Sida 31 av 36

Re: Rekord C Coupe med Volvo 24V (update 8/10)

Postat: ons apr 27, 2011 8:01 am
av Nicklas Eriksson
Dags för en uppdatering!

Är mellan två arbetsgivare i veckan, så tanken var att det skulle bli lite ordentlig bilskruvning.
I förrgår gjordes det som är på bilderna, igår blev det en liten shoppingtur för att rätta till lite brister i sortimentet.

Bild
Så här såg det ut på morgonen.

Bild
Mina sparade 28 kr. Återanvändning av lambdamutter för andra gången.

Bild
Tvunget att vara lite träsnidare också. När garaget inte ä nog välutrustad så får man ha lite paus från bilmekandet för att bygga verktyg.

Bild
Efter att ha låst alla bordrörelser, skruvat fast chucken och byggt ett verktyg så tänkte jag att nu borde det här ju gå att borra. Men icke. Då visare det sig att själva Motor/Spindel delen inte sitter fast i pelaren... :doh: Men det gick att ordna så till slut blev det ett hål.

Bild
Kan ju inte låta bli att köra lite svarv. :whistle:

Bild
Tada! En downpipe. Och för er funderar på att använda den här typen av isolerband. GLÖM INTE INANDNINGSKYDDET. Satte mig i dörröppningen på garaget i solskenet och såg glasfiber(?) trådarna flimra runt i ett moln runt mig.

Bild
Grenrör lindat. Inte nåt jag helst gör nåt särskilt många gånger...

Bild
På plats!

Bild
Packning turbo/grenrör, i mässing, hade ingen kopparplåt.

Bild
Nu börjar det likna nåt :)

Bild
Vattenanslutningarna!

Bild
Tryckrör med Bosch-dump.

Bild
Emma grovsvarvar aluämnet som ska bli "dump-lock".

Bild
Fint med svarv :D

Bild
Färdig produkt. Den elektriska dumpen som sitter i turbon orginal är nu ersatt med denna.

Bild
Slutet på dagen.

Re: Rekord C Coupe med Volvo 24V (update 27/4 2011)

Postat: mån jun 06, 2011 9:18 pm
av Nicklas Eriksson
Mycket har hänt sen förra uppdateringen, men tyvärr lite bilder tagna i helgen.
Börjar med lite gamla bilder för kameran har varit på villovägar ganska länge...

Bild
Fick svarva till muttern från en hydralkoppling...

Bild
Sluten vevhusvent... Borde bilprovningen uppskatta...

Bild
Dags att göra nåt vettigt av mina två trasiga bränslepumpar....

Bild
Ta isär...

Bild
Hylsan är den andra delen som är nått att ha...

Bild
Höljet är den första delen som är nåt att ha! :)

Bild
Sen behöver man en sån här (Speedparts från Biltema)

Bild

Bild
Pressa i. Här kommer hylsan till pass!

Bild
Sen får man göra hur man vill men jag gjorde såhär...

Bild

Bild

Bild
Lite spån och alldeles för lång tid senare...

Bild
Har man två såna här...

Bild

Bild
Monterat och sen pressat höljet runt...

Man hade ju kunnat vänta nån dag och åka förbi nån vänlig själ med TIG-svets och få en gavel på höljet ditsvetsat. Det kanske hade varit smartare... :) Men år man tjurig så...

Bild
På plats.

Bild
Dubbla pumpar på plats igen.

Bild
Torsdag innan helgens skruvning...

Bild
Fick allt bygga ett nytt stag till insuget då oljetrycksgivaren fick ny plats sen turbon installerats.

Bild
Sådärja, staget på sin rätta plats.

Bild
Sen monterades lite utrustning för att slippa ha slut batteri i datorn...

Bild
Och en underhållsladdare för att slippa ha slut ström i bilen.

Bild
I fredags hamnade jag och Emma i ett annat garage där det fanns en Sävarbo och ett Amerikanskt vinkeljärn som skulle startas med VEMS.

Bild

Bild
Ena Headern hade slutat passa pga nya toppar... Ena tändstiftet gick inte att få dit.

Bild
Men lite ny krökning så var det ordnat...

Bild
Lördag blev det EDPS och där passade vi på att snacka lite med Morgan

Bild

Bild

Då det tyvärr strulade lite med jänkaren så fanns det tid i fredags för Mattias att titta på min Opel.
Ny firmware i boxen och genomgång av de flesta inställningar.
Då vi glömde låna med oss stobelampa så kunde vi inte kolla tändningen och gjorde inget mer.

På lördagskvällen så kollade vi upp att tändningen var nollad korrekt. Vilket den INTE var.
Sen blev det uppstart på E85 med turbo.

Motorn gick redan på tomgång mycket finare efter att Mattias fingrat på inställningarna :)

Vi åkte iväg och mappade. Mattias får hemskt gärna fylla i lite om hur det gick. Jag vet att du har bilder också :)

Nu går bilen! Tack för hjälpen Mattias!

