bygge av moppe bromsbänk!

Allt om veteranmopeder,motorcyklar & pocketbikes
Användarvisningsbild
Gunnar
För mycket laddtryck
Inlägg: 498
Blev medlem: tor nov 25, 2004 8:43 pm
Ort: Lule
Kontakt:

Inlägg av Gunnar »

Skulle de gå att bygga om bänken så att en ATV kan köras???? :wink:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Galne Gunnar skrev:Skulle de gå att bygga om bänken så att en ATV kan köras???? :wink:
antagligen blir det att göra en modell där man sätter fast svingen och monterar kedjan på ett drev på bänken till atv och till monky/fiddy moppar.
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Inlägg av knotan »

nån som kan dra lite snabbt hur eller visa bilder på hur vågen är kopplad till å mäta belastningen eller nått. har legat sömnlös hela helgen å försökt komma fram till hur men inte faan blir jag klok på det :oops:
Användarvisningsbild
Gunnar
För mycket laddtryck
Inlägg: 498
Blev medlem: tor nov 25, 2004 8:43 pm
Ort: Lule
Kontakt:

Inlägg av Gunnar »

Hur vet man vilket varvtal man ska hålla fast motorn på, eller hur gör ni??

Har ni sett den här: http://home6.swipnet.se/~w-61197/dyno.html
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Galne Gunnar skrev:Hur vet man vilket varvtal man ska hålla fast motorn på, eller hur gör ni??

Har ni sett den här: http://home6.swipnet.se/~w-61197/dyno.html

vi har varvräknare, eller rättare sagt hastighets-mätare på bänkens axel som man sen räknar fram effekten med hjälp av ett kalkylblad i en dator.

ett VEMS är under utveckling av Emil som kommer att visa WHP direkt tillsamans med loggning på div intressanta data (går att logga i stort sett vad man vill)


det där är en svängmasse bänk, våran bromsar man på ett rpm åt gången.

det finns för och nackdelar med båda.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

knotan skrev:nån som kan dra lite snabbt hur eller visa bilder på hur vågen är kopplad till å mäta belastningen eller nått. har legat sömnlös hela helgen å försökt komma fram till hur men inte faan blir jag klok på det :oops:
http://i31.photobucket.com/albums/c352/ ... /motor.jpg

axeln är lagrad i bänken sen är bromsoket och mät armen också lagrad i axeln sen mäter man bara vikten på armen och lägger in det i en formel tilsamans med varvtalet och du får effekt
conny
För mycket laddtryck
Inlägg: 118
Blev medlem: tis jan 13, 2004 11:41 am
Ort: umeå
Kontakt:

Inlägg av conny »

det här är formlerna som jag använde.

(Kg*9,81)*hävarmen i meter =Nm

Km/h*(fälgens omkrets i mm på bänken/100000)/60=rpm i bänken

Nm*(rpm*6,28/60)=w

w/1000*1,36=hk

jag hoppas att ni förstår vad jag har skrivit och ni får gärna kolla om det är rätt
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Inlägg av knotan »

ja dte va ju inte s¨å avancerat när jag tänker efter :D

men jag hade inte tänkt på att man loggade på ett varvtal åt gången
Användarvisningsbild
Gunnar
För mycket laddtryck
Inlägg: 498
Blev medlem: tor nov 25, 2004 8:43 pm
Ort: Lule
Kontakt:

Inlägg av Gunnar »

Jens Gustavsson skrev:
Galne Gunnar skrev:Hur vet man vilket varvtal man ska hålla fast motorn på, eller hur gör ni??

