ska ev. bygga upp en 350csb ska få tag i en vev o best kolvar+stakar. och alla andra runt i kring tillbehör.
Nu till saken.. hur mkt kan man ha i kompförh med 98okt 11:1 ? eller är det för mkt?
Vad kör ni med? är det stor skillnad från 9.5:1 - 10.5:1 gör det många hk?
komp förhållande
komp förhållande
//John
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: komp förhållande
du måste berätta mer om motorn för att vi kan ge ett vättigt svar.Lonewolf skrev:ska ev. bygga upp en 350csb ska få tag i en vev o best kolvar+stakar. och alla andra runt i kring tillbehör.
Nu till saken.. hur mkt kan man ha i kompförh med 98okt 11:1 ? eller är det för mkt?
Vad kör ni med? är det stor skillnad från 9.5:1 - 10.5:1 gör det många hk?
tex kam, toppar, insug , förgasare,insugnings temp, vatten temp, hur sofistikerat den ska sjusteras in mm
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 3844
- Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
- Ort: nord-norge, TROMSØ
det er vanlig med ca 9,5 -1 dog har nyere motorer litt høyere komp typ 10,5 å rundt der... tror ikke det er kompen som gir effekten, men sammensettningen av dom rette delene( kam, topplokk,innsug/ innsprutning/ forgasser)
når det gjelder jænkegreier finnes det SÅÅÅ mye trimgreier, att en kan gå seg helt vill i trimgodis
finnes litt bøker på margies bookshop eller no slikt. ( smokie unick power secrets) å andre ...
når det gjelder jænkegreier finnes det SÅÅÅ mye trimgreier, att en kan gå seg helt vill i trimgodis
finnes litt bøker på margies bookshop eller no slikt. ( smokie unick power secrets) å andre ...
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
- Jokern / Woodridge
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 141
- Blev medlem: mån mar 26, 2007 6:35 pm
- Ort: Skogås
Re: komp förhållande
Hej.Lonewolf skrev:ska ev. bygga upp en 350csb ska få tag i en vev o best kolvar+stakar. och alla andra runt i kring tillbehör.
Nu till saken.. hur mkt kan man ha i kompförh med 98okt 11:1 ? eller är det för mkt?
Vad kör ni med? är det stor skillnad från 9.5:1 - 10.5:1 gör det många hk?
Komp förhållandet, bestäms till största delen av kamaxeln.
Okjtan värdet är ju naturligtvis också viktigt.
Förbräningsrumen, och hur dom är gjorda, påverkar också, hur mycket komp man kan åka med.
Hur mycket hästar det gör är svårt att säga, med en "vass" kam så gör en komp höjning mycket, med en mild kam lite.
En motor som har för mycket komp, och kanske spikar, är inte något bra för effekten heller.
Det gäller att hitta en bra balans, mellan allla komponenter!!!
Lycka till med ditt motorbygge, men akta dej för att ha för högt komp förhållande.
mvh Kjelle
Caprice Coupe -78:a, utan respirator.
Jag gillar denna Oldsmobile som kör i Stock "otrimmad", 11,89sek!! Tung bil & liten lågkompad smog motor på 350 cu.in.!
Nästan magi.
"Det finns bara två tragedier i livet. Det ena är att uppnå det man drömmer om, det andra är att inte uppnå det" -Oscar Wilde
”Det är varje människas förbannade plikt, att bil ett original” -Albert Engström
"Retiring is easy...I've done it many times...." -Don "Big Daddy" Garlits
Jag gillar denna Oldsmobile som kör i Stock "otrimmad", 11,89sek!! Tung bil & liten lågkompad smog motor på 350 cu.in.!
Nästan magi.
"Det finns bara två tragedier i livet. Det ena är att uppnå det man drömmer om, det andra är att inte uppnå det" -Oscar Wilde
”Det är varje människas förbannade plikt, att bil ett original” -Albert Engström
"Retiring is easy...I've done it many times...." -Don "Big Daddy" Garlits