"Knivslipning" av B30 vev?
- stressfläkten
- Forumsberoende
"Knivslipning" av B30 vev?
Törs man svarva bort material på vevaxeln utan risk för haverier??
Jag och brorsan satt och spekulerade i den frågan i helgen som var.
Dom är väl känsliga vevarna på B30,tänkte mest om det blir mindre vikt på den så minskar väl även rörelseenergin och på det viset kanske håller bättre.
(Och självklart balansera allt från tryckplatta och framåt.)
Samtidigt kunde man kanske knivslipa veven för att minska motståndet när den vispar runt i oljan och även luftmotståndet torde minska då också..
Vad tror ni?
Är man helt av banan eller???
Jag och brorsan satt och spekulerade i den frågan i helgen som var.
Dom är väl känsliga vevarna på B30,tänkte mest om det blir mindre vikt på den så minskar väl även rörelseenergin och på det viset kanske håller bättre.
(Och självklart balansera allt från tryckplatta och framåt.)
Samtidigt kunde man kanske knivslipa veven för att minska motståndet när den vispar runt i oljan och även luftmotståndet torde minska då också..
Vad tror ni?
Är man helt av banan eller???
En bra fråga det der, jag har en b20 6bult vev som er knivad (lettad ca 1kg) i min b20 turbo från ca 1980.
jag menar det var kg som gjorde den veven, och jag frågade kg om han kunde utføre samme jobb på min 6bultade b30 vev men det nekade han totalt och gav inga forklaring varfør, men sa bare at veven inte skulle palla med en lettning på samma sett. "jag lettar aldrig b30 vevar" var svaret.jag har funderat på detta svaret i många år men sidan bilen enda inte er klar
har jag inte orkad tenka mer på detta problem.
muligens caterpillar har några tanker om denna frågan
knivad vev funkade vel som f.. i "din/min" gamla stressade b20 ? 
jag menar det var kg som gjorde den veven, och jag frågade kg om han kunde utføre samme jobb på min 6bultade b30 vev men det nekade han totalt och gav inga forklaring varfør, men sa bare at veven inte skulle palla med en lettning på samma sett. "jag lettar aldrig b30 vevar" var svaret.jag har funderat på detta svaret i många år men sidan bilen enda inte er klar

muligens caterpillar har några tanker om denna frågan

mvh.
Gard A Rønningen
"There is only one difference between a madman and me. The madman thinks he is sane. I know I am mad"
Gard A Rønningen
"There is only one difference between a madman and me. The madman thinks he is sane. I know I am mad"
- stressfläkten
- Forumsberoende
- stressfläkten
- Forumsberoende
- stressfläkten
- Forumsberoende
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Kontakt:
du kan inte jämföra en boxer motor som balanserar ut sig själv.stressfläkten skrev:Precis så vi också resonerade..Varför ha en massa vikt som kan komma i svängning.. Tittar man på exempelvis en Porsche vev så finns där inte ett gram för mycket i onödan. Och dom går inte av så vitt jag vet
jag är skeptisk av att lätta motviktena på en rak motor men i vissa fall kan det nog fungera tex när stakar och kolvar blir mycket lättare.
allt går att räkna på men detta är jag inte bra på.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
- marmander
- Forumsberoende
- Kontakt:
En rak sexcylindrig motor balanserar ut sig själv, eftersom du har 120grader mellan vevslängarna, så resulterar krafterna i en triangel där dom tar ut varandra.Jens Gustavsson skrev:du kan inte jämföra en boxer motor som balanserar ut sig själv.stressfläkten skrev:Precis så vi också resonerade..Varför ha en massa vikt som kan komma i svängning.. Tittar man på exempelvis en Porsche vev så finns där inte ett gram för mycket i onödan. Och dom går inte av så vitt jag vet
jag är skeptisk av att lätta motviktena på en rak motor men i vissa fall kan det nog fungera tex när stakar och kolvar blir mycket lättare.
allt går att räkna på men detta är jag inte bra på.
I teorin skulle det inte behövas motvikter på denna motor, men eftersom verkligheten är att materialet i veven sviktar och vrider sig, så är det även i detta fall lämpligt att ha dubbla motvikter/ cylinder om man skall varva mkt.
Det finns bara lösningar....
MVH/
Simon
MVH/
Simon
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Kontakt:
alla raka motorer behöver motvilkter av nått slag, skilnaden mellan 1 cylindrig och en rak 6:a är ingen skilnad.
när kolven och staken vänder i ödp så måste nått slita åt andra hållet för att inte motorn ska vibrera fruktansvärt!
när kolven och staken vänder i ödp så måste nått slita åt andra hållet för att inte motorn ska vibrera fruktansvärt!
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Jensas Speedshop
- Kristoffer
- För mycket laddtryck
Dem roterande krafterna (vevtappen och nedre delen av vevstaken) kan man balansera ut mha av motvikter på vevaxlen men dem vertikalt oscillerande krafterna från kolv-kolvbult och övre delen vevstaken kan man inte balansera bort för man gör man det får man en oscillerande kraft horisontellt, en kompromiss är då att använda hälften så stora motvikter som skulle balanserat ut dem vertikala krafterna för att minimera kraftsumman.
Men med en 6cylindrig rak motor balanseras dem fria krafterna (kraften i motorfästena) ut helt.

jämför med en fyrcylindrig rak motor

Men med en 6cylindrig rak motor balanseras dem fria krafterna (kraften i motorfästena) ut helt.

jämför med en fyrcylindrig rak motor

- stressfläkten
- Forumsberoende
knivslip
Det där med knivslipning va nåt som timo höll på med på tidigt 80 tal
fungerade inge vidare då även b20 axlarna gick av
kommer inte ihåg var men den interna balansen rubbades på nått vis
Se janne lundins inlägg på az klubben
Per
fungerade inge vidare då även b20 axlarna gick av
kommer inte ihåg var men den interna balansen rubbades på nått vis
Se janne lundins inlägg på az klubben