bygge av moppe bromsbänk!

Allt om veteranmopeder,motorcyklar & pocketbikes
Användarvisningsbild
black_sirpa
För mycket laddtryck
Inlägg: 122
Blev medlem: tor sep 27, 2007 4:24 pm
Ort: junosuando

Inlägg av black_sirpa »

tja. detta var ju ruskigt fränt. om ni har problem med att kyla skivan/oket så har ju polaris snöskotrar vätske kylda bromsar på sin maskiner från början av 90-talet till -02/-03 vet inga exakta år.
aldrig en PV för lite!

det krävs en bra musiker för att spela metal, för hiphop krävs bara en dålig uppväxt.!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

black_sirpa skrev:tja. detta var ju ruskigt fränt. om ni har problem med att kyla skivan/oket så har ju polaris snöskotrar vätske kylda bromsar på sin maskiner från början av 90-talet till -02/-03 vet inga exakta år.
det är inga problem med kylning på skivan, den blir inte ends varm när man bromsar moppar :)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

i dag blir det att försöka skrämma liv i den uppdaterade bänken.

återkommer med mer info om den nya vågen och data loggen.
Användarvisningsbild
Richard
Forumsberoende
Inlägg: 3694
Blev medlem: sön jun 13, 2004 7:46 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av Richard »

Börjar det kännas redo för en kväll med monkeybromsning snart ? ;)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

en liten Preview på hur seriös bänken blir nu :)

nicklas har snickrat till ett bord till dator och sånt sen lite färg och små fix på resten.

ett nytt broms hantag gör okså bromsningarna mycke enklare att svepa mellan tex 5000-10000rpm. :thumbright:

Bild


BB loggern jag köpt av a norberg få jobba som logger till både vågen som pelle w byggt om till 0-5v signal och till avgastemp , varvtal , bb lamda och 2 tryck ingångar om man ska bromsa nått överladdat :wink:

Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

vi håller på att testa ut bänken nu med de nya grejorna och den fungerar hyffsat men det är lite fladriga siffror från vågen, test fortgår.

pelle w går signalen att filtrera på nått sett eller ska vi försöka göra en mekanisk dämpning på vägarmen ?

conny värkar ligga runt 4.7hk med sin 50cc honda nu iallafall.
Senast redigerad av Jens Gustavsson den mån dec 17, 2007 8:24 am, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Swedish_Blackadder
För mycket laddtryck
Inlägg: 429
Blev medlem: ons feb 07, 2007 11:07 pm
Ort: Hemlig ort, säkerhetsklassad imformation.

Inlägg av Swedish_Blackadder »

Skulle vilja bromsa min men distansen upp till er är?
Användarvisningsbild
Richard
Forumsberoende
Inlägg: 3694
Blev medlem: sön jun 13, 2004 7:46 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av Richard »

Jens Gustavsson skrev:vi håller på att testa ut bänken nu med de nya grejorna och den fungerar hyffsat men det är lite fladriga siffror från vågen, test fortgår.
Tänker jag fel nu eller borde det inte bli lite stabilare ifall man har mer roterande massa på fälgen ?
Då borde den inte bli lika känslig på små variationer tänkte jag...
BMW_pelaren^^
För mycket laddtryck
Inlägg: 157
Blev medlem: sön dec 09, 2007 11:02 pm
Ort: HELSINGBORG

Inlägg av BMW_pelaren^^ »

hadde samma funderingar me mer massa för hjämnare varvtal
har funderat på samma fast använda en stor vatten pump å sen strypa pumpen så den går tyngre me hjälp av en potensjumeterstyrd sjyntventil
Barkis
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 63
Blev medlem: lör sep 03, 2005 6:19 pm

Inlägg av Barkis »

Patrik E skrev:Dom går köra med datastyrda svep eller trappa eller hur man nu vill ha det, Trimmade tvåtaktare är ganska spetsiga i karaktären och brukar inte gå att bromsa med dator så jag kör manuellt.
Gasa med en hand och styr belastningen med den andra, mycket viktigt att man håller varvtalssvepet lugnt annars får man för höga resultat och så hinner inte bsfcn stabilisera sig.
Kräver lite träning innan man kör peakiga racermotorer.
Om man var lite rikare så skulle nog en superflow för bilmotorer sitta fint, satan vad mycket motorer det skulle gå åt.


Vad tycker du om land and sea, fungerar deras grejer bra, lättanvänt?? Jag har en bänk som jag behöver program till, har bla tittat på http://www.land-and-sea.com/ men även http://www.sportdevices.com/ och http://www.performancetrends.com/dtm-dyno.htm, vet i fasen vad man ska köpa, performancetrends är ju klart billigast
diaz_91
För lite laddtryck
Inlägg: 2
Blev medlem: tor mar 13, 2008 11:49 am

Inlägg av diaz_91 »

vad andvänder ni för formel för att räkna ut watt?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

diaz_91 skrev:vad andvänder ni för formel för att räkna ut watt?
pm conny så kanse han kan skicka exel arket?
Användarvisningsbild
stoffehansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 205
Blev medlem: sön jan 30, 2005 3:27 pm
Ort: Havdhem(gotland)
Kontakt:

Inlägg av stoffehansson »

jo tack gärna jag och mina jobbar kompisar har moppe meckar kvällar varje tisdag efter jobbet då stannar vi kvar på jobbet (smidesverkstad) och trimmar och bygger om,
en av oss är snart klar med sin värsting och då sa ja till att han skulle bygga en bänk a'la sävar stil!
Monster91
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 52
Blev medlem: tis jul 17, 2007 9:56 pm
Ort: Borås

Inlägg av Monster91 »

hehe så grymt:)

skulle vilja vara med och bänka min kompressor matade fiddy, men är ju en bit ifrån borås till er :P hehe
T3N7 SUPERCHARGER EDITON!!
Användarvisningsbild
Holländaren
För mycket laddtryck
Inlägg: 391
Blev medlem: lör jun 09, 2007 6:33 pm
Ort: Harads
Kontakt:

Inlägg av Holländaren »

Jag drar upp den här tråden om det går bra :)

Funderar på bygga nåt liknande fast som motorbromsbänk, så det blir lite som den första versionen fast jag tänkte köra med drev och kedja mellan motorn och bänken.

Det jag undrar är hur besvärligt det är att komma upp i max effekt/varvtal?
Har lite svårt att förklara hur jag tänker nu, men om vi säger att motorn har max effekt vid 8000 varv.. Då är det väl bara leka med gasen och bromsen samtidigt så man hittar rätt läge på bromsen och den håller 8000 så länge man håller gas i botten.
Vad händer nu om man släpper gasen? Kommer motorn tvärstanna och får man börja om från början med justering av bromskraften för att komma upp till 8000 igen, eller kommer motorn orka driva runt det hela ändå?

Jag tänkte bromsa skotermotorer nämligen och då har man ju ingen växellåda eller koppling. Och några variatorer vill man väl inte heller blanda in i det här tror jag för då blir det väl mer ett variatorinställningstest än en motorbromsning.

Har ni lyckats få ut några fina effektkurvor med loggnings grejerna eller bara max effekt?
Skriv svar