Har ni sett den här: http://home6.swipnet.se/~w-61197/dyno.html

vi har varvräknare, eller rättare sagt hastighets-mätare på bänkens axel som man sen räknar fram effekten med hjälp av ett kalkylblad i en dator.

ett VEMS är under utveckling av Emil som kommer att visa WHP direkt tillsamans med loggning på div intressanta data (går att logga i stort sett vad man vill)


det där är en svängmasse bänk, våran bromsar man på ett rpm åt gången.

det finns för och nackdelar med båda.
Joo men hur vet man att vid 68km/h så har den max effekt??? tänk om den ger max effekt vid 55km/h...
Alltså om man övervarvar en moppe typ 500vpm så kan man ju tappa bra me effekt, eller har jag uppfatta de fel, har jag missat nått??
Blir ju bättre när ni får en effektkuvra på datorn som ni ser på en gång....
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

man provar på lite olika km/t så ser man fort vart det är mest.

sen har en vass 2 taktare ofta tex vrid och effekt på nästan samma ställe så där vågen visar mest på en given växel så är det mest effekt (rätta mig om jag har fel 2 takts proffs)
MadHenrik
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 83
Blev medlem: sön dec 17, 2006 12:56 pm
Ort: Kungälv

Inlägg av MadHenrik »

Jens: stämmer ganska bra.
Malossi uppger i sin bruksanvisning till Speed 7t cylindern (vass 70cc cylinder till scooter) maxvrid vid 13300 rpm och maxeffekt vid 13600 rpm.
Det är vad de uppger iaf, hur det är i verkligheten kan variera ganska rejält, störst inverkan har avgasröret, men generellt sätt ligger maxvrid och maxeffekt ganska nära varandra i vartals skalan...

Så en bromsbänk kan funka fint till vassa 2t maskiner om man väl får den att ligga kvar på rätt varv. Dock kan även vassa 2t maskiner skadas av att hårdköras under längre tid, så man får väl vara någorlunda snabb och hålla kollpå att kylsystemet är tillräckligt dimensionerat...
Accelerationsbänk passar på det sättet bättre till 2t maskiner då de kan accelerera igenom hela varvtalsområdet ganska fort och ändå logga allt som behövs, men där ligger nog mesta delen av priset i just mätutrustningen...


Skulle gärna själv bygga en bromsbänk, eller helst en accelerationsbänk men kostnad för mätutrustning är väl för hög antar jag...
Så jag välkomnar mer info om vad ni byggt upp racklet av och hur ni har byggt ihop det!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

allt inräknat så ligger bygg priset på ca :oops: den har inte kostat en spänn än :lol: .

men snart blir det vems logg/mätutrustning mm så då blir det lite pengar i den men det betalar min firma så det är lungt :) kanse blir lite test på lite toppar mm som firman säljer, och det kanse går att hyra tid på den också om intresse finns.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag och conny tunade lite på hans honda mt5 som nu ger 4.2whp/8600rpm med 5.5hk cylinder och 20mm mic gasare.

150 huvudmunstycke gav 730grader avgastemp och en liten känsla av att det var lite för snålt så ett 190 provades men då tappade vi en halv hk.
conny ska fixa ett 160mynstycke och prova lite tändinstälningar nästa test. (tänd kúrvan ska också tittas till har hört ryckten om att den droppar av rätt mycket över 8500rpm)

sen ska toppspeeden testas, målet är 100km/t på ärliga cykeldatorn med 49cc :thumbright:

undra vilken effekt man behöver på en mt5 för att köra ärliga 100km/t?

jag gissar på ca 5.5- 5.8whp/11000rpm men för att ta sig dit behövs nog mer portning,bättre pipa, rätt tändkurva mer kompa.
tror att det var ca 178 grader avgas dur på den där cylindern sen var det cnästan 2mm klämspalt.
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Se till att han provar en tidig kall och fin morgon så ordnar det sig. :revs:
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
peder
För mycket laddtryck
Inlägg: 111
Blev medlem: sön nov 26, 2006 7:43 pm
Ort: Visby

Inlägg av peder »

Jag hade upp en mt50 med 5halva på i 100km/h. Förvisso mätarfart, men åtminstone 90-95 ärliga.
Det var en 20gasare, Taiwan 5,5hk gjutjärnscylle och en vanlig jamarcol pipa.
Portjobbet var ganska mycket på avgassidan, ingenting på durationen men ganska mycket på arean+ lite tilljämning i spolkanalerna, dock ingen förstoring där. Och likaså i insuget, endast tilljämning av lite gjutskägg och grovheter.

//Peder
Skriv svar