Hur får man till REQ FUEL i Megatune?

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Manne
För mycket laddtryck

Hur får man till REQ FUEL i Megatune?

Inlägg av Manne »

Tjenare!

Har lite problem att komma igång med provkörningen.. :(
Kan väl börja med å berätta vad ja har för nåt.. en b21et.. i stort sett orginal. Kör med orginal tändning på den.
MS:et är ett MS2 v2,2..
Jag kör med extrakoden 029v
Versionen på Megatune är 2.25

Är nybörjare på detta, men iaf så tänkte ja köra på den mappen som finns på www.ms-nordic.tk sidan för b21et.. men när jag öppnade den så stog de att var den för gammal.. men den frågade om ja ville "burn to Ecu" ändå så ja gjorde det, vet inte vad de blev för inställningar i megatune då, men den startade iaf lätt. Men den går fett.
Så ja tänkte försöka ställa in REQ FUEL..
Läste lite på den här sidan http://msnordic.mine.nu/pages/msfaq/mtune.htm#howto

Men så fort ja ändrar nåt så går den inte igång..
Prinsscreen på hur inställningarna är när motorn går att starta..
Bild

Om man läser på länken å justerar utifrån vad som står där.. så får ja de till att de ska se ut såhär istället.. Men de är ju ja de :roll:
Då har ja fyllt i såhär i "Required Fuel"

Engine displacement: 2100 CC
Number of cylinders: 4 (den rutan är grå)
injector flow: 300 cc/min
Air-fuel ratio: 14.7 det har ja inte ändrat.

Bild

Vad har jag gjort fel eller vad har ja missat?
"Injections Per Engine Cycle" vad ska man ha där?

Tacksam för snabba svar!
Patrik Lindgren
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Jag vill gärna se VE-tabellen (inte 3D-vyn!).

Jag skulle köra "Injections per engine cycles = 1" om jag var du, spridarna räcker längre då och det blir bättre precision på låg last.

Skulle tro att din motor är "Even fire" också.. ;)

Dina inställningar borde annars fungera bra.. Men gör så här att du helt enkelt ökar "required fuel" tills motorn går på tomgång med den VE-tabell du har.
Går den magert, öka "required fuel". Kom ihåg att justera det här en gång till sen när motorn är varm!
detta förutsätter förstås att du har en VE-tabell som ser hyfsad ut! Se annars till att ställa typ 40% på alla laster kring tomgång, typ 0-100 kPa och 0-2000 rpm.

Hoppas du förstår att "required fuel" inte är aktiv förrän motorn är över startmotorvarvtal, jag vet inte var du stället in detta i din version av MegaTune för MegaSquirt (jag är van VEMS). Det är "cranking pulsewidth" som gäller under ett visst varvtal, alltså en direkt angiven öppningstid.

Har du bredbandslambda?
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Manne
För mycket laddtryck

Inlägg av Manne »

Jag vill gärna se VE-tabellen (inte 3D-vyn!).
De måste va där ja har missat.. :oops:
Jag skulle köra "Injections per engine cycles = 1" om jag var du, spridarna räcker längre då och det blir bättre precision på låg last.

Skulle tro att din motor är "Even fire" också.. ;)
Ok, får ändra de då :)
Dina inställningar borde annars fungera bra.. Men gör så här att du helt enkelt ökar "required fuel" tills motorn går på tomgång med den VE-tabell du har.
Går den magert, öka "required fuel". Kom ihåg att justera det här en gång till sen när motorn är varm!
detta förutsätter förstås att du har en VE-tabell som ser hyfsad ut! Se annars till att ställa typ 40% på alla laster kring tomgång, typ 0-100 kPa och 0-2000 rpm.
Den har ja inte ändrat nåt i..
Som sagt ja har adrig hållt på med detta förut å ja har ingen som kan hjälpa mig heller. Tips på bra länkar är välkommet :)
Går de använda den här till att beräkna?
http://msnordic.mine.nu/pages/msfaq/vetable.htm
Hoppas du förstår att "required fuel" inte är aktiv förrän motorn är över startmotorvarvtal, jag vet inte var du stället in detta i din version av MegaTune för MegaSquirt (jag är van VEMS). Det är "cranking pulsewidth" som gäller under ett visst varvtal, alltså en direkt angiven öppningstid.
Får titta på det också då.
Har du bredbandslambda?
Nej, en vanlig smalbands och avgastemp.
Patrik Lindgren
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Du kan ju ta VE-tabellen från den B21ET som fanns på MS-Nordic.. men ta inte "burn to ECU", ha inte ens igång MegaSquirt.. titta bara på tabellen i MegaTune och se om den verkar rimlig. Där ska finnas en export-funktion för tabellen så du kan spara den som separat fil, starta sen om MegaTune med MegaSquirt igång och dina inställningar, ladda sen in VE-tabellen du sparat.
Manne
För mycket laddtryck

