PV:n besiktigad :-)

Tjata om vad som helst .
jajsen
För mycket laddtryck

PV:n besiktigad :-)

Inlägg av jajsen »

Tja

Är bara lite tvungen att skriva lite.

Jag o kompisen köpte ju en gammel PV 544 -62 för ca 1 månad sen (går att läsa lite mer om den HÄR). Har stått i en skog i ca 10 år utan nån som hälst vård (dock så påstog dom att dom sparkade liv i den för nått år sen när vi hämta den, om det stämmer eller ej vet jag inte). Efter lite meckning under den gångna månaden och inte över 1000:- per skall (inklusive inköp av bilen a 750:-) så bestämmde vi att dra skiten till SBP för att få dödsdommen på bilen.

Fick tid i uddevalla (ca 3 mil hemmifrån) blev en ganska nervös färd dit då vi enbart provkört bilen lite lätt utanför garaget innan, vi höll tummarna skithårt för att vi inte skulle tappa nått hjul eller liknande, ingen hastighetsmätare hadde vi heller så vi fick köra lite på känn.

Väl där framme så har generatorn lagt av att ladda så vi måste ha starhjälp för att ta oss in i hallen. Där inne så börjar hela elsystemet spöka (pga. kass spänning troligtvis, blev bättre om man varvade upp bilen ordentligt).

Han springer runt o kollar de mästa o mummlar massa saker.

Sen bar de upp på lyften, första gången vi kunde ta en ordentlig koll under bilen, såg inte helt hemsk ut, några kass lagningar här o där av tidiagre ägare men inget alvarlig och så va nån lustig pryl i framvagnen lite glapp, besiktningsteknikern påpekade att den glappade men att han skulel godkänna det, men vi borde trycka in fett i den "så de sprutar över allt, då e de lagom typ" :-) .

Sen bar de iväg till bromsprovaren, fick kabla igång den två gånger.

Han provar tutan med kommentaren "Ja, den funkade ju iaf." såg ca 2 A4 ark välfyllda med anmärkningar (han provade dock inte torkarna och rutspolningen, vilket vi slet som djur för att få att funka (nästan iaf.)).

Väll vid bromsprovaren så blir ja grymmt nervös, har aldrig meckat med trummbromsar innan, förutom handbromsar. Men de gick ju fan klockrent, 2,5 på båda fram o 1,6 vänser bak o 1,8 höger bak, även handbromsen va godkännd även om ja tyckte att den inte var riktigt jämt.

Sist så koll vi Co halten, den låg fan på 0,1 (gränvärde 5,5) så jag försökte justera upp den till nån lite mer hälsosam nivå men justerskruven har fått sig en sån smäll att de inte gick att skruva upp den högre än till 0,2.

Fick iaf. pappret sen, hadde inte den blekaste om hur många tvåor de skulle bli, verka iaf. inte bli spank flagg. Kollar på pappret o håller nästa på att bryta ihop.

2st tvåor
  • Ljusinställning vänter (förlångt åt vänster)

Bakskärm, vänster, fastsättning lös.
DE E JU FAN INGENTING!!!! känns jävligt bra.

Sen va det lite bra att veta på några små rosthål i golv o balja.

Så på lördag blir det crusing o måndag troligtvis ombesiktning =)

Bilder kommer ikväl ltroligtvis. Nån projekttråd blir det säkert oxå nån gång.

Känns som ett bra köp, 2000:- o en bil som går i två år =)

Mvh Erik
Jonas Ohlsson
Sävar Turbo Racing

Inlägg av Jonas Ohlsson »

va kul :beerchug:
Bild
Bamazon64
För mycket laddtryck

Inlägg av Bamazon64 »

mehh vilket flyt..Kul att ni vågade ens pröva besikta den haha..inte minst dra hem den... :P
Användarvisningsbild
atom
Lite mer laddtryck

Inlägg av atom »