Re: Rekord C Coupe med Volvo 24V (uppstart med turbo 6/6 201

Postat: tis jun 07, 2011 11:20 pm
av mattias
Lite film blev det också! http://www.youtube.com/watch?v=aAi8b5cxnsM" onclick="window.open(this.href);return false;

Jo, på de här vit-motorerna får man fixa sin egen nolla vilket vi gjorde så enkelt genom att vrida motorn mot ett stopp på cyl 1 som Nicklas så fint smed till. Jag blev faktiskt lite förvånad över hur jämnt och fint motorn gick, men å andra sidan kanske man inte ska förvänta sig annat från en motor som suttit i en väl-skött ambulans trots sina 37000 (?!) mil. Som sagt så tror jag en laddtrycks-kurva på det här skulle sitta fint, öka i mellan-registret där konvertern möter upp och sen minska så att inte dutycycle på spridarna skenar när man närmar sig varvstopp. Men den går ju rätt fint redan som den är. ;)

Dina växlings-spakar var intressanta att se i praktiken, vi får ta en närmare titt på det senare i sommar. :thumbright:

Re: Rekord C Coupe med Volvo 24V (uppstart med turbo 6/6 201

Postat: ons jun 08, 2011 11:17 pm
av opelkrut
riktigt imponerad! jag blir så himla sugen på att börja bygga på min opel rekord coupe när jag ser det här! :) nu är det nästan bara skvätta lite färg på utsidan, sen är den väl nästan klar? :) 5/5 lugnt en full pott i detta bygge! riktigt fränt :)

Re: Rekord C Coupe med Volvo 24V (uppstart med turbo 6/6 201

Postat: tor jun 09, 2011 12:33 pm
av Nicklas Eriksson
Mattias: Trevligt med film! :D Jag har plockat fram tomgångsmotorn och laddtryckstyrningsventil ur gömmorna...

opelkrut: det finns en del att göra än, men färg och en ordentlig ansträngning på insidan av bilen är två av de större puckarna.

Re: Rekord C Coupe med Volvo 24V (uppstart med turbo 6/6 201

Postat: sön jun 12, 2011 8:04 pm
av emma
idag har jag installerat vemstune (på en lite modernare dator än den vi använt tidigare...) och pluggat in i boxen för att se på underverket mattias gjorde :wink:

Re: Rekord C Coupe med Volvo 24V (uppstart med turbo 6/6 201

Postat: sön jun 12, 2011 8:38 pm
av larsat
Kul och udda projekt detta! Finns det någon som vet hur mkt effekt lådan pallar eg?

Re: Rekord C Coupe med Volvo 24V (uppstart med turbo 6/6 201

Postat: mån jun 13, 2011 10:35 am
av Nicklas Eriksson
larsat: lådan Aisin Warner 30-43LE finns i väldigt många andra bilar, bland annat Toyota Supra.
Vi får ser vad den tål, men just min låda behöver en översyn. läckage i ingående axel såvitt jag kan tolka det med lådan på plats.
Men jag har hittat ett par på blocket, tänkte föröka ha en reservdelslåda som man kan dissekera utan att behöva vara så rädd att allt ska hitta tillbaka på rätt ställe, en låda på arbetsbänken och en låda i bilen :) Finns lite speedparts från staterna, säkert också från japan men tyvärr råder det lite språkförbistring när man ska leta på japanska...

Finns förstå-sig-påare som säger att lådan är bara skit. De efterforskningar som jag gjort på nätet får mig att tro att Volvo har haft för dålig kylning till lådan (endast en slinga i vanliga "motorkylaren") och pga det har det varit lite si-och-så med pålitligheten på lådan. Jag TROR att själva programmeringen av styrningen skiljer sig mellan biltillverkare. Men "the poi" på turbobricks har kört sin låda efter en turbosexa med MS med bra resultat (med ordentlig oljekylare).

Igår var vi ut och grejade lite med bilen. Bytt filter och olja. Nu är det OKQ8 F1 10w50 helsyntet som motor rullar på. Åtgärdade en del oljeläckage. Inga kraftiga, mest efterdragning.

Tyvärr så verkar det vara nåt som inte riktigt är som det ska. Hittade en vattenpöl på golvet under skarven mellan downpipe/avgasrör. Kunde inte känna nåt vatten på avgasröret. Men när vi startade bilen så vitrök den och det gick att se droppar från turbon ner på grenröret. Så det verkar som vattenläckage i turbon :( Ska koppla ur vattnet och se om det försvinner. Motorn gick utan konstigheter så det verkar märkligt att det skulle vara blockpackning?

Sen hade Emma lite märkliga fel som vi pratade med Mattias om. Anytrim inställningarna hade ändrade och felaktiga inställningar (alla tre skulle vara disabled enligt det mattias inställningar från från förra helgen). Det enda vi gjort var att installera den senaste Stable-releasen från vems.hu.

