Turbo i P1800:an

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
1800skold
För mycket laddtryck
Inlägg: 115
Blev medlem: sön sep 21, 2003 4:19 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Turbo i P1800:an

Inlägg av 1800skold »

Tjena
Fick ingen semester i år så bilen blev tyvärr inte färdig i sommar, satsar på att ha den färdig till våren istället. Efter att ha besökt vallåkraträffen insåg jag att min Td04-15g är alldeles för mesig. Ska skaffa en lite manligare turbo istället. Kan få tag på stora KKK, Holset, Garret m.m billigt. Har en megasquirtad 2,1liter B20 med 44/38 ventiler, k-kam och c:a 7,5/1 i komp?
Hur stor turbo ska jag satsa på?
Är det in/ut diametern som är viktigast?
Vad skiljer en Holset H1E mot en HX40?

Hälsningar Mattias
Volvo XC60 D4 -15
Volvo P1800 B230 2,5L 16v -69
Volvo 242 D5 -84
Yamaha XS650 -82
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Jag skulle tagit mig en intervju med Simon som har den gråa 144:an med B20 turbo, han använder en Holset-snurra.. Skulle kunna vara en HX40 eftersom de är så vanliga, det är bra skjuts i hans bil. Frågan är bara vad som passar din motor.. Jens kanske vet.

Kör du MegaSquirt bara för bränsle nu?

/Mattias
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
1800skold
För mycket laddtryck
Inlägg: 115
Blev medlem: sön sep 21, 2003 4:19 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av 1800skold »

mattias skrev: Kör du MegaSquirt bara för bränsle nu?

/Mattias
Jag har inte startat upp motorn ännu men har ett MegaSquirtn'Spark liggande hemma så jag kommer att styra tändningen oxå. Har även monterat en MSD 6AL. Du skulle väl köra med MSn'S oxå om jag inte minns fel?
Volvo XC60 D4 -15
Volvo P1800 B230 2,5L 16v -69
Volvo 242 D5 -84
Yamaha XS650 -82
Eric Wiklund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1711
Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Eric Wiklund »

1800skold: Jag skulle behöva en turbo hyfsat billigt...typ i storlek med hx40, runt 47mm inlopp.

Så om du har nån över så köper jag den gärna :)
Användarvisningsbild
Simon Jonsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 496
Blev medlem: sön sep 21, 2003 7:03 pm
Ort: Tväråmark i Sävar kommun
Kontakt:

Inlägg av Simon Jonsson »

mAySon skrev:1800skold: Jag skulle behöva en turbo hyfsat billigt...typ i storlek med hx40, runt 47mm inlopp.

Så om du har nån över så köper jag den gärna :)
Det finns ingen hx40 som är så liten som 47mm inlopp vad jag vet.
Om du vill ha tag på en turbo i den storleken så har jens ett fint agg. som ligger i 45-50mm inlopp.

1800skold: jag kör med ett holset agg. med 51mm inlopp och det funkar väldigt bra och jag tror det blir en lämplig storlek till ditt motorkoncept.

/simon
Bild
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

1800skold skrev:Jag har inte startat upp motorn ännu men har ett MegaSquirtn'Spark liggande hemma så jag kommer att styra tändningen oxå. Har även monterat en MSD 6AL. Du skulle väl köra med MSn'S oxå om jag inte minns fel?
Det stämmer, jag har just fått hem kretskorten för den externa reläboxen och stimulatorn. Jag ska göra en liten Elfa-beställning och sen börja löda ihop allt, det tar nog form under hösten Jag ska försöka dokumentera allt jag gör..

Jag har en bil som ska omlackeras så det går före det här projektet men jag hoppas kunna fixa MS'n'S också.

/Mattias
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
bmwpower
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: sön aug 15, 2004 11:16 pm
Kontakt:

Inlägg av bmwpower »

Det vore kanon om du kunde dokumentera ditt Mega Squirt bygge eller finns det någon sida om detta.
Håller på och ska bygga en ny motor till min 02a och funderar på om jag ska nöja mig med K-jet eller om jag ska bygga nytt system.
//Niclas
No Alpina shit just NOS power
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Det finns massor av information om MegaSquirt, det handlar egentligen bara om att hitta det man själv behöver. Vill du ha länkar till MegaSquirt-sidor så har jag massor, men du kan ju börja på den nordiska sidan: http://msnordic.mine.nu/
Jag vill dokumentera det för jag vet att folk är jättesugna på att använda MegaSquirt men vet inte exakt hur, inte jag heller men jag kommer dit..

/Mattias
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
1800skold
För mycket laddtryck
Inlägg: 115
Blev medlem: sön sep 21, 2003 4:19 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av 1800skold »

144turbo skrev:

1800skold: jag kör med ett holset agg. med 51mm inlopp och det funkar väldigt bra och jag tror det blir en lämplig storlek till ditt motorkoncept.

/simon
Tackar, ska se om jag kan hitta något liknande.

/Mattias
Volvo XC60 D4 -15
Volvo P1800 B230 2,5L 16v -69
Volvo 242 D5 -84
Yamaha XS650 -82
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Med den kombinationen så blir en lämplig turbo-storlek mellan 47-52mm. T.ex KKK26-27, Garret TO4b S4, GT35, Mitsu T19 m.fl. Med lite vassare kam (typ F) kan man satsa på just över 50 mm.
1800skold
För mycket laddtryck
Inlägg: 115
Blev medlem: sön sep 21, 2003 4:19 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av 1800skold »

Tack för alla svar.
Hur långt räcker en Schwitzer S2a?

/Mattias
Volvo XC60 D4 -15
Volvo P1800 B230 2,5L 16v -69
Volvo 242 D5 -84
Yamaha XS650 -82
1800skold
För mycket laddtryck
Inlägg: 115
Blev medlem: sön sep 21, 2003 4:19 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

kkk

Inlägg av 1800skold »

Hej igen

Är det bara storleken på inloppet ni avgör turbons lämplighet på? Har fått tag på en riktigt fet snurra men den är nog tyvärr lite för stor. Var kan man hitta info om olika KKK agg?

Hälsningar Mattias
Volvo XC60 D4 -15
Volvo P1800 B230 2,5L 16v -69
Volvo 242 D5 -84
Yamaha XS650 -82
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Inloppet och utloppet på trångaste stället är det som säger mest när man inte pratar om något specifik turbo. T.ex A/R förhållandet säger absolut inget om turbon om man inte vet t.ex hur stor propellrarna är.
1800skold
För mycket laddtryck
Inlägg: 115
Blev medlem: sön sep 21, 2003 4:19 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av 1800skold »

Har ett agg med ca 55mm utlopp på avgashuset och ca 45mm inlopp på kompressorhuset, det är ett Schwitzer S2a. Är detta agg helt förkastligt eller skulle det kunna funka på min B20. Avgashuset ser väldigt stort ut i förhållande till kompressorhuset.

Hälsningar Mattias
Volvo XC60 D4 -15
Volvo P1800 B230 2,5L 16v -69
Volvo 242 D5 -84
Yamaha XS650 -82
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

det är så vi vill ha turbosarna i sävar! stora avgas hus=lågt avgastryck. 240-320hk är nog lämpliga effekter i en B20 till detta agregat. med din 44/38 topp och K-F cam blir det lagom stort.
Skriv svar