Är bara lite tvungen att skriva lite.
Jag o kompisen köpte ju en gammel PV 544 -62 för ca 1 månad sen (går att läsa lite mer om den HÄR). Har stått i en skog i ca 10 år utan nån som hälst vård (dock så påstog dom att dom sparkade liv i den för nått år sen när vi hämta den, om det stämmer eller ej vet jag inte). Efter lite meckning under den gångna månaden och inte över 1000:- per skall (inklusive inköp av bilen a 750:-) så bestämmde vi att dra skiten till SBP för att få dödsdommen på bilen.
Fick tid i uddevalla (ca 3 mil hemmifrån) blev en ganska nervös färd dit då vi enbart provkört bilen lite lätt utanför garaget innan, vi höll tummarna skithårt för att vi inte skulle tappa nått hjul eller liknande, ingen hastighetsmätare hadde vi heller så vi fick köra lite på känn.
Väl där framme så har generatorn lagt av att ladda så vi måste ha starhjälp för att ta oss in i hallen. Där inne så börjar hela elsystemet spöka (pga. kass spänning troligtvis, blev bättre om man varvade upp bilen ordentligt).
Han springer runt o kollar de mästa o mummlar massa saker.
Sen bar de upp på lyften, första gången vi kunde ta en ordentlig koll under bilen, såg inte helt hemsk ut, några kass lagningar här o där av tidiagre ägare men inget alvarlig och så va nån lustig pryl i framvagnen lite glapp, besiktningsteknikern påpekade att den glappade men att han skulel godkänna det, men vi borde trycka in fett i den "så de sprutar över allt, då e de lagom typ"

Sen bar de iväg till bromsprovaren, fick kabla igång den två gånger.
Han provar tutan med kommentaren "Ja, den funkade ju iaf." såg ca 2 A4 ark välfyllda med anmärkningar (han provade dock inte torkarna och rutspolningen, vilket vi slet som djur för att få att funka (nästan iaf.)).
Väll vid bromsprovaren så blir ja grymmt nervös, har aldrig meckat med trummbromsar innan, förutom handbromsar. Men de gick ju fan klockrent, 2,5 på båda fram o 1,6 vänser bak o 1,8 höger bak, även handbromsen va godkännd även om ja tyckte att den inte var riktigt jämt.
Sist så koll vi Co halten, den låg fan på 0,1 (gränvärde 5,5) så jag försökte justera upp den till nån lite mer hälsosam nivå men justerskruven har fått sig en sån smäll att de inte gick att skruva upp den högre än till 0,2.
Fick iaf. pappret sen, hadde inte den blekaste om hur många tvåor de skulle bli, verka iaf. inte bli spank flagg. Kollar på pappret o håller nästa på att bryta ihop.
2st tvåor
- Ljusinställning vänter (förlångt åt vänster)
Bakskärm, vänster, fastsättning lös.
Sen va det lite bra att veta på några små rosthål i golv o balja.
Så på lördag blir det crusing o måndag troligtvis ombesiktning =)
Bilder kommer ikväl ltroligtvis. Nån projekttråd blir det säkert oxå nån gång.
Känns som ett bra köp, 2000:- o en bil som går i två år =)
Mvh Erik