Inlägg av Manne »

mattias skrev:Du kan ju ta VE-tabellen från den B21ET som fanns på MS-Nordic.. men ta inte "burn to ECU", ha inte ens igång MegaSquirt.. titta bara på tabellen i MegaTune och se om den verkar rimlig. Där ska finnas en export-funktion för tabellen så du kan spara den som separat fil, starta sen om MegaTune med MegaSquirt igång och dina inställningar, ladda sen in VE-tabellen du sparat.

Jag fick för mig att det skapades en VE-tabell utifrån "Req fuel"..

Men nu har ja nåt att testa imorn iaf :)

Tack för snabbt svar Mattias :)
Patrik Lindgren
Användarvisningsbild
backeliten
MS-Guru
Kontakt:

Inlägg av backeliten »

Hallo!

har själv en liknande konfiguration och mina mappar kan du hitta på
http://www.backeliten.net/b21etmapp/

Generellt när man jobbar med megatune så ska man aldrig ladda in en msq fil från en annan bil. Då man även ändrar andra inställningar än bara sjävla mappen som man är ute efter..
Men msq filen ovan innehåller faktiskt rätt inställningar för dig, så du kan ladda in den om du vill och prova.

Sedan är den versionen som ligger på msnordic för orignal ms koden, o inte extra koden (8x8 mapp, extra koden har 12x12)

oddfire gör faktiskt inge annat än att den lägger in ett medelvärdesfilter på tändsignalen (varvtalssignalen), detta för att kunna beräkna varvtal på motorer som inte riktigt har jämn tändvinkel. (läs wankel) På en motor med jämn tändvinkel kan den användas för att eliminera triggningsfel.
Jonas Back - MegaSquirt guru
jonas.back(at)swetune.se
Manne
För mycket laddtryck

Inlägg av Manne »

backeliten skrev:Hallo!

har själv en liknande konfiguration och mina mappar kan du hitta på
http://www.backeliten.net/b21etmapp/

Generellt när man jobbar med megatune så ska man aldrig ladda in en msq fil från en annan bil. Då man även ändrar andra inställningar än bara sjävla mappen som man är ute efter..
Men msq filen ovan innehåller faktiskt rätt inställningar för dig, så du kan ladda in den om du vill och prova.

Sedan är den versionen som ligger på msnordic för orignal ms koden, o inte extra koden (8x8 mapp, extra koden har 12x12)

oddfire gör faktiskt inge annat än att den lägger in ett medelvärdesfilter på tändsignalen (varvtalssignalen), detta för att kunna beräkna varvtal på motorer som inte riktigt har jämn tändvinkel. (läs wankel) På en motor med jämn tändvinkel kan den användas för att eliminera triggningsfel.
Tackar, får prova den imorn då å se om de funkar :)

Bara inte snön lägger sig.. för de snöar nu :evil:
Patrik Lindgren
Manne
För mycket laddtryck

Inlägg av Manne »

Fick den å gå hyffsat ett tag.. men efter att tag började den smälla.
Tog ur stiften å kollade å dom var kolsvarta.

Har testat ett par olika Ve-tabeller utan resultat.
Ibland hoppar den till men dör lika snabbt igen.
Å lyckas ja få den å gå så svarar den dåligt på gasen.

Ska man ändra Req fuel under "constants" eller vid Ve-tabellen under "tools"?
Ändrar ja req fuel under "constants" så den går hyffsat å sen tar
"burn to ecu" så dör den.. ska man inte göra så lr?

Har funderat lite på en annan grej också.. har ingen tomgångsmotor,
men läste att nån körde med spjället lite öppet istället.
Hur gör man Med Tps:en då, kalibrerar man den när man har ställt upp
spället lagomt mkt eller ska man nolla spjället först å sen ställa upp det lite?

Tack på förhand!
Patrik Lindgren
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Avskaffa smalbandaren, man behöver bra motoröra och känsla för att använda en sån. Du kör troligen tokfett, vad säger avgastempen?
Och vilken tändning kör du med? Styrd av MegaSquirt? CDI-box?

