4 punktsbälte i gatbil?

Modifieringar och tips
DanneICE
För mycket laddtryck

4 punktsbälte i gatbil?

Inlägg av DanneICE »

Hej.
Jag har köpt 2 stolar från stylingbutiken och måste nog sätta in 4 punktsbälte i 142:an.
Jag hörde av nån bekant att man inte får det i en gatbil.
Jag kommer regga den som ombyggt fordon / amatörbyggt fordon och vill veta om den kommer gå igenom med 4 punktsbälte.

Jag vet att jag kan ringa, men jag jobbar denna vecka så jag har inte så mkt tid över, när jag slutar så har dom stängt på bilprovningen.

//Danne
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing

Inlägg av fredde_vit_pv »

ganska säker på att regler om inre säkerhet med bla bälte kom -68
4-punkt är inte godkänt och räknas inte som bälte då :(
therealpinto
SFRO-snubben
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Nej, du måste ha fungerande trepunkts rullbälte också. Men det är inga problem att ha båda varianterna. På gata/väg/i trafik är ju ändå rullbältet klart överlägset.

/Gustaf
För mycket laddtryck

Inlägg av jajsen »

Om man reggar om en 62:a som ombyggt (som original inte har bälten), får jag köra med 4P bälten i den eller, måste man ha 3P i en bil man reggar om?

Mvh Erik
therealpinto
SFRO-snubben
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Som reglerna är skrivna ska man egentligen kräva trepunkts rullbälte (även på ombyggda fordon utan bälteskrav map årsmodell) men det sliras en del på det. Personligen fattar jag inte varför man inte vill ha ett smidigt och bra bälte men det är ju jag det...

/Gustaf
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

therealpinto skrev:Nej, du måste ha fungerande trepunkts rullbälte också. Men det är inga problem att ha båda varianterna. På gata/väg/i trafik är ju ändå rullbältet klart överlägset.

/Gustaf
att man inte får ha ricktiga 4 punkts bälte förstår jag inte?

jag måste byta bälten när jag besikta 142 det käns konstigt tycker jag då det är överlägset vanliga bälten och är ett måste i de flästa motorsporter.

bältet från -69 skulle jag då speciellt inte vilja krocka med :thumbdown: .

min pappa är brandman och vi snackade om 4 vs 3 punkt bälten och han hadde varit på flera trafikolyckor där det hadde varit bra med 4 punkts bälte, på en olycka hittades personen utanför bilen och bältet satt i låset.

tror att han hadde blivit på körd snätt bakifrån, då hjälper inte ett 3p bälte :(

jag tycker att vägvärket borde titta lite på hur en tävligsbil är bygda säkerhetsmässigt, undra hur många liv som skulle sparas om säkerhets grejorna såg ut som en WRC bil :wink: kanse inte så konfortabelt eller praktiskt men om man tänker effter så är ändå säkerheten viktigare tycker jag
Användarvisningsbild
Ante 4wd
För mycket laddtryck

Inlägg av Ante 4wd »

Dom bygger ju konept bälten i många olika bilfabriker som har 4p med rullar som ska vara lätta att ta på sig, men det dröjer nog ett tag innan det kommer på standard bilar!
Problemet med 4p bälten som sitter i rally bilar osv är att dom blir för "besvärliga" för folk som då hellre skiter i bältet. men det kan manju samtidigt förstå, att krångla på sig ett 4p bälte för att köra 1km till affären å sen på igen! :roll:
--= Can´t drive it? Style it!! =--

Audi 100 Avant turbo quattro -91 (Bruks)
Audi 80 turbo quattro -84 (Lek)

Gick under EvO som nickname tidigare!!!!
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Har man bur eller båge så tycker jag definitivt att 4p är det enda rätta. Men sitter man med ett sådant i en trafikolycka där taket trycks in så överlever man nog inte.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Cpt Tuttle »

therealpinto skrev:Som reglerna är skrivna ska man egentligen kräva trepunkts rullbälte (även på ombyggda fordon utan bälteskrav map årsmodell) men det sliras en del på det. Personligen fattar jag inte varför man inte vill ha ett smidigt och bra bälte men det är ju jag det...

/Gustaf
Har för mig jag läste i SFRO-boken att ombyggda fordon "skall ha de bälten som årsmodellen kräver", är det nåt som ändrats på sistone (boken var rätt gammal...)?
therealpinto
SFRO-snubben
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Formuleringen i VVFS hinner jag inte plocka fram nu, det är den som gäller.

Det finns flera problem med fyrpunktsbälte på gatan, och jag hinner inte reda ut alla nu. Några saker;
- svårt att röra axlarna (ser inte döda vinkeln, når inte reglage)
- bältet måste spännas obekvämt hårt för att fungera
- stora problem med underglidning om man inte har exakt rätt stol, rätt vinklar (kan åtgärdas med 5/6-punktsbälten istället)

/Gustaf
För mycket laddtryck

Inlägg av TVR »

Eftersom jag jobbar med bilsäkerhet i form av krockprovning och utvecling så kan jag inte låta bli att lägga mig i. Gustav har ju redan påpekat det men jag vill också understryka:
Undvik 4-punktsbälten!!!

Om ni ska byta ut ordinarie 3-punktsbälte av någon anledning så är det 6-punkts (5-punkts) som gäller. Med ett 4-punktsbälte riskerar man underglidning vilket kan ge mycket allvarliga bukskador. Inte trevligt!

Angående myten att det skulle vara farligt med 4/5/6-punktsbälten i olyckor där taket trycks in (när båge saknas) så hävdar jag att det bygger på helt felaktiga antaganden.
Resonemanget brukar vara att om man inte har båge och bilen slår runt så trycks taket in kraftigt. Om man då har 3-punktsbälte så sägs det att man "glider undan" och överlever olyckan medan man med 4/5/6-punkts bälte inte klarar sig eftersom man sitter på plats.
Problemet är bara att man inte "glider undan" även om man har 3-punktsbälte, förloppet är allt för snabbt för det. Man ligger lika illa till ändå!
Det största bekymmret i en rundslagning är för övrigt inte en eventuell intryckning av taket utan det faktum att man inte spänns fast tillräckligt väl på sin plats utan skadas då man slår i bilens inredning. Med ett bra bälte minskas den risken. Vad är då ett bra bälte? Jo, t ex ett 6-punkts bälte eller ett trepunktsbälte med god geometri och försträckare (helst i kombination med någon form av airbag för huvudet). Fast försträckare och airbag finns ju tyvärr inte i gamla bilar och man lär inte kunna installera det själv.
Sen kan konstateras att taket väldigt oftast är förvånandsvärt intakt även efter en rundslagning. Fast det finns alltid undantag, tyvärr.

Om ni känner för att fördjupa er i ämnet bälten så rekomenderar jag er att gå in på rejsa-forumet och gör en sökning. Sökorden "3-punkt", "4-punkt", "6-punkt" "bälten" samt kanske även "båge" borde ge er en massa trådar där detta diskuteras i oändlighet.
Ämnet bilsäkerhet kan man skriva mycket men jag vet inte om jag orkar (igen) så läs lite på rejsa så hittar ni nog ganska många svar.

//Göran
DanneICE
För mycket laddtryck

Inlägg av DanneICE »

Då blir det att ha både orginal och 4 punkt då man besiktar. Eller ska man besikta med bara orginal och sen sätta dit 4 punkt?
Bilen kommer vara en busbil så 1km till affären kommer den nog inte andvändas så ofta till :hihi:
Skriv svar