Re: Rekord C Coupe med Volvo 24V (uppstart med turbo 6/6 201

Postat: mån jun 13, 2011 11:59 pm
av larsat
Kan ingenting om automatlådor men en vanlig cheva 350 låda tål väll rätt mkt stryk om man moddar dom lite och går köra med transbrake osv?

Det brukar komma lite barnsjukdomsfel när man får igång bilen o det är alltid jobbigast då när man vill att allt ska lira, ta't lugnt o fixa ett fel i taget så blir det nog bra sen :) Turbon går nog fint köra utan vattenkylning om det skulle vara något internt läckage men vet inte om det är så vanligt att det läcker vatten?

Kolla locket i ventilkåpan är det grå sörja har du vatten i motoroljan annars är det isåfall spricka i toppackningen från vattenkanal in i cylinder, då borde du få rätt högt tryck i vattensystemet, kolla om det bubblar konstigt i expansionskärlet isf?

Re: Rekord C Coupe med Volvo 24V (uppstart med turbo 6/6 201

Postat: ons jun 15, 2011 9:32 pm
av Nicklas Eriksson
Var ut igårkväll och gjorde en mycket liten insats, kopplade från vattnet till turbon och provstartade lät den stå på tomgång några minuter, men det är tydlig vitrör när man ger gasar till lite. Ikväll kom brorsan förbi och kikade så vi provstartade igen, men det var samma lika. En "märklig" detalj är droppar vätska (inte olja) från turbon. Verkar komma ut mellan turbo/downpipe.

Vätskan som droppar ur längst bak i avgasröret är klar och väldigt tunn. Luktar inget. Öppnade locket till expansionskärlet och vid lite gaspådrag vill det på bubbla till.

Re: Rekord C Coupe med Volvo 24V (uppstart med turbo 6/6 201

Postat: ons jun 15, 2011 10:41 pm
av larsat
Det man skulle tro är väll att toppackningen spruckit mellan någon cyl, in i en vattenkanal, så det rinner in vatten i en cyl o som sedan förångas o kondenseras i turbon.
Testa plocka ut ett tändstift i taget o köra motorn en liten stund på 5-cyl (försök hitta den cyl som isf sprutar ut vatten), är det mkt vatten räcker det att köra med startmotorn då kommer det stå som en stråle ut om det rinner in vatten i cyl.
Det kan inte vara så mkt dock för blir cyl vattenfylld mer än förbränningsrummets storlek så brukar veven ta tvärstopp när man kör startmotorn.

Jag trodde jag hade sabbat min b20 när jag blåste packningen o rann in vatten det sa KLONK när jag körde startmotorn sen rann det både vatten o olja har jag för mig, hade nå läckage på veven bakåt, men det blev bra sen, ibland får man konstiga fel som man ine vet redigt hur de uppkommer, troligen fick jag ner kompression i vevhuset som tryckte ut olja bakåt.

Vatten ger vit rök, ett annat problem jag hade var att motorn var väldigt svårstartad när packningen hade gått, det var nog läckage ner i en cyl bara, vet inte varför den var segstartad av att de var lite vatten i, har du likadant? Jag kunde få mala över 1 minut på starten.

Re: Rekord C Coupe med Volvo 24V (uppstart med turbo 6/6 201

Postat: tor jun 16, 2011 11:11 am
av Daniel-635
Skumma vatten läckage :roll:
Långsökt men kan det vara en frysskada på aggregatet ?

Off topic.

En kompis till mig som jobbar som bilmek skulle köra in en kundbil (Opel Astra) med dålig toppackning i verkstan på kvällen.
När han skulle starta den gick en vevstake av och small ut i sidan på motor blocket :doh:
Antagligen tände den på någon cyl och sen bara small det.

Re: Rekord C Coupe med Volvo 24V (uppstart med turbo 6/6 201

Postat: tor jun 16, 2011 12:33 pm
av Patrik H
skumma fel ,ja hade ett liknande som dej larsat ,trodde startmotorn hade pajat, men det var en cyl som blev full med bensin på 15 sec pga ett motstånd i ms hade hälsat hem, så start motorn klickade :doh:

förlåt att ja svamlar i din tråd :lol:

Re: Rekord C Coupe med Volvo 24V (uppstart med turbo 6/6 201

Postat: tor jun 16, 2011 7:21 pm
av larsat
Jag trodde typ veven hade gått av det small till ordentligt, man får ju hoppas att vevstaken inte är krökt jag har inte haft isär o kollat, iofs har jag kört några mil efteråt utan att märka något konstigt.
Om motorn startar så kanske vevstaken kan gå av, det är nog inte bra ens på låga varv att försöka komprimera vatten/bensin men har man plockat ur tändstiften (man kan ju plocka ur alla o köra på startmotorn om man har nån som kan titta i vilket hål vattnet sprutar)

Re: Rekord C Coupe med Volvo 24V (uppstart med turbo 6/6 201

Postat: tor jun 16, 2011 8:20 pm
av RobertAndersson
Ser riktigt fint ut må jag säga :)