Du kan inte bara "prova ett par VE-tabeller", ingen brukar fungera precis som den ska även på snarlika motorer.

Jag vet inte varför du inte kan ställa req_fuel under "constants", men jag föreslår att du stänger av motorn när du gör den förändringen. Jag tror inte MegaSquirt jobbar så att det fungerar att ändra "live" på vissa variabler.

Du kan kalibrera TPS på olika sätt, själv skulle jag nog nollställa den = 0% när den är helt stängd och sen ställa upp spjället så du får bra tomgångsvarv. Du ska någonstans kunna ställa in vilken brytpunkt som räknas som tomgång, alltså vid vilken % du släppt upp gaspedalen helt. Kanske inte går med MegaSquirt, men det går med VEMS.
Manne
För mycket laddtryck

Inlägg av Manne »

Avskaffa smalbandaren, man behöver bra motoröra och känsla för att använda en sån. Du kör troligen tokfett, vad säger avgastempen?
Ja jag vet att den går fett, men ställer ja ner går den inte alls :(
Jag har orginal b21et tändning. Tänkte ta över med Ms sen när ja begriper mig på det.
Du kan inte bara "prova ett par VE-tabeller", ingen brukar fungera precis som den ska även på snarlika motorer.
Ok, men ja måste ju ha nån att utgå ifrån. Ska ja generera en i Megatune å utgå ifrån?
Jag vet inte varför du inte kan ställa req_fuel under "constants", men jag föreslår att du stänger av motorn när du gör den förändringen. Jag tror inte MegaSquirt jobbar så att det fungerar att ändra "live" på vissa variabler.
Har ja motorn igång och ändrar så märks de på motorns gång att nåt ändrades.
Du kan kalibrera TPS på olika sätt, själv skulle jag nog nollställa den = 0% när den är helt stängd och sen ställa upp spjället så du får bra tomgångsvarv. Du ska någonstans kunna ställa in vilken brytpunkt som räknas som tomgång, alltså vid vilken % du släppt upp gaspedalen helt. Kanske inte går med MegaSquirt, men det går med VEMS.
Ok, får kika om jag hitta något då.
Patrik Lindgren
Johan Fahlgren
Forumsberoende

Inlägg av Johan Fahlgren »

Manne skrev:
Ja jag vet att den går fett, men ställer ja ner går den inte alls :(
Jag har orginal b21et tändning. Tänkte ta över med Ms sen när ja begriper mig på det.

då har du juh nå annat fel :?: ska gå köra ner mot AFR 17-18 innan det märks sååå mycket vid lugn körning. , va står tändningen på? är allt annat ok?
Ok, men ja måste ju ha nån att utgå ifrån. Ska ja generera en i Megatune å utgå ifrån?

om du har reg_fuel på det beräknade värdet, å VE-värdet på tomgång runt 40-50, hur går den då? tomgången brukar vara relativt enkel å få till. vad har du för spridare å btr?
Har ja motorn igång och ändrar så märks de på motorns gång att nåt ändrades.

Jo, man ska inte behöva stänga av motorn för att det ska uppdateras.
Ok, får kika om jag hitta något då.
om du har ett spjällhus utan ställskruv. så gör du antingen som mattias säger å ställer upp spjället en aning (lite) eller borrar tex 1,5 mm hål till du blir nöjd.jag gjorde det sistnämnda på min 740. kör med slid från nån gammal GLT, det funkar kanon å e enkelt att koppla in!
Old volvos never die, they just go faster!
Manne
För mycket laddtryck

Inlägg av Manne »

då har du juh nå annat fel :?: ska gå köra ner mot AFR 17-18 innan det märks sååå mycket vid lugn körning. , va står tändningen på? är allt annat ok?
mm, får exprimentera lite med tomgången tror ja.
Den står som den ska göra på orginalmotorn, 15 grader vid 1000rpm har ja för mig att de är.
om du har reg_fuel på det beräknade värdet, å VE-värdet på tomgång runt 40-50, hur går den då? tomgången brukar vara relativt enkel å få till. vad har du för spridare å btr?
Då vill den inte gå alls.
Spridarna kommer från en 740glt 16v, har för mig att de är 300cc
Btr kommer från en b230f tror ja.
Jo, man ska inte behöva stänga av motorn för att det ska uppdateras
Men hur kommer det sig att den dör såfort ja trycker på "burn to ecu"?
om du har ett spjällhus utan ställskruv. så gör du antingen som mattias säger å ställer upp spjället en aning (lite) eller borrar tex 1,5 mm hål till du blir nöjd.jag gjorde det sistnämnda på min 740. kör med slid från nån gammal GLT, det funkar kanon å e enkelt att koppla in!
Har en ställskruv på spjällhuset.
Patrik Lindgren
Johan Fahlgren
Forumsberoende

