Jodå Jens, men du vet vi har inte hatt tid til nånting annat än å bygga dragster. Dom senaste två månader har jag bara hatt 3-6 timmar sövn i dygnet. MEN i natt fick jag 11
Du har ju redan en aning om mina (och våra) teorier, och har tittat på diagrammet som viser ideerna i praktiken, så det är vel inte så mycket å gjömma bort nu längre
(men vi behöver ju inte säja hela sanningen
)
Det är en liten dragster, men fan vad tid man legger ner, bara klargjörning av färdig motor til bromsbänken tog 2,5 dagar. Folk fattar inte hur mycket tid bara en bromsning tar. Man ser ju filmer på nättet av folk som slänger motoren i bänken och bromsar ut massa hästkräfter, och tror at allt går snabt. I vårt fall måtte vi klargjöra crank trigger fästen, hjul och sensorfästen til massa grejer. Andra som har en bromsbänk 100 meter iväg, kan sticka bort dit och fråga massa grejer och klargjöra allt för dom bromsar. Vi stod där och måtte tilpassa i prinsip allt.
Dina slicks blev monterad på fälgar som vi fick på fredag, med slangar som vi fick på fredag och med bara nävar och diskmedel.
Funkade kanon.
Kul med garasjbesök hos en annan "B20 nörd"
Nu blir det möjligtvis tid til våra egna bilar. Marius har fyra Volvo 240, en med turbo- men med sprängd växellåda, den andra med sprick i toppen och drivning på 3 cyllindrar, och två som ska kastas.
Øystein har 3 Volvo 240,- bruksbilen med spricka i röret til styrtrycksventilen och bensindimma under huven (K-jetronic är en mardröm,- är tredja sprutet nu), bil nummer två står utan sprut, turbo ovh annat viktigt, bil nummer 3 ska bli race-förti, står med grupp-A turbo, utan fungerande sprut, och utan diverse delar som vi har snodd til dragsteren.
Jag har 3 bilar; Bruksbilen är en (schock) Volvo 240, nu utan motor (har inte haft tid til å byta motor sedan januari
,- (har en turbomotor
) bara mekkad dragster, en Amazon- utan motor, men B18 turboprosjekt på gång, och en Volvo 144 Grand Luxe '73 som blev nylackad i 2002, men aldri skruvat ihop.
Alltså har ingen av oss 3 fungerande privatbilar i skrivande stund. Det kallas stenhård prioritering.
I kväll skal vi fiksa sprutet på bilen til Øystein,- då har vi tre en grupp-bil
Jag är ekstremt Amazon-sugen, så vi får se vilken bil jag fiksar ihop först, och om jag får tid före hösten,- dragsteren kommer först
MVH
Per-Åge