På besiktningen i Uddevalla, notera tanklocket:
Bild

Resultat:
Bild

Senare samma dag:
Bild

Lastad och klar:
Bild

V8 av mordernaste snitt:
Bild

Närmare bestämmt en B36:
Bild

Undra om man skulle... :whistle:
caterpillar
Forumsberoende

Inlägg av caterpillar »

volvo b36..... har en starter til en slik hemme...... 2xb18 ... nesten.... rett åverhalt, borret å påsatt 2x bra turboer( hx 40??? ) grunnkomp 7,5 -1

har volvos spec hjemme i mitt rot.... peråke har vel en slik motor åsså
:thumbright: 8)
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende

Inlägg av Rogge »

skogmonster PV + rostig b36 + turbo = maximal sleeper :D :thumbright: go for it! :D
Jag har inte gjort sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet..
ergu
Forumsberoende

Inlägg av ergu »

såg er på crusingen i trollhättan igår..tänkte gått fram o tjötat lite och tagit en kik på bilen men tyvärr såg jag er inte mer :thumbdown: ..

//erik
jajsen
För mycket laddtryck

Inlägg av jajsen »

hahah, jo bilen är ju inte svår att missa.

tråkigt att du inte kom fram.

inte omöjligt att den komemr synas på några andra crusingar i trakterna.

Mvh Erik
Användarvisningsbild
Glufsen
Forumsberoende

Inlägg av Glufsen »

Bilhobby när den är som roligast :wink: Grattis till ett fint köp!
ergu
Forumsberoende

Inlägg av ergu »

jajsen skrev:hahah, jo bilen är ju inte svår att missa.

tråkigt att du inte kom fram.

inte omöjligt att den komemr synas på några andra crusingar i trakterna.

Mvh Erik
nej det va lite tråkigt

det skulle tydligen va cruising i nossebro ganska snart..förhoppningsvis så har man orkat skruva ihop bmw caben tills dess,den här gången fick man ju åka Dodge van...
Användarvisningsbild
atom
Lite mer laddtryck

Inlägg av atom »

Ännu en dag i garaget.

Bild
Jag hade kapat bort halva amazonen när JaJsEn tyckte det var dags att bygga vagga. Vi åkte till dom lokala skrothandlarna för att kolla om dom sålde fyrkantsprofil, det gjorde dom inte.
(Notera fördelaren uppe till vänster, det är fördelare, lock och rotor till B36 som vi hittade på VROM-träffen. Priset var ju helt ok nämligen 400 kr (bara fördelarlocket kostar 900 norska nytt))

Så vi åkte till våran favoritskrot (en sån där man får gå bland bilarna och skruva själv).
Där mitt på gårn, vad står inte där? Jovisst är det en:
Bild
Bild

Vi fick gå och fråga skrothandlarn vad han ville ha för den.
"Ja, ge mig ett bud."
"500 spänn?"
"Ja, det var ju ett bud. Den satt i nån gammel jävla feskebil som vi körde runt här inne på SKÖÖJ. 700 spänn, take it or leave it, det var nån här före semestern som stog och ryckte i den."
"Ok, vi kommer med kärra imorrn"

Så nu har vi två. Förhoppningsvis kommer dom att para sig så det ligger en hel hög med B18 i garaget nästa gång vi åker dit.
Bild

Vi hoppas väl att vi ska kunna få ihop en hel av dom här två.
wickman
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av wickman »

förlåt om man drar upp en gammal tråd men riktigt tufft bygge :thumbright:

Har det hänt något mer?
caterpillar
Forumsberoende

Inlägg av caterpillar »

:arrow: den er inte såååå gammel: men er åsså intr i hur det går :thumbright:
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
Bamazon64
För mycket laddtryck

Inlägg av Bamazon64 »

Inte dåligt för en sån bil :D ja fick 22st 2or o 2st 3or på min 140 som va rostfri.bra bromsar,nylackad, all el funka....Så ibland får man nå klappmongo till besiktningsman
Projekt:
Taksänkt amazon-67
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Cpt Tuttle »

Bamazon64 skrev:Inte dåligt för en sån bil :D ja fick 22st 2or o 2st 3or på min 140 som va rostfri.bra bromsar,nylackad, all el funka....Så ibland får man nå klappmongo till besiktningsman
Otroligt offtopic, men har man sagt nåt sånt så får man f-n visa upp protokollet! :lol:
Skriv svar