Rekord C Coupe med Volvo 24V

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Inlägg: 864
Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
Ort: Norrbotten
Kontakt:

Rekord C Coupe med Volvo 24V

Inlägg av Nicklas Eriksson »

Ja, då var det dags för projekttråden. Har dragit på det alldeles för länge nu. Här kommer den Jojje!

Historia:
Köpte bilen -03 och körde lite med den under den sommaren sen blev det en sväng på en pitecruising -04. Koppling och motor var under all kritik, kopplingen hakade upp sig och motorn var slööö och kokade på tomgång utan termostat. Bromsarna var också under all kritik. Bilen parkerades under tak för framtida motorbyte.

Under våren 06 var tanken var att byta motor till en B230 då jag råkade på. FT stakar och kolvar, orginal turbogrenrör, turbo och ic inhandlades.
Sen spårade allt ut.

Jag köpte på mig en ambulans via anbud från Landstinget i Norrbotten :)
Volvo 960 -93:a med 204 hästars B6304 och tomatlåda. Mycket intressantare motoralternativ :)

Finns:
Opel Rekord C Coupé 1968
-Framvagn från 960
-Bakaxel 1041 Slungdiff
-Rallycross bur från TMS
-100+ 15" Fälgar, SÅLDA
-15" plåtfälgar till besiktningen är avklarad.

Motor B6304 (204 hk) med automatlåda
-Stakar H-profil (SPM)
-Kolvar orginal (ska svarvas för kompsänkning)

Intercooler från Scania 143 (ska kapas)

Saknas:
Insug (orginal ryms inte)
Turbo (HX35-40 kanske)
Grenrör
Avgassystem
Inredning

Mål med projektet
Bygga en rolig gatbil. Den kommer att ha dämpmattor och filtmatta.
En rolig bil att köra med helt enkelt, ev köra EDPS och liknande ;)

Första SFRO besiktningen innan sommaren - DONE 16/5
Besikta SFRO/SBP innan nästa sommar

Detta är inte meningen att vara ett renodlat racebygge.

Bilder:

Bild
Räjserbilen!

Bild
Den snygga, något slitna orginalinredningen.

Bild
Bakändan.

Bild
Ambulansen! Var lite respekt när man körde omkring med den, folk stannade lite här och där för att släppa förbi en.

Bild
Finmotorn!

Bild
Ambulansen demonteras.

Bild
Jiggbygge för framvagnen.

Bild
Jiggen färdig.

Bild
Demontering, motorn lyftes ur, fronten monterades isär.

Bild
Orginalframvagn bort...

Bild
...960 framvagn in

Bild
Fästen för framvagnsbalken och rören fastsvetsade. Jiggen kommer till användning!

Bild
Övre fjäderbesninsfästning. Beslutade mig att kapa loss från ambulansen och svetsa fast, enklaste lösningen.

Bild
"Kopparna" på plats.

Bild
Sträva och fyrkantsrör monterat

Bild
Förstärkning av fästet.

Bild
Motor ilyft för första gången. Saknade ~9 cm för att rymma intercoolern.

Bild
Nästan klar ;)

Bild
Slipar loss fästen från orginalbakaxeln...

Bild
Resterna av den gamla bakaxeln ;)


Bild
Fästen på 1041:an i jiggen


Bild
Bakaxeln på rätt ställe :)

Bild
På plats!

Bild
Nya motorfästen, tog bort aluminiumgrejerna och satte motorkuddarna direkt på framvagnsbalken instället och byggde nytt ovanför. Det gamla rymdes inte, för brett.


Bild
Lyftigare i kupen :)

Bild
Motor och växellåda passar betydlige bättre nu.


Bild
Skruvade loss lite mer intressanta prylar från Ambulansen den här dagen.


Bild
Mellanaxel-problematiken... Främreröret var abnormt på bår-kombin.

Bild
Främreröret...

Bild
Saknar ~14 cm för att få ihop mellanaxeln.

Bilder från senaste tiden kommer under helgen.
Burbilder bland annat... :)[/b]

edit: flyttat bilderna till photobucket
Senast redigerad av Nicklas Eriksson den fre maj 27, 2016 6:07 am, redigerad totalt 73 gång.
Användarvisningsbild
weber-power
Forumsberoende
Inlägg: 797
Blev medlem: lör feb 04, 2006 8:47 pm
Ort: Kalmar // torsås

Inlägg av weber-power »

fränt bygge 8) 8) i like old opels :)
team weber power
runevaden
För mycket laddtryck
Inlägg: 370
Blev medlem: tor jan 05, 2006 12:04 am
Ort: varberg

Inlägg av runevaden »

opel record cupé är så jädrans fräcka. kommer bli kannoners när de blir klart :)
Hallagårds Mek, mekanisk verkstad, försäljning av begagnade turbo, renovering av insprutningspumpar

Dodge Ram 2500 cummins 24v -99,
WV caravelle coach 2,5 tdi -90,
Dodge Dart gt -67 med Cummins 5,9 24v p-pump.
Användarvisningsbild
Glufsen
Forumsberoende
Inlägg: 769
Blev medlem: lör jul 30, 2005 3:58 pm
Ort: Uppsala

Inlägg av Glufsen »

Ser ut att bli hur coolt som helst! Riktigt snyggt jobbat med fram/bakvagnen också, är det förresten inga "special" lösningar från fabrik eftersom de kommer från en ambulans?

