Ort: umeå
Kontakt:

Inlägg av conny »

vad tror ni om att montera ett svänghjul på bänken för att få mer sväng massa. det kan bli enklare att bromsa när pipan går in, eller :?:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

läges uppdate :!:

conny skulle ta en titt på bänken i helgen sen lova teflon mats att han skulle fixa till fäljen så den klarar mer effekt. (valsa en plåt och kanse rilla den)

vågen ligger klar hos pelle w så det är bara att koppla den till min bb lamda för loggning av kg och rpm (0-3v utsignal nu).

sen är det en ny vrid ratt till bromsen fixad som fungerar mycket bättre. man kan nu nästan ställa motorn på ett varv och ta en kaffe medans motorn jobbar vidare på samma varvtal
:hihi:
Snickarn
Lite mer laddtryck
Inlägg: 24
Blev medlem: fre sep 28, 2007 7:57 pm
Ort: Kvicksund

Inlägg av Snickarn »

Jo en bromsbänk för mopeder skall det bli, men för mig värkar det lite hokkus pokkus än så länge. Spelar det någon roll vilken växel man mäter effekten på, altså varvet på roterande trumman blir lägre på ettan och man får bromsa mera. Eller högre växel och högre varv med mindre bromsbehov. Eller?
Jag har en likströmsgenerator på 5600 Watt ca 7.5 hp lite lten men principen. Strömmen kan man elda upp i vattentunna och reglera lasten med fältet på generatorn. mäta strömm och spänning.
Team Sachs minst 47 cc
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Snickarn skrev:Jo en bromsbänk för mopeder skall det bli, men för mig verkar det lite hokkus pokkus än så länge. Spelar det någon roll vilken växel man mäter effekten på, altså varvet på roterande trumman blir lägre på ettan och man får bromsa mera. Eller högre växel och högre varv med mindre bromsbehov. Eller?
Jag har en likströmsgenerator på 5600 Watt ca 7.5 hp lite lten men principen. Strömmen kan man elda upp i vattentunna och reglera lasten med fältet på generatorn. mäta strömm och spänning.
grund formeln för effekt är vridmoment i lb x rpm/5252


det betyder att vilken växel man har inte har nån betydelse då bara vridet och rpm blir ett annat men effekten den samma, det som kan göra en viss skilnad är derivline förlusten som säkert kan va lite olik på olika växlar.

på våran bänk så är det altså vridet och rpm på axeln i bänken som vi räknar på, vilket rpm motorn har får man snurra på svänghjulet vs däcket för att räkna ut på den växel man avvänder.
Snickarn
Lite mer laddtryck
Inlägg: 24
Blev medlem: fre sep 28, 2007 7:57 pm
Ort: Kvicksund

Inlägg av Snickarn »

Aha! tack återkommer med flera funderingar senare
Team Sachs minst 47 cc
Användarvisningsbild
T Fahlgren
B20-trimmare
Inlägg: 389
Blev medlem: tis nov 14, 2006 3:36 pm
Ort: piteå

Inlägg av T Fahlgren »

var ligger erat effektrekord för en k50? :)
hoires
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

T Fahlgren skrev:var ligger erat effektrekord för en k50? :)
tror inte nån sån är testad? men tore mattsson hadde en sån cylle på nån gammal moppe tror jag??
Användarvisningsbild
T Fahlgren
B20-trimmare
Inlägg: 389
Blev medlem: tis nov 14, 2006 3:36 pm
Ort: piteå

Inlägg av T Fahlgren »

Jens Gustavsson skrev:
T Fahlgren skrev:var ligger erat effektrekord för en k50? :)
tror inte nån sån är testad? men tore mattsson hadde en sån cylle på nån gammal moppe tror jag??
okej, jag känner suget efter att se vad min gamla k50 ger på bakhjulet, så man ser var man ligger till. :)

tror mcxpress tar 50kr för en moppebromsning, gratis om man kommer över 10hk. :hihi: vet inte om de erbjudandet är kvar än?

för att vi inte ska komma från ämnet om bromsbänkar så kan jag säga att mcxpress bänk är av annan modell, en tung rulle som man accelererar upp.
hoires
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

conny testar nya moppen och kollar hur nya fäljen som teflon mats fixat käns 8)

jag hoppas conny gör en liten moppe tråd om den sen där det fins mer info om motorn mm.

Bild
Skriv svar