Inlägg av Johan Fahlgren »

Manne skrev:
mm, får exprimentera lite med tomgången tror ja.
Den står som den ska göra på orginalmotorn, 15 grader vid 1000rpm har ja för mig att de är.

jag skulle satsa på en stummad fördelare om jag var du! till å börja med iaf. då får du upp tändningen en del på tomgången, å det brukar göra att den går lite jämnare.
Då vill den inte gå alls.
Spridarna kommer från en 740glt 16v, har för mig att de är 300cc
Btr kommer från en b230f tror ja.

där kan du ha nåt.req fuel lär ju inte stämma om du matar in 300ml för spridarna. spridarna från en 234F lär inte vara på 300ml..740 turbo har 300ml, saab 2,0T har 270ml, varför skulle en sugmotor på 159 hk ha lika stora? sen..kolla om du ar 2,5 eller 3.0 bars BTR, är olika på LH2,2 och 2,4.
Jo, man ska inte behöva stänga av motorn för att det ska uppdateras
Men hur kommer det sig att den dör såfort ja trycker på "burn to ecu"?

vet du vad, du kommer att behöva en BB-lambda om du inte ska bli gråhårig, det är juh som att vara onykter i ett mörkt rum när man kör utan riktig lambdamätare om du förstår va ja menar :wink:
Har en ställskruv på spjällhuset.
oki, justera på den då. annars får du köra med nån av dom andra metoderna ist..har du nån slid förresten? kan gå lite runkigt när den e kall annars..

Mvh Johan
Old volvos never die, they just go faster!
Manne
För mycket laddtryck

Inlägg av Manne »

jag skulle satsa på en stummad fördelare om jag var du! till å börja med iaf. då får du upp tändningen en del på tomgången, å det brukar göra att den går lite jämnare.
Mm har funderat lite på de.. men ja tänkte att de va lite dumt eftersom ja tänkte köra tändningen med ms:et sen ändå.
där kan du ha nåt.req fuel lär ju inte stämma om du matar in 300ml för spridarna. spridarna från en 234F lär inte vara på 300ml..740 turbo har 300ml, saab 2,0T har 270ml, varför skulle en sugmotor på 159 hk ha lika stora? sen..kolla om du ar 2,5 eller 3.0 bars BTR, är olika på LH2,2 och 2,4.
Enligt spridarlistan för volvospridare som ligger under FAQ på Tpc står det att dom ska vara på 300cc.
Volvo 740 GLT 16V Bosch 0 280 150 749 Ljusbrun 300cc/min 3 bar

På samma spridarlista står även.
Volvo 740 B230F Bosch 0 280 150 762 Gul 214 cc/3 bar
Fuelrailen kommer från en b230f. Det borde vara en 3bars Btr då va?

Länk till listan http://forum.turboperformanceclub.com/v ... arfl%F6den
vet du vad, du kommer att behöva en BB-lambda om du inte ska bli gråhårig, det är juh som att vara onykter i ett mörkt rum när man kör utan riktig lambdamätare om du förstår va ja menar :wink:
Japp ja vet, har tänkt köpa en. Hittade en som ja tyckte var prisvärd men dom har ingen webbshop å de finns inget nr man kan nå dom på. Mailade iväg en beställning å fick svar att de var förskottsbetalning som gällde å mailade tillbaks att ja ville ha info om vart man betalar osv.. men har inte hört nåt mer sen. :(
oki, justera på den då. annars får du köra med nån av dom andra metoderna ist..har du nån slid förresten? kan gå lite runkigt när den e kall annars..
Nej ja har inte det.. fattade som att de inte var livsviktigt. Tänkte göra de lite enklare för mig.
Patrik Lindgren
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Manne skrev:
Mm har funderat lite på de.. men ja tänkte att de va lite dumt eftersom ja tänkte köra tändningen med ms:et sen ändå.
Varför det? Det är bara att stumma och se glad ut. Du måste hur som helst ha en "stum"/ fast position för triggersignalen när ett styrsystem blir inblandat. Helst ska du inte använda triggern i fördelaren alls eftersom den brukar vara glapp då den inte drivs direkt på vevaxeln.
Skriv svar