Ser fram emot fler byggbilder, Rekord Couper är fräna!
Användarvisningsbild
johanedstrom
För mycket laddtryck
Inlägg: 231
Blev medlem: mån okt 31, 2005 11:45 am
Ort: Piteå

Inlägg av johanedstrom »

hej..
detta ser ju mycket intressant ut! :)
jag måste komma förbi och titta nån dag! står den i tväråsel än?

det ser ut som att du har en lagon turbo på denna bild :)
Bild
E21 Turbo
Min bil!
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Fränt bygge! Det var en riktigt kul idé att lyfta hela fronten från ambulansen på det där sättet, en del pyssel men det blir ju bra.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Inlägg: 1833
Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
Ort: Kalix
Kontakt:

Inlägg av Cpt Tuttle »

Något av det snyggaste Opel gjort, men varför byta framvagnen? Ingen kritik, men skulle gärna vilja höra tanken bakom.
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Inlägg: 864
Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
Ort: Norrbotten
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Eriksson »

Glufsen Det är 280 mm skivor runt om, rätt ordentliga fjädrar/dämpare, diffat bak, 23 mm krängningshämmare fram och världens längsta mellanaxel :)

edström: bara att höra av dig, bilen står i tväråsel fortfarande. turbon på bilden är mest där för att retas, det är en HX50 från en 12 liter Scania 6:a som är färdig, låg och skräpade på golvet :roll:

mattias/Cpt Tuttle: Jo, det var en del pyssel, men eftersom hela bygget är mycket "man tar vad man har" så var valet enkelt. Problemet med framvagnen som satt där orginal är att den är inte godkänd för särskilt mycket effekt och jag hade stora svårigheter att få tag på en 5-bultad Commodore framvagn. Fördelarna är att jag får samma bultmönster runt om, servostyrning och mycket bättre möjligheter till ännu fetare bromsar och stötdämpare/fjädrar. Bilen fick iom detta 280 mm skivor runt om 8)

Kommer mer bilder av veckans och dagens arbete imorgon, hinner inte med det nu tyvärr.
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Kul bygge!
Lite synd på donatorbilen bara..
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Inlägg: 864
Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
Ort: Norrbotten
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Eriksson »

j björk skrev:Kul bygge!
Lite synd på donatorbilen bara..
Jo, lite, men den var alldeles för tung och därav törstig för att vara bra till nåt. Vi rensade ut lite onödiga grejer (bår, bårställ mm) och vägde den till 1970 kg. Totalvikten är 2500 kg :shock: Minst 2 liter milen fick man räkna med. Inte särskilt kul om man ska ha den som crossbuss eller husbil eller nåt liknande. Den köptes för att slaktas och så blev det.
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Inlägg: 864
Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
Ort: Norrbotten
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Eriksson »

Veckans arbete:

Bild
Förberedelse inför förstärkning av rambalken och förstärkt med fyrkantsprofil.

Bild
Fyrkantsprofilsförstärkningen och lite rostlagning på kuppen :)

Bild
Stålet som blev rambalksförstärkning.

Bild
Rambalksförstärkningen. Blev nog så stadigt kanske :roll:

Bild
Provmontering av rattstång, stol och huvudbåge för att se vart det barkar... Rattstångeng och stolen från... tamdadam... ambulansen! :D

Bild
Rörbitar som binder ihop rören till framvagnen med buren.

Bild
Frontburen på G

Bild
Frontburen på plats

Bild
Uppkapning av rambalken för att, tja ni ser... Ett dilemma som jag pratat med sfro om.

Bild
Ihopsvetsat.

Bild
Stort hål... :twisted:

Bild
Mindre hål :) Plåtbiten snodde jag från ambulansen. Mycket smidigt. Fick ut fästpunkterna för pedalerna på en gång.

Bild
Innifrån


Fick slut svetstråd så vi får se hur mycket svetsning det blir till helgen, men om inte annat finns det en del att göra som innebär svetsning...
holmsjon
För mycket laddtryck
Inlägg: 102
Blev medlem: ons feb 22, 2006 10:23 pm

Inlägg av holmsjon »

Jajävlar... här går det undan... inte ens raggartärningarna har lagts på säkert förvar innan kapen och svetsen tagits fram...

Ser ut som en hel del arbete måste läggas ned på den där motorinstallationen.. :shock: Hoppas du slipper kommentarer som: "Varför inte montera turbo istället" eller "Så mycket stål i framvagnen... den kommer bli framtung och okörbar". Värdelös kritik!

Jag säger bara: FRÄNT ME UDDA BYGGEN!!! ROCK ON!!!
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Ersviken »

fränt bygge!
roligt att du kör med volvo-6a ocskå :)
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Inlägg: 1833
Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
Ort: Kalix
Kontakt:

Inlägg av Cpt Tuttle »

holmsjon skrev: Hoppas du slipper kommentarer som: "Varför inte montera turbo istället" eller "Så mycket stål i framvagnen... den kommer bli framtung och okörbar". Värdelös kritik!
Det gör jag med, för Volvos alusexa med alutopp lär vara bra mycket lättare än Opels gjutjärnssexa med gjutjärnstopp som sitter i Commodoren (samma kaross) original.
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Inlägg: 864
Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
Ort: Norrbotten
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Eriksson »

holmsjon Tack! Det är därför jag har projekttråden på det här forumet. Verkar vara betydligt mer konstruktiv kritik här än på vizza andra forum. Men det är tanken att det ska bli turbo. Men det ligger lite längre fram i tiden. För övrigt kanske jag ska tillägga att bilderna är 8 månaders arbete, även om det har eskalerat lite nu på senaste tiden.

ersviken Tack! Jag hoppas också att det blir roligt :D

Cpt Tuttle Vet inte vad gjutjärnsspisen väger men enligt min pdf med alla möjliga spec så (B6304 är min motor):

Bild

Dessutom, dock mycket ovetenskapligt, så i motorlyften kändes B21+M46 som jag lyfte ur en annan bil betydligt tyngre än Alu-sexan+automatlåda.
Skriv svar